Uncategorized

رواية القدر الحلقة الثانية 2 بقلم مريم أحمد

 رواية القدر الحلقة الثانية 2 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الثانية 2 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الثانية 2 بقلم مريم أحمد 

الشخص:لا متقولش 

ليلي:مراد يابن طنط نعمه اي اخبارك يلا

مراد: لسه زي ما انتي لسانك متبري منك

الام:مراد حبيبي وحشتني 

مراد:خالتي اي الاخبار وحشتيني اوي 

نتعرف على ( مراد جاسر الصقر 28سنه كان جيران ليلي من 10سنين وسافر مع اهلو)

زين:يلا ونبي الغدا بسرعه ع الواحد حيموت من الجوع

الأم:حالا ياحبيبي ويكون محطوط ع السفرة

مراد: امال الواد زياد فين

زياد من وراه:اسبت مكانك

مراد بخضه:يابن ال. زوز اي دا يلا كبرت اوي فاكر لما كنت تاجي تلعب معانا

زياد:ودي ايام تتنسي وحشني اوي امال كريم فين

مراد: كريم تعيش انت

الكل بخضه: اي امته 

مراد:من سنه ونص 

الكل :أن لله وان اليه راجعون

ليلي:طب م حناكل يعني ولا اي يلاا ياعم مراد

مراد:يلا يالمضاه 

ع المائده____________________________

زين:قولي عملت اي بقا ف لندن

مراد:يوووه دا الواحد فعلاً ميسترحيش إلا ف بلدو هي اه كانت حلو وكل حاجه بس بردو م زي ما تكون ف مصر بعد ما بابا وماما وكريم راحو مكانش ليا حد كنت وحيد كنت ابتديت اكبر الشركه بس كان نفسي تكونو معايا انتو الي فاضليلي من الدنيا بعد اهلي 

الام:يابني كلنا هنا موجودين حواليك وربنا يعلم معزتك عندي من معزة زين دا انا الي مربياك 

مراد: ربنا ميحرمني منكم ابدا

زين:انا كلت الحمدلله انا نازل حشوف فيروز تمام  عاوزين حاجه

الام:عاوزه سلامتك وسلملي ع فيروز

زين:حاضر ياست الكل وانت يلا حاجي وحقطعك ف الضومنه

مراد:حنشوف يصحبي

ف المساء___________________________

مراد:امال مين فيروز دي

ليلي:فيروز واحده صحبتي وخطيبت زين

مراد:بجد هو خطب

ليلي:اه عقبالك

مراد:انتي اخبارك اي عملتي اي مع محمد دا

ليلي:يووووه متفكرنيش يلا موضوع وراح لحالو

مراد:اي ايتا ايتا ايتا لا دا تقعدي قعدتك كده واحكيلي

ليلي: هههههههه ماشي ياسيدي(وحكتلو كل حاجه)

مراد:ياااه الحمدلله ربنا نجدك اصلا عيل نطع كده ومش بطيقو

ليلي:محدش بيطقيو

زياد: ليلي الباب بيخبط شكلي حلو كده

ليلي:قمر ياحبيبي يلا بسرعه روح افتح

مراد:اي دا هو في اي 

ليلي: موضوع كده حنبقا نرغي فيه

زياد: اسراء اتفضلي ادخلي ثواني واندهلك لولا

ليلي:ايتا ايتا ايتا وانا اقول البيت نور كده  وحشتيني ياندله

اسراء:وانتي اكتر ياروح الندله امال. طنط فين

ليلي:سيبك من طنط دلوقتي انا عاوزاكي تعالي 

زياد:لولا احم احم

ليلي:تمام 

مراد:تعالي فهمني في اي

زياد:ياه يمراد

مراد:هي وصلت لياااه يمراد لا دا انت تحكيلي بقا

زياد:عارف البنت الي دخلت دي دي تبقا صحبت ليلي وبتاجيلنا ع طول ومعرفش امته وازاي حبيتها بس الي اعرفو أن بحب اشوفها ديما

مراد:دا انت وقعت ومحدش سمه عليك طب هي عارفه ولا حب من طرف واحد

زياد:لا متعرفش وخايف اقولها وبعيدن وتتطلع م بتحبني وبعدين منتكلمش معايا وانا م عاوز اخسرها كصديقه فهمني!

مراد:فهمك بس هي لازم تعرف يابني

زياد: م عاوز اخون ثقة اهلي واهلها فاهمني

مراد:انا لي حاسس انك بتكلم واحد غبي كل شويه فاهمني اي حد قالك اني م بفهم 

زياد:انا حروح اشوف لولا بتناديني أيوة ياروحي جاي

مراد: ههههههههههه

ليلي:تعالي يازيزو سلم ع اسراء

زياد:اه ازيك يا اسراء عاش م شافك بطلتي تيجي تشوفي طنط

اسراء: والله يازياد مشغوله اوي اهو حقرفكو واجي ع طول ????

ليلي:طب حروح اشوف مراد برة 

زياد: الجميل وقع ولا اي

ليلي:طول عمرك عيل نطع يلا 

زياد: بهزر يالولا مهزرش مع قمري يعني

ليلي:بتثبتني ماشي

اسراء: زياد ممكن تنزل تشتاريلي

زياد: طبعاً م عيوني قصدي تمام عاوزه اي

اسراء:هاتلي اي حاجه 

زياد:تمام

ليلي:نازل خد اشتريلي ونبي

زياد:لا انا حجيبلك

ليلي:ايتا ايتا ايتا زياد بذات نفسو نازل يشتريلي 

زياد:مين جابلك شوكولاته الصبح

ليلي:زياد 

زياد:طيب يبقا نحترم نفسينا بقا

بعد مده____________________________

زياد:هو اي الي حصل شايفها نازله مبسوطه ومكسوفه يعني

ليلي:……….

زياد: يابنتي انتي بكلمك قولتيلها اي

ليلي:ها معلش مركزتش م انا الي قولت هي الي قالت 

زياد:قالت اي ها 

ليلى:قالتلي زياد مرتبط طب ف حد ف دماغو قولتلها لا قولتلها أن انت بتحبها 

زياد:يخربيت كده مكنتش حقولها دلوقتي

ليلي:امال حتقولها امته زياد اسراء متقدملها عريس 

زياد:اي أزاي دا لا مينفعش طب هي كان ردها اي لما قولتيلها بيحبك

ليلي:حتقول اي يعني اسراء زي بظبط انت عارف كده يازياد

زياد بقلة حيلة: ربنا يسعدها

ليلي:انت م ناوي تروح تتقدم يعني كنت حتتسلي صح

زياد:لا والله بس انتي شايفه الظروف وانا لسه ف اول سنه ف الكليه ووم بشتغل يعني

ليلي:من بكرة تكون عندي ف المكتب ع تنظملي الاوراق وكده من هنا ورايح انا السكرتير مفهوم 

زياد:بس انا طب وم بفهم ف الهندسه

ليلي:ومالو انا موجوده ع اساعدك

زياد:بتتكلمي جد

ليلي: طبعاً هي المواضيع دي فيها هزار

زياد: ربنا ميحرمني منك ابدا يارب ويخليكي ليا ياقلبي

ليلي:حبيبي ها تحب نروح نخطبها امته للعلم المرتب ف الاول حيبقا قليل بس مع اول. شهر بس بعد كده حيبقا ف زياده

زياد:بجد ربنا يخليكي ليا ياامي واختي وكل دنيتي

ليلي:بس انا شد حيلك كده وباذن الله حبقا اقول لماما نروح نخطبها هو انا عندي كام زياد يعني 

زين:كده طب وانا ياجزمه ماشي يلولا 

ليلي:وانت ياروح قلب لولا يااحلي زيزو ف الدنيا ربنا ميحرمني منكو يحبايبي

ف صباح____________________________

الام:حد يروح ينده مراد ياجي يفطر معانا

ليلي:خدي ياماما عاوزاكي

الام:خير يابنتي

 زياد:انا حروح انده مراد

ليلي:بصي ياماما انتي عارفه اسراء صحبتي اخلاقها وتربيتها كويس صح 

الام:اه طبعاً دي قمر مالها يعني

ليلي: يعني ممكن تخطبيها لابنك

الام:اه طبعا

ليلي:ع بركه الله زياد عاوزه يروح يتقدم

الام:نعم دا أزاي بقا أن شاء الله وهو م بيشتغل 

ليلي:مين قال كده زياد بيشتغل وانهارده نازل يستلم الشغل

الام:وهو حيشتغل فين بقا

ليلي:معايا المهم بس انتي وافقي ونبي

الام:ع بركه الله يابنتي 

ليلي: حبيبتي ياماما ربنا مايرحمنا منك ابدا

الام:واشوفك عروسه ياقادر ياكريم

ليلي:يارب

مراد: صباح الفل ياخالتي صباح الفل يلولا 

ليلي: صباح النور يامراد اي يابني كل دا نوم

مراد:انام براحتي 

ليلي:يلا يلا امشي من هنا 

الام :يلا ع السفرة منك ليها

زين: صباح الفل يصحبي

مراد: صباح النور يصحبي

ليلي:حبيبي صباح الجمال عليك

زياد:واخوك يعني م حبيبك

زين:وانا ليا غيرك ياقلب اخوك انت

الام: ربنا يحرسكو ياحبايبيي

مراد:انا نازل الشركه يخالتو عاوزه حاجه

الام:عاوزاك طيب. ياحبيب خالتك

ليلي:وانت يازياد بعد ما تخلص جمعتك ومحاضرات تاجليلي ع المكتب تمام انا كده كده احتمال اجي متاخر انهارده 

الام:لي خير يابنتي

ليلي:خير بس معايا شغل كتير ومضغوطه اوي

وصلت ليلي المكتب

فيروز:الهانم الي مش بتسال ع خطيبت اخوكي وصلت ياحاره

ليلي:بطلي يابت انا قاعده هنا مدعوكه وانتي ولا هنا اصلا

فيروز:طيب قابلي انتي الكلاينت دا ع انا نازله اروح اشوف زين ع حننزل نجيب باقي الجهاز 

ليلي:ماشي يلا ربنا يوفقكو

فيروز:تمام اطير انا بقا

ليلي:فيروز بقولك زياد حيبقا السكرتير الجديد بتاع المكتب 

فيروز:يلا ع خيرة الله

طق طق طق

ليلي:اتفضل ايوة حضرتك الكلا ……اي دا………

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب رحم عذراء للكاتبة رحمة محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!