Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نسمة سيد

 رواية حياة فهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نسمة سيد

خبط على الباب جاامد 
شهد:  مين الحيوان الى بيخبط كدا 
نهال:  انا عارفه مين الحيوان افتحي انتي يا حياه 
حياه:  انس؟  
انس:  اوعي كدا عشان متزعليش مني 
حياه:  فهد!  هو مالو دا 
فهد: اتجنن لما عرف ان طنط مش موافقه 
حياه:  مجنون والله
فهد:  طب ايه مش هخش 
حياه:  لا استني تحت في العربيه 
وقفلت الباب  في وشه
فهد:  يارب صبرني قبل ما اقتلها 
انس:  تعالى يا ختي امك مش موافقه عليا ومفيش سبب مقنع 
حياه:  مهو برضو يا انس انت بتاع بنات ومش مضمون 
انس:  وفهد يعني الى كان مضمون 
انس حس انه مكنش ينفع يقول كدا
انس:  حياه… حياه انا اسف والله مش قصدي 
حياه:  محصلش حاجه يا انس انت صح مقولتش حاجه غلط على العموم ماما عملت كدا عشان تشوفك هتيجي ولا هتكبر دماغك وتقول خلاص 
انس:  يعني ايه 
نهال:  يعني هستناك بكرا مع عمر 
انس جري عليها حضنها 
:  انتي اجدع ست في الدنيا
نهال:  نصاب اوي 
هدير:  اوي يا ماما
انس:  ظلمني والله… الا صحيح هو فين فهد كان معايا
حياه بفخر:  تحت في العربيه
انس:  مالك فخوره ليه 
حياه: مهو انا الى قولتله 
هدير:  جدعه يابت 
انس:  مفتريه 
حياه: ياراجل يعني هو مش غلطان
انس:  يا باشا انت صح الصح
حياه:  ايوا كدا
انس:  يلا باى باى بقي عشان الحق اضبط الدنيا 
نهال:  في حفظ الله يا حبيبي 
…………. 
ناني:  انا زهقت من الي احنا فيه دا بجد 
صبري:  فهد ناوي على نيه وحشه لينا 
ناني:  وانت يا زفت فكر معانا 
ماهر:  سبوني في حالى كل دا بسببكم اساسا
صبري:  اسكتو بقي
…………………. 
ممرضه:  عليا روحي العمليات بسرعه 
عليا:  طيب حاضر 
الدكتور:  ضبطي الحاجاه بسرعه هعمل حاجه واجي يا عليا 
عليا:  حاضر يا دكتور….. ايه دا!!!  اياد 
………… 
انس:  شكلك حلو وانت مستني في العربيه 
فهد:  ايه رئيك تسكت عشان. مترجعش لوحدك
انس:  قفوش اوي يسطا
فهد:  يسطا!! في  واحد محترم يقول يسطا؟ 
انس:  مش انا قولت يبقي فيه
فهد:  القتل حلال فيك ياخي
انس:  ياعم. اقعد على جمب انت متقدرش تستغني عني اساسا المهم لازم نجهز كل حاجه بسرعه عشان انا و عمر نطلب ايد البنات 
فهد:  يابختكم 
انس:  لا وحيات امك متبصليش فيها انا مصدقت بدأت اخد خطوه 
فهد:  دا انا هديكم عين تجبكم الارض 
انس:  لو حصل حاجه هقتلك يا فهد انا على اخري اساسا 
فهد: غريب الحب مين فاهمه
انس:  اسكت يا فهد عشان انت اساسا سنجل بائس 
فهد:  بكرا مش هبقي سنجل 
انس:  انسي حياه مش رجعالك خلاص يابطل 
فهد:  هنشوف 
……………… 
بليل الساعه12
حياه بعتت رساله لفهد: صاحي؟ 
فهد:  اه انتي كويسه؟ 
حياه:  اه الحمدلله بس كنت عايزه منك طلب
فهد شافها بس مردش بس اتصل عليها 
فهد:  اطلبي يا ست البنات 
حياه:  انا عايزة اشوف بابا بكرا… اقصد صبري يعني 
فهد:  متاكده انك عايزه تشوفيه دلوقتي 
حياه: اه متاكده جدا
فهد:  خلاص ماشي هعدي عليكي الساعه 1 
حياه:  شكرا يا فهد جدا
فهد:  مفيش شكر بنا انا وانتي واحد 
حياه:  تصبح على خير 
فهد:  وانتي من اهلى 
حياه قفلت في وشه 
فهد: لا ما دي مش معمله بقي اعمل ايه لازم استحمل هانت يا حياتي وهطلعو عليكي كله 
…………….. 
اليوم التاني الساعه1
جت مسج على تلفون حياه  
:  انا تحت 
حياه:  ماما انا نزله فهد. تحت 
نهال:  حياه اوعي تزعلي مني يا بنتي والله انتي عندي بنتي الاوله عمري ما شوفتك غير كدا
حياه مسكت ايدها وبستها
:  انتي هتفضلي امي علطول انتي محسستنيش بنقص ابدا ولا فرقتي بيني وبين اخواتي انا مليش غيرك. يا نونو يا قمر انتي يلا انا هنزل بقي عشان الرخم. الى تحت دا. ميتكلمش. كتير 
نهال:  ربنا معاكي. يا بنتي وحاولى تدي فهد فرصه تانيه هو بيحبك
حياه:  مبقاش ينفع يا ماما خلاص صحيح قولى للبنات. اننا هنروح النادي انهارده نشم هوا شويه 
نهاال:  ماشي يا حبيبتي في حفظ الله
………….. 
فهد:  كل دا؟! 
حياه:  معلش سوري
فهد:  ولا يهمك… ايه الى على خدك دا !! 
حياه:  في ايه؟ 
فهد:  افتحي المرايه شوفي يا بنتي 
حياه فتحت المرايه وقع على رجليها ورده حمرا حياه ابتسمت وسكتت وفهد محبش يتكلم عشان ميتخنقوش واكتفي بأبتسمتها 
………….. 
عمر:  كدا خلاص جهزنا البدل 
انس:  تعالي ناكل حاجه ونشوف ناقص ايه 
عمر:  والله كان نفسي نطلب ال٣ بنات مع بعض 
انس:  وانا كمان بس اخوك طين الدنيا اوي مع حياه والبت عنيده جدا يا جدع  الدنيا خربت
عمر:  عايزين نساعده طيب 
انس: نفسي بس هنعمل ايه 
عمر:  انا عندي فكره حلوه اوي 
انس:  اخيرا ابو الهول هيقول خطه 
عمر:  طب مش هقول عشان تبقي تتريق اوي 
انس:  متبقاش قفوش كدا بقي يلا قول 
عمر:  ماشي اسمع….. 
……………. 
عليا بنهيار :  اياد اياد ونبي قوم متسبنيش انا والله حبيتك متسبنيش ياااااارب انا اسفه اسفه اني بكلمك وحش بس غصب عني والله
اياد:  طب متعيطيش 
عليا:  اياد انت انت كويس استني استني انادي الدكتور
اياد مسك ايدها:  استني دكتور ايه وليه اساسا
عليا:  علشان.. انت انت مش المفروض عامل حادثه 
اياد بضحك:  بعد الشر يختي انا زي الفل
عليا ضربته على صدره:  بااارد 
اياد:  بس بحبك 
عليا سكتت
اياد بضحك:  كدا خلاص هنعمل الخطوبه ومفيش كلام تاني 
عليا اتكسفت:  انا ورايا شغل 
وخرجت لبرا اياد ضحك جامد عليها 
…………… 
هدير:  خير بتتصل ليه 
انس:  في واحده ترد على خطيبها كدا
هدير:  خطيب مين مفيش دبله في ايدي
انس:  قريب هيبقي في يا ارخم خلق الله
هدير: طب قول بتتصل ليه 
انس:  انا وعمر عايزين نقبلكم انتي وشهد عشان في موضوع بخصوص حياه وفهد 
هدير:  لو هتحاول ترجعهم فأنسي حياه رفضه نهائي 
انس:  لما نتقابل هنتكلم 
هدير:  طيب هروح اقول لماما و شهد يلا غور
انس:  اصبري عليا وربنا… 
قبل ما يكمل هدير قفلت في وشه
انس:  صبرني يارب لحد بس ما اتجوزها 
عمر بضحك:  جدعه اوي هدير 
انس:  اضحك اضحك ربنا على المفتري يلا نمشي
…………. 
صبري:  ها هنروح نكشف عليها 
فهد:  اصبر بس في حد عايز يتكلم معاك 
صبري:  حد مين؟
حياه:  انا 
صبري:  حياه !! 
حياه:  ايه المفجأه مش حلوه
صبري:  انتي بتعملى ايه هنا 
حياه:  جايا اخلى فهد يخرجك من هنا 
فهد:  نعم! 
حياه:  فهد بعد اذنك سبني معاهم. شويه لوحدنا ولوسمحت هات ماهر 
فهد:  بس يا حياه.. 
حياه:  بليز يا فهد عشان خطري 
فهد:  ماشي يا حياه الى تشوفيه 
الحرس جابو ماهر و فهد خالهم يربطوهم هما ال٣  عشان محدش. يعمل حاجه لحياه 
فهد:  انا على الباب لو عوزتي حاجه 
حياه:  شكرا
انا خرجت فهد برا اهو عايزه كلكم تقولولي كل حاجه عملتوها انا جايا اخرجكم فلو حد كدب في حاجه صدقوني مش هيخرج من هنا الا على قبره  
…………….. 
عمر:  انا هكلم حمزه عشان يبقي معانا 
انس:  اه صحيح انا نسيته طب يلا كلمه
عمر:  الو يا حمزه ازايك
حمزه:  الحمد لله كويس يا عرسان اخواتي 
عمر بضحك:  عقبالك بقي 
حمزه:  لا ما هو مش باين خلاص 
عمر:  انا شايف انك خلاص قربت 
حمزه:  ياعم يارب
عمر:  طب بص انا وانس عايزينك تجيب هدير و شهد ونتقابل لان في حوار كدا يخص حياه و فهد هنعمله 
حمزه:  الله انا بحب الحاجات دي اوي طيب هخلص شغل واخدهم ونتقابل في اي كافيه 
عمر:  طيب تمام هنستناك 
………… 
صبري:  ادينا حكينا كل حاجه طلعينا من هنا بقي
حياه: هخرجك حاضر… فهد تعالى لو سمحت 
فهد: خلصتو؟ 
حياه:  اه خاليهم يخشو يفكوهم عشان يمشو 
فهد: اتفضل يا حضره الضابط خش 
ناني بخوف:  ضابط؟  لالا ضابط ايه 
حياه:  ايه مالك مش انتو عايزين تخرجو من هنا انا هخرجكم بس على السجن 
ماهر:  انتي طلعتي بجد خاينه 
حياه:  اتعلمت منكم انا كدا مبسوطه اني مش هشوف وشكم تاني انتو دمرتوني جامد وكل واحد ليه نصيبه 
صبري:  مش فاكره اي حاجه حلوه ليا دا انا ربيتك 
حياه: انك ربتني و علمتني دا فوق راسي بس انت هديت كل دا لما طلعتني قدام جوزي اني خاينه وركبت صور ليا انا مقدرش اسمحك ابدا بس عيالك في عيني وهيفضلو اخواتي دا الى اقدر اعمله معاك تقدر تخدهم يا فندم
ناني: انا عايزه اعرف هتخدونا بتهمه ايه اساسا 
حياه: بكل الشغل الزباله الى بتشتغلو فيه دا غير كل الى قولتوه دلوقتي عن الصور المتركبه 
ناني: بس مفيش دليل اساسا 
حياه: مين قالك ان مفيش دليل كل الورق مع الشرطه و كلامنا كله كان متسجل يعني متقلقيش هتتسجني هتتسجني يلا  
الضابط:  ياريت تيجي القسم عشان نخلص كل حاجه 
فهد:  طبعا يا فندم احنا جاين وراك
……… 
هديير:  مااااماااا
نهال:  اييييه يخربيت امك فزعتيني 
هدير:  حياه لسه مكلماني 
نهال:  بجد قالتلك ايه يابت انطقي
شهد:  متقولى بقي متبقيش بايخه
هدير:  الشرطه خلاص خدتهم و فهد وحياه رايحين وراهم هيخلصو ويجيو 
نهال:  الحمد لله يارب ربنا ينتقم منهم الشياطين دول 
شهد:  كان نفسي بابا يتغير 
هدير:  الى زي دا مبيتغيرش 
نهال:  خلاص مش عايزه نتكلم عنهم تاني 
………… 
خبط على الباب  
سماح:  ادخل 
مي:  مامتي حبيبتي بتعمل ايه
سماح:  تعالى يا حبيبتي 
مي:  مامي ممكن اروح عند هدير و شهد عايزه ابقي معاهم شويه 
سماح:  ماشي روحي 
مي:  شكرا يا مامي 
……………. 
اول ما حياه دخلت البيت جريت عليها نهال بعياط
حياه:  في ايه بس يا ماما اهدي
نهال:  خلصت من شره الحمد لله كنت خايفه عليكي اوي يا بنتي
حياه:  اهدى يا ماما خلاص الوحش كله راح ومن انهارده مش هيخش البيت دا فلوس حرام تاني
هدير:  بقولك ايه مي جايا دلوقتي ايه رئيك نخليها قعده معانا ونعمل سهره حلوه كدا 
حياه: معنديش مانع فكره حلوه اووي 
فهد:  طب شوفو لو محتاجين حاجات من تحت اجبهالكم انا 
هدير:  هو دا الكلام
نهال: البس بقي يا فهد طلبتهم مش هتخلص 
فهد بضحك:  لا براحتهم دول اخواتي وبعدين انا متعود ماهي مي مش سيباني في حاجه 
نهال:  ربنا يحميهالك يابني 
فهد:  يارب يا ماما…. يلا اكتبو الطلبات في ورقه و انزل اجبها 
شهد:  احنا نستني مي لما تيجي عشان نشوفها عايزه ايه معانا 
حياه:  انا هدخل اغير هدومي واخد دش واجي
نهال:  خشي يا حبيبتي 
بعد دخول حياه 
نهال:  هدير و شهد حاولو متتغطوش عليها 
هدير: يا ماما ما احنا عارفين حياه 
شهد:  متقلقيش يا ماما احنا هنحاول نفرفشها 
فهد:  يا ماما ما هي كويسه متقلقيش عليها 
نهال:  لا مش كويسه انا عارفاها كويس تبين للناس ان الى حصل معاها دا مأثرش عليها وتفضل تهزر بس هي جواها مكسوره ولو دخلت عليها دلوقتي هلاقيها مموته نفسها من العياط بس مبتحبش تبين ضعفها قدام حد 
فهد:  احنا كلنا معاها ومش هنسبها الا وهي بتضحك من قلبها 
نهال:  عايزه اتكلم معاك لوحدنا 
فهد:  طبعا يا ماما اتفضلي 
نهال:  اخرجي بره انتي وهي 
………………. 
هدير:  كدا خلاص يعني مش عايزين حاجه تاني 
حياه:  ولو حتي افتكرت حاجه تاني يبقي يجبها عادي 
شهد:  حياه اهدي ونبي كدا احنا عايزين الراجل سليم
مي:  مش فهد اخويا بس بقولك اهو اعمل الي انتي عايزاه خاليه يتعلم شويه 
حياه بعتتلها بوسه في الهوا 
:  اختي والله يلا بقي يا مي خدي الورقه ادهالو 
مي: ماشي
…………….. 
فهد اتصل على حمزه
: ايه يا عم فينك
حمزه:  في الشغل في حاجه ولا ايه 
فهد:  لا بس البنات سهرانين سوا قوبت نتجمع انا وانت و الشباب شويه 
حمزه: ماشي هخلص واجلكم
فهد:  ماشي وانا هكلمهم اقولهم
حمزه:  تمام سلام
…………….. 
عمر دخل على انس 
انس:  كويس انك جيت اجهز عشان هنسهر سوا مع فهد و حمزه برا 
عمر:  فجأه كدا
انس:  البنات حبو يسهرو سوا وفهد قال نسهر احنا كمان في مكان قريب من بيتهم عشان لو احتاجو حاجه 
عمر: طيب يلا اطلع البس وانا هاخد دش واجهز 
……………. 
هدير بصو بقي احنا نرقص كدا حبه وبعدين نبقي نشغل فيلم ونتفرج
مي:  انا موافقه يلا 
حياه شغلت اغنيه يا بتاع النعناع 
…………….. 
اتجمعو الشباب وهما قعدين فهد جاله تلفون من رقم باين انه مش مصري
:  Fahad, how are you? I miss you so much 
( فهد ، كيف حالك؟  اشتقت لك كثيرا) 
……………. 
تفتكرو حيصل ايه بعد كده؟!! 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!