Uncategorized

رواية حبيبتي منذ الصغر الحلقة الثانية 2 بقلم نيرة وائل

 رواية حبيبتي منذ الصغر الحلقة الثانية 2 بقلم نيرة وائل 

رواية حبيبتي منذ الصغر الحلقة الثانية 2 بقلم نيرة وائل 

رواية حبيبتي منذ الصغر الحلقة الثانية 2 بقلم نيرة وائل 

وفجأه ركضت اسيل للخارج وتركت الجميع والدموع تملأّ عينيها واحست انها تحلم 

فعندما دخل سامر الڤيلا كانت معه داليا  وكان يمسك بيدها 

شهاب (والد سامر): مش تعرفنا ان معاك ضيوف يا سامر 

سامر ببرود: داليا مش ضيوف يابابا داليا تبقى خطيبتى 

????????????

صفاء (والده سامر): دا احلى خبر سمعته…تعالو في حضني يا حبيبي (طبعا كانت مبسوطه عشان داليا تبقى بنت اخوها)

انصدم الجميع فالجميع يعلم ان سامر لأسيل 

لهذا السبب خرجت اسيل من الڤيلا بصدمه وانقلبت سعادتها الى الم وحزن  ولم يلاحظ احد خروج اسيل من الڤيلا الا حمزه…

Naira wael

ـــــ في الڤيلا عند سامر وتحديدا فى المكتب ـــ 

شهاب: يعنى ايه خطيبتك انت ازاى متقولناش على حاجه زى دى 

سامر ببرود : اللى حصل بقا معلش….. بعدين هى دى مقابله انا مدخلتش البيت دا من عشر سنين وانت جاى بتحاسبنى على ايه و ادار سامر ظهره واتجه ناحيه الباب 

شهاب: طيب واسيل…؟ 

خرج سامر من مكتب والده وصعد لغرفته ثم ذهب ناحيه الشرفه واخذ ينظر على الحديقه  يتذكر اسيل والذكريات اللى كانت تجمعهم فى هذه الحديقه 

Naira wael

ــــــ عند اسيل ـــــــ 

صعدت اسيل الى غرفتها واغلقت الباب وارتمت على الارض واخذت تبكي بشده وهى تقول.. معقول تعمل فيا كدا… معقول تبيعنى بسهوله كدا…. ازاى طيب الوعد اللى وعدته ليا…  وهنا طرق حمزه باب غرفه اسيل وهو يقول بقلق : اسيل… اسيل  ردى عليا… اسيل افتحى الباب ولكن لم تفتح له اسيل الباب وكان صوت بكائها يعلو وشهقاتها المتقطعه مما زاد قلق حمزه 

حمزه اتنهد وقال: انا عارف انك تعبانه دلوقتي بس ارجوكي متعمليش في نفسك كده عارف ان كلامي مش هيفيد في حالتك دى بس ارجوكي متحسسيهوش انه كسرك فوقى واقفى على رجلك عارف انه صعب بس انتى قويه وانا جمبك ومش هسيبك ابدا 

بعدها بفتره حمزه مشى وفضلت اسيل تعيط وهي مش مستوعبه اللي حصل وان سامر مبقاش ليها بس افتكرت كلام حمزه لما قالها متخليهوش يحس انه كسرك وقالت انت كسرتنى يا سامر بس انا هكمل حياتي هكملها يا سامر ومش هخليك تشفق عليا وبكت كثيرا حتى نامت 

Naira wael

ـــــــ صباح يوم جديد ـــــــ

طرق باب غرفه اسيل 

استيقظت اسيل على صوت الباب وفتحته 

ثم دخلت حنان 

 وقالت: اخيرا فتحتى الباب يا اسيل انا كنت قلقانه عليكي اووي يا حبيبتى

 ‏اسيل بخنقه وقد تقاطرت دموعها 

 ‏كل حاجه راحت يا داده المشكله اني لو نسيته هبقى بنسى عمرى كله انا من يوم ما وعيت على الدنيا وهو معايا انا حبيته اوى حبيته اكتر من اى حاجه وهو كسرنى وخانى وخان الوعد اللى ما بينا 

 ‏ضمتها حنان إلى صدرها و هى تبكي ولا تعلم ماذا تقول لها .. 

حنان: اهدي يابنتى… متعمليش فى نفسك كده… ميستاهلش اللى بتعمليه عشانه…اهدي يا حبيبتى.. 

ــ ‏عند سامر ــ

صحى سامر من النوم طلع وقف فى بلكونه اوضته  اللى على قصاد اوضه اسيل وفضل يبص على اوضتها وفجأة طلعت اسيل بلكونه اوضتها كان شعرهها بيطير مع نسمات الهوا وشكلها جميل جدا سامر فضل يبص عليها بنظرات عتاب وشوق ووجع…. 

عدى اليوم  واسيل وسامر متقبلوش طول  وكل واحد منهم قافل على نفسه اوضته ومش راضي يطلع 

ــ صباح جديد ــ

 لبست اسيل وراحت الشركه هى بتشتغل مع باباها الشركه دى تبقى شراكه بين والدها ووالد سامر ووالد حمزه دخلت عربيه اسيل من بوابه الشركه ووراها عربيه سامر اللى راح يستلم الشغل بعد إلحاح  شديد من والده 

بعد ما دخلوا كان في اجتماع 

كان اسيل وسامر قاعدين فى وش بعض مع ذلك محدش منهم بص للتانى وكانوا بيتعاملوا ببرود ملحوظ طول الاجتماع بعد الاجتماع ماخلص شهاب (والد سامر) قال النهارده عاملين حفله فى الڤيلا عشان رجوع  سامر اتمنى تشرفونا.

ـ وجه الليل وبدأت الحفله 

اسيل قدام مرايتها بتجهز نفسها للحفله وبتدخل حنان وهى بتقولها لسه مصممه تنزلى الحفله ردت اسيل بخنقه اه هروح 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ملاكي للكاتبة منه حسن.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!