Uncategorized

رواية فريدتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء

 رواية فريدتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء

رواية فريدتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء

رواية فريدتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء

فريدة: يعني هوة انا نجحت فيها قبل كدا اصلا يعم وخرجت 
الدكتور: يعم ????
فريدة طلعت تجري بسرعه 
رجعت فريدة البيت وكانت مخنوقه اوي ودخلت البيت وراحت ع الاوضه بتاعتها علي طول 
الام مها: تعالي يا فريدة الاكل جهز 
فريدة: مش عايزة اكل 
احمد: لا معجزة فريدة بتقول مش عايزة اكل مش مصدق نفسي 
فريدة: احمد بلاش هزار اسكت 
الام مها: لا كدا في حاجه قولي مالك 
حكت فريدة ع الي حصل 
الاب محمد: انا هاجي معاكي الجامعه بكرا واتصرف مع الي اسمه يوسف دا 
فريدة افتكرت انه لو جا معاها الجامعه هتبقي مصيبه ????: لا.. لا عادي امور وبتحصل بس حبيت احكيلكو بس يلا… يلا عشان ناكل انا هموت م الجوع 
احمد بصوت واطي مع نفسه: انا هروحلك الجامعه واتصرف معاه بدون ما اعرفك يا فريدة عشان مش هسمح لحد يزعلك 
تاني يوم مشيت فريدة الجامعه 
يوسف: هاي يا فريدة زعلانه مني صح 
فريدة: بص يسطا ابعد عني انا متعصبه لوحدي وهي بتلف وشها مسك يوسف ايدها 
يوسف: يبقي زعلانه مني صح 
فريدة بصوت عالي: شيل ايدك يلاااااا
مالك: هوة مش عيب برضو تمسك اي بنت كدا ولا اي 
يوسف: وانت مالك اصلا 
لسه بيتكلم راح مالك عطاه بوكس محترم كان يوسف هيضربه بس صحابه منعوه 
فريدة: جدع يلا اول مرة تعمل حاجه كويسه 
مالك: يلا 
فريدة: معلش يسطا 
احمد: فريدة في اي عملك اي الكلب دا ومسك مالك وقعد يضرب فيه 
فريدة: يخربيتك مش دا يغبي وبعدين انت جيت لي 
احمد: شال ايدة من ع مالك… اي دا بجد طيب اسف معلش افكرك انت الي بتدايقها.. انا قولت اجي اشوف مين الي بيدايقك ف الجامعه وكدا 
مالك: انت اكيد اخوها 
احمد: اه 
مالك: سبحان الله انت زي اختك محترم جدا يعني 
احمد: عارف 
فريدة: احمد ارجع انت البيت وانا هخلص واجي 
احمد: ماشي ولو حد دايقك رني عليا سلام 
ودخلو المحاضرة واول مرة فريدة تدخل محاضرة ف وقتها ????
يوسف: لا غريبه والله اول مرة تيجي بدري 
فريدة: انت يلا متعصبنيش 
يوسف: اتعصبي 
فريدة خرجت برا وجابت ميه وجات رمتها ع يوسف قدام الكل وكان الدكتور داخل 
الدكتور: فريدة اي الي عملتيه دا انتي مفصوله لمدة اسبوع 
فريدة: يا دكتور هوة يوسف دا يقرب لحضرتك 
ولا حاجه اولا هوة اللي غلط الاول 
الدكتور: قولتلك برا 
بصت فريدة للدكتور وبصوت واطي: ماشي يا كلب 
الدكتور: بتقولي اي
طلعت فريدة تجري: ابو شكلكو جامعه كلها مهزءين
خرجو من المحاضرة مالك فضل يدور علي فريدة مكنتش موجودة استني يوسف لما  يخرج
مالك: اسمع يلا لو شوفتك بتدايق فريدة تاني يبقي متلومش الا نفسك 
يوسف: ما تتكلم عدل وبعدين انت اي اللي دخلك وتعرفها منين اصلا 
مالك: انا حذرتك وبس وسابه ومشي 
.. 
رجعت فريدة البيت بس مقالتش لحد اللي حصل معاها عشان ممكن تحصل مشكله وقالت انها هتغيب الاسبوع دا بحجه انها تعبانه مالك كان مستني الاسبوع يخلص عشان يشوفها 
مالك: اي دا المفروض تكون فريدة جات انهاردة اي الي حصل 
قرر مالك انه يروحلها البيت وسال عنها ف الجامعه لحد ما عرف بيتها 
..
احمد: يابت يا فريدة روحي افتحي الباب 
فريدة: بس يلا قوم افتح انت 
احمد: ماشي دا انتي عيله باردة 
… 
مالك: ازيك انت احمد مش كدا 
احمد: اي دا مالك انت هنا يا اهلا اتفضل 
مالك: لا انا مش هدخل انا بس كنت عايز اشوف فريدة 
احمد:  ماشي هنادي عليها 
فريدة: اي دا انت اي الي جابك????
مالك: جاي اطمن عليكي 
فريدة بارتباك: اي.. انت جاي تطمن عليا انا 
مالك بضحكه خفيفه: ايوا يا ستي جاي اطمن عليكي 
فريدة: بص يسطا هوة شكرا عشان انت جاي تطمن عليا بس انا مليش ف المحن دا سلام وقفلت ف وشه 
مالك: بتقفلي الباب ف وشي تبا لكي يا مرا  
فريدة فتحت الباب: مين دي اللي مرا ياض انت 
مالك: اي انا مقولتش حاجه وطلع يحري
فريدة ضحكت ان في حد بيهتم بيها لكن جعفر اللي جواها مسيطر عليها????
الام مها: مين يا بت الي قفلتي ف وشه دا 
احمد: دا واحد زميلها جاي يطمن عليها قفلت ف وشه 
فريدة: اه يا واطي  
الام مها: انتي دايما فضحاني كدا طب تعالي انا هوريكي 
طلعت فريدة تجري ودخلت الاوضه 
فريدة: يعني ف الجامعه وحتي ف البيت اي دا اساسا العالم دا كله مفهوش حد عدل غيري ???? 
تاني يوم 
فريدة: يحج محمااا 
الاب محمد: عايزة اي 
فريدة: قول لمراتك تعملي اكل عشان انا ماشيه الجامعه
الام مها: قول لمراتك يخسارة تربيتي فيكي 
فريدة: لا والله يسطا انا مش قصدي دا انتي ام الدنيا دا انا بحبك 
الام مها: لا والنبي 
فريدة: اه اكيد طبعا يلا اعمليلي اكل بقا يعسل 
احمد: بتقولك يعسل عشان مصلحتها 
فريدة: يلا انت عيل شر لي 
احمد: عشان انا شر ????
الام مها: طيب يلا تعالي انا مجهزه الاكل اصلا 
فريدة: مش عارفه من غيرك يا حجه كنت عملت اي بس 
خلصت فريدة ومشيت ع الجامعه 
فريدة: المرة دي هدخل ومش هتكلم مع حد وهبقي محترمه عشان مطردش تاني 
الدكتور: اهلا وسهلا بيكي يا انسه فريدة 
فريدة بصوت واطي: ابو شكلك ع الصبح 
الدكتور: بتقولي اي 
فريدة: لا بقولك شكرا لحضرتك يدكتور 
الدكتور: طيب اتفضلي يلا عشان نبدا 
مالك: ازيك يافريدة هانم 
فريدة: استغفر الله انا اي اللي قعدني هنا انا 
مالك: القدر اللي قعدك جمبي 
فريدة: القدر ????
مالك ضحك: طب ركزي يا فاشله 
ضحكت فريدة: عارفه ????
خرجوا من المحاضرة 
يوسف: فريدة انا بعتزر اني كنت السبب ف فصلك 
فريدة: بص انا مش زعلانه ولا عايزة حد يعتزر مني بس طلبي الوحيد متتكلمش معايا تاني عشان انا لساني طويل ????
ضحك يوسف: طيب يا ستي المهم انك مش زعلانه وخلاص 
مالك: اي اللي موقفك هنا يكابتن 
يوسف: يوووه انت مالك يبني ما اقف مكان ما يعجبني 
فريدة: بااااس انت وهوة عايزين تتخانقوا روحوا بعيد عني وسابتهم ومشت 
يوسف: طيب هسالك سؤال انت اي اللي بيدايقك لما بقف مع فريدة 
مالك: ملكش دعوة المهم تبعد عنها وبس ومشي
دخلو المحاضرة 
فريدة: يا دوك انا مش فاهمه الجزء دا 
الدكتور كان مستغرب: انتي بتكلمي جد انا مش مصدق انك مركزة معايا اصلا 
يوسف: لا فريدة باين عليها بدات تطور 
فريدة: انا دايما في تطور ????
ضحك مالك: حصل 
فريدة: متتريقش عليا يلا 
يوسف: يلهوي ع الكسفه يمالك 
فريدة: وانت حد دخلك اصلا 
الدكتور: هات الدكتور عشان يخيط 
كل الطلاب بصو للدكتور وضحكو وكانو متفاجئين 
فريدة: مشاء الله بدات تتعلم مني يا دكتور
الدكتور: اي..لا لا دا انا مقولتش حاجه يلا نرجع للدرس
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى