Uncategorized

رواية أمل ويوسف (ألزمني حبها) البارت الثاني 2 بقلم الكاتبة المجهولة

 رواية أمل ويوسف البارت الثاني 2 كامل بقلم الكاتبة المجهولة

رواية أمل ويوسف البارت الثاني 2 كامل

رواية أمل ويوسف (ألزمني حبها) البارت الثاني 2 بقلم الكاتبة المجهولة

… ازيك ياأمل
رفعت راسي بهدؤ لأول مرة بعد سبع سنين اشوف وشه يااه اتغير اوي دقنه طلعت وبقاله عضلات وحاجة قمر اوي يعني دقيقة ورجعت لزكرياتي وهو بيرفضني مش قادرة انسي   فوقت من تفكيره ع صوته
… ايه يابنتي روحتي فين! 
.. هاا انا كويسة الحمد لله
سكتنا مرة تانيه وانا جوايا الف سؤال مقدرتش افضل ساكتة اكتر من كده اتكلمت بهدؤ
.. ايه اللي جابك يايو… احم ياابيه يوسف
ضحك… ابيه ايه ياامل احنا هنتجوز قريب ان شاء الله
… ايه اللي جابك!
…يعني انتي مش عارفة انا جاي ليه طيب ياستي انا ليا امانة عند عمي وجاي اخدها.. احم انا جاي اطلب ايدك
… طلبك مرفوض يايوسف انا مش موافقة
اتصدم شويه…ممكن اعرف ايه اللي يخليكي ترفضي
… انا اسفة يايوسف بس انا مش حابة اتكلم
… امل في حد في حياتك انتي بتحبي حد
اتعصبت… ايه اللي بتقوله دا انت ازاي تفكر فيا كدا
… انا اسف بس دا وارد يحصل الحب مش غلط
… ايه اللي غير نظرتك للحب.. بسخرية.. هو مكانش تخاريف
… امل انتي ب….
اهلنا دخلو…. هاه ياولاد اتفقتو
رد بسرعة….بصراحة ياعمي انا موافق باقي بس نعرف رأي  امل
….طيب يامحمد هنمشي احنا خدو وقتكو لحد ما العروسة تقرر تبقا تكلمني
… ماانتو قاعدين ياجماعة لدسه بدري
.. لا ياحبيبي يادوب يلا سلام عليكم
مشيو وبعدهم ريم سلمت عليا وروحتهيا كمان بصيت لبابا لقيت عيونه بتلمع من الفرحة ومبتسم ابتسمتله بخفة ودخلت اوضتي غيرت وطلعت احضر عشاا بعد مااكلنا قعدنا لميت الاطباق وعملت كوبيتين شاي وقعدنا انا وبابا ف البلكونة زي عادتنا
… هاا ياحبيببتي ايه رايك ف يوسف
لقيت فرحة وحب في عيونه لا توصف وكلها رجاء اني اقبل الموقف كان صعب عليا اني اشوفه فرحان كدا وبكلمة وحدة دا كله يتهد شافني ساكتة اتكلم هو بهدؤ
…بصي ياامل انتي قبل ماتكوني بنتي انتي اختي وصحبتي انا عارف ان صعب عليكي تفارقيني وانا والله مضايق جدا من الفكرة دي بس انا عارف ان دا الافضل ليكي لولا اني متاكد ان يوسف شاب كويس وهيحافظ عليكي مكنتش هقبل ابدا ف النهاية القرار ليكي فكري كويس بس حاولي متصغرنيش قدام اخويا
بابا خلص كلامه وباسني من راسي ودخل ينام كلامه فرق معايا جدا هو اغلي حد في حياتي وانا هعمل اي حاجة عشان افرحه حتي لو علي حساب سعادتي
دخلت صليت قيام الليل وقرات وردي وصليت استخارة حسيت اني مرتاحة شوية
تاني يوم صحيت بدري جهزت فطار وصحيت بابا وقعدنا ناكل
….بابا انا موافقة اتجوز يوسف
 عيط من الفرحة وخدني ف حضنه… بجد ياامل بجد ياحبيبتي انتي موافقة
بابا بيعيط دا كله عشان وافقت ياااه قد ايه كنت غبية كنت هرفض كنت هكسر فرحته
بابا اتصل بعمي وبلغه قراري وعمي ومراته فرحو جدا وحددو معاد الخطوبة واتخطبنا بعدها باسبوع فضلنا شهرين مخطوبين علاقتي مع يوسف كانت سطحية كنت بعامله برسمية كبيرة نادرا ما نخرج سوا الكلام مابينا قليل جدا مش قادرة انسي اذيته ليا دا حتي مفكرش يعتذر ع اللي عمله زمان في فترة الخطوبة اكتشفت فيه حاجات جديدة طموح جدا وبيشتغل ليل نهار عشان يبني نفسه ويعمل شركته الخاصة كان بعيد عن ربنا ودا شئ ضايقني جدا
حددنا معاد الفرح وكتب الكتاب كنت من جوايا فرحانة بس كالعادة زكارياتي هيا اللي ماثرة علي عقلي
… بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير…..
استنيت اليوم دا من وانا صغيرة بس مش بالطريقة دي
حضنت بابا جامد وعيطت كتير مش متقبلة فكرة اني هبعد عنه هو كل حاجة ف حياتي.
خلص الفرح وودعت بابا وسلمت ع اهله وروحنا بيتنا
اول ما دخلت واتقفل علينا بابا واحد قلبي اتقبض حاسة ان في حاجة مش مظبوطة
… ادخلي ياامل الاوضة دي فيها هدومك غيري فستانك
دخلت من غير كلام غيرت الفستان ولبست اسدال الصلاة وطلعت لقيته قاعد علي الكنبة وراسه بين ايديه استغربت في الاول بس محطتش ف بالي
… احم القبلة ناحية ايه
رفع راسه…. انتي هتصلي ايه!
… قيام الليل..
… بس دا مش فرض
…. مش لازم يكون فرض عشان اصليه
… تعرف انا كنت بقول زيك كدا بس سمعت الشيخ محمد حسن يعقوب بيقول “القيام! مستحيل ربنا يرزق القيام لمسلم الا لما يكون بيحبه”.. جملة الشيخ حازم شومان “كذب من ادعي محبة الله حتي اذا جن عليه الليل نام وتركه”
في عبارة بتقول “وبيوت قائمين الليل تترآي للملائكة مكا تترآي النجوم في السماء الينا”
…. للدرجادي طلع قيام الليل مهم دا انا كنت بصلي الخمس فروض بالعافية
…. ايوا مهم جدا دا يعتبر فرض سادس لو انتظمت عليه هتشوف معجزات
…. ممكن تستنيني اقوم اغير ونصلي سوا
…. طبعا يلا انا مستنياك
حسيت بفرحة ف عيونه انا كمان فرحت اني اقنعته يعمل حاجة كويسة غير هدومه وطلع وامم بيا وصوته كان جميل مع انه حافظ قصار السور بس ان شاء الله نختم القران مع بعض خلصنا صلاة وقعدت اعلمه ازاي يقول ازكار اعرفه حاجات اكتر عن الصلاة واكلمه عن ربنا
بعد ماخلصنا كنت هدخل انام بس لقيته نده عليا
… امل ممكن نتكلم
فكرته هيعتزر ويقول ان اللي حصل زمان كان غصب عنه بس حصل عكس اللي متوقعاه وياريته مااتكلم
.. اتفضل
…. امل انا.. انا مبحبكيش……..
يتبع..
لقراءة البارت الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أبويا طلق سماح وخطفني للكاتبة نورا عبدالرؤوف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى