Uncategorized

رواية الفارس والمهرة الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

 رواية الفارس والمهرة الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية الفارس والمهرة الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية الفارس والمهرة الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رجع فارس من الشغل و دخل لقى الدنيا هادية
فارس.. مهرة يا مهرة مهرة فارس ابتدى يقلق لحد ما راح 
الأوضة الباب كان متوارب سمع مهرك بتتكلم في التليفون كان هيدخل بس وقفه كلامها
مهرة… اقتله ده حلال فيه الموت اقتله لا متقتلهوش بالقناصة 
فارس فتح الباب فجأة 
فارس… انتي بتعملي ايه و شد منها الموبايل لقاها بتلعب ببچي( ظلمتها يسطا ولله ????)
مهرة… انت ازاي تشد الموبايل مني كده هاته
فارس… انتي بتلعبي اللعبة دي
مهرة… اه دي كمان هتتمنع 
فارس… لا مش للدرجة دي المهم ايه اخبار على 
مهرة… هو كويس و لطيف خالص و كوتي خالص كده و لما بيضحك بيبقى جميل كده بص صورته
فارس ابتسم على عفويتها و مقدرش يمنع الإبتسامة
مهرة… ده كان مكشر زيك كده 
فارس… نعم 
مهرة.. احم قصدي عميق زيك و دي كان بيضحك شكله قمر اوي هنا 
فارس… انتي عندك كام سنة 
مهرة.. 19
فارس… انتي طفلة 
مهرة… و انت كام يعني عشان كل ده
فارس.. تلاتين
مهرة… لا يعم انت كبير اوي
فارس… شايفك اخدتي معايا راحتك في الكلام 
مهرة.. احم اسفة مش هتتكرر تاني
فارس… انتي صدقتي انا بهزر معاكي
مهرة… خضتني
فارس… انتي ليه بتشتغلي و انتي صغيرة كده 
مهرة… يعني عشان تعليمي
فارس.. معندكيش اخوات باباكي فين
مهرة كانت هتدمع… ممكن منتكلمش في الموضوع 
فارس… ماشي
مهرة… أنا همشي طلاما حضرتك جيت 
فارس… تحبي اوصلك 
مهرة… لا شكرًا بروح لواحدي 
فارس… اي حد يتعرضلك في الشارع كلميني ها واما توصلي
مهرة… شكرًا 
مهرة مشيت و حست بسعادة انه مهتم بيها
مهرة .. اعقلي يا مهرة ده مراته مكملتش الأربعين هيهتم بيكي ليه 
روحت مهرة بيتها و دخلت بضيق
ممدوح الأب…. انتي يا بت كنتي فين كل ده
مهرة… كنت في الشغل يا بابا
ممدوح… فين يوميتك يا بت اطلعي بيها
مهرة.. لسة مأخدتهاش باخدها اخر الشهر
عظيمة مرات ابوها… ما تتحايلي على الراجل يديكي باليوم 
مهرة.. انا مش هذا نفسى و بعدين انا بجيب الفلوس دي عشان اكمل تعليمي 
ممدوح شدها من شعرها… تعليم ايه يا ام تعليم 
عظيمة… متحرقش دمك يا ممدوح دي بت هبلة 
أتأسعي أسعتين قدام الراجل نصفي الأرض قدامه كده يعني
مهرة… انتي ازاي تتكلمي بالطريقة دي انتي مجنونة 
عظيمة… لا بقى ده انتي اتجننتي و مسكتها شدتها من شعرها و فضلت تضرب فيها .. ممدوح هطلعلها برا البيت النهاردة خنقتني
ممدوح.. ماشي 
عظيمة شدت مهرة من شعرها و رامتها برا و هدومها كانت مقطعة و في وشها كدمات 
مهرة.. حرام عليكو دخلوني احنا في البرد ونبي دخلوني 
مهرة فضلت تعيط و تترجاهم تدخل موبايل مهرة كان في جيبها و كان عمال يرن و كان فارس مهرة سندت نفسها و مشيت من العمارة 
مهرة.. الو
فارس.. انتي مبتروديش ليه اتصلت عليكي مسك مرا ايه 
مهرة بعياط.. انا في الشارع مش لاقية مكان ابات فيه 
وو مش قادرة 
فارس.. طب انتي فين 
مهرة.. انا عند محطة السيدة عيشة 
فارس… طب انا جايلك
عدى حوالي ساعة و مهرة نامت على الأرض قدام المحطة و كانت نايمة في وضع الجنين و الدنيا كانت برد
فارس و وصل و فضل يدور على مهرة لحد ما لقاها نايمة 
على الأرض و المطرة بتمطر فارس بص بصدمة على شكلها مكنش فيها حته سليمة و هدومها مقطعة شالها و حطها في العربية 
و راح البيت 
و دخلها مكنش لاقي حتى يحطها فيها غير اوضته دخل و حطها على السرير 
مهرة… اااه براحة 
فارس… مين عمل فيكي كده 
مهرة… مرات أبويا 
فارس.. طب و مامتك 
مهرة… ماتت دي مرات أبويا و بتقول انها امي عشان الناس تشغلني 
فارس… خلاص امى تبقى كويسة قولي 
فارس راح الدولاب و مسك هدوم ياسمين.. انا اسف 
بس هي محتجاهم 
فارس.. دي هدوم ألبسيها و الحمام جوا ادخلي خدي دش
فارس قعد برا و مهرة اخدت شاور و لبس الهدوم و طلعته
مهرة… انا مش عارفة اشكرك ازاي 
فارس… ايه كل الكدمات دي 
مهرة… اتعودت
فارس.. احكي. 
مهرة.. و انا عندي 14 سنة امي ماتت بالكانسر ابويا مهموش بعديها بشهر اتجوز واحدة كانت مبينة انها طيبة في الاول بس لما لقت معاملة ابويا ليه زبالة بقت تضربنى و تحبسني في الأوضة اتعودت على كل ده عشان مكنش ليه بيت اروح فيه و بتقول لأبويا انا هطلعها برا عشان مخنوقة منها النهاردة انت عارف كام برا نمت برا البيت 
فارس… بصي انا سعات بقعد في المعسكر شهر و اكتر 
فا انتي تعالي اقعدي هنا
مهرة… انا اسفة مش هقدر 
فارس… انا هروح اقول لأبوكي
مهرة… لو على ابويا عايز يرميني برا مش هفرق معاه بس انا مش هقدر اقعد معاك هنا انت راجل و ممكن تيجي في اي وقت وانا مش هقعد مع حد غريب انا بكره هعمل شغلي و هروح بيتي 
فارس… ماشي
فارس نام في الصالة و هي جوا و فارس بيفكر ازاي يحميها و يعمل معاها ايه ما هي تقعد 
بعد مرور اسبوع 
محمد .. الملفات بتاعة ملاك العمارة أهي 
فارس… كويس
محمد… هما 95 شقة و احنا هنعمل بحث عن كل واحد
فيهم بس احنا نحط انه مش بالأسم و الشكل 
فارس… ماشي 
محمد.. عامل ايه مع البنت ألي جت لعلي
فارس… كويسة هلحق أروح أنا بقى
محمد.. ماشي 
عند مهرة
مهرة… انت يا واد يا مكشر كفاية بقى ولله لتضحك 
ده ضحك حبيبي حبيبي علولي ضحك… تعرف يا علي انا هتكلم معاك عشان انت مش هتفشي اسراري لحد يا صغنن أبوك ده مكشر علطول و تحسه لو قربت منه هيموتك بس هو طيب اوي و حنين اه متبصليش كده بس هو حزين علطول انا عارفة انا هو زعلان عشان مامتك أكيد بيحبها بس تعرف انا بحس يعني ان فارس ده شايفة فيه الراجل ألي عايزة اكمل حياتي معاه بس انا صغيرة اوي اي ده احنا نتمتع و نتفسح يختاااااي نسيت عندي امتحان الأسبوع الجاي تعبت يا لولي احنا في سنة تانية لسة انا هسيب التعليم انا بحب المرقعة و الشخلعة و الحاجات دي المفتاح بيتحط اكيد ابو رجل مسلوخة 
فارس فتح الباب و دخل 
مهرة.. أنا خلصت الشغل ممكن أمشي 
فارس… ماشي
مهرة… انت كويس
فارس… اه كويس 
مهرة مشيت 
و فارس دخل اوضته و مسك صورة ياسمين و قعد يعيط
فارس… انا تعبت من غيرك اوي انا مش قادر كان نفسي اروح معاكي او اكون بدالك تعبت مش عارف اجيب حقك ازاي نفسي اشوفك بقالك كتير مبتجيش في حلمي
فارس نام 
ياسمين… فارس فارس
فارس.. ياسمين انتي جيتي أخيرًا 
ياسمين… فارس انا مش هاجي تاني
فارس… ياسمين انا بحبك تعبان من غيرك 
ياسمين… خلاص مبقاش ليه مكان في قلبك 
فارس… انتي بتقولي ايه انا بحبك
ياسمين… قلبك بقى ملك حد تاني افتكرني بس اما تشوف على و سيب قلبك للي حبيتك
فارس…. طب مين هي طيب
ياسمين… سلام
فارس صحي على خبط الباب و راح فتح 
مهرة… ايه بقالي ساعة بخبط
فارس… معلش كنت نايم 
مهرة… فين لولي حبيبي 
فارس بأتسامة… في اوضته 
مهرة راحة الأوضة و شافت علي
مهرة… لولي يا حبيبي عامل ايه 
على بيضحك 
مهرة… ياختي على الضحكة القمر دي بس بس متكشرش زي ابو رجل مسلوخة ابوك 
فارس… ابو رجل مسلوخة 
مهرة…شكله ورايا و بتلف .. بص يعني انت 
فارس بغضب مصطنع.. ايه ألي انتي بتقوليه ده
مهرة… انا اسفة
فارس.. ميتكررش تاني
مهرة كانت هتدمع.. حاضر
فارس… انت هتعيطي انا بهزر
مهرة بغيظ و مسكت سكينة الفاكهة.. انت عارف انا طهقت من زعابييك و عصابيتك 
فارس بخوف مصطنع… طب ابعدي دي يا وحش
مهرة… مش هبعد حاجة و ابعد عني
فجأة مهرة صرخت بسبب
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!