Uncategorized

رواية عشق الأدهم الفصل الثانى 2 بقلم نورين عماد

 رواية عشق الأدهم الفصل الثانى 2 بقلم نورين عماد

رواية عشق الأدهم الفصل الثانى 2 بقلم نورين عماد

رواية عشق الأدهم الفصل الثانى 2 بقلم نورين عماد

الفصل ده بعنوان (مجنونه
هانم)… 
امام المستشفي…. 
ادهم: اركبي يلا.. 
عشق: انا هركب في دي.. 
ادهم: اه يلا بدل ما انتي متنحه كده… 
عشق: مسميها ايه…؟ 
ادهم بإستغراب: ايه دي…؟ 
عشق: الفيراري ياعم..
ادهم: اممم لسه مخترتلهاش اسم.. 
عشق: ممكن اختاره انا.. 
ادهم: ماشي…
عشق: مش عارفه اسميها ايه هفكر واقولك بعدين…. 
ادهم:تسمعي حاجه….
عشق:اوكي عندك ايه..
ادهم:عندك شوفي اللي انتي عايزاه..
عشق:ايه ده انا مش بحب الاغاني دي..
ادهم:طب بصي خدي موبايلي ونزلي الاغاني اللي انتي عاوزاها…
عشق:اشطا…
ونزلت عشق اغاني مهرجنات كتير…
عشق:خد الفون بتاعك اهو..
ادهم:نزلتي..
عشق:اه وهشغل.
ادهم:براحتك…
وبعدها اشتغلت اغنيه متغاظ وبدأت عشق تغني وتقول:متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ…
وبعدها اشتغلت اغنيه سالكه…
وبعدها:عصفورة بتنقل الكلام دي مش رجوله ملكش في البريل خد دي كولا مدايق مني خاطف البطوله..
ادهم:دوشه اسمعي حاجه تانيه..
عشق:خلاص روبي حلو واشتغلت اغنيه قلبي بلاستيك..
عشق وهي تغني مع الاغنيه:مش هحب تاني ايوه تاني قلبي بلاستيك…
ادهم:هو حضرتك حبيتي اولاني علشان تحبي تاني..
عشق:مش بقولك فاقده الذاكره….
ادهم:يابت انتي هتجننيني ولا ايه منين فاقده الذاكرة ومنين عارفه الممثلين والاغاني..
عشق:معرفش…
ادهم:اوكي…
عشق:ابو احمد خدني الكوافير ابو احمد دفعته كتير ابو احمد عينلي شوفير وضحكت ابو احمد شقته علي النيل..
ادهم:اقلبي وشغلي عمرو دياب حماقي تامرحسني او محمد العسيلي…استني مش اغلبيه البنات بتسمع ل Bts و Black pink واي حاجه كوري وصيني وياباني…
عشق:ايه ده انت عرفت منين..؟
ادهم:ده زهرة طول النهار مشغله اغانيهم..
عشق:زهره مين بنتك…
ادهم:لأ انا مش متجوز زهرة اختي…
عشق:انتي جايه من الارض ولا جايه من السما ده انتي الللي زيك بييجي مره كل ميت سنه..
ادهم:خدي الهاند فري اهي اسمعي علي ادك…
عشق:قوي قلبك علي الفراق…
ادهم:قلبنا من فرفشه لدراما صح…
عشق:انتي كنتي فين يا لأ لما لما انا اقولت اه وانت كنت فين ياعقلي لما لما مشيت وراه بعد اما فوقت لقيت الموت بجد ارحم من اني اعيش لو ثانيه واحده كمان معاه..
ادهم:هو الكلام ده موجه ليا..
عشق:بتقول حاجه اصل انا مش سامعه..
ادهم بعد ماشال الهاند فري من ودانها:هتسمعي ازاي من الدوشه الللي في ودانك دي..
عشق:ااممم عندك ايه لBts..
ادهم:عندك Butter الجديده و Dynamite و Face love و Dream onو Film out……
عشق:طب شغل Dynamite….
ادهم:ماشي بس هتسمعي من غير ماتغني..
عشق:طب عندك لفرقه إكسو او ستراي كيدز….
ادهم:هشوفلك…
عشق:Light it up like Daynamite…..
ادهم:يا بنتي اسمعي علي قدك…لم يجد اي رد ووجدها نائمه…
ادهم:ايه ده انتي نمتي….
———————
في القاهرة…
مصطفي:يعني ايه مش لقيينها..
سوسن:والله البت اختفت..
مصطفي:يعني هربت…
سوسن:معرفش هي خرجت هي والست بتاعت الحنه..
مصطفي:اسمها ايه الست دي..
سوسن:معرفش انا اعرف عنوانها بس…
مصطفي:دورولي علي الست دي حالا…
الحارس:اوامرك يا بيه..
وبعد 10
دقائق..
الحارس:الست اهي يابيه..
مصطفي:انتي اللي هربتي البت عشق وقال بصوت عالي مليئ بالغضب:صح…
الست بكذب:لأ انا مهربتش حد هي ضربتني علي دماغي وفي ناس لقوني كانوا عارفيني ودوني البيت…
مصطفي:والله يمين بالله لو ملقتولي البت دي لكون جايبكم كلكم في المخزن واكون دافنكم بإيديا…..
سوسن:استهدا بس بالله عليك هتروح فين دي وهي متعرفش حد..
مصطفي:لو ملقتوهاش خلال ساعه واحده لهتكوني انتي العروسه مكانها..
سوسن:انشاء الله هنلقيها…
———————
في الصعيد….
ادهم:عشق اصحي…
عشق مفزوعه:مين اللي مات..
ادهم:محدش مات احنا وصلنا..
عشق:امتي..
ادهم:الوقتي…
عشق:هاااااااي..
ادهم:اسكتي..بصي ياعشق انتي مش هينفع تكوني هنا وانتي لابسه كده فأول ما تطلعي هجبلك حاجه من اختي زهرة تلبسيها..
عشق:ماشي…
ادهم:طب يلا انزلي علشان هعرفك علي اهلي..
وذهبا سوياً
جلال جد ادهم:ادهم انت جيت امتي..
ادهم:الوقتي..
جلال:ومين الصبيه اللي معك دي..
ادهم:هشرحلكم الموضوع كله بس لما اطلع ارتاح والكل يتجمع..
عادل:ولدي..
ادهم وهو يركع ويقبل يد والده:انا جيت…
عادل بغضب مصطنع: اه ما احنا كل ما بنكبر بنتكبر…
ادهم:وانا اقدر بس يا بابا ده انا طول الوقت ماشي بنصايحك وهو انا ليا غيرك يا حاج…
عادل:اه ليك شغلك وحياتك وسفرك وتنطيطك من هنا لهنا…
ادهم:اوبا مش تقول اني متراقب كنت اعمل حسابي..
رجاء وهي جايه من وراه:ملكش غير هو وبس طب وانا ايه اتركنت علي الرف…
ادهم:ازاي بس ده انت ست الكل ده لولا دعواتك اللي ماشي بيها..
رجاء:يابكاش.. 
ادهم: اومال فين زهرة..
زهرة وهي تأتي من المطبخ: وهي مامتك ماوراهاش حاجه غير انها تدعيلك كل ما ادخل عليها قلاقيها تقول ادهم ادهم ادهم يارب اهديهولي ووقفله بنت الحلال تقولش معندهاش غير سي ادهم ده وركنانا انا واخواتك علي الرف..
ادهم:قري بقي….
رجاء:سليم سافر برا وشاف حياته واتجوز وعنده عيال وبقي اكبر جراح ويوسف بقي اكبر دكتور نفساني وانا عايزة افرح بيك واشوف احفادي ليا هنا مش مسافرين برا….
زهرة وهي تغمز لادهم:موال كل اجازة.. 
ادهم: سليمي يا عشق علي زهرة اختي…
عشق:اهلا زهرة انا عشق…
زهرة:اتشرفت بيكي يامرات اخويا..
ادهم:لأ هي مش مراتي…
زهرة:يبقي خطيبتك..
ادهم:لأ..
ساميه بغيره:حبيبته..
ادهم:مسمحلكيش تتكلمي عنها كده..
عشق:امم انا هطلع اغير…
ادهم:معلش يا زهرة اديلها طقم من عندك وخليها تنام معاكي النهاردة عما نظبطلها غرفه الضيوف….
زهره:حاضر يلا يا عشق..
عشق:استني يا زي زي..
زهرة:مين زي زي انا اسمي زهرة..
عشق:لأ ما انا اللي بحبهم بدلعهم..
زهرة:ماشي ياحبيبتي…
جلال:ممكن افهم بقي..
وحكي ادهم لهم كل حاجه..
رجاء والدة ادهم:ياعيني عليكي يابنيتي… 
ونزلت عشق وهي ترتدي فستان سماوي بحزام ابيض …
رجاء: ما شاء الله تبارك الخالق…
ادهم:انا هطلع ارتاح فوق…
عشق:استنوا انا افتكرت انا ابقي مين..
ادهم وهو يقف علي السلالم:احكي..
عشق:انا وانا صغيره ماما كانت عايزة تخلف بنت بشرتها بيضه زي بياض الثلج وشفايفها حمراء زي الدم وشعرها ناعم واسود وماما ماتت بعد ما ولدتني وابويا اتجوز ست شريرة كانت دايما تطلب مني طلبات كتير وكل شويه تقف قدام المرايه وتقول مرايتي مرايتي مين احلي واحده في العمرانيه مرايتي يامرايتي….
قطع كلامها ادهم وهو يقول:حضرتك قلبتي علي مسلسل في الللالالالاند ولا دي قصه سنوايت..
زهرة:يا ابيه بقي خليها تكمل وتحكيلنا..
ادهم:انا هطلع انام.. 
عادل والد ادهم:مش هتيجي تتعشا معانا ياولدي.. 
ادهم: لأ آكلت انا وعشق في الطريق…وذهب ادهم الي فوق… 
عشق:مش هتعرف عليكم..
زهرة:لأ طبعاً ازاي….
عشق:امممم ايه رايكم انا اخمن..
زهره:يا خسارة عرفتيني..
عشق:اه عارفه ان انتي زي زي وممكن نبقي اصحاب
واكتر..
زهرة:انا معنديش اصحاب..
عشق:اعتبريني صاحبتك واختك….
زهرة:طب يلا خميني..
عشق وشاورت علي رجاء:حضرتك اكيد والده ادهم بس معرفش اسمك..
رجاء:اسمي رجاء…
عشق:عاشت الأسامي يا رجروءه..
عشق بعدما اشارت علي عادل:اكيد حضرتك والد ادهم…..
عادل:اه فعلاً واسمي عادل..
عشق:اوكي يا دوله….
اشارت عشق علي عثمان وقالت:انت اكيد عم ادهم..
عثمان:عرفتي منين…..
عشق:علشانك شبه عمو دوله اوي…
عثمان:علي العموم ياستي انا اسمي عثمان…
عشق:اوكي عمو عثمون…
عثمان بإستغراب:عثمون انتي شيلتي الألف وحطيتي واو.. 
عشق:ما انا مش عارفه اقولك ايه..
عثمان:قوليلي عثمان بس عادي..
عشق:اوكي عثمان بس عادي…
ضحك الجميع ما عدا ساميه وصفيه ينظرون لها نظرات غل وحقد….
عشق:امم انا هخمن وشاورت علي ساميه وقالت:اكيد انتي بنت عمو عثمان بس عادي صح..
ساميه بغيظ:لأ..
عثمان بإحراج:هههه ده ساميه بس بتحب تهزر…
عشق بهزار:اه كانت بتستعر من باباها..
ساميه:اه انا ساميه..
عشق:ماشي ياسوما..
ساميه ولو اول مرة حد يناديها هكذا دائما يعصبون عليها وياعملونها كإنها خادمه..
عشق:امم يلا دورك انت وشاورت علي مجدي..انت اكيد اخو سوما….
مجدي:اه انا بكون ابن الحاج عثمان..
عشق:ماشي يا جودا…وشاورت علي صفيه وقالت:انتي اكيد جدة ادهم…
عثمان:لأ غلط دي والده ساميه واسمها صفيه..
عشق:اه اتشرفت بيكي يا صفصف.. وشاورت علي جلال وانت عمو الحكيم جد ادهم..
جلال بضحك:اه انا فعلا جد ادهم وزهرة ومجدي وساميه ويوسف وسليم..
عشق:مين يوسف…
جلال: يوسف ده توأم ادهم وهو دكتور نفساني ومسافر برا…
عشق:ومين سليم..؟
جلال:ده اخو ادهم الكبير ومتجوز وعنده بنت وولد ومسافر مع يوسف وبيشتغل دكتور جراح…
عشق:اوكي يالولو فين بقي سعديه…
جلال:انتي ازاي عرفتي اسمها..
عشق باستغراب:اسم مين..؟
جلال:سعديه جده ادهم..
عشق:ده هي بجد اسمها سعديه..
جلال:يابنتي مش انتي اللي لسه جايله…
عشق:اه هههه لأ احنا كده البنات لما نكون عايزين نعرف اسم حد بنقول اسم تاني وهو بيصحح ويقول الاسم الحقيقي بس انا متوقعتش انه اسمها هههه…
ساميه لوالدتها:البت دي ياما هتشيلني بقي ده جدي اللي كان مبيضحكش في وش مخلوج هتيجي بنت المركوبه دي وتخليه يضحك هي وجلت عقله ولا ايه..
صفيه بحقد:لازم نعرفوها ونعلموها الواجب…
ساميه:دي عايزة اللي يعلومها الواجب….
عشق:اومال بقي فين سوسو علشان اسلم عليها..
جلال بحزن:عند اللي خلجها..
عشق:الله يرحمها ويغفر لها ويسكنها فسيح جناته..
جلال:يارب..
عشق محاوله ان تلطف الجو:قولي بقي يا عم الحكيم لولو..
جلال:ازاي عمو الحكيم ولولو..
عشق:خلاص بقي انا كنت عايزة اعرف كل واحد بيحب ياكل ايه وانا ادوقكم اكلي..
جلال:لا يبنيتي متتعبيش نفسك الخدم هيعملوا كل حاجه..
عشق:لأ لازم اكلكم حاجه من ايدي وتقولوا الشيف الشربيني لقمه هنيه مع وصفه عشق وهديه….
جلال:حاضر يا شيف عشق اطلعي نامي لانك تعبانه من السفر..
عشق:لأ انا مش تعبانه ولا حاجه انا اصلا كنت نايمه في الطريق وادهم اللي بيسوق..
جلال:اطلعي ارتاحي فوق….
وذهبت عشق الي غرفه زهرة..
عشق بعدما خبطت علي الباب: زي زي ممكن ادخل..
زهرة وهي تفتح لها الباب:اتفضلي في اي وقت..
عشق:الله ده انتي شعرك حلو اوي بسم الله ماشاء الله..
زهرة:شكرا..
عشق:امم بصي ياستي ايه رايك تجربي تلبسي من لبسنا..
زهرة:ده ابويا كان يجتلني ويطخني عيارين…
عشق:لأ انتي هتلبسي كاجول عادي وعليه حجاب…
زهرة:ماشي بكره الصبح نبقي نقول لأبيه ادهم ونروح..
عشق:ماشي استني ايه اللي وراكي دي..
زهرة وهي تنظر خلفها:دي مجموعه من افلام ومسلسلات كوريه…
عشق:اشطا يلا نسهر استني بس انا هنزل اعمل فشار واجيب سناكس…
زهرة:اللي تشوفيه بصي قولي لحد من الخدم وهو يساعدك..
نزلت عشق الي المطبخ ووجدت المريول وارتدته وكانت تعبث في الاواني وتصدر صوت عالي….
نزلت زهرة علي ذلك الصوت فقالت:نور المطبخ منور وامسكت فازة بجانبها ودخلت الي المطبخ ووجدت شخص نصفه داخل درفه المطبخ والنصف الاخر يقف علي كرسي…فذهبت زهرة وكان ستضربه بالفازة وفجأه طلعت عشق ومعها كيس دقيق كبير ولا تستطيع ان تحمله ووقع منها وانفجر الكيس في الهواء فقالت زهرة برعب وهي لاتري من الدقيق:مين هنا…
عشق وهي تري زهرة مغطاه بالدقيق الابيض:يلاهوي يلاهوي يلاهوي عفريييييييييييت عفريييييييت الحقوني الحقوني..
زهرة:فييييين ياختاااييي ياختاااااييي…ياعشق ياعشق…..
عشق وهي تسمع احد ينادي عليها:يلاهوي يلاهوي عفريت وهياكلني هياكل دراعي هش هش امشي ربنا يخليك..
زهرة:عفريييييت الحقوني..
عشق:انصرف انصرف يانهار اسوح انا نسيت كل القرآن خلاص جيتلي فكرة يارب تنفع…وقالت:طلع البدر علينا من سنيات الوداع وجب الشكر..ده مش بيمشي طب قمروون..قمرووون..قمروون..وجميل..وجميل سيدنا النبي وجميل..مش بينفع ياختتتتاااااي..
وكانت زهرة مغطاه بالدقيق وكانت تضع يديها امامها مثل الزومبي وتمشي مغمضه العينين ورمت الفازة امامها…
عشق:يلاااااااهويييي ارجوك سيبني في حالي انا واحده غلبانه فاقده الذاكرة وفجأه اغمي عليها…
نزل ادهم علي تلك الاصوات ووجد عشق مغمي عليها وزهرة مغطاه بالدقيق وتقول انتي ياعشق الحقوني ياعشق العفريت..
ادهم:في ايه..
زهرة وهي لاتري من الدقيق علي عينيها:العفرييييييييت وامسكت شبشبها وفضلت تضرب في ادهم..
زهرة:عفريت بارد موت بقي..
ادهم:زهرة بطلي رخامه وعشق مغمي عليها ليه….
زهرة بعد ان مسحت وجهها في ملابس ادهم:ادهم انا فكرتك قماشه اوفوطه…
ادهم:سيبك بس تعالي نشوف عشق مالها..
ادهم:زهرة اطلبي الدكتور بسرعه..
عشق كانت تسترجع ذاكرتها تدريجيا من حيث ولدت للأن..
ادهم:مالها يا دكتور..
الدكتور:لأ ماتخافوش هي حامل….
ادهم بصدمه:نعم مين اللي حامل..
الدكتور:المدام…
———————
في القاهرة…
مصطفي:يلا جهزي نفسك والبسي الفستان ده…
سوسن برعب:حاضر…
وبعد دقائق نزلا وكان كتب كتاب سوسن ومصطفي
سوسن في نفسها:ان موريتك ياعشق الكلب…
مني:ماما….
سوسن:نعم..
مني:هو احنا هنروح نعيش هناك..
مصطفي في نفسه:حلو انا هتجوز سوسن وهخلي محمود يتجوز مني ونقتلهم ونورث احنا الورث…..(ايه انتوا كنتوا مفكرين ان هو هيتجوز علشان عايز الولد لأ لأ ده هو اصلا عنده اولاد وبنات بس دي خدعه علشان يورث الورث الناس دي في الزمن ده….)
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!