Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حسناء رمضان

قال: أأعودُ منتصِرا بكل معاركي وأمام عيناكِ البريئة أُهزمُ….. 
لي ألف بيتٍ بالفصيح أجدْتُها لكنني في حبكِ أتلعثمُ♥????
_________________
جاك: انت!!! 
ـ ازيك يااستاذ!!!… بتموت صح!!.. ياخي الهي تموت واخلص منك… دانت عباره عن عقبه ف حياتي يااخي.. 
جاك: محدش جبرك عليا.. تقدر تتبرى مني وتقطع علاقتك بيا عادي.. 
ـ ياريت.. انا ياريت كنت رميتك من زمان يااخي.. 
جاك: وبعدين هو انت ازاي تدخل علييا كدا!!!… 
ـ هتعمل اي!… هتقوم تضربني!.. قووم.. يلا وريني.. 
جاك: اطلع بره.. 
ـ لا انا مش ماشي من هنا قبل ماتمضي ع الورق دا… 
فيروز طلعت… 
فيروز: ماتتهدوا بقااا.. عايزين ايه منه!… هو ناقصكوا!.. جاي ليه انت كمان! 
ـ وانتي مالك!.. هو انا جاي بيتك!.. دا بيتي.. اجي وقت مانا عايز.. 
محمد وعمي طلعوا.. 
عمو احمد: محمد!!!!.. اي اللي انت عامله دا!!.. دا تعبان حتى يااخي… اي قلوبكوا مفهاش رحمه خالص!… 
باباه: اه.. مانت دايما بتطبله… بس ع العموم انا مش راجع عشانكوا.. هو هيمضي ع الورق دا وهرجع تاني… 
نهى دخلت… 
نهى: ورق اي! 
باباه: اهلا اهلا… دا ورق التنازل عن كل حاجه… 
جاك: بعينك… مستحيل اتنازلك عن حاجه.. 
باباه: انت فاكر نفسك مين!.. انت واحد فاشل.. وكل اللي انت فيه دا انا السبب فيه.. 
جاك: انت معملتش اي حاجه غير انك دمرتني… انت ملكش اي فضل عليا… 
باباه: اخلص ياض انت وامضي… 
جاك بعصبيه: طلعوه بره.. انتوا ازاي اصلا تدخلوه هنا!! 
عمو احمد: انزل معايا يامحمد.. انزل وكفايه مهزله لحد كدا… كل اللي هامك الفلوس… يعني مش راجع عشان ابنك اللي كان هيموت دا!! 
باباه: مايموت… دا يوم المُنى… بس قبل مايموت لازم يمضي.. 
فيروز: حسبي الله ونعم الوكيل فيكوا.. ربنا ينتقم منكوا… حظك مهبب يابني.. ربنا يعينك ع الهم اللي عايش فيه… 
باباه: شغل الحنيه دا اشتغليه بعيد عني… 
راح مشي عليه ومسكوا مش شعره جامد… 
باباه: امضي دلوقتي حالا.. عايز تموت قبل مااخد كل حاجه!!!… دا ع جثتي… 
الكل جروا عليه وحاشوه عنه وانا كنت واقفه ع جنب حاطه ايدي ع بوقي ومصدومه من اللي بيحصل… 
خدوه معاهم تحت ونزلوا وراه وفضلت انا وفيروز… وهو كان ماسك دماغه جامد… 
جريت عليه لقيت الجرح اتفتح وعمال ينزف والسرير مليان دم… 
جاكي: الحقيني يافيروز!.. 
فيروز: في اي.. 
جاكي: الجرح عمال ينزف.. اتصلي ع الدكتور بسرعه… 
طلعت تجري ورنت ع الدكتور وبعتتله محمد عشان يجيبه اسرع… وانا دورت ع حاجه اكتم بيها الدم اللي بينزل دا… ملقتش حاجه وهو كان بدا يغيب عن الوعي.. قلعت طرحتي بسرعه وربطت دماغه بيها وفضلت حاضناه ودايسه ع الجرح… شويه والدكتور وصل بس كان السرير مليان دم والمنظر يموت حقيقي… 
الدكتور: اوعي بسرعه… 
قعد وقت كتير يشتغل وخيطله الجرح تاني بس جاك كان مغمى عليه… 
قعد كتير وبعدين قام وكان كله دم… 
الدكتور بعصبيه: اي الاستهتار دا!!!!… اهو دا اللي انا قولت عليه… لولا اني وصلت ف الوقت المناسب كان زمانه راح.. ولولا هي وقفت النزيف مكنتش هعرف اعمل حاجه… 
فيروز بعياط: وحياة النبي يادكتور اعمل اي حاجه.. طب هو هيبقى كويس!.. 
الدكتور: انا خيطتله الجرح تاني وعطيته ابره منومه.. ودا علاج لازم ياخده… اتفضلوا.. لو مفاقش لحد الليل تبلغوني فورا… وياريت تخلوا بالكوا بعد كدا.. اللهم بلغت.. 
الدكتور خرج وانا قعدت جنبه وفضلت اعيط… 
____________
فيروز: انت لو ممشتش دلوقتي حالا انا هبلغ البوليس… 
عمو احمد: امشي يامحمد.. امشي وكفايه كدا بقااا… 
فيروز فضلت تعيط وتلطم… 
فيروز: الواد هيموت.. منكوا لله.. ربنا ينتقم منكوا.. اللهي ماتشوفوا يوم حلو ف حياتكوا..  يالهوي الواد بيروح مني… 
محمد: بس يافيروز اهدي.. اي اللي بتعمليه دا.. 
فيروز: مشيه من هنا… غوروه من هناااا… 
عمو احمد: امشي بقااا يااخي.. عقدت العيال.. 
باباه: ماشي.. همشي.. بس صدقوني مش هسيبكوا… 
عمو احمد: اطلع يامحمد شوف جاك… 
محمد طلع لقاني قاعده جنبه وبعيط… 
محمد: في اي.. 
جاكي: كان هيمووت.. كان هيموت يامحمد.. 
محمد: طب بس بس اهدي.. بعد الشر مش هيجراله حاجه.. اهدي انتي بس.. 
جاكي بصريخ: انا السبب ف كل دا… ربنا ياخدني.. هيموت بسببي… 
محمد: اسكتي خلاص.. خلاص هيبقى كويس.. والله هيبقى كويس.. 
حضني وفضلت اعيط… 
_______
عمو احمد: اهدي يافيروز مش كدا.. 
فيروز: اهدى اي.. ابني هيروح مني.. يارب خدني انا يارب.. خدني انا يارب هو لسه صغير ومتهناش بشبابه يارب… 
عمو احمد: بس عشان خاطري.. اهدي عشان صحتك يافيروز.. هتتعبي.. 
نهى كانت واقفه بكل برود… 
نهى: كان مضى وخلاص.. مكنش هيحصل كل دا.. 
نور مشت عليها وهي منهاره. 
نور: انا بكرهك.. بكرهك.. انتي مش بني ادمه.. انتي حجر.. انا مستحيل اناديكي امي بعد كدا… انتي مش امي.. انتي واحده انانيه مبتفكريش غير ف نفسك وبس.. 
نهى: اخرسي ياقليلة الادب.. ضربتها بالقلم.. 
راحت فيروز قامت من ع الارض… 
فيروز: بقولك اي يابتاعه انتي.. ايدك لو اتمدت عليها تاني انا هكسرهالك.. انتي فاهمه! 
نهى: وانتي مالك… دي بنتي.. 
فيروز: لا انتي مش هتيجي بالذوق… 
رحت مسكتها من هدومها وفضلت تضرب فيها ووقعتها ع الارض ومحدش قادر يحوشها… 
فيروز: عقدتي العيال… منك لله.. انتي حيوااانه… اياك اشوفك بتكلمي حد فيهم تاني يازباله انتي.. 
نهى: ابعدي عني ياهمجيه… انتي اتجننتي!.. 
عمو احمد: بس يافيروز.. عيب كدا.. 
وانتي اتفضلي ع اوضتك… 
نهى طلعت اوضتها وهما حاولوا يهدوا نور وفيروز والاجواء متوتره خالص… 
_______________
“صلوا ع النبي” ♥
_______________
فضلت جنب جاك ومحمد نزل وجاب العلاج… 
فضلت مستنياه يفوق…
 لحد الليل وهو لسه مفقش وانا عماله ادعي.. 
جاكي: يارب.. يارب والنبي.. والنبي يارب يبقى كويس… يارب قومه بالسلامه عشان خاطري.. والنبي يارب.. خدني انا يارب وسيبه هو.. يارب خير يارب.. 
ـ ااه.. ج ا كي
بصيت لقيته بدا يفوق.. طلعت اجري عليه… 
جاكي: جاك.. انت كويس! 
جاك: دماغي.. ااه.. 
جاكي: الدكتور كاتبلك ع حقن هتخفف الالم دا شويه… 
روحت جبتها وحضرتها وجيت اديهاله… 
اي دا!!.. انا هديله حقنه!!!!… يعني هقلعله ال….!!!!.. احييييييه عليا… ياربي هعمل اي دلوقتي.. وهو عمال يتوجع… 
جاك: ااااه.. 
جاكي: لا مبدهاش بقى… 
روحت وحاولت اديهاله وادري وشي والحمد لله خلصت… 
انا حقيقي مش مصدقه اني بعمل كدا… 
عدا شوية وقت وهو هدي…ونام وانا قعدت جنبه ومسكت المصحف وقعدت اقرا قران.. 
جاك: ا س ي ل.. اس يل انتي ف ي ن.. ااه.. اس ي ل.. 
كان بينادي عليها طول ماهو نايم ودموعه بتنزل بالراحه ع المخده.. قلبي وجعني عليه وفضلت ساكته وسايباه كدا لحد الصبح…. 
يادوب بدا يفوق… 
_______________
“حوقلوا”♥????
_______________
عمو احمد: اطلعي يافيروز شوفي جاك..انا طلعتله بالليل بس كان نايم.. 
حازم: طب ياعمي.. نوديه مستشفى احسن.. 
عمو احمد: لو تعب هنوديه.. 
فيروز طلعت… 
فيروز: عامل اي دلوقتي ياحبيبي.. 
جاك بتعب: كويس.. 
فيروز: قلبي معاك ياحبيبي.. ربنا يعينك.. 
جاك: بطلي عياط.. 
فيروز: والله دموعي كلها ماقادره توصف النار اللي جوايا.. 
جاكي: حااسس بإيه دلوقتي! 
جاك: احسن.. 
جاكي: طب هو لازم ياكل عشان ياخد الدوا.. 
فيروز: هنزل اجيبله الاكل.. 
جاك: لا.. مش عايز.. 
جاكي: انزلي يافيروز لو سمحتي وملكيش دعوه بيه.. 
جاك: مش هاكل انا.. 
جاكي: بس يالااا… 
جاك: مفييش حيل ليكي.. 
جاكي: طب اسكت بقاا عشان متتعبش.. 
جاك: هو انتي مروحتيش اوضتك خالص! 
جاكي: لا.. 
جاك: ليه! 
جاكي: هسيبك ازاي! 
جاك: لي بردو.. في كتير غيرك هنا.. 
جاكي: ماهوو.. 
جاك: خايفه عليا ليه!!… اذا كانت امي نفسها مش فارق معاها… 
عيني دمعت.. 
جاكي: عشان انا السبب ف دا.. لو كنت سمعت كلامك ورجعنا مكنش حصل كل دا.. 
جاك: كان هيحصل… بطلي تحملي نفسك اكتر.. انتي ملكيش ذنب.. 
_________
عمو احمد: يعني نزلتي.. 
فيروز: هطلعله الاكل.. 
عمو احمد: طب هو كويس! 
فيروز: االحمد لله… 
__________
شويه وفيروز طلعت.. 
فيروز: يلا ياحبيبي الاكل اهو.. 
جاك: مش عايز بجد.. 
ساعدته عشان يقعد كويس… وخدت الاكل وحطيته قدامي… 
جاكي: يلا كل.. 
جاك: بطلي بقاا.. انا مش عايز انا.. 
جاكي: قولت كل.. عشان في دوا هتاخده دلوقتي.. يلا.. 
حاول يمد ايده بس كان فيها المحلول ومتعوره فوجعته لما حركها… 
جاكي: طب خلاص خلاص.. انا هساعدك.. 
اي دا.. انا هأكله بجد!!… لا بقااا كدا كتير.. 
بدات ااكله وانا مكسوفه ومتوتره وحاجه كدا مايعلم بيها الا ربنا… 
جاك: كفايه… 
جاكي: كل وانت ساكت.. 
جاك: انتي بتكلميني كدا ليه!.. هو عشان انا تعبان يعني! 
جاكي: ايوا.. مانا مش هتجيلي فرصه اكلمك زي مانا عايزه كدا كل يوم… 
فضلت ااكله.. واكلته كتير فعلا وهو مش طايقني اساسا… 
جاك: والله ماهحط لقمه تاني.. وغوري بقاا.. 
جاكي بابتسامه: خلاص خلاص كفايه عليك كدا.. يلا بقاا عشان تاخد الدوا… 
جبت الدوا وشربته وعطيته البرشام وجه وقت الحقن… 
جاك: اي دا! 
جاكي: سلامة الشوف.. دي حقن.. 
جاك: انا مش هاخد حقن.. 
جاكي: لا انت مرتاحتش غير عليها امبارح.. 
جاك: هو انا خدت حقنه امبارح!!!.. 
جاكي: ايون.. 
جاك: ايون ايه!.. مين عطهالي!!! 
جاكي: احم.. انا.. 
جاك: نعم ياختي!!!!! 
فيروز ضحكت بغلب.. 
فيروز: وفيها اي لما تديهالك.. 
جاك: انتي بتقولي اي انتي كمان!!.. عطيتهالي فين!!. 
حاولت اكتم الضحكه بس معرفتش وفيروز ضحكت… 
جاك: لا بتهزروا.. وبعدين ازاي عملتي عَمله زي دي… 
جاكي: متقلقش متقلقش.. وديت وشي بعيد.. مشوفتش حاجه.. 
جاك: ع اساس انك مستخدمتيش ايدك.. 
جاكي: لا اشتغلت بطراطيف صوابعي… 
جاك: احلفي!.. 
جاكي: والله.. 
جاك: ريحتيني ياشيخه.. 
فيروز: ماهي هتديهالك دلوقتي.. 
جاك: ع جثتي.. 
جاكي: متقلقش مش هتوجعك.. 
جاك: جاكي اتلمي.. 
جاكي: مانت كدا هتتعب.. 
جاك: انا عندي اتعب ولا اني اقلع البنطلون… 
ضحكنا.. 
جاكي: هودي وشي بعيد.. 
جاك: اسكتي بقاا.. اي الهبل دا.. لا طبعا.. 
جاكي: ايوا ماهي لو الست مايا مكنتش قولت لا.. 
جاك: ايوا لو مايا كنت قلعت عادي.. 
جاكي: شايفه.. 
فيروز: مين مايا! 
جاكي: واحده مسهوكه كدا بتشتغل معاه… بس اي كتلة سم.. عيله مايعه كدا ومش محترمه.. ولا لبسها.. دي مش بتلبس اصلا.. 
والاستاذ مبسوط بيها قوي. ولازقلها.. مش بعيد يطلع متجوزها وعنده منها عيلين… 
فيروز: مستبعدش والله.. جاك يعمل اي حاجه.. 
جاكي: ايوا ماهو مش لاقي حد يلمه.. 
جاك: خلصتوا!… امشوا بقاا انتوا الاتنين 
فيروز: هنمشى لما تاخد الحقن.. 
جاك: مش هاخد حاجه بجد… 
جاكي: خلاص هكسرهمله ف المحلول… 
جاك: امال معملتيش كدا امبارح ليه.. ولا هي تلاكيك عشان تقربيلي.. 
جاكي: ايون.. دا مش هيحصل كل يوم.. لازم استغل الموقف.. 
جاك: لا انا ابتدي اخاف منك… 
جاكي: عيب عليك.. انا محترمه.. 
جاك: ايوا زي اللي حصل تحت عند الجنينه كدا.. 
جاكي: اي اللي حصل.. 
جاك: مش فاكره عملتي اي!.. 
فكرت شويه وبعدين افتكرت اني عملتله تنفس صناعي… 
جاكي: الحق عليا كنت اسيبك تموت يعني.. 
جاك: لا كان ممكن تطلعي تنادي حد.. بس هي تلاكيك بقاا.. 
جاكي: وهتلكك ليه بقا.. 
جاك: عشان تقربيلي.. 
جاكي: حوش ياض الجمال.. 
جاك: طب ف ذمتك مش حلو.. 
جاكي: تؤتؤ مش حلو… 
جاك: طب عيني ف عينك كدا… 
جاكي: اهو… 
اي دا.. اي الجمال دا ياجدعان… اي العييييون دي… 
طبعا مقدرتش استحمل جمال عيونه وبصيت قدامي ع طول.. 
جاك: متتسحبيش من لسانك بعد كدا بقاا… 
جاكي: طب بطل كلام بقا وحط الجهاز ونام… 
فيروز: انا هروح اتطمن ع ابوكي.. 
جاكي: اه صحيح.. هو عامل اي.. 
فيروز: كويس الحمد لله.. 
سابتني ومشت وانا فضلت معاه.. شويه وشال الجهاز من ع وشه.. 
جاك: جاكي.. 
جاكي: نعم.. 
جاك: نادي محمد.. 
جاكي: اشمعنى.. 
جاك: اسمعي الكلام وانتي ساكته.. 
نزلت اشوف محمد فين قالوا خرج مع عمي.. وحازم ومحمود كانوا خارجين وانا تحت.. ومحمود بصلي بنظرة شر كدا وبعدين مشي… 
طلعت عند جاك تاني.. 
جاكي: مش موجود.. 
جاك: طب عمي.. 
جاكي: مش موجود.. 
جاك: طب حازم.. 
جاكي: مش موجود.. 
جاك: احنا هنهزر! 
جاكي: وانا مالي ياعم.. محدش فيهم هنا.. كلهم خرجوا.. 
قولي انت عايز اي وانا هعمله… 
جاك: احم.. كنت عايز ادخل الحمام.. 
جاكي بكسوف: ااه.. طب ماهو انا ممكن اساعدك لو تحب.. 
جاك: لا خلاص انا هستنى لحد مايرجعوا… 
جاكي: براحتك… 
روحت قعدت بعيد شويه وقعدت اقلب ف الفون وهو نايم ع السرير ومفتح عينه ومستني الفرج… 
______________
“استغفرواااااا”♥
______________
هند: اهدي يانور.. ان شاء الله هيبقى كويس.. 
نور: جاك بيروح مني ياهند.. انا مليش غيره.. 
هند: بعد الشر.. هيبقى كويس والله.. 
سما: ياجماعه والله انا قلبي واجعني قووي.. امال جاكي هتكون عامله ازاي وهي كانت معاه وشايفاه وهو بيعمل حادثه… 
هند: ربنا يعينها والله ع اللي هي فيه دا.. دي من ساعة ماجت ماراحتش اوضتها ولا غيرت هدومها حتى… 
____________
“سبحان الله “♥
____________
محمد: بابا.. انا عندي فكره كويسه.. 
عمو احمد: فكرة اي! 
محمد: احنا ننقل جاك شقه بعيده ومحدش يعرف مكانها.. 
عمو احمد: اشمعنى! 
محمد: اديك شوفت اللي حصل.. ومش بعيد نهى دي كمان تعمله حاجه ولا عمي يأثر عليها بالفلوس… وكمان مش ضامنين عمي ممكن يعمل اي تاني.. دا غير ان في ناس كتير ف البيت وهو محتاج يرتاح… 
عمو احمد: عندك حق… خلاص اتصرف انت ف الموضوع دا.. 
محمد: اهم حاجه محدش يعرف اي حاجه عن الموضوع دا… يعني لو سألوا هنقولهم سفرناه بره.. احنا نعرف جاكي وفيروز بس… 
عمو احمد: اشمعنى جاكي! 
محمد: عشان هي دكتوره.. وهتعرف تتصرف لو لاقدر الله حصل حاجه والدكتور مش موجود… وكمان هي اللي بتعرف تهديه.. 
عمو احمد: خلاص تمام.. 
_______________
” الحمد لله”♥
_______________
جاك لا مبدهاش بقى… تعالي قوميني.. 
ضحكت وقومت.. 
جاك: لو مش هتقدري تقوميني نادي حد.. 
جاكي: يابا عيب عليك.. 
جاك: ماهو انا لو وقعت مش هحلك.. 
جاكي: يعم اسكت.. انت فيك حيل.. 
شيلت المحاليل من ايده وشيلت جهاز التنفس ومسكت ايده وقومته وسند بإيده التانيه ع الحيطه.. 
معرفش وصلنا للحمام ازاي.. بس وصلنا يعني.. هو دخل وانا وقفتله ع الباب.. 
جاك: ماتقفلي الباب يامنحرفه انتي… 
ضحكت جامد.. 
جاكي: ياسطا واالله وشي بره.. هبص عليك ليه اناااا.. 
جاك: اقفليه واخلصي.. 
قفلت الباب ووقفت استناه.. خلص وطلع وسندته بس لقيت السرير عليه دم ومش نضيف… 
جاكي: طب اقعد هنا كدا لحد ماانضف هنا بس.. 
جاك: لا نادي ع حد ينضف.. 
قعدته وروحت انضف انا… 
جاكي: طب هو فين الحاجات اللي هتتفرش هنا… 
جاك: افتحي الدولاب.. 
روحت فتحت الدولاب وغيرت مكان السرير وظبطتله الدنيا وسندته لحد مانام تاني.. 
وقعدت ارجعله المحاليل مكانها… 
جاك: فين طرحتك! 
جاكي: احييييه.. 
حطيت ايدي ع دماغي لقيت شعري بس… اي دااا انا نسيت اجيب طرحه!!!!… 
جاكي: اصل انا سديت مكان الدم بيها ونسيت خالص… 
جاك بحده: ومحمد دخل.. والدكتور دخل… وانتي بشعرك.. 
الصراحه خوفت من طريقته.. 
جاكي: اصل انا كنت خايفه عليك ومكنتش عارفه اعمل اي وبعدين نسيت اصلا.. 
جاك بحده: روحي غطي شعرك… ودا ميتكررش تاني.. 
جاكي: حاضر.. 
روحت اوضتي جبت طرحه ولفيتها ورجعت… 
كنت سامعه صوت انين وانا ف الطريق فمشيت بسرعه… 
جاكي بصدمه:  انت بتعمل اي هنا!!!!!!! 
 يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!