Uncategorized

رواية دكتورة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم شوشو النجار

 رواية دكتورة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم شوشو النجار

_زينه بصدمه:دينا
-دينا بشماته:بتعملي اي هنا اكيد بتزوري حد قرايبك ماهو مش معقول تتعيني في مستشفي كبيره زي دي وانتي طالعه بتقدير مقبول وبتضحك
-زينه:شوفتي بقي سبحان الله اللي طالعه بتقدير مقبول اتعينت مش المستشفي الكبيره دي 
-دينا :اي ازاي يعني 
زينه :روحي قوللهم ازاي واه عارفين أن تقديري مقبول واكيد انتي اتعينتي هنا اصلك جايبه امتياز يعني زمايل بتوفيق يادكتوره..
“متصدمتش أننا هنكون في مستشفي واحده لان عارفه أن دينا هتتعين فيها بما انها اكبر مستشفيات الموجوده …دينا زميلتي في الكليه كونا احنا الاتنين بنتنافس علي المركز الاول وقبل الامتحانات ماما توفت معرفتش ازاكر لان حصلي صدمه عصبيه ولما طلعت بمقبول متصدمتش لان كونت متوقعه الاسوء .
 -دكتور مراد دكتوره زينه وصلت
– ‏تمام ابتعهالي 
 ‏-صباح الخير يادكتور حضرتك طلبتني 
– ‏صباح  النور ايوا انتي دلوقتي هتدخلي مع سيف اوضه العمليات ونبي مش عاوز مشاكل 
– ‏متقلقش حضرتك انا مش بهزر في الشغل بعد اذنك 
– ‏استني يازينه في اي 
– ‏مافيش يادكتور انا تمام 
– ‏هتخبي علي أبوكي يابنت ولااي 
– ‏زينه بابتسامه بسيطه: مافيش والله افتكرت ماما بس 
– ‏الدكتور مراد بحنيه: ربنا يرحمها ياحبيبتي حلمها انك تبقي دكتوره اثبتلها دا وهي أكيد شيفاكي 
– ‏زينه: أن شاء الله عن اذنك 
 ‏
” ‏خرجت من الاوضه وراحت اتجهزت للعمليه برغم أن جواها خوف أنها تفشل إلا أنها متحمسه تحقق حلم عيلتها”
– ‏سيف: جاهزه يادكتوره 
– ‏زينه وهي سرحانه ومش بترد 
– ‏سيف : زييييينه 
– ‏زينه: ها 
– ‏سيف بزعيق : ها اي احنا في اوضه العمليات يا دكتوره لو مش قدها اطلعي انما تعرضي حياه المريض في خطر علشان سرحانه مامي عامله اكل اي انهارده هنا مافيش هزار 
 ‏-زينه بصرامه:  انا مكنتش سرحانه في اكل يادكتور انا بفكر في تقرير المريض يعني لو شيفها سرحانه يبقي في الشغل اتفضل يادكتور ابدا العمليه علشان المريض ميموتش 
– ‏سيف بصلها بتوعد وسكت وبدأ في العمليه 
” ‏بعد مرور ساعتين وبعد نجاح العمليه 
– ‏اول موصلت اوضتها سمحت لانفسها أنها تعيط وافتكرت كلام سيف وهو بيتكلم عن مامتها
 ‏فلاش باك 
– ‏مامممما
– ‏اييي هو انا في اخر الدنيا 
– ‏عندنا اكل اي
– ‏مفجوعه تلاقيكي كونتي سرحانه طول اليوم في الاكل مركزتيش في الدراسه 
– ‏اي دا عرفتي مني
 ‏-امشي من قدامي بدل مااحدفك باللي في ايدي 
 ‏بااااااك 
*” ‏مسحت دموعها وهي بتتذكر مامتها وهزارهم مع بعض وهي بتتوعد لا سيف
 ‏
-زينه: ‏حضرتك طلبتني 
-دكتور مراد: ‏ايوا ياستي 
-زينه: ‏خيرا يادكتور 
-دكتور مراد: ‏عاوز اقولك انك طلعتي قد المسؤوليه وانك اشطر دكتوره في الدنيا وسيف قالي قد اي كونت شاطره جدا 
– ‏زينه:شكرا يادكتور علي كلامك وان شاء الله اشرفك 
” ‏كونت مذهوله أنه قال كدا ومحكاش اللي حصل اكيد اكيد محضرلي مصيبه” 
-سيف: ‏هو مين يا دكتوره اللي محضلك مصيبه 
” ‏نسيت اني لما بسرح بتكلم بصوت عالي ودا اللي موديني في داهيه “
– ‏زينه :ها لا مافيش وشكرا علي الكلام اللي قولته للدكتور مراد
-” ‏بيقرب منها وبيقولها هو انا مش قولت الحقيقه ولااي يادكتوره 
– ‏عسلي 
سيف بستغراب: ‏هي اي؟
زينه ‏بتوهان: عيونك لونها عسلي حلوه اوي 
-ابتسم عيوني بس 
– ‏خدت بالي باللي هببته ها مش قصدي حاجه علي فكره 
 ‏ضحك وقال علي شغلك يادكتوره 
-” ‏اوف علي غبائي هو دا اللي هوريله انا مالي بقي ماهو اللي مو بزياده ????????
دينا: ‏سمعت انك نجحتي في العمليه 
زينه:  بقولك اي يادينا طلعيني من دماغك وانتي في حالك وانا في حالي وفكك مني ياستي 
  ‏قربت مني بهمس : تؤ تؤتؤ عيب يادكتوره دااحناحتي زمايل 
”  ‏فضلت بصه عليها وبفكر هي ليه بتعمل كدا وبذات معايا”
 ” ‏فوقت من سرحاني علي حد مادد ايده
  ‏-  ‏اهلا انتي دكتوره الجديده 
–  ‏نعم 
–  ‏شال ايده :احم انا دكتور احمد شغال معاكي هنا 
–  ‏ها اه اهلا بيك انا زينه واعتبرني دكتوره قديمه لاني من امبارح هنا ????
–   ‏ابتسم وقال نورتي المستشفي بعد اذنك لان ورايا عمليه 
 – ‏اتفضل 
–  ‏لسه همشي لقيت ايد بتشدني لسه هصوت ووو
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!