Uncategorized

رواية غصني الحلقة الثانية 2 بقلم ورد

رواية غصني الحلقة الثانية 2 بقلم ورد 

رواية غصني الحلقة الثانية 2 بقلم ورد 

رواية غصني الحلقة الثانية 2 بقلم ورد 

ورد”اممم تب

غُصن بمقاطعة”لا متبش احكيلي 

أمها”اناا ممكن أنا الي احكيلك

ورد بكسوف”ماماا

أمها”ونبي يبني بقالي عشر سنين عمري ما شوفتها بتتكسف

ورد”اماااي عيب بقاا وتسلم ايدك

غُصن”ونبي مامتك دي قمرر

ورد بسرحان” أمي..انا مشوفتش زيها ولا عمري هشوف 

غُصن لسه هيتكلم لكن قطعة صوت فونة الي بيرن ڤديو كول”دا لؤي..حبيب خالو منامش ليي 

لؤي وهوا بيتكلم من تحت البطانية”هوشش يخالو هوشش وطي ثوتك

غُصن بصوت همس بس مسموع”ف ايي هوا الرجل الشرير  رجع تاني اجي احربو معاك 

“هي عيلة هبلة باين عليها”

لؤي”خالو عاوذ اقولك ع البنت الي خبطت فيا اناا

ورد مبرقة وبصوت عالي”ايي ايي يـ عمو لؤي مش قولنا هنخرج

لؤي”انا بث كونت هقول ان هوا يجي معانا ثواا

ورد”لا انا قولتلو يكوتي 

لؤي”خالو يخلبوث أنت زبت مع الموذة تي 

غُصن”اه ايواا مااشي هجبلك زبادي بالموز يعيوني هه 

لؤي بضحكة طفولية”???????? خلاث خلاث مش هقول قتمها(قدمها) أنك معجب بيها من ذمان

غُصن قفل الفون وبيبص جمبه لقها مديه وشها للسما وعيونها اللبني بتلمع مع النجوم”احم مالك من زمان وانا بـ…. وسكت

ورد”هاا قولت ايي 

غُصن”قولت فاضية شوية نشرب قهوة ف حتهة بعيدة 

ورد”يبشاا انا لازم بكرا اخرج ابن اختك لحسن اتفضح 

غُصن”خلاص يبقا بعد بكرا سلام 

ورد”هي علية مجنونة وهتجنني 

أمها”هوا انتي حد يقدر يجننك انتي مجنونة خلقة 

ورد”الحمدلله مجهودي 

أمها بزعل”عاوزة اقولك حاجة 

ورد”قدام قلبتي وشك يبسبوسة يبقا خير 

أمها”ورد مش بهزر

ورد وهي بتمسك ايد أمها”يـ امي يحبيبتي مش دلوقتي 

أمها” يـ وردتي اناا خلاص كام يوم و…

ورد بدموع”الف بعد الشر يـ امي دناا اموت وراكي

أمها”تب يلا ننام 

*تاني يوم*

الباب”تن تن تن تن تن

أمها وهي بتفتح الباب”ايوا مين يصغنن انت 

لؤي”انا لؤي يتنت مونكن تنتهي ليا الارجوذ ااقصت تنت الي رحيتها حوه 

وظهر غُصن من وراه”هوا بيقولك يطنط ممكن تندهي لي الارجوز يقصد طنط الي رحيتها حلوة 

أمها بضحك”????????الله دنتا طلعت مترجم حلو اووي بس مين الصغننو الجميل

 ورد وشعرها الناعم واقف (هتقولو ازاي هقول معرفش ????)”اماااي وين الاكل اناا جوعااان 

لؤي بخوف”خالو خالو انا خايف يلا نمسي من هناا 

ورد بأنتباه”اداا ويت كداا يارب اطلع بحلم يارب اطلع بحلم”وجريت ع اوضتها”

غُصن”خديي هناا يهبلة 

لؤي”مسم يعيني عليت يخالو هتقوم تول يوم مفذوع 

أمها بضحك”لا دنتاا مشكلة بتحب الكيك بالشوكلت

لؤي”اه بحبو بث خالو بيعملو يعع تعالي واكتب ليا الوسفة 

أمها”يللا بينا.. البيت بيتكك يـ غُصن 

غُصن وهوا رايح عند باب ورد”طق طق ورد افتحي 

ورد”يعم روح الله يسهلك 

غُصن وهوا نازل لمصدر الصوت”ورد متخافيش ولا كأني شوفت حاجة 

ورد وهياا فتحا الباب”لا اوعا تكون فاكر اني خايفة ع شكلي دنا كداا ارحم من الي شافو ابن اختك يلا نروح نشرب قهوة جمب بتناا كافية بيعمل قهوة تحفة 

ورد”ماما ساعة وجاين مش هنتأخر 

أمها”ورد خلي بالك هه من… من نفسك يبنتيي

ورد بتبوس راس امها”متخافيش يبسبوسة 

لؤي”بثراحة هي طمعها حو

ورد”تب خلي بالك لحسن ياكلك يـ اميي 

لؤي”حاثبي انتي تاتلي الولا مننا بستلك الموخيف

غُصن بضحك”هاات الدكتور عشان يخيط 

ورد بكسوف”اللهم طولك يلاا بيناا 

*فـ الكافية*

ورد”حسين..صباح الفل 

حسين”صباح النور ع البنور النور داا يست ورد 

ورد بكسوف”بطل تكسفني بقا 

غُصن لنفسة”اديه شلوط البسو ف البترينة دي ولا اعمل ايي هاا “

غُصن”القهوة 

ورد”مالها 

غُصن بغيرة” هتبرد يـ ورد مش عارفة مالها 

“يتيي علية وهوا غيراان ابوسة هاا هاا ابوسة والله..بس يـ ورد انتي نسيتي ولا ايي “

ورد”احم سوري بس هنا متعودين علياا غلباً كل وقتي هناا مش بروح حتاا تانية او..او يمكن لاني مش متعودة ع الناس الكتير الي حوالية 

غُصن”هوا انتي لي متعودة ع الوحدة ديي يعني لي مش اجتماعية ع طول حاسك خايفة انتي ومامتك 

ورد”لي مكنش مكتفية بأمي ومبسوطة انها فحياتي لوحدها وبعدين..طبيعي لاننا لوحدناا من…من غير راجل

غُصن”بس يعني هي مش دايمة ع طول ليكي

ورد بدموع”شششش  اخرس متقولش كداا انتت غبي ازااي تقول كداا هي..هي هتفضل فحيااتي ع طول..ع عمرهاا م متسبنيي خالص “وقامت وسبتوو”

*ف الشقة*

ورد بإخفاء دموعها”بسبوسة انا جيت وداخلة اوضتيي 

غِصن”………

يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اشتقت لك للكاتبة شهد محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى