Uncategorized

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين الشافعي

 اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثاني 2 بقلم ياسمين الشافعي

=بتحبيني يا ريم
اردف بها بعدما ادار وجهها اليه لتردف بخبث
=عايز تعرف الاجابه 
=اممم
=طب غمض عينك
اغمض عينيه لتضربه باقوي ما تمتلك اسفل حزامه وجرت علي الداخل بينما هو اخرج صرخه حقيقة ويردف بصراخ هز الاستوديو 
=هقتتتلللك يابنت الكككلللب اقسم بالله لاقتتتتتتلاااااكك
جري خلفها علي الداخل (في البروفه خاصته) واصبحت هي امام السرير من الناحيه اليسري وهو امامه من الناحيه اليمني.. اردفت وهي تاخذ انفاسها من الجري
=صل عالنبي يا وحش في قلبك في اي 
احمرت عينيه من شده ا ل غضب وااردف بصرااخ وبدأ بالجري نحيتها
=عايزه تتضعي نسل الدمنهوري يابنتتالكااااببب
قفزت علي الفراش ونزلت من الناحيه الثانيه واصبح هو امامه مره اخري لتردف
=الاه..! مش انت اللي قولت عيشي الدور كأنه حقيقه ليه نضيع عمرنا في دقيقه وقلبت ريهام سعيد
اردف وهو يجري نحيتها من الناحيه الاخري
=فتقومي مضعيه عمرييي اننننااااا يا بنتتتتتت الك…. 
قفزت علي الفراش ايضا ونزلت من الناحيه الاخري حتي تكاد امامه لتردف مقاطعه
=علفكره عمال تشتم ابويا وانا ساكتالك بقول اراعيه متعصب وبعدين انت متعصب ليه مكنتش ضربه يعني شد حيلك انت بس يا وحش 
جري نحيتها مره اخري لتقفز علي الفراش لكن تلك اللحظه امسكها من قدمها وسحبها تجاهه لتسقط فيديرها لتردف بنبرة غباء استفزته
=مكنتش ضربة علفكره اللي تعمل كل ده ده اكيد شيطان ودخل مابنا
نظر لها بغضب قاتل واردف 
=تصدقي.. انا ممكن اجرب عليكي انا لسه سليم ولا لأ
جحظت عينيها لتضربه بكتلا رجليها في صدره ليرجع للخلف بينما هي جرت علي التسريحه وهي تردف
=اااه يا حيوان يا وقح يازبالة بقا عايز تاخدني فار تجارب
جري خلفها لتمسك البرفان وضغطت عليها وهي تردف
=كلكو مصطفي ابو حجر كللكوو
استقلت رائحه عطره في عينيه ليصرخ مره اخري ويجري للمرحاض وهو بردف
=عييينيييي اقسم بالله ما هسيبك يا رؤؤؤااااااا
جرت علي الباب تحاول فتحه وجدت مغلق باحكام بينما علي الناحيه الاخري جري بفتح الصنبور يغسل عينيه
عندما يأست من فتح الباب نظرت حولها للبروفه واردفت
=اي الاوضه الكبيرة دي سرير وكنبة وتسريحة ودولاب وحمام..! انا البروفة بتاعتي قد الحمام تقريبا او اصغر يعني
 ذهبت للمرآه بملل ونفخت بها كالطفله الغبيه ثم بدأت بكتب حروف اسمها وهي تضحك كالبلهاء ليقاطعها بصراخ
=انتي بتعملي اييييه
فزعت من منظره فكانت عينيه حمراء وبشده ومع صراخه ذاك اطلقت عليه ما يسمي(هولاكو) ورجعت خطوات للخلف وهي تردف ببكاء
=انت بتزعقلي كده ليه… مش انت اللي قعدت تقولي عيشي الدور ومتتوتريش انت وانت ااه بتزعقلي ليه دلوقت
اقترب منها وهو علي وشك العفو عنها لتقاطعه بخوف من تحركاته
=طب خلاص والنبي ما تعمليش حاجه انا بجري علي يتامي اخواتي يباشا ااه وجوزي بيشرب كل يوم ويسكر ومش بيسرف غلي عياله يرضيك
كاد علي وشك تدميرها ليردف بهدوء 
=انا هعد من واحد لخمسه لو مطلعتيش بره هعتبرك فار تجارب
=1
=طب استن.. 
2
=استني عايزه اقول
3
=استنتااي الب.. 
4
جرت اليها ووضعت يديها علي فمه مردفه
=ابوووس ايييدك ما تقولها الباب مقفول ومش عارفه افتحه وربببناا
استطاع كبت ضحكته علي ذعرها ليتحرك بجمود مصطنع ويفتح الباب مردفاً 
=5
وجدها فرررررت للخاررج مسسرعه
………. في نفس الوقت بمكان اخر…… 
في احد مدارس الاسكندريه 
كانت تجلس «جنات» مراقبة علي احد لجنات ليدلف لداخل الفصل احد المدرسين المستجدين من شهران يرتدي بنطال اسود وبلوفر رصاصي ونضارة شمسيه لتردف بخفوت
=اي ياعم افي اي حد يخطف قلب حد كده
اقترب منها مردفا بابتسامه اظهرت غمازاته
=استاذة جنات ازي حضرتك 
اردفت بابتسامه عريضه كالبلهاء
=انا تمام كويسه الحمد لله بخير زي الفل قمراااية انا قمراااية
اتسعت ابتسامته بينما هي كانت تطلع اليه حتي اردف
=آنسه جنات حضرتك معايا
بينما هي كانت مغمضة الاعين تستنشق عطره بتأني ثم اردفت بسرحان
=هو انا مع حد غيرك انت بس
رفع حاجبه مردفاً بتعجب
=نعم..؟ 
ابتسمت باصطناع وهي تردف بسرعه مدارية علي عفويتها
=ااا هنلف نمضي علي الورق الحضور لأن المدير بيلف وممكن نتنفخ نفييييخ
=نفيخ…!!! 
=يلا نلف بس يلا نلف
……………
بعد قليل خرجت جنات من اللجنه وامسكت بهاتفها مسرعه تتصل علي«بسنت ابنت خالتها» لكنها وجدت الهاتف مغلق لتفتح تطبيق (الواتساب) وتبدأ بالتسجيل غير عابئه بمن يستمعها من الخلف
=بت يا بسنت فاتك حتته صااروخ جوي طللقققهه هربان من الفضاء جه وقف معايا في اللجنه النهارده ايش شعر ناعم علي نضارة سوده علي دقن خفيفه كده خطفف قلووبي مش قلب واحد قلووبي.. لا وكان حاتت حته برفان همووت واسئه اي هو ريحة جامده يابنتي جام… تقريبا كده نفس ريحة البرفان اللي انا شماها دلوقت
استمعت الي صوت خلفها يردف
=Blue Chanel
التفتت ورسمت ابتسامه مصطنعه مداريه بكائها اللذي علي وشك الظهور
=اي
خلع نظارته واردف بابتسامه 
=نوع البرفان Blue Chanel ااه وشكرا علي المجاملات اللطيفه دي 
اتسعت ابتسامتها واردفت بنبرة غباء 
=مجملات لطشيفه هو انت هنا من امتا
=لطشيفه..!! امم من ساعة ما الصاروخ كان هربان من الفضاء
ابتسمت ابتسامه صفرا وقالت من بين اسنانها
=احييه
اردف وهو ينظر لساعته
=كان نفسي نحلل موضوع الصاروخ ده وهرب ازاي بس للأسف هتأخر علي ابني لأن ده معاد خروجه من المدرسه.. تشاو يا قمر
ارتدي نظارته وذهب من امامها بينما هي ضيقت عينيها واردفت بتفكير
=هيروح يجيب ابنه.. هو عنده ابن.. يعني متجوز.. وجواز يعني ارتباط.. مرتبط اييه مرتبط انا لحقت اعمل حاجه عشان عشان يكرفني الركفه دي..! 
وجدت بسنت تتصل عليها لتجاوبها 
=ايوة يابسنت.. طلع مرتبط يابسنت طلع مرتبط يعني انا في نظر مراته الحربايه اللي بترسم علي جوزها عشان تخطفه… هفهمك لما اشوفك ولا اقولك تعالي بتنا ما انتي نايمه قايمه صاحيه طافحه هناك تعالي بتنا تعالي..! 
………. 
في منتصف الليل معظكم ينام بينما هنا كان الصراخ محل المكان
=اعاااااااا عارفه يعني اييييه مرتبط… يعني اخدت علي قفايا بختم النسر قبل ما اخد رقمه حتتي انتي متخيلاااه..! 
اجابتها بسنت بصراخ مشابه
=ماهو انا مش هعرف اتخييل وانتي بتخرمي ودنن اهلي كده 
وقفت امام بسنت وظلت تشير الي نفسها مردفه بجنون
=انا.. اطلع حرباية بتوقع بين راجل وجوزها انا
=احم جنات حبيبتي اسمها واحده وجوزها او راجل ومراته اكن راجل وج.. 
قاطعتها بصراخ 
=متدددققييش المهم انني حربااية في الاخر.. 
نظرت امامها واردفت بحزن 
=جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مطرح
=ممكن تتلحقي تقعدي عشان انا عندي مصيبه اكبر منك
جلست علي الفراش واردفت بعصبيه
=اديني اتلقحت اتفضلي قولي اتحفيني
زفرت بسنت واردفت بتوتر
=دلوقتي في مشهد ان ريم هتعترف لزياد بانها بتحبه والمشهد ده انا هصوره بكره
=طب وفين المشكله مش فاهمه
اردفت بتوتر اشد
=المشكله ان في المشهد ده زياد هيأثر علي صبا فعشان كده هي هتعترف
=هيأثر عليها ازاي مش فاهمه هيعذبها يعني ولا اي
اردفت بغباء كعادتها لتردف بسنت بتوتر
=هيحضنها 
=افندم..؟
=متبصليش كده انا مش هروح اصلا التصوير تاني انا خايفه انتي مشوفتيش وقاحته
اردفت بتوتر وهي تجلب رجليها الي صدرها لتردف بسنت بتساؤل
=وقاحه مين
=جاسر الدمنهوري
اردفت بسنت بابتسامة مصنطعه
=وانتي عرفتي ان هو وقح منين بقا ياشاطره
تجولت بعنيها في الغرفه ثم رادفت بتوتر
=مش وقته مش وقته
=هو انتي عرفتي منين ان المشهد ده هيتصور بكره
التفتت اليها بسنت واردفت
=المخرج عامل جروب علي الواتس مجمع فيه كل الممثلين بالانتاج بالتوزيع والخ الخ الخ وقافل الرسايل وعامل نفسه ادمن واستاذ جاااسر اادمن عشان هما بس اللي يقرروا نيهانيهانيها
=المهههم
=اه المهم..المخرج بعت من شوية ان المشهد ده اللي هتصور بنااءً علي رغبة الاستاذ جاسر
اردفت بذلك ثم لطمت علي وجهها لتردف جنات بنفاذ صبر
=هو مش انتي كنتي قارية السيناريو قبل ما تروحي مرفضتييش ليه ساعتها
جنات وهي تأكل في ضوافرها من شده التوتر
=دي كانت فرصة عمري وبعدين انا قولت اني هتصرف ساعتها ومحدتش في دماغي
=وهتتصرفي ازاي بقاا
=مش عارفه مش عارفه وبالذات ان هو هينتقم مني اكيد بعد ما ضربته ف.. 
اردفت بها بتوتر لتردف جنات بخوف
=ضربتيه فين
بسنت بزفر
=ضربته وخلاص بقي… بسسس انا لقتها… 
……………… 
في صباح مشرق ملئ بالخوف والقلق نسبةً لبسنت
ذهبت للاستوديو بثقه مصطنعه ودلفت للداخل متجهه لجاسر الي حين ان وقفت امامه واردفت
=بص عشان اي انا فهماك كويس اوي انت هتكون واقف علي مسافه مابيني والمخرج بقا هيلعب في الصورة وهو ادري بشغله تمام
التفتت اليها كاملاً واردف بسخريه
=ليه هو انتي كنتي خليت الضربة جرافيك
اردفت بتلعثم
=ما انت اللي قعدت تقولي عيشي الدور علي انه حقيقه 
اردف بخبث
=طب ما احنا هنعيش المشهد كأنه حقيقه عشان تخشي في الدور ثم اقترب منها واردف بهمس
=وبعدين الموقف ده بالذات لازم ناخده بتهمل وتأني
(ااااو وانقلب السحر علي الساحر) 
يتبع….
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي مفجوعة للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى