Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

 رواية زواج إجباري الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

وعد دخلت الحمام وبصت في المريا وقالت ازاي جاسر شافني بالمنظر ده وخدت شور ولبست فستان قصير لعند الركبه وحطت ميكب وفردت شعرها وفضلت تسمع في التيلفزيون 
وفجاءه الباب اتفتح 
جاسر…  فتح الباب لقي وعد قدامه 
وعد كانت مصدومه لانه مكملش ساعه في شغل ومع ذالك مرضيتش تساله 
جاسر مش ادي وعد اي اهتمام ودخل الغرفه الخصوصيه بتعته خد حجات كتيره يعتقد انها اوراق مهمه وحط مكانهم اوراق علي المكتب 
وقفل باب الغرفه ورجع الشغل تاني 
وعد فضلت صامته وشعرت بجوع فهيا من ليله امس لم تاكل اي شيء وفضلت تدور في المطبخ ملقتش اي اكل لان جاسر بيطلب ديلفري وهي مكنش معاه فلوس عشان تطلب اكل وكمان جاسر نبه عليها متطلعش من الفله فضلت قاعده قدام التليفزيون وضمت رجليها لعند صدرها وفضلت تعيط من جوعها ومن حزنها علي سؤ حظها لعند ما نامت 
جاسر في شركه الصفقه دي مع اكبر رجال الشرق الاوسط لازم ناخد بالنا كويس وهو ماسك ورق وعصا وقدامه شاشه يعرض عليها ابحاث وقدامه مجموعه من اكبر موظفين الشركه وادهم 
ادهم بس سؤال يا استاذ جاسر افرض رفضو عرض من عورضنا هيكون اي موقفنا 
جاسر هنلغي الصفقه من غير اي كلام طبعآ 
موظف بس ده خطوره علي الشركه وخصوصآ ان احنا بنتعامل مع شركات اجنبيه يا فندم 
جاسر بعد الا مبلاه انا جاسر توفيق وبقول الصفقه دي مشيت زي ما انا عايز كان بها مش مشيت في داهيه ودا اللي عندي وانتهي الاجتماع اتفضلووو 
بعد ما الكل مشي 
ادهم هدي نفسك يا جاسر انت اول مره تتعصب في شغل 
جاسر بتنهد انا واقع في مصايب 
ادهم مصايب مصايب اي وانت اتاخرت ليه في البلد انت قولت يوم وهترجع وبقالك كده تالت ايام في حاجه حصلت لولدك يا جاسر 
بقلم حنان صلاح
جاسر بيطمنه لا بابا بخير بس انا اللي مش بخير
ادهم لا دا في حاجه يا صاحبي تعالي نشرب حاجه سخنه في الكا فيه وندردش مع بعض 
جاسر وادهم طلعو من الشركه وراحو الكافيه بتعهم 
الجرسون تطلب اي يا فندم 
ادهم هاتلي قهوه زياده 
الجرسون وحضرتك يا فندم 
جاسر كان سرحان بيفكر في وعد وشغل 
ادهم جاسر جاسر
جاسر ايوووه في اي 
الجرسون تطلب اي يا فندم 
جاسر بزربنه هاتلي قهوه ساده 
الجرسون خد الطالبات ومشي 
ادهم اممم احكيلي بقا وبتفصيل 
توفيق تفتكر جاسر هيكمل في جوزه دي 
علي جاسر مش لازم يعرف اي هو السبب الحقيقي وراي جوزته من بنت عمه 
توفيق صح مش لازم يعرف ان احنا جوزنه وعد عشان الورث بتاع اخونا الله يرحمه 
علي انا مش كنت هسمح ان ورث ابويا يضيع عليه بسب حته وصيه 
علي انا قلقان من الموضوع ده احنا ناخد ام محمود وونزل بكره لعند جاسر ووعد نطمن عليهم يا ام محمود 
ام محمود نعم يا ابيه 
توفيق جهزي قفص فكه من اشاكله وانواعه عشان هنروح لجاسر بكره 
ام محمود حاضر يا ابيه 
ادهم بيضحك ضحك بهستريه 
جاسر بغضب انت بتضحك 
ادهم اصل الصراحه مكونتش اتوقع ان جاسر توفيق يتجوز غصب عنه 
جاسر عندك حق في دي 
ادهم وناوي تعمل اي 
جاسر هوريها ايام سوده عمرها ما شفتها هخليها تندم في اليوم اللي قبلت انها تتجوزني فيه 
ادهم تب وي سوزي 
جاسر سوزي في امريكا لما ترجع هكون طلقت وعد وطلعتها من حياتي خالص 
وعد قامت من نومها ومعدتها بتصدر صوت الرنين المزعج وهي لا تتحمل فضلت تتأمل في اركان الفله ولكن لفت انتباها الغرفه التي حظرها جاسر من دخولها وكان عندها فضول انها تعرف فيها اي وامل انها تلاقي فيها ثلاجه بها اكل بدال الفاضيه اللي في المطبخ االلي مفهاش غير ميه وخمره 
وعد فتحت الباب بهدوء وبدأت تدخل الغرفه كانت ضلمه وكان بها مكتب عليه اوراق وخزنه في جدار وعد اقتربت من الاوراق وفضلت تلعب في الورق وترسم عليه فهي موهبه في رسم فهي عنيده وروحها حلوه وفجاءه باب الغرفه اتفتح 
وعد بصرخه…………………….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!