Uncategorized

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة

 رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة
رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة

الحقيقه…بتشبه الزلزال….والاعتراف اول  التوابع…….
اوقات التوابع بتكون اسوأ من الزلزال..
حتي الحقيقه….رغم ان الاعتراف جزء من اظهارها لاكن…اوقات بيكون جوه الاعتراف الواحد حقايق كتييييير مستخبيه….
فأحذروا الاعترافات……والتوابع????????
وصل دياب وباقي الرجاله الي ارض الوطن بخير..وسلامه…
استقبلهم كبار رجال الدوله..بتشجيع واحتفال واعجاب….
حاتم…حضن دياب بقوه حمد الله عالسلامه يابطل 
دياب…الله يسلمك يا افندم.
حاتم…وحشتني يا دياب كنت خايف عليك اوي.
دياب…اديني ادامك اهو يا حاتم باشا عمر الشقي…
حاتم…..حمد الله علي سلامتك يا بطله..مبسوط اني شوفتك بخير
لمار…..الله يسلمك يا افندم…انا كمان مبسوطه اني شوفت حضرتك
حاتم….طبعا انا عارف انكم راجعين مرهقين واكيد محتاجين ترتاحو لمده سنه ادام..انا هسيبكم ترتاحو كام يوم كده بس طبعا هترجعولي عشان في حجات كتير فالقضيه محتاجينكم معانا فيها واه صحيح يا دياب. انا مدتلك الفتره 10 ايام فالموقع عشان تقدر ترجع وانت بخير….ومش فيك اي حاجه تقلقهم عليك…وعشانك يا يالمار….من حقك تاخدني هدنه..بعد العمليه دي…من حقك تراجعي نفسك اعدي مع نفسك يا لمار…فكري كويس في مساقبلك فكري في والدتك…فكري فالناس اللي بيحبوكي… اعتبري الفتره دي…اعاده لحساباتك يالمار…عشان بعد الفتره دي انتي مضطره ترجعي السجن..من تاني…وبعدها هنشوف ايه اللي ممكن يتم معاكي…احنا مش هنسيبك…بس فكري بدل ما تاخدي حكم مخفف انتي ممكن تطلعي منها خالص…
لمار….بابتسامه بسيطه…شكرا يا افندم 
حاتم….يلا يادياب….خد لمار وامشو عشان ترتاحو.
دياب….تمام يا افندم…
مر كذا يوم من غير اي احداث جديده
انس خلص كل اجراءات الدفن لسعيد و مكنش فيه غير ان انس لم شملهم من تاني….فتحلهم شقته  ورجعت كارمن اعدت مع والدتها واخواتها في الشقه بتاعت انس….وده كان بناءا علي رغبت كارمن…علي اد ما كان انس مضايق جدا انها هتبعد عن عينه…إلا انه مقدرش يعترض عشان حاله الحزن اللي كانت فيها وعشان هي بقالها فتره كبيره بعيده عنهم… فالبدايه رفضت مني انها تروح..شقه انس…لاكن بعد اقناع رحمه وياسين ليها اخيرا وافقت…خصوصا ان انس كان رافض تماما انهم يرجعو المنطقه بتاعتهم بعد ما هربت كارمن خاف انها ترجع وحد يقرب منها ويفتكرها سهله .اما كارمن فدخلت في حاله حزن غريبه..سيطرت عليها تماما…لدرجه ان والدتها واخواتها استغربوها لانها اكتر حد اتأذي منه..
مر حوالي خمس ايام…
كانت رحمه وياسمين مش بيسيبوهم عشان يخففو عنهم… وانس كان طول الوقت بيكلمها فالتليفون ويروحلها بيحاول يخرجها من حزنها…..
راح انس….لدياب وسلم عليه هو ولمار…وعرفهم كل جديد بيحصل..
وعرفه انس انه مقدرش ياخد مسعد…بسبب الظروف اللي كارمن كانت فيها….
اتفق دياب مع انس…علي خطه يعملوها…وينفذها انس بالحرف الواحد…وافق انس من غير اي اعتراض…
………….
اما عند كارمن….كانت اعده في اوضتها..في البلكونه…رافعه رجلها عالكرسي…وباصه للبحر بحزن…..
دخلت والدتها علبها بعد ما خبطت ومردتش.
مني….كارمن حبيبتي انتي مش سامعه ولا ايه بخبط عليكي بقالي كتير.
مسحت كارمن دموعها….في حاجه يا ماما معلش مسمعتش.
مني…هتفضلي حزينه كده يا كارمن….
كارمن…عيزاني اعمل ايه ياماما…
مني…مش عيزاكي تعملي حاجه يا بنتي عايزه اشوفك مبسوطه انك اخيرا هتقدري تشمي نفسك هتقدري تعيشي حياه طبيعيه..انا مش فاهمه انتي ازاي زعلانه كده اصلا ابوكي مش آذاكي مره ولا اتنين ده انتي طول عمرك عايشه في ظلم معاه.
كارمن….يمكن مشوفتش معاه يوم حلو في حياتي بس يوم ما مات حضني حضن احتاجته طول عمري طلب مني السماح ندم….وده ابويا.  وغلط كتير وحقه عليا اني اطلبله السماح طول عمري…مش بيقولو وولدآ صالح يدعو له….انا دعيتله كتير وهو عايش بالهدايه والوقت بدعيله
بالرحمه والمغفره….
مني….ربنا يباركلي فيكي يا بنتي ياريته كان عايش عشان يعرف اد ايه رغم ظلمه ليكي لسه بتحبيه ….باخبر انا نسيت.
كارمن…مسحت دموعها في ايه يا ماما.
مني….جوزك بره يابنتي اعد مع اخواتك وجايب حجات كتير اوي..
كارمن….انس بره…ده لسه مكلمني من شويه وقايلي انه عنده مشوار مهم.
مني…معرفش تعالي اخرجيله احسن اخواتك هياكلو دماغه بره…علي ما اعمله قهوه واحضر الغدا…
كارمن…طيب روحي وانا جايه وراكي.
مني…طيب يلا متتأخريش.
كارمن…حاضر….
………………….
خرجت كارمن بعد مده بسيطه وقفت مصدومه اول ما شافت انس اعد هو واخواتها اعدين علي الكنب…وحواليهم لعب وعرايس كتير…
انس…..هاتي بس المكعبات دي…انتي مش عارفه تركبيهم.
ريتال….لا انا عارفه حضرتك قولت كده من شويه ومعرفتش…
چنا…ايوه صح حضرتك مش بتعرف تركب المكعبات لازم تبص للصوره هي مش محتاجه اصلا دي سهله اوي..
ريتال…اقولك خد لنت العروسه العب بيها واحنا هنركب المكعبات.
انس…لا ياشيخه انتي وهي طب تصدقو محدش مركبها غيري…وفضل يزغز فيها وهما يصوتو ويضحكو…
كارمن….خرجت…انت بتعمل ايه يا لنس..
قام انس…عدل نفسه ورسم الجديه…هااا لا خالص انا بس بتفرج عليهم وهما بيركبو المكعبات.
ريتال….هو حضرتك مكسوف تقول انك بتلعب بالمكعبات يا انكل انس.????????
انس….عض علي شفايفه بغضب????
انا بلعب…لا طبعا وانا صغير..حط ايده علي دقنه لريتال وهو بيستحلفلها 
ضحكت كارمن عليه….واضح فعلا انك كنت بتتفرج…
انس….ضحك…اوعي يابت انتي وهي انا رايح مع حبيبتي انا غلطان اني لعبت معاكم اصلا…
خد كارمن وراحو اعدو في البلكونه..
انس….اخواتك فتانين مش هلعب معاهم تاني..
كارمن….بابتسامه…ايه اللي انت جايبه ده كله يا انس…ده كتير اوي.
انس….متقوليش كده ياقلبي مفيش حاجه تكتر عليكم.انا نفسي اعمل اي حاجه عشان اخليكم مبسوطين واخليكي انتي بالذات مبسوطه..
كارمن…انت طيب اوي يا انس…
انس….بغرور…اه ما انا عارف.
ضحكت…كارمن وضربته علي ايده..
انس…بابتسامه…وحشتيني اوي 
كارمن…انت وحشتني اكتر.
انس….احسن الوقت 
كارمن…الحمد لله…قلبي واجعني اوي يا انس عشان بابا خايفه يكون بيتعزب.
انس…أدعيله كتير ياقلبي واكيد ربنا هيسمع منك…وكفايه انه حس بالندم قبل ما يموت وطلب المغفره…ربنا كريم اوي اكيد هيسامحه وهيغفرله ..
كارمن…يارب يا انس..
انس…هو انتي ازاي جميله كده…يعني نسيتي كل حاجه عملها في عمرك كله…عشان ثواني خدك في حضنه وطلب السماح.
كارمن…صدقني يا انس…في حجات كتير حوالينا لا يمكن تتعوض ولما بنفتقدها…حياتنا بتبقي وحشه وملهاش طعم… يمكن يكون بابا كان ظالم اوي…والمفروض اني اكرهه بس سعات بقول لنفسي هو عايش طول حياته تايهه عمره مافاق من القرف اللي كان بياخده….ويمكن لو فاق حتي دقيقه مش هيصدق اللي كان بيعمله….وفعلا يوم ما فاق بابا عرف انه كان غلط وطلب السماح…بابا دموعه كانت حقيقيه دخلت قلبي بمجرد ما شوفتها…وصدقني نسيت كل حاجه عملها فيا بمجرد ما خدني في حضنه….
انس…..عرفتي بقي انا حبيتك ليه…مش عشان صعبتي عليا وعشان الهبل اللي كنتي بتقوليه ده…لاكن عشان لقيت عندك قلب مشوفتوش في حياتي…قرب منها وباسها في خدها.براحه..
چنا….بتعملو ايه????
انس….ايه لا مفيش…كنت بقولها حاجه في ودنها سر يعني.
ريتال….سر وانتو لوحدكم من غير اي حد????
انس….عاجبك كده…اموتهم الوقت وادخل فيهم السجن.
ريتال….لا وعلي ايه اجري ياچنا????????
كارمن…بضحك لا خلاص الطيب احسن..????????
انس…مبسوطه اوي هااا اضحكي اضحكي????
كارمن…خلاص حقك عليا????????????
انس…بابتسامه جميله….طيب عندي ليكي خبر حلو….
كارمن…ايه ياسمين وريناد اتثبتو فالشىكه..
انس….خو ده طموحك فالاخبار الحلوه????
كارمن…????????لا بس مفيش حاجه غير الخبر ده.
انس…هما عموما اتثبتو خلاص بس بردو مش ده..
كارمن…طب قول .
انس….ماشي ياستي…انتي عارفه اني بروح ديما لمدام ناريمان واطمن عليها زي ما كنت قولتلك عشان انتي مكنش ينفع تروحيلها…
كارمن….ايوه وعلي فكره كنت هقولك اني عارزه تروحلها خلاص اللي كانت خايفه اروحلها بسببه مات…المهم في ايه
انس…..اب
دا يا ستي حالتها اتحسنت اكتر…والدكاتره بيقولو انها حالتها مستقره جدا وحالتها النفسيه في تحسن…وبيقولو انها تقدر تخرج كمان….وتكمل علاج فالبيت…
كارمن…بفرحه بجد ????احلف يا انس..
انس…يابت انا هضحك عليكي ولله بجد…بس المشكله انها هتخرج ازاي وتبقي لوحدها…مين هيهتم بيها…انا ممكن اجبلها ممرضه البيت بس اخاف متاخدش بالها كويس او تطنشها
كارمن….هو انا ممكن اطلب منك طلب.
انس….طبعا يا قلبي…اكيد عايزه تروحيلها..
كارمن…لا…بس يعني كنت عايزه استأذنك لو ينفع تخليها تيجي هنا تأعد معانا وانا وماما هنخلي بالنا منها هي بتحبنا واكيد معانا هتبقي مرتاحه…لو مش موافق خلاص بس وافق اني اروحلها انا البيت بتاعهم وافضل معاها..
انس…ايه اللي بتقوليه ده…طبعا موافق انها تيجي ده بيتك مش بيتي وبعدين انا كنت هقولك كده بصراحه بس خوفت انتي متكونيش حابه خصوصا انها محتاجه رعايه خاصه..
كارمن….انا مكونش حابه….ازاي بس انت مش عارف هي غاليه عندي ازاي وبعدين انا اللي كان مانعني عنها ظروف  غصب عني لاكن الوقت مفيش حاجه تمنعني…عايزه لمار تكون مرتاحه ومطمنه عليها دي وصيتها اني مسبش مامتها..وانا مش هسبها لاخر يوم في عمري.
انس….بابتسامه بحبك يا احلي واطيب واحن كوكي فالدنيا….بقولك ايه…
قومي يلا البسي…وتعالي نروح نخلص اجراءات المستشفي ونجيبها..
كارمن….بجد???? يعني هتكون معايا انهرده..
انس…ايوه يا ستي يلا قومي بقي .
كارمن..هوااااااا.
……..
دياب……بتعملي ايه يا حبيبي كل ده..
لمار…..خلاص قربت اخلص اهو 
دياب…طيب يلا جعان بقي
لمار…حاضر روح يلا اعد عالتربيزه وانا هجبلك الاكل.
دياب…ابتسم وضحك..
لمار….????????انت بتضحك علي ايه.
دياب…ابدآ بس تخيلت اننا متجوزين.وانا راجع من الشغل جعان وواقف ازن عشان اكل…
ابتسمت لمار????وبعدين وشها اتغير????..
طيب يلا روح وانا هجبلك الاكل
دياب….لا انا هساعدك عشان يمكن ربنا ينفخ في صورتك ونخلص.
لمار….????قصدك اني بطيئه
دياب…لما اكل ابقي اقولك.
لمار…اخ تضمن يعني الامل وبعدين تقل ادبك.
دياب…اقل ادبي….دياب الدالي اللي بيقفله رجاله بشنبات يتقاله تقل ادبك.
لمار…اديك قولت رجاله بشنبات انا مش راجل..
دياب…انتي جعفر…????
لمار…بتستفزني صح…جعفر جعفر ولا بيهمني..يووووووه
دياب…ايه يامجنونه.مالك
لمار…شعري وقع مضايقني.
دياب…تعالي لفي اعملهولك…ميت مره قولت يتربط عدل لفها دياب ورفع شعرها لفوق وحط فيه التوكه..ووطي عليها باسها من خدها..قمر ياناس.
لمار…باحراج…يلا روح خلاص الاكل خلص..
دياب….بابتسامه طب يلا..
خدو الاطباق وراحو عشان ياكلو…
دياب….تسلم ايدك الاكل شكله تحفه.
لمار…بجد
دياب…اه والله بجد.بس ليه النشاط ده كله كنت مشغلاني عندك طباخ ومبيهنش عليكي تساعديني.
لمار…اساعدك..في ايه..انت كنت بتعمل حاجه…ده انت كنت بتفتح في معلبات وبس????
دياب…????احمدي ربنا اني فتحتلك اصلا…
لمار…ماشي ياسيدي…عموما عادي يعني حسيت اني مبسوطه قولت اقوم اعمل اي حاجه.
دياب….ماشي وانا عندي ليكي خبر هيبسطك اكتر.
لمار….ايه خبر ايه…
دياب….مامتك حالتها اتحسنت كتير اوي..واتكتبلها علي خروج كمان..
لمار…سابت الاكل بجدد????????
دياب…اه والله نفسيتها احسن قلبها احسن نفسها اتظبط…يعني بقت احسن كتير…
لمار…الحمد لله يارب الحمد لله…بس ماما ازاي هتخرج هتأعد ازاي لوحدها????????
دياب….لا ماهو انس هيروح الوقت يخلص كل اجراءات المستشفي وهتأعد مع كارمن ومامتها في شقه انس..
لمار…????????انت بتتكلم جد يا دياب.
دياب…اه والله العظيم..هو قاللي ان كارمن اللي قالتله كده…لانها وصيتك.
نزلت دموع لمار….الحمدلله كنت واثقه ان كارمن عمرها ما هتسيبها ابدا..
دياب….هو انتي تفرحي تعيطي تزعلي تعيطي…اعمل ايه يخليكي تضحكي..
ابتسمت لمار….ولا حاجه….هو انا ممكن اطلب منك طلب…
دياب….طبعا يا عمري واعتبريه كمان اتنفذ..
لمار…بتبصله بارتباك.????????
دياب…في ايه قولي..
لمار…عايزه اشوف كارمن.????
دياب….تاني يا لمار…مكفكيش البلطجيه اللي طلعو علين
ا .طيب مكفكيش النفسيه اللي انتي وهي كنتو فيها
لمار…..لا ماهو انا المرادي عايزه اشوفها بجد????
دياب…نعمممممممم
لمار….اعتبره اخر طلب ليا فالدنيا يا دياب .عشان خاطري انا كلها ايام وهرجع السجن…ارجوك دي فرصتي
دياب…لمار انا مش هسيبك وابوس ايدك بلاش تستسلمي لفكره السجن 
لمار…انا مش مستسلمه بس انا مش عايزه اشوفها عشان لو اتحكم عليا بالاعدام مرجعش اجدد حزنها اللي يادوب بيهدي شويه…بس كمان مش قادره بجد…اول مره انتو قولتو ان الحكم اتنفذ ملحقتش اشوفها ولا اخدها في حضني…ارجوك..
دياب….بشرط..
لمار….لو شرطك هو اني اتكلم فا خليك واثق يا دياب…اني استحاله اتكلم…
قولتهالك قبل كده يادياب…يمكن لو الموقف ده في اي حد غير امي كنت فكرت لاكن دي امي يادياب…مقدرش..
دياب…انتي ايه عايزه تجننيني انتي ليه انانيه كده…انا فين من حياتك يالمار..
لمار…انا انانيه…ياريت مكنش ده بقي حالي…ومكانك في حياتي كبير اوي يادياب وانت عارف حجمه…انا يمكن الاول مكنش فارق معايا حاجه غير اني ممسش امي.. بأي سوء…لاكن الوقت بدعي ربنا جول الوقت تحصل اي حاجه من عنده عشان مش بس الحكم يتخفف لا عشان اخرج خالص من القضيه واكون معاك…بس صعب…زي ما هو صعب اني اتكلم.
دياب…بص للجهه الاانيه بقله حيله..
مدت لمار ايدها مسكت ايد دياب…قولت ايه موافق.
بصلها دياب…وهو بيلومها بنظراته..ومسك ايدها جامد…هرتب كل حاجه مع انس…وهقولك المعاد.
ابتسمت…لمار..بطريقه طفوليه 
ابتسم دياب غصب عنه وفضل يهز راسه….لاكن كان من جواه موافق عالمقابله دي جدااا عشان يتفقو مع بعض ويقدرو يأثرو علي لمار..
…………………..
خلص نس وكارمن كل اجراءات المستشفي مع بعض…كارمن كانت عايزه تسيبه وتجري عليها بس هو كان ماسكها في ايده مش راضي يخليها تروح من غيره.
اني…يابنتي مالك بتشدي ايدك زي العيال كده ليه
كارمن…يوووه بقي ماتسبني اروحلها وخلص انت انا مالي انا بالاجراءات دي.
انس….مفيش مرواح لوحدك…عايزه حد يعاكسك ولا ايه????
كارمن…طب يلا اخلص…
انس…هتأكد بس منهم جهزو عربيه الاسعاف ولا لا..
كارمن….طب ليه اسعاف مش هي كويسه.
انس…ايوه حبيبي عشان يطلعوها لحد فوق من غير ما تتبهدل
كارمن…ماشي…
بعد وقت بسيط….راحو علي اوضه ناريمان….دخل انس وساب كارمن بره…
انس…..مساء الفل عامله ايه.
ابتسمت ناريمان اول ما شافته..
انس….تعرفي بقي انك وحشتيني جدا بقيت بحسك زي امي…وببقي مبسوط لما باجي واشوفك.واشوف ضحكتك…
ابتسمت ناريمان بحب..كانت نفسها تقوله ان ده نفس شعورها..وان هو اكتر حد خلي نفسيتها ترتاح شويه .
انس…انهرده انا جاي وعاملك مفجأتين…
هبتدي معاكي..بالمفجأه التانيه….وهي بقي انك بما انك صحتك اتحسنت كتير…فا انتي اتكتبلك علي خروج وانا خلصت كل الاجراءات وهنخرج 
سرحت ناريمان…
انس…ااااه ادام سرحتي كده يبقي باسألي نفسك هأعد ازاي فالبيت لوحدي..صح….عموما انتي مش هتأعدي لوحدك…وبص عالباب….اظهر وبان عليك الامان..
دخلت كارمن…اول ما شافتها ناريمان…ابتسمت ودموعها مكلنتش بتقف..بقالها كتير مشافتهاش…
حضنتها كارمن وهي بتعيط…سامحيني يانونه.والله غصب عني…اكيد انس قالك اللي حصل…متزعليش مني والنبي..
انس…..هي عارفه كل حاجه ياكارمن…واكيد مقدره اللي كنتي فيه…بس. ده ميمنعش انك وحشتيها..
مارمن…وهي بتمسح دموعها…هي كمان وحشتني اوي..واكتر حاجه مفرحاني…انها هتيجي تأعد معايا انا وماما واخواتي…
انس….ودي خطوه كويسه جدا يمكن وجودها في وسطكم يحسن اكتر واكتر من حالتها.
كارمن….حبيبتي يانونه يلا اخرج بقي لو سمحت عشان اجهزها.
انس…بتطرديني لا بقولك ايه احنا بقينا صحاب.
كارمن….من قريب لاكن احنا من كتير اوي يعني اعمل الانا عيزاه.
ضحك…انس…ماشي يالمضه…انا هقف بره لحد ما تخلصو
كارمن…ماشي…يلا بقي عشان ناخدها ونمشي.
………….
عدي الوقت بسرعه…وصلت ناريمان بعربيه الاسعاف..
طلعوها فوق…الكل كان فرحان حتي ناريمان الفرحه كانت باينه عليها اوي…
طلعلها انس…الكرسي المتحرك…
وعرف مني وكارمن انهم يحطوها عالكرسي ويحركوها معاهم عشان نفسيتها تتحسن لانها بقالها فتره نايمه علي السرير.
كارمن…متقلقش انا هعملها كل حاجه انا مش مصدقه اصلا ان جمعنا بيت واحد ..
انس…ربنا يخليكم لبعض ومتتفرقوش ابدا.
كارمن…ويخليك ليا انا بحبك اوي يا انس…
انس…ايه الكلام الحلو ده انا لو اعرف انك هتكوني فرحانه كده كنت خرجتها من زمان.
كارمن…انت تستاهل كل حاجه يا انس…انت بالنسبالي عامل زي المنقذ.
انس…منقذ؟؟
كارمن….اه منقذ…كل ما اكون واقعه تشدني كل ما احزن تفرحني..كل مااخاف تطمني…كل ما بتمني بتحقق..
كل ما بمر بقسوه…بسرعه الاقي منك حنيه….تبقي منقذ ولا مش منقذ.
ابتسم…انس…وقرب من راسها باسها بحب…ربنا يخليكي ليا واوعدك يا كارمن طول مانا عايش..كل حاجه بتتمنيها هعملها واي حاجه وحشه هبعدها عنك قبل ما تقرب منك. وصدقيني اللي جاي هيكون كله حلو عشان احلي عيون..
كارمن…بحبك.
انس…وانا بحبك اوي…ويلا سبيني امشي…بدل ما اجيب الشيطان ونبات معاكي هنا
كارمن…بضحك لا وعلي ايه اتفضل يلا امشي.
انس….ماشي ياقلبي لو احتاجتو حاجه عرفيني بكره هعدي عليكي.وممكن اجبلكم رحمه وياسمين.
كارمن…بتقول رحمه هقولها????
انس….فتانه زي اخواتك جتكم القرف في حلاوتكم????????.
كارمن…باي????????????????????????
…………………..
دخلت كارمن لنريمان الاوضه…ووالدتها 
كارمن….وحشتيني يانونه اوي…
مني….اه والله ياناريمان لو من كام شهر بس منا قولنا اننا اعدين مع بعض مكنش حد صدقنا..
كارمن…فعلا ياماما…ربنا مبيعملش اي حاجه وحشه.
مني…سامحيني ياناريمان…انتي عارفه سعيد..مكنش بيخليكي اعتب الباب.
ابتسمت ناريمان..بحب.
كارمن…لا بقول ايه…يلا بقي نحضر احلي عشا مع بعض…بس قبل ما نحضر 
تعالي معايا ياماما نقعدها عالكرسي.
مني…ليه يابنتي لا سبيها نايمه مرتاحه.
كارمن…لا مرتاحه ايه هي تعبانه ماهي زي الفل اهي…تخرج كده وتقف معانا كمان فالمطبخ…وهناكل عالسفره كمان…
مني…يابنتي سبيها..
كارمن…لا مش هسيبها هنا في نظام ياست ماما الاكل عالسفره الرغي فالمطبخ???? وكل مكان هروحه هتيجي معانا…صح يانونه.
ابتسمت..ناريمان دليل موافقتها.
كارمن…شوفتي اهي موافقه اطلعي منها ياست مني… احنا جامدين اوي وزي الفل ..
مسكت…كارمن ايدها باستها…بحب..
وخدوها معاهم عالمطبخ…عشان متحسش انها راقده ونفسيتها تتحسن اسرع.
………
انس ….وصل ولتعشي معاهم وقالهم اللي حصل.
رحمه….الست دي صعبانه عليا اوي…فكره انك تشوف حته من روحك بتروح منك ومش قادر تتكلم ومتكتف احساسها يخوف…
ياسين….عندك..حق يارحمه..ده الواحد لو شاف كابوس وحش لحد بيحبه بيبقي بيصرخ وصوته مش طالع…مابالك بقي لو الكابوس ده اتحول لحقيقه..
ياسمين….فعلا يابابا تشبيهك صح…هي بالظبط كأنها في كابوس.
انس…ربنا يكون في عونها ويصبرها…المهم هتروحو بكره ولا ايه
رحمه….ماشي انا فاضيه مش ورايا حاجه.
يلسمين…ولا انا.
انس…تمام يبقي بكره…يلا بقي انا طالع انام مش قادر.
ياسين…ماشي ياحبيبي تصبح علي خير.
انس…وانت من اهله يا حبيبي.
رحمه…تصبح علي خير.
انس…وانتي من اهله يا امي.
ياسمين…خدني معاك يا انس.????
رحمه…مسكتها من ايدها اعدي يابت راحه فين…هو ايه اللي خدني معاك مين هيشيل وينضف معايا الشغاله اجازه.
انس….البسسسس عايزه تهربي اهي قفشتك ???????? يلا انا طالع.
ياسمين…اضحك اوي????
……….     ………….
طلع انس…خد شاور واعد عالسرير بتعب اتصل بكارمن يطمن عليها…كانت مبسوطه جدا .وسهرانين مع بعض.
قفل معاها انس…بعد فتره من الرغي واتصل علي دياب…. اللي كان متصل عليه 3 مرات..
…….
انس…الوووو
دياب…انت فين يالا مش قولتلك قولي هتعمل ايه مع مامت لمار وتطمني.
انس…والله اتشغلت يادياب انا لسه حالا طالع عالسرير هموت من التعب.
دياب…عملت ايه.
انس….لا اطمن كله تمام وزي الفل ونفسيتها فالسما مبطلتش ابتسامه وضحك.
دياب…طيب الحمد لله..
انس…انت ايه الاخبار.
دياب…كله تمام عايزك في خدمه.
انس…يا ابني ما تبعد عن اهلي بقي انت اشترتني انا كرهتك وكرهت لمار وامها اقولك وكرهت كارمن.
ضحك…دياب…خلصت.
انس…اه خلصت.
دياب…طيب اسمع فاضي امته.
انس…انا مش فاضي يجي سنتين ادام.
دياب….اظبط هروقك.
انس….عايز ايه انجز اقولك قولي الانت عايزه مره واحده خليني اخد الصدمه كامله مش مجزئه????
دياب…لمار عايزه تشوف كارمن
انس….تاني يا ابني هو انا مصباح علاء الدين اللي بيحقق طلبات لمار.
دياب…لا انا ياظريف هي طلبت مني وانت هتنفذ..
انس…حاضر ياسيدي عيني..يا كش المرادي يطلع عليكم اسد ياكلكم انتو الانتين ويخلصني منكم …كل ما البت نفسيتها تتحسن تتعبوها.
دياب….لا ماهي المرادي مش هتتعب.
انس… ليه ان شاء الله.
دياب…عشان لمار هتشوفها بجد..????
انس…????????????????نعم
دياب…متنحش وتبرق زي ما سمعت
انس…انت بتهرج صح.
دياب…لا والله ابدا…اولا ده طلب لمار ..ثانيا انا شايف ان ممكن المقابله دي تخلي لمار تفكر بجد.ثالثا انا واثق ان كارمن نفسيتها هتبقي فالسما هتنسي ابوها وامها واسمها وكل الناس ومش هتشوف غير ضحكتها…رابعا بقي وده الاهم…معرفه كارمن.هتساعدنا الفتره الحايه كتير وهيكون ده جزء من خطه هقولك عليها.في خلال الكام يوم دول لازم نثبت برائه لمار…
انس….امممم مبدئيا موافق طب وحاتم باشا.
دياب…اطمن انا هظبط كل حاجه ومحدش يشم خبر.
انس…طب اشجيني ايه الخطه.
دياب…اسمعني كويس.
انس….قول
دياب…………………………
…………………………
……………………….
………………………
………………………!!بس
انس…يا ابن اللعيبه…حلو ده وانا معاك
دياب…تمام…المعاد امته
انس…بكره..علي بليل.
دياب….طب ليه بليل.
انس…امي وياسمين رايحينلهم بكره وبعدين بالنسبالكم انتو بليل هيكون امان اكتر.
دياب…تمام..هستناك..تبلغني الوقت والمكان لان البحر مش هينفع
انس…تمام الوقت هيكون ممكن علي 9 بالكتير.عشان هيروحو بدري اما المكان..
هيكون عندكم فالموقع.
دياب…نعممم
انس…اظن ده أكتر مكان امان ومقفول ولا حد يشوفنا ولا الهوا.
دياب…تصدق عندك حق.خلاص تمام.
انس…يلا انكل بقي عايز انام وارتاح منكم شويه
دياب…ماشي ياواطي…تصبح علي خير.
انس…بابتسامه وانت من اهله يا صاحبي…
خلص اليوم علي الكل من غير اي احداث..جديده…
وطلع نور يوم جديد….ملئ بالمشاعر…
دياب….اعملي حسابك….انا بلغت انس وهخليكي تشوفي كارمن انهرده.
لمار…بجد يادياب????
دياب…من امته وانا بضحك عليكي. 
لمار…يعني هشوفها انهرده.
دياب…اه وهتكلميها وتشوفك وتشوفيها.
لمار….طيب امته…
دياب…بليل هو بيقول ان والدته واخته رايحين عندهم هيزورو مامتك ويأعدو مع بعض بس يمشو هيجبها ويجي.
لمار….يجبها ويجي فين  هنا.????
دياب….اه هنا ده اكتر مكان امان…بعيد عن البحر او اي مكان حد يشوفنا فيه…كده افضل وهتكونو براحتكم.
لمار…وهي بتاخد نفس طويل…طيب ماشي..
……………………………..
اما في ڤيلا دياب….
عادل…كان اعد فالجنينه. وحنان اعده جمبه…
حنان…تحب تشرب حاجه.
ابتسم…عادل بسخريه…غريبه
حنان…ايه اللي غريب في اللي بقوله
عادل…يعني اهتمامك…والاهم من ده انك بقالك يجي اسبوع بحاله مخرجتيش فيهم غير مره وده في حد ذاته غريب جدا بالنسبالي.
حنان…هو انا اخرج مش عاجبك اعد مش عاجبك.
عادل…لا عادي انا بس مستغرب.
حنان…لا متستغربش مليش مزاج اخرج ولا اروح في اي مكان بس اوعدك لما احسن اني احسن هرجع اخرج تاني????
وقامت دخلت وسابته.
عادل….ايه بس اللي مأخرك عليا كده يا انس….ماهو لو دياب مش في مهمه كان زمانو جابلي ارار الموضوع ده…يارب خليك معايا
……………………..
اما عند كارمن
وصلت رحمه وياسمين عند كارمن…شافو ناريمان.واتعرفو عليها ..وعرفتها كارمن بيهم..فالاول كانت ناريمان…محرجه…بعد كده بقت مندمجه معاهم…مبسوطه من لمتهم حاسه انها بقت في دنيا تانيه جديده…عليهم..
خلص اليوم بسرعه..وروحت رحمه وياسمين بعد يوم جميل..ابتدا بتعارف وخلص  بحب وقرب ومشاعر حلوه.
روحو بعربيه ياسمين….
ووصل انس…بعدهم بشويه…طلع اطمن عليهم ..
انس….لناريمان شكلك احسن كتير انهرده..يا …بقولك ايه انا خلاص هقولك نونه زي البت دي وشاور علي كارمن.
كارمن…لا معلش محدش يقول نونه غيري.
انس….لا هقول ????????وهي موافقه صح يا نونه.
ابتسمت..ناريمان بحب…
انس…اهو شوفتي ألا قوليلي يانونه صحيح…لما انتي قمر الوقت كده امال زمان كنتي عامله ازاي…
كارمن…نعم انت جاي تعاكس????
مني….ناريمان طول عمرها جميله…وزمان اول ما جت الحته كانت لسه شابه….كانت نسخه من لمار…نفس العيون والشعر الاسود والرموش الطويله…
كارمن…بحزن…ربنا يرحمها.
بص انس…لناريمان بخبث وغمزلها..????
ابتسمت ناريمان..
انس…طيب خلاص غيرو السيره دي…وبص فالساعه كانت 8 ونص..
بقول ايه يا طنط…
مني….نعم يا انس.
انس…هو انا ممكن استأذنك اخد كارمن بس نخرج شويه وارجعها تاني.
مني…انت بتستأذن يا لنس دي مراتك يا حبيبي.
انس…مراتي قانونا مش شرعا وادام هي لسه معاكي في مكان واحد طبعا لازم استأذن.
مني….ربنا يخليك يا انس…طبعا موافقه انا بنتي مطمنه عليها معاك كأنها معايا بالظبط….بنتي سبقي مانت معاك لوحدها وانت عارف ظروفها كلها ومستغلتش ده وحطتها في عينك…
هخاف عليها الوقت وهي مراتك.
انس…ربنا يخليكي ليا وافضل ديما عند حسن ظنك.
مني…تسلم يا حبيبي يلا ياكارمن البسي وروحي.
كارمن…احنا هنروح فين.
انس…ياستي البسي بس متقطعيش برزقك..
ضحكت مني وناريمان علي انس..
وبعد شويه خدها انس…ونزلو ركبو العربيه ومشيو…
…………………
عند لمار ودياب فالموقع
لمار كانت اعده عالسرير بتاعها حاضنه رجلها بأيدها.جسمها زي التلج ومش علي بعضها…رغم فرحتها انها هتشوف لمار…لاكن كانت مرعوبه فمرت كتير تقول لدياب يلغي المعاد وانها صرفت نظر خلاص بس مكانتش قادره كانت عايزه تشوفها…
خبط دياب عالباب…
لمار…ادخل..
دياب….ايه اعده كده ليه
لمار….هما جم????
دياب…راح دياب اعد جمبها عالسرير ومسك ايدها لا ياستي.فالطريق. مالك  وايدك ساقعه كده ليه
لمار…..خايفه يا دياب.جوايا خوف مش فهماه…
دياب…طبيعي يالمار…انتي مكنتيش مسافره وراجعه من غربه…
انتي كنتي ميته وراجعه من موت…يعني انها تشوفك صدمه ليها ورد فعلها صدمه ليكي…الموقف علي بعضه ليه هيبه طب اقولك علي حاجه..
لمار…قول..
دياب….انا نفسي حاسس اني متوتر..ومتسألنيش ليه بس احساس غريب فعلا..
لمار…انا فكرت اقولك الغي المعاد من كتر خوفي بس مقدرتش..محتاجه اشوفها…
دياب….متقلقيش هتعدي وعارف ان انتي وهي بعد المقابله دي هترتاحو اوي..متفكريش في بكره…استغلي اللحظه اللي انتي فيها يا لمار. افرحي مبتعرفيش تفرحي..
هزت لمار راسها ..
عدي…حوالي نص ساعه كمان….وصل اخيرا انس….دياب كان سايبله البوابه مفتوحه
دخل انس..وفتح العربيه ونزل…
انس…يلا تعالي
كارمن…بتوتر…ايه المكان ده…واحنا فين طول الطريق بقولك رايحين فين بتتوه قولي في ايه وايه المفجأه اللي انت عاملهالي دي…
انس….طيب ياستي هقولك…اهدي بس 
بصي ياقلبي عارف ان اللي هتشوفيه ده…مش هتصدقيه. ممكن تزعلي مني بس اكيد هتعزريني…بس اللي متأكد منه انك هتفرحي بجد…ودي اهم حاجه عندي حتي لو هتزعلي مني.
كارمن…اني انا مش ممكن ازعل منك بس كل اللي انت بتقوله ده مش فهماه وكمان موترني جدا…..
ظهر دياب فاللحظه دي كان لوحده…
انا هقولك يا كارمن 
لفت كارمن عالصوت..
كارمن…???????????? دياب باشا.
قرب دياب منهم….دياب باشا الحق يا انس..بتقولي دياب باشا.????
دياب…لا انا دياب وبس…ده اولا ثانيا مبروك ياعروسه…بقيتي مرات اخويا…يعني من الاخر مينفعش دياب باشا دي خالص ولا ايه.
كارمن…بابتسامه لاكن كانت متوتره جدا…الله يبارك فيك..
دياب…يا ايه????
كارمن…يادياب..
دياب…كده.حلو….عينك فيها ميت سؤال عايزه تعرفي انتي فين وفي ايه وليه انس جابك هنا…وليه انا موجود هنا… واسأله كتير اوي…صح
كارمن…وهي بتبصلهم هما الاتنين صراحه اه ولو محدش فيكم قال في ايه انا ممكن يغم عليا حالا…
انس…ابتسم…لا ياحبيبي متخافيش..م
تنطق ياعم وقعت قلبها منكو لله.
كارمن…هما مين انا مش فاهمه حاجه.
دياب…خلاص نسبنا من الهزار ندخل فالجد…بصي ياكارمن….الفتره اللي فاتت دي حجات كتيييييير اوي حصلت…يمكن بعد ما تكتشفي السبب اللي جيتي هنا عشانه تزعلي مننا او من انس خصوصا بس صدقيني هو ملهوش ذنب ولا انا ليا ذنب…شغلنا بيفرض علينا حجات كتير اوي من ضمنهم اننا منتكلمش…
في حجات ياكارمن….بنتمني انها متحصلش…ولما بتحصل بنحاول نكدب علي نفسنا و منصدقهاش…واوقات بنصدق الكدبه دي.جدا…لدرجه اننا ممكن ننسي اصلا انها حصلت….
واوقات تانيه بقي…لو جيت قولتلك ان الحاجه دي محصلتش من البدايه اصلا ممكن متصدقيش…
باختصار…احنا سعات…بنكدب الحقيقه..وبنصدق الكدبه….بس عشان نرتاح والوجع اللي جوانا ده يهدي شويه….
كارمن….يمكن الكلام اللي بتقوله ده صح..بس بردو انا مش فاهمه حاجه وابتديت اتوتر بجد في ايه قولولي..
دياب….طيب هسألك اخر سؤال وبعد كده هقولك..
كارمن…اتفضل..
دياب…تفتكري….انتي جايه هنا ليه..
كارمن…..وهي بتفكر…..صدقني لو قولتلك معرفش يمكن وانا نازله مع انس…تخيلت اننا هنتمشي هنروح نأعد في مكان…هنتعشي بره…هنعمل اي حاجه….بس الوقت انا معنديش اي حاجه اتوقعها خالص…
دياب…..تمام يا كارمن….وانا مش هطول عليكي…عشان انا حاسس انك فعلا متوتره…..بس مش انتي بس اللي متوتره…في شخص تاني غيرك….انا واثق انه الوقت ميت في جلده…
كارمن….دق قلب كارمن…شخص؟؟؟!????????????
انس….وقف جمبها ومسك ايدها جامد…
وقام دياب….مشي بعيد..واختفي وسط الظلام….ورجع تاني… يظهر…وهو مادد ايده لورا وماسك حد…ومختفي وراه مش باين…من جسم دياب..قرب دياب اكتر…ووقف وساب ايد لمار…
كارمن…????????????????
بعد دياب عن لمار  وظهرت اخيرا ادام كارمن.
كارمن…????????????????????????????????
مسكها دياب من ايدها وفضل يقرب بيها اكتر….لمار وكارمن دموعهم كانت بتجري بطريقه مش طبيعيه ومش بتقف…لاكن محدش فيهم كان بينطق…
وقف دياب بيها …
دياب…..اليوم اليوم اللي انس بلغك فيه.ان الحكم اتنفذ…كان اول يوم للمار فالمكان ده….والسبب انها كانت بتشبه بنت المفروض انها كانت جاسوسه….اتدربت واتعلمت…مكناش بنام…لحد ما وصلت في يوم…انها اتحولت من لمار خالد البنهاوي….لمايا الحاوي….سافرنا انا وهي….فرنسا…حصل حجات كتير اوي…بس انتهت بالنصر….ورجعنا تاني….وطلبت تشوفك قبل ما ترجع السجن ده…عارف انك الوقت مش مستوعبه وينكن تكوني مسمعتيش اغلب كلامي…بس الشغل مينفعش نطلع اسراره بره….وهي مكانتش تقدر تقول….بس بعتتلك رساله لانها كانت عارفه انها هترجع عالاعدام علي طول مكنش هيبقي عندها فرصه تودعك غير برسالتها يعني لما بعتتها…كانت بتودعك بجد…..وودعتك تاني.  قبل ما تسافر لما انس وداكي عند البحر في مكانكم…كان ممكن تودعك بنفس الطريقه….بس المرادي هي مقدرتش.  وصراحه لنا مبسوط…يمكن تقدري تقنعيها المرادي امها تتكلم يمكن تقنعيها انها تمسك في اخر فرصه…
كارمن……..انا كنت حاسه انك مموتيش…اصل استحاله تموتي وانا افضل عايشه لاننا روح واحده واستحاله اعيش بنص روح…تعرفي اني كنت حاسه بيكي يوم ما روحت البحر….طب تعرفي ان يوم ما هربت من بيتنا….شوفتك وحسيت بيكي تعرفي انك قولتيلي كلمي انس…وانا كلمته وهو انقذني….انتي كلمتيني انا لاي يمكن  اكون بيتهيألي انا سمعت نفسك واستحاله يالمار اتوه عن صوت نفسك…. بس انتي وجعتيني اوي….ليه مقولتلهمش لن استحاله اخرج سرهم بره…ليه مقولتلهمش انها ممكن تموت ليه مقولتهمش ارحموها من وجعها….ازاي هونت عليكي..طب انا لو ههون عليهم هما ده عشان شغلهم….انتي بقي ازاي هونت عليكي….حاولتي تحطي نفسك مكاني.وتبدلي الادوار….حاولتي تتخيلي جزء من اللي انا كنت فيه..
انتي عارفه يالمار…يوم ماهربت وروحت علي المكان بتاعي انا وانتي….افتكرت كلمتك لما قولتيلي لما تكوني مخنوقه تعالي هنا…ساعتها قولتلك لا طبعا انا بخاف استحاله اروح لوحدي من غيرك….بس لما مشيت ملقتش مكان غيره….متخيلتيش وقتها انا ممكن يكون فيا ايه….محستيش طيب بالوجع اللي كان بينهش في قلبي….محستيش بالخوف اللي مان فيا ساعتها….انا الدنيا اسودت في وشي في وقتها وده مش مجرد تعبير عن اللي كنت حاسه بيه…انا حقيقي الدنيا اسودت في وشي….من يوم ما انس قال انك موتي……..
بصت كارمن لانس….انا مش هعتب عليك ولا حتي هلومك….بس عايزه اسألك سؤال….محستش لو لمره بس بالذنب…مصعبتش عليك….انت اكتر حد شافني كنت عامله ازاي….مفكرتش تقولي وتأكد عليا اني متكلمش ..انت عارف اني مكنتش هتكلم….هاكلم مع مين انت عارف اني مليش حد اصلا….
انس….كارمن انا.
كارمن…انا مش زعلانه منك…ولا من دياب……وبصت للمار…
ولا منك بس انا جوايا وجع لو اتقسم عالعالم كله الوقت هيملاهم من فوق لتحت…..وجوايا فرحه لو اتوزعت علي العالم كله…..بردو هتملاهم من فوق لتحت…..

كارمن….هو انتي بجد. ????
هي عايشه يا انس صح.
انس…عينه بتلمع من الدموع هو ودياب…
انس….اه والله عايشه ايه مش هتاخديها في حضنك ولا ايه…
لمار…..وحشتيني اوي.اوي.
كارمن….اترمت في حضنها وانهاروا الاتنين….
…………
الفرحه اللي بتيجي بعد وجع….بيبقي ليها احساس تاني…بيحسسك بقيمت الفرحه…لاكن لو جاتلك فرصه انك تنسي الوجع بفرحه….ممكن تسمح للوجع يسرق فرحتك تاني….ولا هتحارب عشانها????????????
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادى والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى