Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة سيد

 رواية حياة فهد الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثلاثون 30 بقلم نسمة سيد

حياه وصلت القاعه وصممت ان كلهم يخشو قبلها واول ما دخلو وقفو مصدومين 
حياه خلت 
حسام بضحكه:  منورين
نهال:  بنورك يابني
هدير:  منورين ايه ويابني ايه….. ايه الى بيحصل دا عايزه افهم 
شهد:  مين الى قعده على الكوشه دي يا حسام 
حياه:  دي خطيبته عائشه سكرتيرته في تركيا وبيحبها
حمزه:  وانتي عادي كدا واحده تاخد منك
قطعته حياه:  اخويا 
كله مصدوم و بيبص لبعض
وحياه كملت:  لما سفرت عرفت من ماما ان انا وحسام اخوات في الرضاعه مع اخته الله يرحمها 
عمر وانس دخلو في اللحظه 
عمر:  الكلام دا بجد
حياه:  اه وانا قررت اننا نيجي كلنا عشام نبقي جمب اخويا في ليله زي دي 
حسام حضن حياه جامد 
بس بعدو لما سمعو 
فهد:  احم احم 
مي:  مبروك يا حياه 
حياه بضحك:  محسن جيه متاخر 
مي:  مش فاهمه 
حمزه: تعالى افهمك
مي:  متفهميني انتي يابنتي وبعدين واقفين كدا ليه
حياه:  حمزه هيفهمك 
فهد:  متفهمونا يا شباب في ايه
حمزه:  حسام طلع اخو حياه في الرضاعه وطلعو عملين كل دا عشام نحضر فرحه علي عائشه بس دا الحوار
فهد:  يعني مش هتتجوزو
مي خبطته:  بيقولك اخوها تتجوز ازاي يعني
فهد:  هحسبك على مدت ايدك دي بس اصبري عليا  
حياه:  طب يلا نخش بقي شكلنا وحش واحنا واقفين كدا 
انس: خشي يا اخره صبري 
حياه:  ميرسي يا بيبي 
فهد خبط انس جامد
انس: ااااه يخربيت ايدك هي الى اتكلمت انا مالى 
فهد:  ما انا مينفعش امد ايدي عليها 
انس:  ياراجل
فهد:  هي مره وكانت غلطه و هصلحها 
انس: طب قول يارب تسمحك على الغلطه دي يخويا
فهد: هتسمحني هعمل اي حاجه عشان تسمحني
……….. 
مي:  فهد انا و هدير رايحين الحمام وجاين تاني
فهد:  ماشي
هما داخلين الحمام اتنين خدروهم من وراهم وخدوهم من الباب الى ورا من القاعه 
………… 
حياه:  مبروك يا حس 
حسام:  الله يبارك فيكي يا قرص المصايب 
حياه:  حبيبي تسلم  بس بجد زوقك حلو 
عائشة:  شكرا يا حياه 
حياه:  الواد دا لو ضايقك قوليلي ماشي 
عائشه: طبعا ماتقلقيش 
حسام:  اساسا مقدرش ازعلها
حياه:  جدع ياض انا هروح اقعد معاهم بقي 
…………. 
عمر:  حياه مشفتيش مي او انس 
حياه:  انس كان مضايق بسبب هدير ومشي وحمزه راح معاه عشان ميبقاش لوحده 
ومي قالت انها هتاخد هدير تتكلم معاها بس معرفش راحو فين 
عمر:  انا وفهد بنتصل بيهم محدش بيرد
حياه:  همالما يهدو هيردو اهدي بقي وركز مع شهد عشان شكلنا هنجوزها قريب 
عمر:  والله نفسي 
حياه:  لا مش قصدي عليك قصدي على الى واقف هناك دا ومشلش عينه من عليها 
عمر بص شاف واحد واقف وفعلا مركز مع شهد اوووووي قام راح لشهد 
عمر:  هي كلمه واحده تتجوزيني 
شهد بصدمه:  ايييه
عمر:  زي ما بقولك تتجوزيني 
شهد بخجل:  احم موافقه 
عمر مسكها وراح لنهال 
عمر:  انا عايز اخد معاد واجي يا طنط 
نهال بضحك:  تنور بكرا يابني 
عمر:  ان شاءلله عن اذنكم
نهال:  كنت فاكره ان دا العاقل الى فيهم
حياه بضحك:  نار الغيره بقي يا مامتي 
……………… 
ناني:  اتصرف يا صبري دا مجنون هيعمل الى قال عليه 
صبري:  طب وانا اهبب ايه دلوقتي ما انا محبوس معاكي اهو ومفيش مكان اهرب منه 
ناني:  يعني ايه خلاص هنطلع من المولد بلا حمص
صبري:  انتي هتطلعي من الدنيا كلها مش المولد بس فهد هيقتلنا مش هيهزر معانا فوقي يا ناني بقي 
ناني:  مش هسيبه انا عندي فكره تخالى فهد ميقتلناش
صبري:  قولى بسرعه 
ناني بشر: اسمع يا باشا
……………… 
فهد:  عايز اتكلم معاكي 
حياه:  معنديش وقت عن اذنك
فهد:  لو سمحتي يا حياه 5 دقايق بس 
حياه:  وقتك اهم من انك تضيعه في الكلام معايا 
جت تمشي مسك ايدها 
فهد:  انا اسف انا عارف ان كان لازم اسمعك 
حياه:  كان بقي ودلوقتي بدعي ربنا مشفش وشك في اي مكان 
فهد:  حياه خالينا نتكلم طيب
حياه:  انا مستحيل اتكلم مع واحد زايك وبعدين مالك رجعت في كلامك ليه 
فهد: انا عرفت كل حاجه 
حياه بصدمه:  كل حاجه ازاي يعني
فهد:  اياد حكالى كل حاجه بس فاضل اعرف روحتي لماهر ليه 
حياه فهمت انه ميعرفش نوضوع مي 
حياه:  شئ ميخصكش ويلا ابعد عني مينفعش كدا
ومشيت وسبته 
………………… 
فهد:  عدم وجود مي وانس مش مريحني 
عمر:  اهدي يافهد ما هدير معاها وانس مع حمزه
فهد:  هدير و مي  بنات ازاي يمشو لوحدهم وبعدين من امتي انس بيتكلم مع حد غيرنا 
عمر:  انس ممكن يكون اتكلم مع حمزه عشان هو الاقرب لهدير لكن مي وهدير ان شاءلله يكونو كويسين اهدي بقي وترتني معاك  اقولك اتصل بداده عزه اسالها مي في البيت ولا لا 
فهد:  اه صح استني 
طلع التلفون 
فهد:  الو يا دادا هي مي جت؟ 
دادا عزه:  لا لسه يابني
فهد:  طب اول ما تيجي رني عليا ضروري يا دادا ونبي 
عزه:  حاضر يابني 
قفل معاها
فهد:  مش في البيت يا عمر 
عمر:  يبقي مفيش الا حل واحد
فهد:  ايه هو قول 
عمر:  سلسله مي هي لبساها 
فهد:  ايوا صح انا ازاي نسيت جهز العربيه يلا 
………… 
هدير و مي فاقو
هدير:  ايه دا ايه 
مي:  مش عارفه احنا بنعمل ايه هنا 
انس:  كل دا نوم 
حمزه:  شكلهم منموش من قرن
هدير:  انا عايزه افهم في ايه
انس:  في انك تعبتي الى خلفوني 
هدير:  مش فاهمه
مي:  لحظه معلش دي مشاكل بنكم انا مالى انا
حمزه:  ما انتي تعباني انتي كمان 
مي: انا عايزه امشي حالا
انس:  مفيش واحده فيكم هتمشي الا لما نتكلم معاكم 
هدير:  اقسم بالله اوديك في داهيه مشيني من هنا 
حمزه: اهدو احنا هنروح كافيه وهنتكلم هناك اساسا بس محدش هيروح البيت الا لما نخلص موضوعنا 
……………….. 
عمر:  عرفت المكان 
فهد:  بيتحركو خالينا وراهم
عمر:  طيب ماشي
……………. 
هدير:  انا هكلم حياه عشان اكيد قلقت عليا 
حمزه:  لا متقلقيش احنا متفقين معاها
مي:  طب وفهد 
انس:  نسيت اقوله
حمزه:  نعممم
انس:  والله نسيت 
مي:  دا انا هخليه ينفخك 
فهد: تحبي نبدا دلوقتي 
انس:  احم احم هو الصوت الى ورايا دا بجد
هدير بضحك:  لف كدا و اتاكد بنفسك 
انس: يعني وقت ما تضحكي تضحكي على موتي
هدير:  لا لا بعد الشر هو مش هيموتك هو بس هيعلمك غلطك
فهد:  طب فهموني بقي عشان معلمش عليكم كلكم
حمزه:  كل الحوار ان انا و انس زهقنا وعايزين نعرف في مشاعر ولا لا عشان بجد تعبنا 
مي:  يلا نمشي يافهد
فهد:  يلا 
مي وهي طلعه حمزه جيه جمب ودنها 
:  انتي بنت لسه يا مي دا يعني لو كان هو دا سبب رفضك ليا لكن لو مش بتحبني فانتي مش هتشوفي وشي تاني 
سبها ومشي
هدير:  تفتكر كان بيقولها ايه 
انس:  بحبك
هدير:  تفتكر قالها كدا فعلا 
انس:  لا انا الى بحبك
هدير ضحكت:  والله مجنون بس بحبك 
وجريت من قدامه وهو واقف مش مستوعب هي قالت ايه هي فعلا قالتله بحبك 
………………. 
مى اول ما دخلت الفيلا واقفت مكانها 
ماهر:  استاذ فهد كنت مستني حضرتك 
فهد راحله بكل هدومك واول ما وقف قدامه ضربه جاااامد
ماهر:  اسمعني بس انا جي اصلح غلطتي 
فهد:  لا والله وهتصلحها ازاي 
ماهر:  مستعد اتجوز مي 
فهد بستغراب:  وانت تتجوز اختي ليه اساسا فكرك  انا هوافق عليك
ماهر بخبث:  مش انا الى غلطت مع اختك اكيد هتوافق اني اصلح غلطتي
فهد بص لمي بصدمه ولف فجأه وضرب ماهر تاني ونده الحراس يخدو المخزن مع ناني و ماهر 
مي:  حياه كانت عنده عشان تنقذني من الفضيحه مش وحشه زي ما اتهمتها لما انت انشغلت عني و بابا مات ملقتش حد يحس بيا هو قرب مني جاامد وعرف انا محتاجه ايه وكان بيقربلي من طريقه لحد ما زن عليا حصل حاجات كتير اوي ندمت عليها وحياه انقذتني في اخر لحظه كنت عايزه احكيلك كل حاجه وقت ما اتهمت حياه بس هي رفضت هي صممت انها تحافظ على سري لاخر نفس  حتي لو هتيجي على نفسها 
فهد شدها لحضنه 
: انا عارف كل حاجه يا مي 
مي خرجت من حضنه بصدمه 
فهد:  حمزه حكالى كل حاجه ازاي و ليه هقولك بس لما اصلح الدنيا دي انا عايز اقولك اني عمري ما هسامح نفسي في اني قصرت معاكي كدا انا انشغلت عنك عشان اوقف الشركه على رجلها عشان نعرف نعيش موت بابا كان صعب عليا في كل حاجه 
مي:  انا الي اسفه مكنتش قد ثقتك ليا 
فهد حضنها جامد 
: ابدا انتي هتفضلي طول عمرك قد الثقه وعارف انك عمرك ما هتعملى كدا تاني و علفكره حمزه بيحبك اوي بجد 
مي بخجل:  انا مش هكدب عليك في مشاعر كدا بس بس انا كنت خايفه اطلع مش بنت واكيد مش هوافق انه ياخد واحده زاي يا فهد 
فهد:  انتي زي الفل صدقيني و هو بيحبك اوي زي ما انتي ادي نفسك فرصه لو وافقتي قوليلي 
مي: ربنا ميحرمنيش منك ابدا يا كل حياتي بس هتعمل ايه مع حياه
فهد:مش عارف لسه صعب اوي انها تسمحني 
مي: انا حولت كتير اقولك تسمعها بس انت كنت معمي 
فهد: انا هصلح كل حاجه متقلقيش بس متقوليش لحياه حاجه انا هقولها 
مي: ماشي حاضر انا هطلع ارتاح عشان حاسه اني تعبانه 
فهد باس راسها 
: تصبحي على خير   
…………. 
حياه:  متحكي يا زفته بقي حصل ايه 
هدير:  مش حكي غير لشهد عشان تبقي تتفقي عليا تاني يا غداره
حياه:  اعملك ايه يعني ما انتي عذبتي الواد معاكي و الواد بصراحه زهق جرب يعمل نفسه هيخطب وانتي عملتي ولا همك كان هيبعد بس لقيتك بتحبيه فتفقت معاه كدا انا غلطانه؟ 
شهد:  لا بصراحه 
هدير بخجل:  قولتلو بحبك 
شهد و حياه بصدمه:  بتهزري
هدير بضحك:  هو كمان وشه عمل كدا
حياه:  لولولولوووووولي عندنا عروسه في البيت 
نهال بزعيق:  نامي يا هبله منك ليها الفجر قرب
شهد:  يلا ننام قبل ما نلاقي الشبشب عامل زياره في الاوضه
حياه بضحك:  طب سلام بقي انا في اوضتي نايمه
هدير:  غداره والله غوري
…………… 
اول ما حياه دخلت اوضتها حد سحبها وحط السكينه على رقبتها 
تفتكرو مين!؟ 
يتبع ……
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى