Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

“في فله النواري” 
شرين : انا مقلتلكيش بلاش تكلمي مع البت دي تاني كلت دماغك
فاطمه : ماما رحمه اختي ومسمحلكيش تغلطي فيها 
شرين : خليكي خايبه كده و هيه اصلا بتغار منك 
فاطمه : انا مبسوطه كده يا ماما محدش لو دعوه 
هشام : ازاي يا ماما تجوزو رحمه لحد غيري ، انا ما صدقت انها اطلقت 
شرين : طيب فاطمه هنتكلم بعدين 
فاطمه : لاء انا عايزه اس…
شرين بغضب : فاااطمه ، سمعتي انا قولت اي 
فاطمه : حاضر 
………….
شرين ببتسامه : تعالي اقعد كده وأهدا
هشام : يا ماما مش عايز اهدا قلتلك اسبوع اجوزها اسبوع حتي اروق علي نفسي بيها وبعد كده مش عايزها 
شرين : خليك مصحصح كده زي امك يا خايب ، تعرف لو وافق الشركه هتكون عمله ازاي ده صاحب اشهر شركه في القاهره ده مش اي حد … جدك مش هيعيش قد الي عاشه وكل حاجه هتكون ليك انت وابوك واذا عمله المشروع ده هنكسب دهب 
هشام : وهيه اي علاقتها بكلام ده كلو
شرين : افهم كده ، صحاب الشركه هو معتصم باشا الجدواني ، وهو الي الهانم هتجوزه 
هشام : باشا علي نفسه ، هو فتره المشروع والشراكه دي بس ومحدش هيوقفني تاني فاهمين 
شرين : هيه فين وانت فين يبني انت ارقي من كده ، بس مش مشكله عشان اريحك بس 
هشام : الكتكوته بتاعتنا فين 
شرين : في الجامعه يا خويا ربنا يخليها ليا حبيبت امها دي
هشام :”نصبر شويه كمان مصيرك هتقعي في ايدي يوم “
“في النادي الرياضي “
فهد : اي يا باشا فينك 
معتصم : في…
فهد : استني النادي صح اصل حضرتك ملك المواعيد 
معتصم : ههه فينك 
فهد : في الطريق جيلك 
معتصم : سلام
“يقوم بنزع السماعه واكمال الجري “
____________
ألهام: الو ، الحج اسماعيل بيه النواري بكلمني مره وحده ههه
جدو : ههه لسه بتسحبي الواحد بكلامك الحلو ده 
الهام بضحك: ربنا يخليك لينا 
جدو : ها ابنك قرر اي 
الهام : ابني معتصم عنيد جدا يا ابيه بس هحاول معاه تاني ، انا عرفه ان الموضوع ده مهم ليك ودي اقل حاجه اقدمهالك
جدو : تسلمي يا غاليه ، اعرفي لو وافق ليكي هديه عندي 
الهام : ان شاء الله يوافق يا ابيه 
جدو : هقفل انا ،في حفظ الله 
الهام : سلام 
“تقوم برمي الهاتف بغضب “
الهام : سيددده ، انتي يا زفتته
سيده بخوف : نعم يا هانم ، نعم 
الهتم : جبيلي الدوه وجهزي السواق بره عبال ما اغير هدومي 
سيده : حاضر 
في النادي ….
فهد بتعب : يبني دوخت خلاص بقي اقعد مش قادر 
معتصم : خلاص كفايه كده انهرده
“يقوم بفتح قزازه المياه وكبها علي وجهه وشعره بإغراء و ينظرو له الفتيات بعجاب “
فهد : ههه يا جامد 
معتصم : مش فاهم 
فهد : هيموتوا عليك متحن عليهم بضحكه حتي 
“يقوم بنظر لهم بحده ويتجاهلهم “
معتصم : ميهمنيش
فهد : ههه معتصم باشا المعقد 
معتصم : هغير ونخرج من هنا 
فهد : اشطا هنستناك اقصد هستناك
معتصم بغمزه : اشقط الي شعرها اصفر احلي 
فهد : ههه علطول فهمني غلط كده 
“ينظر له معتصم بخبث ويرحل “
____________________
فاطمه : حوم 
رحمه : قلبها 
فاطمه : بتعملي اي 
رحمه : بحاول اخرج عن الي انا فيه ده بالعزف
فاطمه : سمعيني لحن 
رحمه : عايزه تسمعي اي 
فاطمه : اممم بن الجيران شغلني انا عنيا 
رحمه : هههه
فاطمه : وحشتني ضحكتك يا بنتي وربنا ، هتعدي والله 
رحمه : ربنا يخليكي ليا يا قلبي 
فاطمه : تعالي ناكل بقي اي حاجه لاني هموت من الجوع بجد 
رحمه : لاء مش جعانه كلي لوحدك
فاطمه : رجلي علي رجلك يا رحمه واذا مجتيش هرقصلك دلوقتي وهتندمي 
رحمه : لاءء رقص اي قايمه
فاطمه : احبك وانتي شطوره 
……………في السياره 
فهد : هتعمل اي 
معتصم : لسه بقرر 
فهد : نعم ! انت اصلا بتفكر في الموضوع انت معتصم بجد لاء في حاجه غلط 
معتصم : لو عرفت كانت مجوزه مين هتغير رئيك
فهد : مين يعني ارسطو 
معتصم : مش حلوه
فهد : يخربيت الرخامه ، طيب مين 
معتصم : هقلك بعدين 
فهد : بطل غموض بقي محدش بعرف يطلع منك بكلمه مفيده ابدا
معتصم : انا معتص…
فهد : انت معتصم باشا الجدواني هو انت اي حد ول اي ، حفظنا السماجه
معتصم : ههه
فهد : اه هتعمل اي في موضوع شهاب 
معتصم : بيلعب بديلو بس متقلقش كل اخباره عندي 
فهد : شركه وخدو.. انت وابوك مقصرتوش معاهم في حاجه ، وكبرتلهم المشاريع ومشركهم معاك كمان ومعرفش اي الغل ده
معتصم : مصيرو يفوق ويعدل نفسه كده لسه جواه شويه انسانيه بردو مش زي ابوه 
فهد : انت الي غلبان ، لاء اقصد غدار ول لعيب انا عمري ما شوفت الصفات دي كلها في واحد بس اقسم بالله 
معتصم : عشان انا اي معت..
فهد : يييه ، نزلني هنا لشتمك يلا 
معتصم : ههه خلاص
في الشركه …. بعد وصولهم 
الهام : معتصم لازم نتكلم 
معتصم : فهد زي ما اتفقنا انهرده 
فهد : عُلم يا باشا ، عن اذنك الهام هانم اي الحلوه دي 
الهام : عيونك الحلوه يا فهود 
معتصم : انا في مكتبي 
الهام بهمس : سلام بقي هكلمك وقت تاني 
فهد بهمس : سلااام يلاا بسرعه 
“في المكتب “
“ينظر للورق في يده ويقوم بتجاهلها “
معتصم : خير 
ألهام : جيه اشوفك واسل…
معتصم : ادخلي في الموضوع علطول ورايه شغل 
الهام : احم .. جيه اسالك علي موضوع الجواز من…
معتصم: اعتقد وضحت كلامي ول اي 
الهام : عشان خطري فكر تاني ، دي حفيده اسماعيل بيه النواري
معتصم : عرفت الباشا قلي امبارح
الهام : طبعا تسمع كلامه وتشوفه بقول اي وانا لاء ، تروح للي باعك وتخلي عنك وتسيب امك الي بتحبك وقلبها عليك ع..
معتصم : المقابله انتهت تقدري تتفضلي 
“يتكلم مع السكرتير “
معتصم : دخلي طاقم العمل انا فاضي دلوقتي 
“تنظر له الهام بغضب و ويتجاهلها معتصم بنظر للاوراق”
____________________ 
في الاسكندريه ….
رشيد : اهلا اهلا بمعتصم الله 
معتصم : وحشني يا غالي ، عامل اي 
رشيد : انا كويس الحمد لله ، قهوه لمعتصم بيه بسرعه يا ولد 
غلام يشتغل في القهوه : حاضر يا معلم 
رشيد : طمني عنك وحياتك يبني بخير 
معتصم : اه الحمد لله ، جيت علي بالي قولت اشوفك عطلتك او حاجه 
رشيد : انت تيجي في الوقت الي انت عايزه ده بيتك ، استني اقوم اعملك القهوه انا عارف انك بتحبها من ايدي 
معتصم : ووه ده احلي خبر سمعته انهرده ، قوم بسرعه يلا 
رشيد : ههه دقيقه وحده 
في المقهي …
رشيد : قلتلك يبني بلاش تحط في قلبك غل وانتقام لانك هتتعب هتتعب يبن الغالي 
معتصم : انا عمري ما انسي العيله دي عملت فينا اي وعهد شرف مني يا حج راشد لوريهم اسوء ايام حياتهم ، اهو القدر لعب لعبته تاني عشان  اعرف اندمهم علي الي حصل 
رشيد : انت ابني وانا الي مربيك وعايزك كويس مفيش غيركو بقين ليا وفي حياتي يبني 
معتصم : انت كبيري وفوق راسي يا حج وكل دمعه نزلت من عينك بسببهم انا هعرف اجيب حقها وكمان ده هيفيد شركتي انا كمان 
رشيد : والبنت اي زنبها في كل الصفقات والمتهات دي
معتصم : زنبها انها كانت مراته وحفيده اسماعيل النواري الي عنده قلب حجر ومش هيسيب حاجه تاثر علي شركته حتي علي حساب بنت دمه ولحمه.
رشيد : بتمني متندمش يبني وانا في ضهرك اكيد واعرف انو القرار بايدك لتكون قده لتعيش مزلول بيه 
معتصم : انا تربيتك يا حج واعرف اني هخليك تفتخر بيا 
رشيد : انا طول عمري فخور بيك 
معتصم : اخبار جلال 
رشيد : مش راضي يرجع وهيتجوز وحده من هناك وعيزني اروحله
معتصم : هه ول وكبر وعايز يتجوز بن رشيد ، سفرك وترتيبات الفرح عليا 
رشيد : انت بتقول اي يبني خيرك موجود وكفايه اوي لعند كده 
معتصم : عيب عليك تقول كده ده خيرك انت يا راجل يا طيب ، تروح تشقطلك وحده من هناك كده ههه
رشيد : هههه الله يهديك يبني 
…………………..
معتصم : الو 
الهام : ده رقمك بجد ؟ انت الي رانن عليه 
معتصم : قوليلهم اني موافق والجوازه تكون الاسبوع الجي 
الهام : بجد ! يا احلي خبر سمعته في حيا…
“يقوم بقفل السكه “
الهام :”شوف قليل الزوق بس مش هيعكر فرحتي لما ارن علي الجد اقله “
في البيت النواري …
رحمه : لاء ! يا جدو مش عايزه هو وافق ازاي علي وحده مطلقه !
جدو : خلاص القرار اتنفذ ومفيش جدال احمدي ربنا انه وافق انا كنت واثق انه مستحيل يعمل كده بس الحمد لله الهام مخيبتش املي 
رحمه :……
جدو : استعدي الفرح بعد اسبوع 
رحمه : بعد اسبوع ! 
جدو : اه ومتفكريش تعترضي لانه مرفوض ، اطلعي فوق جهزي نفسك يلا 
طلعت فوق وكرمشت نفسي علي السرير وكتمت وشي بالمخده وصرخت بدموع ووجع علي نفسي ، ووقتها قولت لنفسي انه ده هيكون احسن وارحم من الي انا فيه ، في الحالتين هيكون سجن .
______________ بعد اسبوع
فهد : نفسي افهم رايح فين 
معتصم : بكره ارجع ملقيش الاجتماع بايظ والدنيا خربانه فاهم 
فهد : عيب عليك ده انا هبهرك 
معتصم : لاء خلاص قلقت ابقي ابعتلي الورق باليل اشوفه
فهد : “يقوم بنظر له بغيظ”
معتصم : اهدي بهزر ههه سلام 
فهد : ارخم عباد الله يا جدع ، اختفي 
“يذهب للفله ويركن السياره خارجا ويقوم بدخول فيجد حوريه ، حوريه جالسه علي الكرسي بياس “
نسيت اوصفلكو نفسي انا قصيره سيكا بيضه شويتين وعيني زرقه ومحجبه وشعري لونه بني غامق وطويل وناعم .
الهام : معتصممم يلا ادخل 
معتصم : احم وراكي .
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!