روايات

رواية حبي الفاخر الفصل السادس 6 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية حبي الفاخر الفصل السادس 6 بقلم أسماء عبدالموجود

رواية حبي الفاخر البارت السادس

رواية حبي الفاخر الجزء السادس

رواية حبي الفاخر
رواية حبي الفاخر

رواية حبي الفاخر الحلقة السادسة

أشرقت شمس الصباح ليوم جديد علي الابطال
“مليكه”
قمت اخد شاور خرجت من الحمام لقيت«فستان باللون الازرق باكمام طويل » عرفت ان بابا هو الي جابوا
اتصلت بالمستشفى واخدت إجازة خرجت أفطر لقيت الكل موجود
:- إيه دا محدش راح الشغل ليه و خالتو هنا
حسام: مش النهارده هيتقدم لك عريس نروح أزاي في تجهيزات
ماما : والله يابني فخورة بيك مش عارفة هي دماغها دي إيه
حسام: ربنا يخليكي ليا يا احلي أم
:- أيوه وملك فخورة بيك
خالتو: ملك مين!
حسام: مفيش يا خالتو دي جملة تعبر عن ان مليكه فخورة بيا
ميرا : طيب تعالي افطري معنا
اعدت على السفرة وكالعادة تجهيزات الي بتحصل لكل عريس يتقدم لي …فطرت ودخلنا انا وميرا نتكلم ونلعب شوي على اللاب
—————————————————————-
“مجهول”
قمت على صوت «عمر» استغربت وقلت في سري ”ممكن أكون بحلم“ بس لقيته بيضربني بالمخدة ويقولي ’قوم‘
عمر: قوم يا عم الساعة 11 يعني شوي والضهر ياذن
:- اتاخرت على الشغل
عمر: إيه يا عم العريس أنت ناسي أنك اخدت إجازة إمبارح ليا وليك عشان تتقدم
:- نمت كتيرر أول مرة أنام كدا بعد ما اصلي الفجر
ابتسم عمر ابتسامة خبيثة وقال: ولسه لما تجوز مش هتطلع من أوضة النوم..« انها كلامه بغمزة»
:- تصدق أنك حقير وتفكيرك أحقر
عمر: ليه يا عم مش بقولك الصراحة يعني مش هتقعد بعد الجواز أسبوع او أتنين في اوضة النوم مش كدا
:- عمر أنا مش متجوز عشان اللي في دماغك والحب أو ممكن أحبها بعد الجواز الكلام بتاع الروايات والمسلسلات دا مش هيحصل
عمر: يا عم انت معاك علم ربنا ممكن تحبها وتكون احلي من قصة ‘روميو و جوليت’
:- عارف أن ربنا قادر على كل شيء بس أنا واخد وعد عمري ما أحب بعد “نور”
عمر: بص يا شريك هي سبتك يعني هي اللي خلفت بالوعد أنت كمان سيب نفسك ممكن تكون هي حبك الحقيقي
:- حبي الحقيقي كانت نور هي الاولة والاخيره
عمر: صدقني مع الوقت هتحب “مليكه” وافتكر كلامي كويس لانها أنسانه محترمة و دا واضح عليها
:- سيبك المهم تعالي نتغداء وبعدين نلعب رياضة وننام شوي لحد العصر نقوم نتجهز
عمر: اهرب اهرب من الموضوع ،، المهم يلا انا جعان
نزلت بعد ما اخدت شاور« لبست بنطلون رياضي و فانلة حمالات رياضية وجاكت رياضي اسود » لقيت أمي و أبوي و دادة سعاد بتشرب ابني الرضعة… بوست ايد أبوي و رأس أمي واعدت معهم انا وعمر
عمر: ماما جليلة أنتي مفيش أحلى من أكلك
أمي: يا بكاش آمال «فاطمة» إي أكلها مش حلو
عمر: لا حلو بس أنتي اكلك في حاجة غريبة صح يا عمي
أبوي : صح يابني أنا مقدرش أكل غير من يدها
عمر: الله ياحج على الرومانسية.،، مش يلا ناكل
:- كل يا اخويا
اكلنا وشربنا الشاي في الجنينة خلف المنزل و قلت لأمي و أبوي نروح نتقدم في المغرب ووافقو واستأذنت انا وعمر وطلعنا نروح النادي نلعب رياضة و نرجع ننام..
——————————————————————-
“مليكة”
بعد العصر لحوالي ساعة قمت انا وميرا علي صوت خالتي بتزغرط و اصوات الاغاني العالية .. رحت اخد شاور وبعدين «ميرا» اخدت شاور وبدات في تجهيزي
المغرب اذن وانا كنت جهزت والكل جاهز استاذن بابا وحسام يصلوا في المسجد بعد المغرب لحوالي ساعة كان رجع بابا و حسام بقالهم فترة منتظرين العريس شوي وجرس الباب رن راح حسام وبابا وبدا يرحب بيهم و دخلوا الصالون
ميرا : شكل العريس حلو طويل وعضلات بس مشفتش شكله
:- طيب انا كدا تمام
شويه وماما جت وقالتلي ادخل معاه اقدم الشربات عشان اشوف العريس وهو يشوفني وفعلآ دخلت ومقدرتش ارفع وشي من على الارض ولما قدمت الشربات للعريس اتصدمت.. كان هو الدكتور اللي في المستشفى والدكتور التاني صاحبه قدمت الشربات للكل واعدت جنب بابا وماما
أم العريس: كيف القمر يابنتي ابني عرف يختار جمال واخلاق
من الصدمة الي فيها مقدرتش استعوب انه هو العريس مقدرتش ارد على أم العريس ردت ماما وقالت : تسلمي دا من ذوقك هي مكسوفة مش قادرة ترد
اتكلم الدكتور وقال : طيب أنا هعرفكم عن نفسي تاني،،، انا الدكتور علي حسين الهواري- دكتور بشري”تغذئية و أسنان ” 28 سنة – من قنا بس عايش في هنا في دمياط ولما اتجوز ان شاء الله هنعيش في “قنا” و دا بابا الحج حسين الهواري عمدة “قنا” و دي ست الكل أمي ودا صاحبي الدكتور ”عمر”
بابا: معقول صحيح مصر أوضة وصالة يا حج حسين ،، انا محمد المليجي كنت جار أخوك استاذ كمال وصاحبه المرحوم حسن الهلالي دا يكون جوز اخت مراتي انا من ” قنا” بس عايش هنا فاكرني
حسين: اهلا استاذ محمد افتكرتك والله انا بشبه عليك من بدري ،، كيفك وكيف احوالك
بابا: الحمدلله بخير
خالتو: نورت يا حج انت والست جليلة انا فاكركم بس اتحرجت اقول عن تكونوا مش فاكرينا
جليلة: حجة جنات ازاي فاكركي بس شكلك اتغير شوي
عمر: خلاص اهو طلعنا اهل
حسين: استاذ محمد تنشرف بايد بنتك لابني علي ايه رايكم
بابا: نشوف راي العروسة انا عن نفسي ايدكم بنتي انا و مطمن
حسين: تسلم يا استاذ محمد ،،طبعا حقها
:-اللي تشوفه أنا موافقة عليه يا بابا
بابا: الراي رايك موافقة
هزيت راسي بالموافقة
محمود: طيب نقرأ الفاتحة
حسام: على باركة الله
بدا الكل يقرا الفاتحة وبعد ما خلصنا خالتو زغرطت و تبدلوا المباركة لبعض
————————————————————–
“ميرا”
كنت واقفة ورأ الستارة وعايزه أدخل أشوف واعرف دخلت أول ما سمعت بيقولوا نقرأ الفاتحة أخدت صدمة الدكتور الي اتخانقت معه إمبارح و شخص تاني بصيت لقيته اللي اتخانقت معه بيبتسم أبتسامة خبيثة قربت من مليكه وقلت
:- بت يا مليكة مين العريس فيهم والدكتور *عمر* الحيوان دا بيعمل أي هنا ؟
مليكه: العريس الي جنب الدكتور *عمر* اللي لابس”بنطلون أبيض وقميص أزرق ”
:- الخطة زي ماهيا و توافقي صح
مليكه: طبعا وافقت
:- اصلا الواد قمر قلت ممكن تسيبك من الرفض
مليكه: لا طبعا حلو لنفسه
خلصت كلام مع *مليكه* وهو عينه بتجي في عيني كنت ببصله بقرف
عمر: طنط سلمى ممكن أدخل الحمام
خالتو: اكيد.. ميرا خدي الدكتور عمر علي الحمام
قلت في سري : دا اللي كان ناقص
——————————————————————-
“مجهول- علي”
اتصدمت لما عرفت انها من «قنا» خفت عن تعرف حاجة عن الماضي بتاعي ارتحت لما قارينا الفاتحة اتكلم بابا وقال
: عايزين نعمل الخطوبة مع كتب الكتاب الشهر الجاي عشان راجع «قنا» بكرا وكمان شهر نجي نكتب الكتاب
محمد: والله يا حج اديك بنتي انا ومطمن بس لازم فترة تعارف بين الأولاد يعني نخلي الفترة اكبر شوي
-: طيب تمام نتكلم فى الموضوع دا بعدين يا عمى
سلمي: طيب نسيب العروسين لوحدهم شوي.. مليكه خدي الدكتور علي البلكونة
—————————————————————-
“مليكه”
اول ما سمعت ماما قالت كدا وافقت على طول هي دي الفرصة عشان يطفش
ورحنا البلكونة واتكلمت بهدوء
-: بص يا دكتور أحنا اسبوعين ونسيب بعض عشان مش عايزة اتجوز و واضح انك كمان مغصوب على الجواز عشان كدا نفركش بعد أسبوعين اي رايك
علي ببتسامة ساخرة: اولا انا مش مغصوب ثانيا و دا الاهم لو انتي رافضة كدا وافقتي ليه جوه
-: بص أنا صريحة أنت شاب حلو وعضلات ووسيم و اي بنت تحبك إلا انا .. انا مش عايزه اتجوز بص أسبوعين تقول لأهلك هي الي رفضت وأنا اقول لاهلي أن انت الي رفضت ،،‹ مديت ايدي اصافحه وهو كمان مسك ايدي معرفش اترعشت ليه بس لحظة والكل جه شافنا ›
ماما: أنا شايفه انهم اتفقوا مع بعض
جليلة: وأنا بقول كده برضو
خالتي”جنات” : طيب و الله حلوين مع بعض
————————————————————————-
“ميرا”
اخدت الدكتور الرخم دا على الحمام وكنت ماشيه بس رجعني من ايدي و وقفني على الحيطه وحاوطني باديها الاتنين و قرب من ودني وقال : اعتذري
:- افندم
عمر: الي سمعتيه اعتذري
:- اعتذر ليه
عمر: طيب عشان بدون لف و دوران هقولك.. اعتذري على الي حصل إمبارح
:- والله أنا مش بعتذر من ناس مش محترمه و اوع عشان امشي
ذقيتوا ومشيت خطوة مسكني من البليزر وقال بغضب : مين الي مش محترم يا سرسجية انتي مش شايفه نفسك يا شبر ونص
دوست على رجله بالكعب ومشيت شوية وقلت : شكلك متعرفش ان آلجميع ينحني للازهار
مشيت وانا شايفه وشه جاب الف لون من الضربة بكعب الكوتش
—————————————————————–
“مجهول- علي”
رجعنا البيت وكنت حاسس أن بابا وماما مبسوطين باللي حصل صليت العشاء ونمت والغريب إني أول ما حطيت رأسي نمت العادة إني بتقلب وبعدين انام لكن المرة دي نمت..
—————————————————————–
“مليكه”
بعد ما الكل اكل من اهل الدكتور علي “دي عادة لازم يكون بينا عيش و ملح” مشيوا علي الساعة 9 الليل دخلت اغير و أنا بفكر ف اللي حصل معقول بجد مش قادره اصدق غيرت واخدت شاور و نمت و انا دماغي هتنفجر من اللي حصل ..
__________________________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبي الفاخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!