Uncategorized

رواية كيف اغفر الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم يارا رشدي

  رواية كيف اغفر الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم يارا رشدي

~ حبك ليا ده احلي غرام ❤️ ~
تغفو في النوم بداخل احضانه وتخفي جسدها بالغطاء ..
استطاع القضاء علي خوفها وجعلها تستسلم له ..
نظر الي ملامحها وعلي شفتيه ابتسامه منذ اول لقاء بينهما وهي شغلت عقله .. 
لم يهتم بكلمات فادي عندما اخبره عن ماضي نيره فقط نظر الي نيره التي امامه لم يهتم بماضيها ذلك …
________________________
في العياده الطبيه 
خرجت ريم برفقه زوجها وعينيها ممتلئه بالدموع والرؤيه مشوشه امامها كاد ان تسقط وهي تسير اسندها منير وهو يقول :
حاسبي يا ريم 
هتفت هي باكيه ;
انا مش هخلف ابدا يا منير ا
رتب عليها منير هاتقآ :
هنروح لكذه دكتور اكيد في علاج
_ مفيش علاج يا منير مفيش انا واحده عقيمه عقيمه 
قالت جملتها الاخيره بانهيار 
______________________
ضمتها ناديه الي احضانها بحب وهتفت :
كده بردو يا نيره تقلقيني عليكي بالشكل ده مش بتردي علي موبيلك ليه 
_ اسفه يا طنط والله الموبيل من يوم الفرح صامت حتي معرفش هو فين
– وانت يا استاذ حسام موبيلك مقفول ليه ؟
قالها فادي ليجيبه هو :
عريس بقي 
ثم تابع وهو يقف بجانب فادي هاتفآ بهمس :
عايزك في كلمتين
رحل كلاهما لتقول ناديه وهي تمسح علي شعرها برفق :
انتي كويسه يا حبيبتي مبسوطه ؟
ابتسمت نيره وهي تحرك راسها بالايجاب هاتفه :
مبسوطه اوي يا طنط 
اما عند فادي وحسام ..
هتف حسام اليه :
الموضوع الي كلمتني فيه قبل الفرح متفتحهوش نهائي مع نيره حتي لو هي جات في يوم سالتك تقولها نفس كلام الي كنت بتقولها قبل كده انهم قالولك حازم بس الي عملها فاهمني يا فادي ؟
_ ايوه فاهم بس هي من الاول متاكده ان مش حازم بس الي عملها 
_ نيره اصلا مش عارفه الحقيقه فين شاكه بين حازم الي عملها لوحده ولا كلهم سيبها كده احسن ما تعرف الحقيقه ونفسيتها تتدمر اكتر وانا بعد فتره كده هقنعها تروح لدكتور نفسي لانها محتاجه ده
_ محتاجه ليه ؟ هي من يوم ما عرفتك بقيت كويسه واتحسنت 
_ اتحسنت اه لكن من جواها مليانه عقد كتير رفض ابوها ليها وانه رماها عند اخوه من صغرها وجه اخوك كمل عليها ورفض حبها كل ده خلاها تحس انها واحده مرفوضه محدش عايزاها علشان كده اول كلمه حلوه سمعتها من حازم جريت عليها دي عقده عندها من زمان بس انتو محسيتهوش بيها 
ومحتاجه كمان تتعالج من ليله عيدالميلاد وصور الي نزلت ليها كل دي حاجات مرت بيها نيره مش سهله ومحتاجه علاج نفسي
________________________
_ يا حبيبتي اهدي شويه انا هسفرك براه وهتتعالجي وتجيبي طفل واتنين وعشره كمان 
قالها مراد وهو يضم ابنته الي احضانه ويرتب عليها ليقول منير :
قولها يا عمو لاني غلبت معاها
_ الدكتور قال مفيش امل وانسي انك تخلفي في يوم 
قالتها وهي تبكي لتقول ميار زوجه امجد :
انتي سمعتي الكلام ده من دكتور واحد بس لازم تلفي وتروحي لـ اكتر من دكتور ممكن يكون تشخيصه غلط 
_ مش غلط يا ميار انا مبخلفش عقيمه 
قالتها هي صارخه ووالدتها تبكي بصمت علي حال ابنتها الحبيبه ومراد يرتب عليها يحنو ويحاول ان يواسيها وملامحه ممتلئه بالحزن ..
___________________________
هتف فادي الي سليم بالهاتف :
لا اطمن نيره تمام ومبسوطه علي الاخر طلعها من دماغك وخليك في حياتك
_ انا غلطت لما طلقتها ؟ كان مفروض اسيبها غلي ذمتي واتجوز اشرقت صح ؟
قالها سليم جملته تلك بتساؤل لقول فادي بعدما ضحك :
لدرجادي انت اناني يا سليم ؟!
_ نيرها من صغرها مش شايفه غيري ازاي يجي في يوم وتنساني كده وتحب غيري ؟ حازم كانت هتجوزه علشان تغيظني لكن حسام هي بتحبه وده مضايقني 
_ همشي معاك لاخر قدامك اختيارين يا تكمل حياتك مع اشرقت يا مع نيره هتختار مين ؟
_ اشرقت طبعا
قالها سليم بثقه ليقول فادي :
يعني بتحب اشرقت وعايز نيره علشان بس تشوف نفسك وقد ايه انت مقطع السمكه وديلها ده انت انسان عجيب بجد 
_ خلاص يا فادي انسي كل كلامي معاك عن نير
_ ما انا هنسي فعلا وانت كمان لازم تتسي لان نيره دلوقتي خلاص بقيت ملك حسام 
_______________________________
وبعد مرور شهرين …
تجلس علي الاريكه تشاهد التلفاز وتبتسم كل شئ في حياتها اصبح رائع وكل هذا بفضل حسام، هو الذي جعل حياتها هكذا لولا وجوده لكانت في غرفتها تتحدث مع دفترها …
وعندما شعرت بوضع المفتاح في باب الشقه ووصول حسام اخفضت صوت التلفاز ظهر امامها حسام هتفت هي بعصبيه ;
لسه بدري المره الجايه ابقي ادخلي البيت ساعه اتنين تلات نص الليل ماهي وكاله من غير بواب
ضحك وهو يجلس بجانبها هاتفآ :
اسطوانه كل يوم حرام عليكي يا شيخه ده انا جاي الساعه تسعه يدوب خلصت الشغل وجيت عايزاني اجيلك بدري ايه اكتر من كده ؟
_ يا حسام انا مبقتش اشوفك زي الاول طول الوقت في الشغل وبترجع تقعد معايا شويه وتنام وتاني يوم السيناريو يتعاد تاني قبل كده لما كنا صحاب كنا بنتكلم كتير علي واتس حتي في فتره الخطوبه كنت بشوفك دايما
_ يا نيرو غصب عني والله انا الايام دي شايل الشغل كله لحد بابا ما يرجع من السفر ووقتها كل حاجه هترجع زي ما كانت قبل كده
ثم تابع وهو يطبع قبله علي خديها :
متزعليش مني 
ثم طبع قبله علي خدها الاخر وهو يقول :
حقك عليا
ابتسمت نيره وهي تقول :
عندي ليك مفاجاه 
ابتعد عنها ثم حرك راسه بتساؤل لتجيبه هي :
روحنا انا وطنط عند دكتور النهارده علشان الدوخه الي كل شويه بتجيلي دي 
_ وقالك ايه ؟ الأنيميا زي ما كنتي فاكره !!
حركت راسها بالنفي هاتفه ;
تؤ تؤ مطلعتش الأنيميا خالص
_ امال ايه ؟
اقتربت منه وهتفت بهمس الي اذنيه :
انا حامل 
______________________
جلس بجانب ابنته هاتفآ :
منير شاريكي يا ريم ومش عايز غيرك هو بنفسه قال ان الخلفه مش فارقه معاه 
_ دلوقتي مش فارقه لكن بعدين هتفرق وانا مش هستني لما يتجوز عليا مش هستحمل اشوفه مع واحده غيري 
قالت كلماتها بحزم ليقول مراد ;
يا حبيبتي مين قالك انه هيتجوز عليكي منير بيحبك ومستحيل يجرحك
تمسكت بيد والدها هاتفه برجاء :
علشان خاطري خليه يطلقني ارجوك يا بابي 
انهت جملتها تلك ثم بكت ضمها مراد الي احضانه هاتفآ بقله حيله :
حاضر يا ريم حاضر 
كلما راي حاله ابنته الحبيبه تمزق قلبه من الالم .. ليته يستطيع ان يجعلها تصبح ام وحل مشكله العقم التي لديها .. 
تمني لو كان بامكانه دفع اي مبلغ حتي تشفي ابنته ..
ولكن لاسف لا يمكن ..
_____________________
منذ ان علم بخبر حملها وهو يشعر انه يمتلك سعاده العالم باكمله في يديه ..
وضع اذنيه علي باطنها هاتفآ :
انا مش سامع اي حاجه ليه ؟ مش مفروض اسمع نبض بتاعه زي الافلام ولا ايه ؟!!
ضحكت نيره وهي تقول :
يمكن الصوت ضعيف علشان هو لسه صغنن استني يكبر شويه ويكمل شهرين ولا حاجه 
مرر يديه علي باطنها وهو يقول :
طيب هو كده حاسس بـ ايدي ولا لا ؟
_ مش عارفه بصراحه هسال الدكتور المره الجايه واقولك 
_ وتساليه ليه ؟! انا مره الجايه رجلي علي رجلك عند الدكتور وهساله بنفسي وكمان اخليه يورهوني علي جهاز السونار واشوفه 
اطلقت ضحكه وهي تقول :
مش هتشوف حاجه يا حبيبي ده لسه مكملش شهر علي بعضه
حرك راسه بتفهم ثم قال :
طيب ممكن بقي تسمعي كلامي ونشوف دكتور نفسي نروحه ؟
زفرت بملل هاتفه :
تاني هتعيد الموضوع ده انت شايفني مجنونه قدامك !!
_ لا يا روحي مش كل الي بيرحوا لدكاتره يبقوا مجانين علشان خاطري يا نيره فكري في البيبي الي جاي لازم يتربي تربيه صح وعلشان ده يحصل لازم تتعالجي وتتخلصي من العقد الي جواكي دي
_ مفيش عقد جوايا انا نسيت كل حاجه عدت وبدات من جديد 
تمسك بيديها وضغط عليها هاتفآ :
نجرب طيب مش هنخسر حاجه احضري جلسه حتي ولو مرتاحتيش يبقي متروحيش تاني وانا مش هفتح الموضوع ده معاكي تاني نهائي ايه رايك ؟ جلسه واحده بس يا نيرو 
_ حاضر يا حسام حاضر 
قال عبارته تلك بانفعال ليقول حسام :
لالا انا مش عايز البيبي يطلع عصبي مش هيبقي هو ومامته عليا كده كتير عليا 
لم تجيبه نيره بشئ وظلت تنظر امامها بجمود لا تريد فكره الطبيب النفسي ذلك هي اصبحت بخير لما حسام يصر عليها !!
_ خلاص بقي افردي وشك يا ستي جربي لو مرتاحتيش خلاص اهي تجربه وخلاص 
_ حاضر هروح بس عايزه افهمك حاجه انا بقيت كويسه من يوم ما قابلتك حياتي كلها اتغيرت بسببك انا عمري ما كنت اتخيل اني هعيش اللحظه دي وهبقي ام بنسبالي كانت حاجه مستحيله مين ممكن يقبل يتجوز واحده صور جسمها نزلت علي النت وتلات رجــ 
قاطعها وهو يضع انامله علي شفتيها :
اشششش احنا اتفقنا السيره دي مش هتفتح تاني ولا ايه ؟
اومات راسها بنعم ليقول هو :
هنروح سوا لدكتور وتاخدي جلسه واحده ارتاحتي هتكملي مرتاحتيش خلاص متروحيش تاني اتفقنا يا حبيبتي ؟
_ اتفقنا 
_ ايوه كده شاطره 
قال جملته تلك وهو يضمها الي احضانه ويطبع قبله علي فروه راسها ..
_______________________
قامت نيره بالذهاب الي الطبيب النفسي حتي ترضي حسام ولكن بداخلها تقرر انها جلسه واحده ولم تذهب مره اخري ..
وعندما تحدثت مع الطبيب واخرجت كل شئ بداخلها .. اخبرت حسام انها ستذهب الجلسه الثانيه وتستمر في العلاج معه .. 
شعرت بانها تحتاج لذلك العلاج النفسي حتي تستطيع تربيه طفلها القادم .. هكذا اخبرها الطبيب ..
___________________ 
مرت ايام وشهور واصبح نيره في شهورها الاخيره ..
وناديه دائما تذهب لها حتي تطمئن عليها ..
هتفت نيره بعدم تصديق :
التؤام طلعوا بنتين يا حرام فادي قالي انه كان نفسه في ولد
لتقول ناديه :
كل الي يجيبه ربنا كويس مفيش اسمها عايز ولد ولا عايز بنت 
_ ايوه معاكي حق وهو طبعا زعلان 
_ قالب وشه زي الجذمه القديمه من يوم ما عرف نوع الجنين 
صمتت نيره وهي تضع كفه يديها علي باطنها المنتفخه سليم سيصبح لديه ثلاث فتيات،
هتفت بداخلها :
يارب بلاش تعاقبه في بناته انا مش عارفه اسامحه لا هو ولا فادي بس بلاش تخليه يشوف حاجه وحشه في بناته يارب 
______________________ 
يفكر كثيرآ سيصبح اب لثلاث قتيات ؟ سيكون ابو البنات !! 
يخشي ان يري عقابه في فتياته .. 
لم يقف بجانب نيره واختار صف اخيه ..
ماذا لو حدث لاحد من فتياته شئ كالذي حدث لنيره ؟! لم يتحمل ذلك سوف يموت اذا حدث لهم مثلها
اخفي وجهه بين يديه وهو يتنهد بقله حيله هاتفآ :
ياااارب 
___________________________
منذ ان علم بخبر خطبه مريم وهو يضحك بقوه خططت لكل شئ حتي تتخلص من فعلت فادي بها .. 
واصبح هو المذنب وفي نظر الجميع سادي .. 
كلما بحثت له ناديه عن عروس .. يتم رفضه بسبب ما حدث في ليله الزفاف مع مريم ..
هتف ضاحكآ :
عيشي يا مريم حياتك وافرحي بس فرحتك مش هتدوم لسه في ذنب نيره متعلق في رقبتك ولازم ربنا هيخصله منك في يوم من الايام ..
_______________________
تحمل ابنها بين ذراعيه وعلي شفتيها ابتسامه وبجانبها حسام يحاوطها يضمها اليه قائلا :
شبهك خالص يا نيره 
ابتسمت نيره وهي تمرر اناملها برفق علي بشره الصغير قائله :
انا مش حلوه زيه كده شايف ملامحه جميله ازاي ؟
_ قررتي تسميه ايه يا نيره ؟
قالتها ناديه بتساؤل لتقول هي :
هسميه شريف علي اسمك 
_ يا شيخه اختاريله اسم حلو شريف ايه ده كمان 
قالها شريف لتقول نيره :
انا من اول ما عرفت نوع الجنين وانا اختارتله اسم شريف 
_ ابسط يا عم 
قالها فادي بمزاح ليقول شريف :
يعني خلاص الاسامي اختفت مفيش غير اسم شريف ؟ اختاريله اسم حلو مش بتاع عواجيز 
_ متحاولش معاها هي ناويه علي كده من بدري 
قالها حسام لتقول نيره ;
انا بحبك وعايزه ابني يطلع زيك وشبهك ومش هغير راي مهما اتكلمت انا هسميه شريف 
لمعت عين شريف وهو ينظر اليها بحب .. 
لم تكن بنسباله ابنه اخيه فقط بل اعتبرها ابنته منذ اول يوم احضرها مراد له .. 
دلف سليم وهو يحمل باقه الازهار علي ذراعيه هاتفآ :
حمدالله علي سلامتك يا نيره 
قال جملته الاخيره ثم اقترب منها ووضع باقه الورد بجانبها نظر الي الصغير الذي بين ذراعيها ثم قال :
ممكن اشيله ؟
اومات راسها بالايجاب وناولته اياه حمله سليم ثم هتف :
بسم الله 
ابتسم وهو يتامل ملامح الصغير قائلا :
ده شبهك اوي
_ مامته بقي لازم يطلع شبها امال هيطلع شبه الجيران ؟
قالها حسام باقتضاب تجاهل سليم كلماته تلك ثم هتف : 
اختارتي اسم ولا لسه ؟!
لتقول هي :
لا اختارت همسيه شريف 
________________________
رحل الجميع ولم يتبقي في غرفه المشفي سؤي فادي وحسام .. 
يحمل فادي الصغير وينظر له بحب .. 
لم يحمل الصغيره تالا عندما انجبها سليم لم يهتم بوجودها من الاساس اما ذلك الطفل يشعر بسعاده كبيره وهو يراه امامه ..
لاحظ حسام ان نيره من حين الي اخر تنظر الي باقه الورد الي احضرها سليم .. 
نهض من مكانه ثم تناول باقه الورد وقام بالقاءها سله القمامه هتفت نيره :
ليه كده يا حسام حرام عليك الورد كان شكله حلو  وعاجبني
_ الورد ولا صاحب الورد ؟!
قال جملته بسخريه لتقول نيره :
سليم دلوقتي بنسبالي ابن عمي وبس بلاش هبل 
_ ماهو واضح ده انتي عينك منزلتش من علي الورد بالله عليكي يا نيره اسكتي 
_ شايف يا فادي بيدور علي اي خناق ازاي
قالتها نيره ليقول حسام ;
لا ادور ولا بتاع انا ماشي خالص وسايبهالك 
نهض فادي من مكانه ومنع حسام من الرحيل قائلا :
هتسيب مراتك وابنك ورايح فين ؟ كل ده علشان بوكيه ورد !!
وضع الصغير بجانب نيره ثم تناول باقه الورد من سلسه القمامه هاتفآ :
انا هاخد ام البوكيه اولع فيه وخلصنا علي كده مش مستاهله الخناق ده كله 
_ لالا متولعش فيه لحسن نيره تزعل 
قالها حسام ساخرآ
ضغك نيره علي شفتيها هاتفه ببرود :
لا ولع فيه انا بقولك ولع فيه 
_ والله عيب عمايلكم دي بجد 
_ انا رايح ابلغ بابا وماما ان نيره ولدت لانهم نبهوا عليا قبل ما يسافروا المصيف ان اول ما تولد اعرفهم
قالها حسام ورحل لتزفر نيره بقوه هتف فادي :
معلش بس هو غيران عليكي وكمان سليم بيستهبل بوكيه ورد ايه الي داخل بيه !!!
_ بس شكله حلو بجد
قالتها وهي تبتسم ليقول فادي :
لميها يا نيره بدل ما تتطلقي في يومك ده
_ انت كمان هتعملي زي حسام !!! ايه يا فادي متنساش ان سليم ابن عمي 
_ سامحتيني انا وسليم يا نيره ولا لا ؟ بس جاوبي بصراحه 
ضغط نيره علي يديها هاتفه بتوتر :
بحاول يا فادي وبذات معاك انت بحاول اسامحك بس مش عارفه انا مش زعلانه منك ونسيت كل حاجه بس مش عارفه اسامح الدكتور الي بتعالج عنده قالي مع الوقت هتلاقي نفسك سامحتي 
ابتسم فادي بالم وهو يقول :
معاكي حق متقدريش تسامحيني الي حصلك بسببي مش سهل
_ سليم ميهمنيش اني اسامحه قدك انت لانك السبب في وجود حسام في حياتي سيب كل حاجه لوقتها واكيد هيجي يوم واسامحك 
_ وسامحي سليم ده هيبقي عنده تلات بنات 
_ يارب ما يشوف فيهم اي حاجه وحشه ابدا انا اه دعيت علي بنته بس كان غصب عني ولحد دلوقتي ندمانه وبدعي ربنا يسامحني مهما كان الي حصل انتو اهلي الي اتربيت وسطهم ومش هفرح لما حد فيكم يتاذي ولا تحصله اي حاجه
——————————
قرا علي شبكه التواصل الاجتماعي منشور من شريف يكتب به ان اصبح لديه فرد جديد في عائلته وهو شريف حسام الدين ..
هتف مراد بضيق :
بقي انتي تخلفي وبنتي يطلع عندهم عقم !! طب ليه مطلعش العقم عندك انتي وبنتي لا !! 
ليه ريم قلبها يتكسر وانتي تفرحي !!
تابع وهو يبتسم بسخريه :
وكمان سميتي شريف !!! 
____________________________
_ وبعدين معاك انا واحده لسه والده ومش حمل خناق قولتلك الورد فادي خده رماه في ايه تاني 
قالتها نيره بملل ليقول حسام ;
ولا اي حاجه خالص ايه رايك نسمي البيبي سليم ؟! 
_ يالهوووووووووووووي 
قالتها وهي تضرب وجهها بخفه ليقول حسام :
لا بجد لو عايزه انا معنديش مانع
_ ياريته كنت اتشليت قبل ما احكيلك اني كنت بحبه في يوم يا حبيبي سليم بنسبالي ابن عمي وبس زي فادي كده بلاش عقلك يبقي صغير كده
نظر لها بضيق لتقول هي :
افرد وشك ده خلاص ليك عليا بعد كده لو شوفت سليم وقالي ازيك ولا اي كلمه هشتمه مبسوط كده ؟
_ اه اشتميه انا عايزك تشتميه كل ما تشوفي وشه 
_ حاضر حاجه تاني ؟
حرك راسه بالنفي ثم اخرج من سترته سلسله ذهبيه ومعلق بها اسمها بالحروف الانجليزيه قائلا :
ايه رايك في دي ؟!
تناولتها منه وهي تهتف بسعاده :
تحفه يا حسام 
_ هاتي طيب البسهالك 
ناولته اياها وبالفعل قام بوضعها حول عنقها ونيره تبعث بااحرف اسمها هاتفه :
ربنا ميحرمنيش منك 
حاوطها بين ذراعيه ثم ضمها الي صدره قائلا :
ولا منك يا روحي 
هتفت نيره  :
سليم ايه الي انت متخيل انه ممكن يكون لسه بحبه ؟ دي كانت فتره مراهقه خلصت خلاص، 
ولما حبيتك اكشتفت ان مشاعري لسليم مكنتش مشاعر حب كانت مجرد تعود مش اكتر 
معاك عرفت يعني ايه حب قلبي مفهوش حد غيرك يا حسام 
ابتسم حسام ثم قال بضيق مزيف
لا دلوقتي خلاص شريف هيشاركني في قلبك 
_ حبي ليك هيبقي زي ماهو مش هيقل 
_ طيب قوليلي السلسله بتاعتي احلي ولا بوكيه الورد بتاع سليم ؟
قالها حسام بتساؤل  
اغمضت عينيها ضاحكه بصمت ثم حركت راسها وهي تخفي وجهها في احضانه  ابتسم هو الاخر ثم قام بضم نيره اليه اكثر وهتف بهمس اليها :
بــحــبــــك 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث والثلاثون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى