Uncategorized

رواية أحببتها الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شهد محمود

 رواية أحببتها الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شهد محمود

رواية أحببتها الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شهد محمود

رواية أحببتها الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شهد محمود

جميله: عااا اااه ايدي
ادم بغضب: كنتي فين
جميله: ادم… سيب ايدي ياادم… ااه
ادم: ردي عليا كنتي فين وازاي تخرجي من غير اذني… 
جميله بدموع: اانا كنت مع حور خرجنا شويه… ااه ايدي ياادم
ادم: وبتخرجي ليه من غير اذني
جميله: سيبني وانا هكلم….. 
ادم: انطقي عشان متعصبش اكتر 
جميله: انت قولت هتيجي متأخر
ادم بغضب: وطبعا حضرتك استغليتي الفرصه وخرجتي
جميله: لا والله انا اتصلت وانت مردتش… 
ادم: ولما مردش يبقي متخرجيش ولا انا مليش كلمه
جميله: مقصدش والله حور قالتلي اننا مش هنتأخر عشان كده وافقت
ادم: مالو حضرتك كنت بتحترميني او بتعمليلي حساب مكنتيش روحتي من غير اذني
جميله: والله مقصد ياادم حور جتلي ومعرفتش ارفض الطلب
ادم: طيب 
جميله: اي طيب دي… 
ادم: ان كنتي هتتعشي الاكل جوه في المطبخ.. انا داخل انام
جميله: ياادم انا طب انت زعلت ليه
ادم: مزعلتش انا بس مرهك من الشغل ولم ينتظر اجابتها لانه دخل للغرفه… بعد ثواني دخلت اليه جميله
جميله: يعني هتعرف تنام من غير
ادم: اقفلي النور ياجميله…
جميله: ايه ياادم قولتلك اخر مره
ادم بعصبيه: وانا قولت عايز اتزفت انام ممكن
جميله بخوف ودموع: حااضر… وتركته وذهبت لغرفه الاطفال… وظلت تبكي وتلوم نفسها بعد مده تفاجأت بيد تحملها.. 
جميله: عااا الحقوني حرامي
ادم: اهدي بقي حرامي ايه
جميله: ادم… اانت
ادم: بس كفايا كلام… وقام ادم بوضعها علي السرير الخاص بهم.. 
جميله: اادم.. انااا
ادم: هشش يلا نامي واحتضنها ادم وناموا
…………عند زين وحور  …….. 
حور: زين.. زين
زين بنعاس: ايه ياحور… 
حور: قوم يلا الفجر اذن
زين: خمس دقايق
حور: يلا بقي يازين… واخذت تهزه حتي يستيقظ
زين: خلاص صحيت… وذهب زين ليتوضأ.. وصلي بحور… 
حور: مكنتش اعرف ان صوتك حلو كده… 
زين: انا اصلا حافظ القرأن وكان بالتجويد والترتيل بس انا فتره بس بعدت عن ربنا.. امسكت حور يده بحنان
حور: وانشا الله مش هتبعد تاني…زين
زين: نعم 
حور: ممكن اسألك سؤال 
زين: اكيد.. 
حور: هو في ايه انا مش فاهماها..
زين: قولي لو اعرف هقولك… 
حور:بس ياسيدي انا كنت قرأت عباره بتقول ان
(الخمر حرم في الدنيا ومحلل في الاخره) انا لما سمعتها استغربت ازاي ودي حاجه حلوه حرام هي العباره صح والا انا فهمتها غلط
زين: انتي فهمتيها غلط اسمعي ياستي معني العباره(ربنا قال ان الخمر محرم في الدنيا وحلال في الاخره لان ببساطه خمر الاخره عباره عن عصير ويسمي خمر لملزته بس خمر الخره ملوش اي اثار جانبيه حاجه حلوه جدا بعكس خمر الدنيا الي كله اثار ضاره ونرجوا من الله ان يسقينا من خمر الاخره)(بالنسبه للشرح بتاع خمر الاخره فأنا كنت سألت شيخ عليها وهو رد عليا بحاجات كتير حاولت الخصهم)
…………….. 
في صباح يوم جديد
خديجه: فارس اناه هاجي الشغل
فارس: لا خليكي انتي لسه تعبانه
خديجه: والله ماتعبانه… وانا عايزه اجي الشغل
فارس بقله حيله: يلا وانري لله
ام فارس: ايه ياولاد رايجين فين
خديجه: انا هروح الشغل النهارده
ام فارس: يالنتي انتي لسه تعبانه
خديجه: والله انا كويسه لو تعبانه هقعد بس انا زي الفل 
ام فارس:روحي وابقي طمنيني عليكي
خديجه:حااضر….يلا يافارس
فارس:يلا…وذهب فارس وخديجه للعمل واثناء وصولهم…
علي:خديجه انتي كويسه حصلك حاجه 
فارس بضيق:اظنك شايف ان هي كويسه
خديجه:انا كويسه ياعلي شكرا لسؤالك
علي:الحمد لله…نبقي نكلم في وقت تاني عايزك في موضوع
فارس بضيق:يلاياخديجه وسحبها من يدها كل هذا تحت صدمه خديج..بعد وصولهم للمكتب
خديجه:ايه سيب ايدي
فارس بغضب:ايه العلاقه الي بينكوا
خديجه:علاقه ايه علي مجرد صديق
فارس:ودي مش نظرات صديق ولا في صديق بيهتم بالطريقه دي
خديجه:وده مش ذنبي لو انت شايف كده وبعدي دي حاجه تخصني احبه ولا لا
فارس:لا متخصكيش لوحدك 
خديجه:ممكن افهم يخصك في ايه انا هنا مجرد سكرتيره
فارس بغضب:اطلعي بره مكتبي….
فارس بغضب اكبر:قولتك اطلعي حالا…خافت خديجه من نبره صوته وخرجت بسرعه
فارس في نفسه:ماشي ياخديجه دي حاجه متخصنيش اما نشوف
…….. عندادم وجميله  ……
صحيت جميله وجدت ادم ينظر لها
جميله:صباح الخير
ادم:صباح النور…
جميله:صحيت من امتي
ادم:من شويه…
جميله:اه هقوم اعمل الفطار..بعد ان جهزت جميله االفطار
جميله:هتتأخر النهارده
ادم:لا هاجي في معدي عادي
جميله:ادم انا هروح السوبر ماركت محتاجه حاجات من هناك
ادم:ماشي ياحببتي الفيزا هتلاقيها في التسريحه…يلا سلام عشان متأخرش
جميله:سلام
……..عند زين وجميله  ……
حور:يلا يازين الفطار
زين:حااضر
حور:زين انا هخرج النهارده
زين:ليه..
حور:الدكتوره قالتلي تعالي عشان نشوف الطفل ولد ولا بنت وكمان هتصورو
زين: يعيني هنشوف الطفل اكتمل ولا لسه ونعرف كنيته
حور:اه يازين
زين:خلاص انا هاجي معاكي..
حور:بجد الله ثم اكملت بحزن..لا يازين انا هروح لوحدي
زين بقلق:مالك ياحببتي
حور بحزن:انت هتكسف تمشي معايا وانا بطني كبيره بص انا تخنت ازاي
زين بضحك:مين قالك كده وامسك يدها بحب..وبعدين انا عجبني شكلك كده حتي بصي قلبظتي بخدودك دي بقيتي قمر
حور بفرح:بجد يازين يعني انا كده حلوه 
زين:انت احلي من اي حد 
حور:يعني مش هتبص للبنات الرفيعه 
زين:حد يبقي معاه الجمال كله ويبص لحاجه تانيه
حور:حيث كده انا هطلع اغير هدومي عشان نروح للدكتوره
زين:بسرعه
حور:فوريره
………عند ادم وجميله  …….
جميله:هو اتأخر ليه تلاقيه وراه شغل..بس هو قال انه مش هيتكرر يارب يكون بخير..واذا بهاتفها ياأتي برساله تقول(خليكي قاعده كدنه وجوزك موجود مع وحده تانيه فرحانين مع بعض ده عنوان الشقه لو عايزه تتأكدي)
جميله:لا ياجميله استعيذي من الشيطان ادم مستحيل يعمل كده..ااه هو مستحيل يعمل كده
(وبعد فتره تم ارسال صوره لادم مع بنت وهما باوضاع مختلفه وقذره)
جميله:لا كده كتير انا مش هستحمل هروح..ذهبت جميله للعنوان ووجدت الباب مفتوح..ودخلت ورأت ادم نائم وبجانبه فتاه
جميله:اادم…
يتبع……
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!