Uncategorized

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الثانية 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

 اسكريبت حياة وفريد الحلقة الثانية 2 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الثانية 2 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الثانية 2 بقلم ميسون عبدالمجيد 

ريهام بصراخ:حيااااااااة حااااااااسبي

ببص لقيت عربية جيا بأقصي سرعة وأنا مش عرفة اعمل إيه حثا رجلي اتشلت جسمي بيترعش من الخوف معقول دي نهايتي ووسط كل الخوف دا بفكر لما العربية دي تسطني وتعملني زي الكورة الطايرة دي كل التفكير دا مجرد خمس ثواني

لسة العربية هتسطني لقيت حد زقني علي ما اخر ما عنده

حياة بوجع:اااااه رأسي إيه الغباء دا

أنت تاني

فريد بنرفزة: أنتي غبية وقفة في نص الشارع العربية كانت هتسطك وانا مش عارف سيادتك وقفة تفكري في ايه

شوحتله بأيدي: أنتي بتزعقلي ليه ي بني ادم انت

فريد:عشان أنتي وحدة مخك ضايع

حياة: أنت انقذتني ليه ها مسبتنيش اموت ليه حتي مفتكرش كل شوية شكلك الممستفز دا

فريد بغيظ:تصدقي أنا غلطان إني لحقتك كنت سبتك

حياة:قوم من وشي قوم بدل ما اسوي وشك دا بالسفلت

إيه الاحمر دا ايه دا اي عاااااااا

فريدة بفزع:في إيه ي كائن ي متخلف أنتي

حياة بعصبية:رأسي بتنزف عااااااا

فريد:اوووف علي قرفك لسة هنروح المستشفي وقرف كنت سبتك تموتي احسن

بصتله بصة حسيته اترعب كدة

فريد طلع من جيبه منديل

حياة: أنت هتعمل ايه

فريد ببرود:همسحلك الدم دا ونخلص

حياة بأنفعال:ايه اللي بتتنيل تقوله دا دا مش جرح سطحي دا علي الاقل هاخد اربع غرز

فريد:ي الله هو أنتي إيه إللي رماكي عليا بس

حياة:نصيب نصيب اسود ومنيل

فريد وهو بيقوم:طب اتنيلي قومي خليني اخدك بالعربية نروح المستشفي علي الله نخلص انهرده

حياة ببرطمة:تخلص روحك ي بعيد

فريد:لمي لسانك دا عشان معملش حاجة تزعلك

حياة:طب جرب وانت هلاقي نفسك متشلوح

فريد بقرف:متشلوح أنتي حنسك إيه بظبط

بصتله بضيق ومردتش قرب من عربية شكلها واو اوي

فريد وهو بيفتح الباب:هتركبي ولا امشي

حياة بدهشه:هي دي عربيتك

فريد بسخرية:لا مأجرها اخلصي دماغي ورمت من رطك عااايز انام

حياة:خلاص وطي صوتك

استني استني انت عايزني اركب معاك لوحدنا

فريد بسخرية:ليه خايفة اخطفك ولا اتحرش بيكي دنتي إللي يشوفك يخاف

حياة بغرور:مهو لازم يبقي في راجل ما بينا

بصلها بغيظ

فريد:اتهببي اركبي

حياة:اتنيل استني مش هركب معاك لوحدي هجيب اصحابي

فريد ببرطمة:هنعملها رحلة هنا مهي نقصه قرف

حياة سمعته بس مدتهوش اهتمام

قربت من غرام وريهام

إللي كانة وقفين كأنهم بيتفرجو علي فيلم

حياة بصوت عالي:هييييي أنتي ي عسل أنتي وهيا

غرام بتوهان:قمر اوي

حياة ضربتها:امشي ي جزمة أنتي وهيا

ريهام:علي فين

حياة:هيوديني المستشفي عشان وقعني عورني المتخلف

ريهام:مش تشكريه انو انقذك بدل ما زمنا كنا بنصوط عليكي دلوقت

فريد بصوت عالي من بعيد:والله صحبتك بتفهم اكتر منك

حياة بصتله بغيظ:اخرس يلا وادخل جوا عربيتك

حياة:اخلصو انتو كمان

ركبت معاه أنا من قدام وريهام وغرام من ورا

مشي شوية بالعربية اتخنقت دست علي زرار فتحت الشباك

لسة هاخد نفس هوا نضيف

لقيت الكائن الممستفز دا قفله

حياة بغيظ:قفلته ليه

فريد ببرود:عربيتي وأنا حر فيها

حياة بصتله بغيظ وسكتت هو بصلها وابتسم بأستفزاز

شوية وفتحه تاني وانا ابتسمت بخجل

وصلنا المستشفي ودخلت اوضة عشان الممرضة تخيطلي الجرح بس استغربت جدا مفيش حد في المستشفي ميعرفوش كل ما نمشي متر حد يسلم عليه محطتش في بالي والممرضة خلصت وقومت

فريد:كل الغارة إللي عملاها دي عشان حتت جرح

حياة:ي بني ادم دول اربع غرز يخربيتك

ااااااه

فريد بقلق: مالك حثا بي ايه

حياة:مصدعة اوي والجرح شادد الله يسترك اسكت ومتتكلمش معايا تاني

ابتسم ابتسامه خطفت قلبي

إيه إللي بنيله بقوله دا

خرجنا من المستشفي

فريد :انتو رايحين فين

حياة:هنروح

فريد:خلاص تعالو اوصلكم معايا بالمرة

ريهام:لا ي باشا لغاية هنا وتشكر طريق السلامه

فريد بصلها بأستغراب من طريقة كلمها

فريد:طب يلا بس اخلصي

بعد اللحاح كبير ركبنا معاه ووصفناله الطريق

غرام وريهام نزلو قبلنا وفضلت أنا وهو مكنتش حثا بنفسي اصلا من وجع رأسي محثتش غير وأنا حطا رأسي علي كرسي العربية ونمت

فريد كل شوية يبصلها ويبتسم

لغاية ما وصل تحت بيتها

فريد بيهزها:سسس يبنتي

حياة بتتاوب:همممم

فريد:هممم إيه الله يخربيتك لو حد جه هيفهمنا غلط اصحي

فتحت عيني بضيق واخدة شنطتي ونزلت

حياة وهي بتقفل باب العربية: شكر☺️

فريد:عفوا

مشيت وأنا بخبط في اي حاجة مصدقت دخلت البيت ورميت نفسي علي السرير حتي قبل ما اغير

ورحت في نوم عميق ????????

_________صباح يوم جديد 

حياة صحيت علي رنت فونها ودمغها هتنفجر من الصداع 

كانت مستر مايكل وطلب منها انها تيجي عشان المريض بس هي اعتذرت وقالت بكرا عشان تعبانه

قامت غيرت لبسها واخدة دش وفاقت كدة لقيت الباب بيخبط قامت تفتح وكانو الثنائي المرح

غرام وهي بتدخل:ي صباح العسليات

حياة بابتسامة:ي صباح المنجات

ريهام: طب كفاية فواكه وقومي عشان ننزل

حياة: ننزل فين

غرام:هنفطر برا

حياة:نعم

أنا دماغي مفتوحة وحتا شغلي ما رحته وجيين تقولو نفطر برا

ريهام:اخلصي بقي أنتي عافني

وبعد زنهم اكيد طبعا وافقت

قمت لبست فستان بينك كاات لغاية الركبه وعليه حزام ابيض وفردت شعري نصين حتي يداري التعورية دي

خرجت كانو طلبو اوبر ركبنا ورحنا علي الكافيه

الكافيه كان علي البحر بينزل لتحت

اول ما دخلت عيني جت علي فريد علي طول ابتسمت لا اراديا

حاولت اعمل مش شيفاه بس ازاي كل شوية ابصله وهو ييصلي وأنا اتكسف كسفة بنت لزيته

قعدنا وطلبنا الاكل كنت مركزة معاه اوي ملامحه الحادة إللي شوية حادة وشوية تقلب ببراءة كدة وهو مركز وماسك الفون وفاتح اللاب في نفس الوقت

الويتر كان جايبله قهوة بس حد من الزباين خبط في وقعه

كنت متابعه الموقف اوي

الويتر بحرج:انا أنا اسف ي فندم والله وهشيل تمنه

فريد بهدوء:عادي حصل خير بش هاتلي واحد بداله بسرعة

الويتر:تمام يفندم

الويتر مشي وهو بصلي لقاني بصاله ومتنحة في رفعلي حاجبة وبصلي بأستغراب اتكسفت اوي وحطيت وشي في طبقي

ابستم بغرور وكمل إللي بيعمله

مر وقت قليل والويتر جابله القهوة

لسة هيحطها طفل ماشي جنبه بيجري وقعه

ضحكت غصب عني وصحكتي واضحة

بصلي بغيظ ولم حاجته ومشي

وأنا اتكسفت اوي

بس عادي كملنا اكل ومشينا

عدا اليوم عادي بدون أحداث تذكر

____________صباح يوم جديد تملءه كثير من الاحداث

حياة صحيت اخدة دش ولبست لبسها إللي كان عبارة عن

بنطلون بوي فرند واسع وعليه تيشرت بينك لالا متستغربوش لان أنا كل لبسي بنك لون جامد كدا

لبسة وحضرت شنطتي ولميت شعري علي جنب ومشيت

وصلت المستشفي ودخلت مكتبي بعد سلامات كتير

حضرت نفسي ولميت شعري ولبست البالطو والماسك والجونتي

ورحت اوضة المريض

كان لسة مجاش قعدة علي الكرسي استنيته

شوية والباب فتح وكان فريد استغربت جدا

حياة:ايه دا أنت جاي هنا ليه

فريد بأستغراب:انت إللي جاية هنا ليه

حياة: أنا الدكتورة إللي هكشف علي المريض إللي مصاب بكانسر

فريد بابتسامة: وأنا المريض

حياة بصدمة:نعمممم ????

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!