Uncategorized

رواية نعم احببت حياتي البارت الثالث والثلاثون 33 بقلم جهاد عبدالرحمن

 رواية نعم احببت حياتي البارت الثالث والثلاثون 33 بقلم جهاد عبدالرحمن

رواية نعم احببت حياتي البارت الثالث والثلاثون 33 بقلم جهاد عبدالرحمن

رواية نعم احببت حياتي البارت الثالث والثلاثون 33 بقلم جهاد عبدالرحمن

أدم كان متعصب وخايف في نفس الوقت خايف يكون حد ازي حياه وده لو حصل مش عارف هيكون سعتها عامل ازاي وهيتصرف ازاي…
ادم : طيب انا همشي واي جديد بلغني علطول …
أسر وأدم طلعو من قسم الشرطه
أسر : أدم انا شاكك في دارين
أدم: انا من الاول وانا شاكك فيها لاكن بالمنطق كده دارين هتعرف تعمل كل ده لوحدها ازاي لا لازم لو هيا يكون حد بيسعدها او يمكن متكونش هيا اساسا…
أسر: تفتكر حد من منفسنا في الشغل…
أدم : والله انا هتجنن مش عارف ولا فاهم مين ليه مصلحه في كده دارين لازم ارقبها لأني شاكك فيها..
أسر: عندك حق ….
أدم بتوعد : لما اعرف مين عمل كده مش هرحمه….
أسر: بس نعرف مين هوا ونلاقي حياه…
أدم وأسر كل واحد روح بيته …
أسر دخل بيته وراح اوضته بعد مااطمن علي جدته ورن علي تقي وحكي ليها الي حصل…
تقي بصدمه: وأدم صدق
أسر: لا طبعا هوا بيحب حياه وواثق فيها انا عارف أدم قلقان من ايه….
تقي : ايه
أسر: يعني لو حد ازي حياه أدم مش هيسامح نفسه هوا خايف عليها وخايف حد يئذيهيا هوا كل الي يهمه يشوفها ويخدها في حضنه يطمن عليها يبنتي أدم بيحب حياه بجد ….
تقي : انشاء الله ترجع لينا بالسلامه..
أسر: لاكن هموت واعرف مين ليه مصلحه ان أدم يبعد عن حياه وعايزه يسبها ده كان باعت رساله بتقول مراتك متخطفتش ده كله فيلم منها وهيا بتخونك ومش بتحبك طلقها….
تقي : ربنا يخده الي عمل كده يارب
أسر: انا شاكك في دارين هيا الي نفسها تبعد أدم عن حياه ….
تقي بتلعسم وتوتر : هوا في حد تاني بردو مش عايز أدم وحياه يبقو مع بعض …
أسر بانتباه : طب مين هوا
تقي بتردد: لا خلاص يمكن انا غلطانه
أسر: لا قولي اي حاجه ممكن تفدنا
تقي بتردد : انا مش عايزه اظلم حد بوص انا هقفل دلوققتي سلام …
أسر بتعجب: سلام ..
عند حياه كانت مش عارفه تتحرك من الألم مش حاسه بنفسها كانت بنفس الثوب العاري بتبكي بانتحاب مش عايزه اي حاجه غير أن أدم يلقيها ويخدها….
في حضنه ويحسسها بامانه الي افتقدته وحاسه انها مش هتشوفه تاني خالص مش راضيه تاكل ولا تشرب بقت ضعيفه وشاحبه وملامحها تعبانه ومرهقه….
حياه بتعب : ا ….د..م ي… رب…سا . عد.ني واحم..يني… من .ا.. ك..ل..ب..
كمال دخل علي حياه ومعاه اكل ليها
كمال : قومي كلي مش هتقدري تستحملي اكتر من كده هتموتي لازم تاكلي ….
حياه : مش ع.ايز…ه
كمال : يبنتي هتموتي يخربتك هتلبسيني مصيبه حياه انا مش جايبك اعذبك طب بوصي اسف اني ضربتك قومي كلي بقا…..
حياه : أنت ..ا مش بتفهم مش ..عايزه سبن..ي في حا.ل..ي
كمال بعصبيه : يحرق دمك الاكل اهوه قومي كلي انتي.. انا غاير من وشك بس خلي في علمك المره الجايه مش هسيبك وهتصعبي عليا زي كل مره لا هاخد الي انا عايزه بقا انا مش هستني كتير كده كلتي او لا انتي حره بقا…
حياه بعياط وبتشهق: ا …د …م
كمال طلع من مكان حياه وكل مره يقف جمبها القدر ويحميها منه لاكن كل مره هينصفها ولا لا؟؟؟ الأحداث مجهوله الايام كفيله بالرد علي الاجابه…
عند ناديه في بيتها بتكلم أدم
أدم: عامله ايه دلوقتي …
ناديه: الحمد الله يبني ربنا يخليك في اخبار جديده عن بنتي …
أدم بحزن لاكن بيحاول يخفف علي ناديه : متخفيش انشاء الله هلقيها وهرجعها لينا…
ناديه بعياط : انشاء الله يبني …
أدم: خدي دواكي متنسهوش وخلي بالك من نفسك
ناديه : ماشي يبني بس لو في اي جديد ولقتها قلي وطمن قلبي انا حاسه انها بتتعذب ومش مرتاحه…
أدم بحزن : حاضر من عنيا خلي بالك من صحتك انتي ..
ناديه: ماشي يبني مع السلامه
أدم: مع السلامه
أدم بيطمن علي ناديه كل يوم عارف قد ايه حياه كانت بتحبها وكان دايما بيتماسك قدمها علشان ميتعبهاش اكتر عارف انها مريضه قلب ومش هتستحمل اي صدمات بالرغم من انو اكتر واحد مرعوب وخايف وبيموت كل يوم مفيش فرحه بتكمل ليه كان مصدق حياه تحبه وتقبله لاكن الزمن حالف ليعذبه اكتر وان كل حاجه لازم يخدها بشرووطه ومفيش حاجه هيخدها بالسهولة دي ياترا هيستحمل الاادم كل ده ؟؟ ولا هيستسلم لفكرته ومنطقه الاولاني ؟؟؟
ويرجع جسد من غير روح¡¡¡ زي مكان قبل ظهور حياته الي بيعتبرها مصدر الأمل الي بيستمد منها الحياه والي حببته في دنيته نعم احببت حياتي؟
بعد مرور يوم علي الأحداث الي فاتت دي …
تقي كانت قاعده في اوضتها بتعيط وخايفه متردده مش عارفه هيا لازم تقول الي حياه خبته عن أدم طول الفتره دي خصوصا انها عارفه ان أدم كان بيتخانق مع حياه علطول بخصوص كمال وكان دايما يسألها لو كان في حاجه من نحيه كمال وحياه دايما كانت بتنفي ده تحت مسمي الخوف الي مسيطر عليها دايما خوفها علي أدم وكمان خوفها علي حيتها الي ممكن تتغير بعد ميعرف الي اتعرضت ليه كانت عايزه تعيش حياه هاديه بعيده عن الماضي الي دايما بيوجع الكل وديما ليه أسر علي حيتنا لاكن الحقيقه الي حياه مكنتش تعرفها ان الماضي عمره ميتقفل من غير منوجهه بشجاعه ولازم يسيب لينا نقطه نرجع ليها طول حيتنا ونتعلم منها والماضي ما هوا غير ذنوب واخطاء واوجاع الوقت بيداوي اوجعنا بالنسيان والذنوب والأخطاء الي عمرنا مبننساها طول حيتنا بنتعلم منها والشخص الذكي الي يتعلم من اخطائه ويصححها دايما ومش لازم تكون هيا اخطئنا احنا ممكن تكون اخطاء ناس تانين بندفع تمنها احنا وواقع موئلم مجبورين نعيشه لاكن دايما القدر بيلعب لعبته معنا وهيحصل الي مش متوقع والحياه دايما مليانه بالمفجئات
تقي رنت علي أسر بعد محثمت أمرها وقررت انها لازم تتكلم لان سكوتها يمكن يكون سبب الم صحبتها
أسر: ايوه يحبي بترني ليه بدري كده…
تقي : أسر لازم اشوف أدم ضروري انا عايزه اقوله حاجه لازم يعرفها تعال انا مستنياك خدني عنده…
أسر باستغراب: حاجه ايه يبنتي..
تقي : هتعرف لما نروح هناك بس خدني ليه بس..
أسر: طيب البسي وانا هاجي اخدك مسافه السكه..
تقي : حاضر سلام
أسر: سلام ..
أسر راح لتقي واخدها وهما ماشين في السكه رن علي أدم ..
أسر: أدم انتا فين
أدم: في القصر هكون فين يعني ..
أسر: تمام خليك متطلعش احنا جاين انا وتقي تقي عايزاك وفي حاجه عايزاك تعرفها ومش راضيه تتكلم الا لما تكون موجود …
أدم باستغراب : تمام مستنيكو
أسر: اوكي سلام
أدم: سلام
أسر وتقي وصلو قصر عيله البنهاوي
أدم: اتفضلو تعالو المكتب علشان نتكلم هناك احسن
أدم وأسر وتقي دخلو مكتب أدم
أدم: ها كنتي عايزه تقولي ايه يتقي…
أسر: يلا سمعينك
تقي عيطت وكانت متردده لاكن حكت لاأدم وأسر كل حاجه من ساعت محياه كانت صغيره وكل الي صحبتها كانت بتحكهولها وهيا موجوعه و مكسوره لحد الحادثه قبل محياه تشتغل ممرضه صادق….
تقي : يعني هيا وفقت تشتغل هنا في القصر علشان تهرب من كمال وطول عمرها ساكته علشان خالتها مريضه قلب زي منتو عارفين…
أدم كان هيتجنن وقام من مكانه الغيره كانت هتموته: أدم ال ##### ال #### وربي لوريه وازاي حياه متقوليش كل ده كانت بتكذب عليا سألتها كتيرر وكل مره اقولها واسألها في ايه انا مش مطمن وهيا تقولي أوهام للدرجه دي كانت مستغفلاني كذبت عليا وكل ده بتضحك عليا وتقولي أوهام انا هتجنن كام مره نتخانق بسبب الموضوع ده وبردو تفضل مستمره في الكذب وانا حظرتها كتيرر لو عرفت حاجه غير كده هيبقا فيها كلام تاني وابن#### وشرفي ليكون نهايته علي ايدي واندمه علي كل دمعه منها وعل كل الي عيشهولها السنين دي انا كده فهمت هيا ليه كانت كل لما ااقرب…..والله لموتك يكلب
ادم طلع وكان متعصب وهيتجنن ومش شايف قدامه من المكتب أسر طلع وراه هوا وتقي وأسر مسك أدم بالعافيه وبصعوبه جدا دخله المكتب وقفل عليه بالمفتاح….
تقي : بتقفل عليه ليه
أسر: أدم ممكن يصور قتيل دلوقتي ده مجنون ويعملها….
تقي بعياط : كان لازم اقوله..
أدم قعد يخبط علي باب المكتب بجنون ويزعق
أدم بصوت ناري : ايه لعب العيال ده ياأسر افتح الباب ياأسر وسبني …
أسر: مش هفتح الا لما تهدي ونعرف نتكلم بهدوء وبعقل عصبيتك دي هتوديك في داهيه…
أدم بجنون بيحاول يكسر الباب…
أدم: اهدي ايه افتح ياأسر هتزعل مني..
أسر: مش فاتح ياأدم الا لما تهدي كده ..
أدم بجنون : يعم افتح بقا
أسر: اوعدني انك تسمعني الاول قبل اي حاجه وتهدي كده وتقعد معايا….
دارين وسهام والقصر كله اتلم علي صوت أدم
سهام ودارين بخضه : هوا في ايه …
أسر: مفيش مفيش
أدم: افتح ياأسر وانا اوعدك افتح بقا وبطل شغل العيال ده …
أسر: ماشي هفتح انتا وعدتني
أدم: ايوه افتح بقا
أسر فتح لاأدم الباب
أدم: ايه الهبل وشغل العيال ده …
أسر: تعال نمشي من هنا هنروح كافيه علشان نتكلم براحتنا …
أدم بجنون : اوووفف اخلص يعم بقا..
دارين : هوا في ايه انا مش فاهمه حاجه ..
تقي : مفيش اتخانقو مع بعض فيها ايه دي كمان
دارين بقرف : اوكي …
أسر وأدم وتقي طلعو من البيت علي كافيه زي مااسر عايز وأدم كان مش طايق نفسه وقاعد بالعافيه علشان وعد أسر بس …
اسر : أدم هنروح نبلع البوليس بكل ده احتمال كبير يكون كمال هوا الي خطف حياه…
أدم : ماشي
أسر: متروحش لكمال هتعرفه كده بأننا شكين فيه لو هوا الي خطفها…
أدم: اكيد هوا ### انا متاكد انو هوا وكمل بمرراره …والله لو اذاها بحاجه لدفعه عمره تمن ليها…
أسر: انشاء الله خير ربنا يحميها
ادم وأسر راحو قسم الشرطه وقالو الي حصل… والظابط اكد انو احتمال كبير يكون هوا خصوصا ان دارين كانو بيرقبوها ومكنش في حاجه مش طبيعيه خالص …
الظابط : هنراقب كمال ولو في جديد هنبلغكو
أسر : تمام …
أدم وأسر طلعو من قسم الشرطه
أسر: أدم متعملش حاجه من دماغك هما عارفين شغلهم وهما هيلاقو حياه …
أدم: ماشي انا همشي سلام
أسر: سلام
أدم طبعا مسمعش كلام أسر وراح قدام بيت ناديه وفضل مستني كمال يطلع من البيت فتره كبيره جدا لحد مكمال طلع وفضل ماشي وراه بالعربيه وكمال كان ماشي في مكان مهجور وده حسس أدم بالأمل ان ممكن يلاقي حياه اخيرا ….
كمال نزل من العربيه قدام بيت كبير مهجور ودخل
أدم نزل هوا كمان ومشي وراه ….
كمال دخل لقي ال ٣ حراث نايمين …
وادم لحق الباب قبل ميتقفل باايده بسرعه لما كمال زقه يقفله وهوا داخل…
كمال : التران دول نايمين ليه ولا احسن بردو علشان ميحسوش بحاجه لما اخلص الي انا عايزه ابقا.. اصحيهم كده احسن هدوء بردو… وضحك ضحكه خبيثه ودخل اوضه فتحها وقفل وراه…..
أدم وقف أقدام الاوضه وبيسمع لاكن مفيش صوت وفجاه سمع صويت وسريخ لاكن الصوت مبحوح ومش عالي ولا واضح ولاكن الصوت ده يقدر يميزه كويس وهوا صوت حياه ….
أدم فتح الباب ودخل لقي كمال بيحاول يعتدي علي حياه وبيضرب فيها وعينه وقعت عليها عينه دمعت لما شاف منظرها المجهد والتعبان قد ايه هيا….. موجوعه ومش قادره ورغم كده بتقاوم كمال بضعف…
أدم دمه غلي والغيره الشرقيه اتمكنت منه وراح علي كمال زي الأسد الي لقي فرسته اخيراا بعد جوع لمده ايام وانقض عليه زي الأسد وقعد يضرب فيه وكمال مش عارف يدافع عن نفسه من كم اللكمات السريعه الي ورا بعضها بسرعه مش مديه فرصه اسااسا يدي رضه فعل علي ضربه ليه….
اما حياه اول مشافت أدم حست ان الروح رجعت فيها تاني وان في امل تخرج من السجن ده وان القدر المره دي مخزلهاش وحماها فعلا ووقف جمبها وان ربنا استجاب دعاها الايام الي فضلت محبوسه فيها وانو حماها فعلا من كمال وحصلت المعجزه المنتظره بعد أيام وجع وخوف وأنين وضرب وبهدله واخير ظهر شعاع نور وامل من تاني يضوي حيتها….
اما الشباب الي كانو نايمين صحو علي صوت الضرب والهبد وراحو علي الاوضه ومسكو أدم اتنين مسكوه واحد بيضرب أدم وواحد راح لكمال الي كل حته فيه بتنزف دم ….
أدم بيضربهم علي قد ميقدر لاكن هما اقويا ومدربين كفايه انهم يقدرو بعددهم وقوتهم علي أدم ورغم كده كان بيدافع وبيضربهم بردو بكل قوته هوا زي الأسد الهايج الي مش بيشوف قدامه لاكن مهما كان مش هيقدر يضرب ٣ بالقوه دي وفي واحد منهم ضرب أدم بالسكينه في دراعه …
أدم حط ايده علي دراعه الي بينذف
وهنا دخلت الشرطه ومعاهم أسر والشرطه كانو كتيررر ومسكو ٣شباب وكمال الي كان قاطع النفس تقريبا….
أدم راح عند حياه الي كانت مرميه علي الارض لا حوله ولا قوه بيها جسد مليان بالكدمات والجروح من دون روح …
أدم بلهفه وشوف جنون لوم .. حياه حببتي
حياه بضياع : ا ..د ..م
أدم بدمعه خاينه ونزلت من عينه علي الحاله الي وصلتلها : ايوه يحببتي انا أدم …
أدم اخد حياه في حضنه وقلع الجاكت بتاعه.. ولبسهولها علشان الثوب الي لابساه والي مش مداري اصلا وشلها وطلع من المكان ده وراح… المستشفي …وأسر والشرطه اخده الشباب وكمال السجن وكمال جبولو دكتور يعالجه لانو كان مدمر اساسا ….
في المستشفي
أدم دخل بحياه وهوا شايلها والدكتوره والممرضين اخدوها وعالجو جروحها وادوها محاليل تعوض الضعف الي هيا فيه وكانت نايمه في الاوضه والدكتوره طلعت لاأدم وهوا واقف ومرعوب علي حياه…
أدم بلهفه: هيا عامله ايه يدكتورره
الدكتوره : هيا بقت كويسه حاليا بس لازم تقدم بلاغ دي متعرضه لضرب وعنف ميتسكتش عليه ده الي عمل فيها كده حيوان مش بشرر..
أدم بمراره : كانت مخطوفه والشرطه عندها خبر
الدكتوره : تمام هيا كويسه دلوقتي ياأدم بيه متخفش عليها …
الدكتوره كانت ماشيه أدم وقفها..
أدم: يدكتور بوصي ممكن اطلب طلب منك…
الدكتوره : اه طبعا
أدم بترددوخوف ورعب : ممكن تشوفي حياه اذا كانت وبلع ربيقه وحاول يكمل … اااه يعني اذا كانت بنت او لا انتي فاهمه قصدي….
الدكتوره بتفهم : اه ياأدم بيه حاضر…
أدم: شكرا
الدكتوره دخلت لحياه تاني وكشفت عليها واتاكدت منها وطلعت لاأدم الي الخوف هيموته
الدكتوره طلعت من عند حياه
أدم راح عندهابلهفه وخوف مسيطر عليه: هاا يدكتور….
الدكتوره باابتسامه : متخفش ياأدم بيه تقدر تطمن حياه لسه زي مهيا بنت بنوت….
ادم بارتياح وسعاده : تمام يدكتور شكرا بجد ..
الدكتوره : علي ايه دلوقتي هتخلينا نعالج جروحك دي ولا هتفضل رافض حياه كويسه واطمنت عليها اهوه …
أدم باابتسامه : ماشي
دكتوره : تمام تعال معايا اعالج جرحك ده
أدم راح مع الدكتوره وحياه كانت في دنيا تانيه اما كمال كان في المستشفي وكانت حالته متاخره جدا وكان بيموت وأسر جاب تقي زي مقلتلو وراح المستشفي عند حياه تطمن عليها…..
أسر وتقي وصلو المستشفي
تقي : #######
يتبع..
لقراءة البارت الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية خطأ أفقدني عذريتي للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!