Uncategorized

رواية دكتورة قلبي الفصل الأول 1 بقلم شوشو النجار

 رواية دكتورة قلبي الفصل الأول 1 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الأول 1 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الأول 1 بقلم شوشو النجار

-الدكتوره الجديده وصلت
-لالسه يادكتور 
-لما تيجي خليها تدخل
-صباح الخير انا دكتوره زينه عاوزه اقابل الدكتور مراد 
-صباح نور يادكتور هو في انتظارك 
-ادخل 
-ياصباح الفل يادكتور قلبي 
-متاخره نص ساعه يابكاشه 
-زينه ببراءه:والله ماانا السبب دا الموصلات 
-دكتور مراد بصدمه :مواصلات اي هتجننيني 
-زينه بهمس :هيجبها فيا بقي 
-دكتور مراد: انتي بتقولي اي 
-زينه:ولا حاجه ها يالا قولي هموت كام واحد انهارده نولني مشرط وعد الجسس يادكتور 
-مراد وهو مصدوم:انتي مرفوضه قبل متشتغلي ومش عاوزه اعرفك تاني ولااعرفك أبوكي اصلا 
-زينه برسميه مصطنعه:والله عيب عليك تبيع عشره عمرك وبنت عشره عمرك عيب والله اخس انا حقا مصدومه فيك 
-مراد:انا مش هخلص منك صح ويالا علشان شغلك وإياك ها اياكي تموتي حد قصدي يجيلي شكوه منك 
-زينه بثقه: ها عيب عليك يابوص انا اهزر في اي حاجه الا الطب اه انا بقولك وسلام بقي علشان انت معطلني وخرجت 
(صحيح نسيت اعرفكم انا زينه المفروض ها المفروض اني دكتوره واني اعالج الناس وكدا ونبي انا عاوزه اللي يعلجني ههه بهزر معاكم انا دكتوره شاطره جدا المهم عايشه مع  بابا وماما متوفيه واللي كونت لسه عنده دكتور مراد هو اللي مربيني وصاحب بابا الصدوق والباقي سوف تتعرفون عليهم نهاهاها)
_زينه :لوسمحتي عاوزه اعرف فين مكتبي
_الممرضه:اتفضلي اللي هناك دي واهلا بيكي 
-شكرا بعد اذنك 
-دخلت الاوضه دا اي القمر دا ياولاد بقي انا هقعد فيها لوحدي ونبي دي احلي من اوضتي
بعد نص ساعه ….
-ادددخل
-الممرضه:احم دكتور زينه في حالات والدكتور مراد قال إنك اللي هتشوفيهم 
-زينه:حالات!؟ حالات اي انا كونت جايه العب ياجماعه في اي 
-الممرضه:بصلها وساكته 
-زينه : انتي لسه هتبوصيلي قدامي
– مشيت معاها وراحت شافت الحالات ونقدر نقول حولت تفهم عندهم اي سيكا صغير.
– ‏زينه:احنا متفقناش علي كدا ياااا 
– ‏دكتور مراد : يابنتي خبطي علي  الباب الاول 
– ‏زينه: احم اسفه مكنتش اعرف ان عندك حد مع السلامه انا 
– ‏دكتور مراد: استني يامصيبه انا كونت لسه هبعتلك 
– ‏زينه: الاه يعني أنا بنت حلال وكدا وخلتني اتاسف علي الفاضي 
– ‏لقيت الشخص اللي عامل وضع الصامت من ساعه مدخلت نطق اخيرا وياريته منطق ياجماعه والله: لا حضرتك متقولش أن دي اللي هتبقي تحت تدريبي 
– ‏زينه: نعم يابا اي دي اللي انت بتقوليها عليها دي دكتوره مش ببيع لبان انا 
-دكتور مراد: ‏ششششش اسكتوا انتو الاتنين دكتور سيف اللي هتكوني تحت إشرافه زينه اللي حضرتك هتدربها 
-زينه: ‏انا مش موافقه 
-دكتور مراد: ‏نعم ياختي 
-زينه: ‏اي يا دكتور ياختي والكلام دا مش ألفاظ دكاتره دي وبعدين انا أرفض وبشده اشمعنا قولت عليه دكتور سيف وانا زينه عادي كدا وعلي فكره انا زعلت وهضطر امشي علشان مش بعرف اشتغل وانا شغاله عن اذنكم
– ‏وسابتهم ومشت وهما مصدومين أن السبب دا اللي هي رفضاه وبشده 
– ‏راحت خدت حاجتها وروحت حكت لاباباها اللي حصل معادا اخر حاجه علشان ميزعقشي اكيد ليهم طبعا هي مغلطتش بنتنا مبتغلطش ابدا ????
 ‏تاني يوم الصبح…. 
– ‏صباح الخير ياحج 
– ‏صباح النور ياقلب الحج 
– ‏يووه ياابارشدي بتحرجني 
 ‏-ابوها بضحك:طب اقعدي افطري يابكاشه علشان متتاخريش علي شغلك 
– ‏زينه : شغل اي؟ اهااا شغلي والله يابابا كبرت الموضوع كار الشغل دامش كاري وكفايه اوي اني نجحت من الكليه اصلا 
– ابو زينه بحده مصطنعه: زينه مش عاوز دلع دا حلم امك الله يرحمها وحلمي انك تطلعي دكتوره وتشتغلي ويبقي ليكي اسم 
– ‏زينه قامت باست رأسه :حقكك عليا ياابو زينه متزعلش وهروح البس ياسيدي 
 ‏-دخلت زينه جهزت نفسها ونزلت ركبت عربيتها وراحت المستشفي 
– ‏زينه مش معقوووووول 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى