Uncategorized

رواية حياة بسيطة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شرين أحمد

 رواية حياة بسيطة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شرين أحمد

رواية حياة بسيطة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شرين أحمد

رواية حياة بسيطة الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شرين أحمد

:يا ربي انا مش قدرة خاااالص ااااه جسمي يا ربي 
مش قدرة 
كانت تقوام و تقوام لتذهب الي الحمام و لم تعرف 
و كانت تبكي كثيرا لم تقدر ع الالم 
بسبب المها.
___________________///_______________
لييييييييه تعمل فيها كده انت اي اللي عملتوا ده ي جاااااسر انت مش بني آدم ي اخي دي لسه صغيرة و اكيد متفهمش في الكلام ده ع اللي انت عملتوه فيهاااااا و ليك عين سايبها لو حديها اخدت اللي انت عايزه منهاااااا 
:كفاياااااا انت اي اومال انا جاي عندك ليه عشان تحل معايا المشكلة و في الاخر اجي و تتخانق معايا
عمر بغضب:يا بجحتك مش حاسس بالكارثة البنت فين هاااا احكيلي ده انت طلعت مغرور اوي طلعت كل حاجة في الغلبانة اللي مالهاش زنب ف اي حاجة عملت اي معاك
جاسر:هي اللي …..
عمر :قالت تتطلاقها مقالتش حاجة هي معها حق انت بتعمل ليه معها كده سبها تكمل حلمها زاي اي بنت بتحلم ليه دمرت احلى حاجة فيها
دمرة برائت بنت طيبة هادية سيبها هتلاقي
جاسر بغيرة :اسكت بقى كفاياااا مش عايز اسمع حاجة تانية كفاياااا بقى
:سيبوا ي عمر المهم المسكينه دلوقتي حلها اي
عمر:مش عارف مش عارف افكر حتى 
زين:انت سبتها بعد ما عملت عملتك روح ليها عقبال لما نتصرف لدكتورررر انا مش عارف انت اخويا ازاي لولا ان البنت تعبانة و ما نعرفش اخبارها اي دلوقتي و لو حصلها حاجة عمري ما كنت هسمحاك ي جاسر كان يتحدث بدموع انه حس بذنب تجاه حبيبت قلبه الذي من غيرته اعمى كيف فعلت معها هذا كيف كنت قاسي معها كيف انا اعمل معها هذا انها بريئة من عالمي انها عكسي انا دمرة شئ كان حلم لها و الكثير و الكثير كان الافكار تدور في رأسه 
جاسر بحزن:ثم ذهب 
عمر :ربنا يهديه و يارب تكون نور كويسة دلوقتي
زين بحزن :ياااارب
:ااااااي اللي حصل مع نور
عمر بصدمة:سارة انتي بتعملي اي هنا
:انا سمعت كل حاجة انا عايزة اشوف نور 
:بس بس 
:ارجوك لو سمحت انا اختي الي زمنها كانت محتاجني انا صاحبتي اللي سبتني عشان اهلها يعيشو صاحبتي اللي خافت عليا من عيلتها صاحبتي تعيش في عذاب وانا اعيش في نعيم صاحبك دمر احلى وردة احلة إنسانة ع قلبي أحلى نور
الدنيا تزعلها هي تضحك و تفرح بتفكر ف دلوقتي قبل بكرة 
صاحبتي دي اختي دي الوحيدة اللي في قلبي 
دي اللي إنسانة صاحبك دمرها تتدمير قاسي اوي هي زنبها اي انها بتسكت زنبها انها ضربته قلم عشان يتعلم من الشخص اللي قدامه ازاي ميتكلمش كده
صاحبتي دي اختي دي الوحيدة اللي في قلبي 
دي اللي إنسانة صاحبك دمرها تتدمير قاسي اوي هي زنبها اي انها بتسكت زنبها انها ضربته قلم عشان يتعلم من الشخص اللي قدامه ازاي ميتكلمش كده
زنبها انها متربية بتحب الناس انتوا عايزين منا اي بتفتروا ع الضعيف كتير اوي لانها بنت ضعيفة مش هتقدر انها تعمل حاجة صح و لا اي كلكم تيجوا ع الضعيف انما اللي زايقوا ميحلصهمش حاجة 
فعلا انا شوفت بعنيا انا كنت بكدب عيني عشان اشوف الحياة بسيطة من كلام نور قالت ليا شوفي الحياة بسيطة متشوفيهاش بعيبها لانك لو شوفتيها بعيبها مش هاتحبيها كان معها حق في كل الكلمة 
مش عارفة اوجه اكتر شخصة قريبة ع قلبي ازاي بسببك انت وصاحبك قول ليا يمكن قالكي حل 
اقول لاهلها اي يحسوا بذنب اتجاه بنتهم دول مش هايسمحوا نفسهم بجد شكرا ليكم 
كانوا صاميتين كان عمر حزين و زين هكذا لانها في كل كلمة صحيحة 
عمر بحزن:انتي معاكي حق احنا غلطنا بس هقولك حاجة جاسر بيحبها.
سارة:متقولش بيحبها لان اللي بيحب بجد ميعملش كده 
:ارجوكي افهمي انا عارفه كان خايف يحصل زاي محصل معه اول مرة افهميني ي…..
سارة ببكاء :ارجوكم انا عايزة اشوف صاحبتي 
زين :بس يا
عمر :حاضر احنا هنروح و هنجيب الدكتور الاول يطمن عليها
اومأت له انها خليفة من مقابلة صديقتها 
و اختها الحبيبه
_________________”””__________________
:الو ي باشا 
الشخص بعصبية:انا قلت ليك يحصل كده ده مش اللي تفاق بتعنا جبتها انا مكنتش عايز ده يحصل
و تقول ليا نفذت اي ي غبي تعرف لو حصلها حاجة لموتك فاااااهم
الرجل بخوف:والله مكنتش اعرف ي باشا اللي ده هيحصل 
:اقفل اقفل دلوقتي انا لوشفتك هموتك 
قفل الرجل 
الشخص محدثاً نفسه:اه ي جاسر الكلب تعمل في البنت كده و الله لما اشوفك انا غلطان لما بعت بيان الكلبة .
_________________//___________
كانت نائمة مثل ما هي بسبب ألمها 
لم تقدر ع تحمله لهذا نامت مستسلمة 
ملابسها متقطعة مثل ماهي غارقة بدمائها 
دخل عليها نأمة مستسلمة بسبب هذه الحياة 
رأئها كان يندم ع كل لحظة سبب لها هذا الحزن 
يندم و يعتزر مدد نفسه ع منظرها و مسك خصلة من شعرها النعام الذي اصبح عليه هذا التعب 
:انا اسف سامحيني ي نوري انتي بسببي حاسة بألم جامد بسببي تعبانة و نايمة بألم انتي اللي خليتيني اعمل كده خفت اخسرك و غيرتي وانتي بتقولي انك ممكن تسيبني و تروحي لغيري انا غلطان لما كنت بعذبك
انا فعلا غلطان
كانت نائمة مثل ما هي بسبب ألمها 
لم تقدر ع تحمله لهذا نامت مستسلمة 
ملابسها متقطعة مثل ماهي غارقة بدمائها 
دخل عليها نأمة مستسلمة بسبب هذه الحياة 
رأئها كان يندم ع كل لحظة سبب لها هذا الحزن 
يندم و يعتزر مدد نفسه ع منظرها و مسك خصلة من شعرها النعام الذي اصبح عليه هذا التعب 
:انا اسف سامحيني ي نوري انتي بسببي حاسة بألم جامد بسببي تعبانة و نايمة بألم انتي اللي خليتيني اعمل كده خفت اخسرك و غيرتي وانتي بتقولي انك ممكن تسيبني و تروحي لغيري انا غلطان لما كنت بعذبك
انا فعلا غلطان 
احس بأنها تستيقظ و تفتح عينيها نور بصدمة منه 
:ااااه ارجوكم كفايا انا معملتش حاجة معاك سبني ارجوك انا معملتش حاجة كفايا (كانت تبكي بخوف)
كان مصدوم منها انها خائفة منه:اهدي ي نور انا مش هعملك حاجة 
:لا انت بتضحك عليا انا معملتش حاجة معاك و الله 
اه مش قدرة انا تعبانة 
:مالك مش قدرة اي قولي ما تتكسيفيش
:كانت تبكي من ألمها و كسوفها منه 
:قولي انتي حاسه بوجع ما تتكسفيش 
اومأت له بكسوف و هي لم. تقدر التحرك 
حس بألم و ذنب بسبب فعلته معها 
دلف الي الحمام لدافئ المياه الساخنه لها 
و المنشفة و الكريمات و المطهرات و كل شى للام 
ثم دلف الي الغرفة :قومي يلا امسك يديها و لم تقدر من ألمها ثم حملها
اتكسفت من هذا المنظر :عيب بعد اذنك مينفعش كده 
:انتي مش قدرة تشيلي نفسك اسكتي 
ثم تذكرت ما حدث و كانت تبكي:انت السبب ف اللي حصل ليا و انا معملتش حاجة خالص و ماما لو عرفت هتموتني قالت ليا جسم. البنت ده غالي ده بتاعها بس 
:ي لهووووي هتعرف اي 
:هقول ليها انك قليل الادب 
:انا قليل الادب انتي مراتي ي هبلة ده
طب قولي ليها و انها تقول دي حقوقي و عادي مع اللي متجوزين هو بخبث
نو بكسوف و غضب من كلامه:لا لا طلاقني مش عايزة قلة ادب 
اتعصب وكتم من اجلها و ضحك كن كلامها
دلف الي الحمام ثم كان يريد ان 
:انت هتعمل اي 
:اكون هعمل اي اسعدك انك تاخدي شاور و حاجة مريحة
:لا لا مش عايزاك برااا 
:اسكتي بقى انا شوفت كل حاجة (بخبث) وانتي دلوقتي مش قدرة تشيلي نفسك ي نور 
انه معه حق و لكن اكسفت منه ثم ……..
:ااااااااااه 
:مالك انا اسف حقك عليا هي لازم تكون سخنة مهداة ليكي اسف اسف 
كانت تبكي بسبب بألم 
جهز لها ملابسها و ليست ملابسها و حملها ثانيا
و نزلها ع السرير
:خليكي مكانك كده عشان ألالم و انا هجهز ليكي اكل سخن ماشي 
اومات له ثم قاطعه
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!