Uncategorized

رواية الدبش اللي خطفت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمينا راضي

 رواية الدبش اللي خطفت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمينا راضي

رواية الدبش اللي خطفت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمينا راضي

رواية الدبش اللي خطفت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمينا راضي

صبح صبح ياعم الحاااج إنهااارده شبكتي علي زوجي قرة عيني نيهاااع
وائل بضحك : شبكتك على زوجك قره عينك والله الراجل هيروح العباسيه من اولها
.
يمني:إيه مالك ياشحيبر … مش فرحان لأختك ولا إيه يااض
وائل بدهشه:ههههه لا يا اختي فرحان بس انت ليه محسساني ان انتم تعرفوا بعض من سنين ده حيالله عارفك لسه مكملش اسبوع لحقتي تحبيه يابت 
يمني بنفي وهروب: احبه !!احبه ايه ياض انت!! 
ما انت عارف اختك ملهاش في الحب ولا المحن والسهوكه بتاعت البنات دي انا بس فرحانه عشان هطلع من مود الامتحانات وألبس فستان وابقى عروسه لولولوللليي ????????
.
وائل بدهشه: ايه ده انت بتتكلمي بجد يعني ايه يعني خطوبه بلا هدف!!!
يعني وافقتي تتخطبي عشان خاطر بس تلبسي فستان وتعملي نفسك عروسه والكلام الاهطل بتاعك ده !! يعني افهم يعني هتخلي الراجل لعبه في إيدك؟!!
.
بتكلم بصوت واطي: بس بقى ما تفضحنيش وطي صوتك وبعدين بصراحه الراجل ميتعبش.. هو الوااد مز كده وشيك ومثقف ومحترم ومنكرش اني اتشدتله كده بس لا انا مش عايزه اعلق قلبي بحد انا اتعلقت زمان وانجرحت مش عايزه اقرر الماضى تاني وانجرح تاني .
.
وائل بجديه: يمنى دي خطوبه وجواز ما فيهاش هزار فكري كويس ما فيش راجل يقبل على نفسه اللي انتي بتعمليه ده لو عرف اللي انتي بتعمليه ده … غير اللي انتي واخداه بس عشان اللي في دماغك هتنجرحي اكتر ما انجرحت زمان .،..فوقي احسنلك انتي مش صغيره فهمتي يا بنت ابويا..!؟؟
.
يمنى: ايووووه عليك يا وائل انت جاي تديني مواعظ يوم خطوبتي حد قالك ان انا شغاله في مافيا مثلا وهاخده أقتله الله..
..
وائل: انا مش بديك مواعظ بس انتي اخدتي خطوه صعبه جدا ولو عرف اللي انت بتعمليه ده للمره المليون باقولهالك اهو مش هيعدهالك على خير يا يمني رغم ان عارف وشايف في عينيه انه هيحافظ عليكي ويحطك جوه عينيه كويس و جوه قلبه كمان،، فلييه تبتديهاا معاه بالطريقه دي !!!؟حاولي تنسى اللي فات وابتدي معاه من جديد ،..شكله بيحبك بجد 
.
.يمني: بيحبني ايه يا وائل انت هتستعبط ده لسه عارفني ما يكملش يومين ولا اسبوع يحبني ايه ولا انت عايزني اصدقه زي ما صدقت الزباله اللي فات لا يا حبيبي مش انا اللي بتاخذ على قفايا مرتين انا وافقت عليه بس عشان هو زي ما قلت كده محترم وهيعرف يصوني ،،لكن مش عشان انا بحبه! وانا مش هحب حد تاني ولا احب تاني اصلا انا قلبي مات واندفن من زمان..
.
وائل بنفاذ صبر: انتى حره بس انا قلتلك على اللي فيها..
يمني :نينينينيني 
وائل:شااهد عروسه مجنونه وحيات ربنا هبله ،،فعلا ملكيش في الحب ليكي في العبط بس 
يمني: طب يلا سكه ،عاوزه ألبس وأحط كاالونياا 
وائل:ههههه حطي كالونيا… حطي كالونيا ياختي 
..
( انتي لسه ملبستيش يا يمني!! وقعده تحكي وترغي انت واخوكي!! اه يا اخره صبري.. مش هتطلع تشوف الضيوف يا دكتور وائل ، وشوف الكراسي وضبط النور كده واظبط مع ابوك ، واقف هنا تعمل ايه!! وانتي يا بت اخلصي البسي.. الله ولا أناادي علي صحابك يلبسوكي بالعافيه يعني )
.
يمني :خلاص يااماما بلبس اهو 
مامت يمني:حطي كحل كده وازبطي نفسك 
يمني :لاا ياماما إنتي عارفه إن مليش في الميكب وشغل تشطيب الشقق ده 
مامت يمني (سناء) : خلاص بقى اول خطوبه تتعمل في اسكندريه شاهد اثنين رجاله بيتجوزوا بعض 
يمني: ايه ده يا ماما انتي بتشكي في قدراتى ولا ايه ده انا بغمزه اوقع خمسه نيهااع 
مامت يمني بغضب: نيهاااع!!!! دااانا لو مخلفه حمار مش هينهئ بالطريقه دي 
يمني بضحك: ايه ده ماما واحد انا صفر
(دخلت عليهم ولاء صحبتها وكابتن الجيم بتاعها)
.
ولاء: ههه ياكسفتك ياحازم طنط سناء عملت من كرامتك بوفتيك ????????
يمني: بس ياأم شعيشع إنتي 
.
ولاء : شعيشع ????????يا بنتي انتي بتجيبي الالفاظ دي منين الله يكون في عونه يا رب والله
…مامت يمني:
( انتي هتفضلي ترغي كده كتير!! ايه ده العربيات بره سامعه صوتها خلصي يا بت إجهزي .. خليكي معها ياولاء بالله عليكي احسن البت دي هتجبلي المراره قريب ..
.
يمني بهزار :إيه ده ياماما إنتي هتخشي موسوعه جينيس قريب اول مره اشوف واحده تتولد من غير مراره نيهااع 
.
سناء بتأفف:صبرررني ياااارب .
.
( لبست فستان لونه ازرق غامق حريري مختلط باللون الابيض من الديل و عليه فيونكه من عند الوسط ولبست طرحه بيضاء و حطت روج خفيف وماسكرا ولبست تاج رقيق من الورد الازرق مع الابيض كانت في غايه الجمال )
..
( دخلت عائله عمر قعدوا على الكراسي اللي كانت مرصوصه في الجنينه في بيت يمنى ودخل عمر اللي كان لابس بدله زرقاء غامقه نفس لون فستان يمنى زي ما تقولوا ان هم كانوا متفقين يلبسه سوا دخل وهو مبسوط وبيضحك بغمازات ه اللي شدت كل البنات اللي واقفين فضلوا يقعدوا يبصوا يتكلموا عليه،، كان امور قوي…)…
..
أول ماشفها تنح ..
يمني وهي بتشاور بأيدها قدام وشه :نحن هناااا …
ايه يابشمهندس شفت صاحبك اللي غايب بقاله سنين ولا ايه
عمر : صاحبي ايه بس قولي حريه ملاك انتي ايه الجمال اللي انتي فيه ده انتي بجد ولا خيال 
يمني بهزار وخجل: بتجرجرني للرزيله وانا بصراحه بحبها 
عمر: دبشه وهبله والله بس خطفتي قلبي من أول نظره 
يمني وشها إحمر : سيد عيييب متقلش كده إحناا أهل 
.
عمر بغضب مصطنع:سيد مين اللي مسكالي فيه ده يابت انتي 
من هنا وراايح مفيش غير عمر … مفيش غير ميين !
.
يمني وشهاا راح زي الطمااطم :عمرر 
.
عمر بحُب: نبض قلبه
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الوقت المتبقي لي للكاتبة روزان مصطفى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى