Uncategorized

رواية نعم احببت حياتي البارت الخامس والثلاثون 35 والأخير بقلم جهاد عبدالرحمن

 رواية نعم احببت حياتي البارت الخامس والثلاثون 35 والأخير بقلم جهاد عبدالرحمن

رواية نعم احببت حياتي البارت الخامس والثلاثون 35 والأخير بقلم جهاد عبدالرحمن

رواية نعم احببت حياتي البارت الخامس والثلاثون 35 والأخير بقلم جهاد عبدالرحمن

أدم شال ايد حياه من حوليه
أدم: متستغليش حبي ليكي يحياه واطلعي دلوقتي وسبيني
حياه بزهق : ماشي
حياه طلعت فوق وهيا مدايقه ومش عارفه تعمل ايه
اما ادم …..
أدم فضل قاعد تحت فتره كبيره زي عاته اليومين الي فاتو بمعني اصح بيفضل بعيد عن حياه علشان هوا عارف نفسه لو فضل قريب منها هيضعف أقدامها ومش هيعرف يطول عقابه ليها …
أدم طلع فوق وفتح باب الاوضه ودخل لقي حياه نايمه راح قدامها وقعد يبوصلها ويشبع من ملامحها ومشا ايده علي خصلاط شعرها الحريري ومال عليها وطبع علي خدها قبله وهنا حياه فتحت عيونها….
أدم بصدمه :انتي صاحيه
حياه : ايوه يفندي مش انتا بقا مخصمني جاي تبوسني ليه وتلعب في شعري واكيد كنت بتخليني انام كل يوم وتعمل كده صح….
أدم بيكتم ضحكته: براحتي اعملي الي انا عايزه….
حياه بغيظ : لا مش براحتك مش انتا مخاصمني
أدم: بردو اعمل الي انا عايزه ونامي بقا علشان هزعلك….
حياه بغيظ منه وصوت عالي قامت وقفت علي السرير وحطت اديها علي خصرها : وحيات امك يعني ايه يعني هوا انتا تخاصمني وتعاملني ببرود وتخليني انام وتعمل كده ….
أدم بيقرب من حياه وحياه بتبعد…
حياه بخوف : في ايه
أدم قرب منها وبنبره جاده : صوتك ده ميعلاش عليا انتي فاهمه …وانا اعمل الي انا عايزه وانتي تسكتي خالص ومش عايز اشوف لسانك الطويل ده بيتكلم… وكمل بخبث : والا بقا…وبنظرات جريئه لحياه وحط ايده علي شعرها بيلمسه….
أدم: والا بقا مش عارف هعمل ايه ..
حياه بخوف نزلت تاني نامت علي السرير وغطت وشها بالبطانيه وبتتكلم من تحتها :ماشي خلاص خلاص انا هنام….
أدم وهوا بيكتم ضحكته عليها : شاطره
وتاني يوم الصبح ادم قام من النوم وراح يجيب هدوم ليه واخد دش ولبس بنطلون جينز وقميص اسود ورش عطره المفضل وسرح شعره لتتمرد احدي خصلاته وتنزل علي جبينه وكان في غايه الوسامه… وحياه كانت متابعه حركته وهيا مدايقه ومتغاظه منه وهوا عارف وبيكتم ضحكه علي منظرها….. وتصرفتها الطفوليه ….
أدم اخد فونه ونازل ….
حياه وهيا من سعته بتحاول تسكت لاكن مش عارفه ….
حياه : أدم الوضع ده مش عاجبني انا زهقت انتا بتعملني ببرود وانا اتأسفت كتيررر طيب اعمل ايه اكتر من كده ….
أدم: وانا مطلبتش تعملي حاجه انا نازل ….
حياه بشجاعه : تمام لو انتا بقا عادي بالنسبه ليك وعايز تفضل كده فاانا لا لو سمحت طلقني بقا لان كده مش هينفع خالص فنطلق احسن ليا وليك….
أدم بغيظ من حياه ومن الكلمه الي بتعصبه وهيا بردو بتقولها هوا عمرو ميتخيل ابدا ولا يخطر علي باله انو يطلقها …..
أدم قرب من حياه وشدها من خصرها ومال عليها يقبلها وبعدين بعد تحت صدمه حياه من ردة فعله
أدم: ده هيبقا عقابك لو نطقتي الكلمه دي تاني الكلمه دي انسيها خالص لأني مستحيل اطلقك….
أدم ساب حياه ونزل وهيا كانت وقفه ومش بتدي رضه فعل وبعد عده دقايق…..
حياه حطت اديها علي وشها وبعدين ابتسمت بخجل وقعده تفكر هترضي ازاي المغرور الي حبته وازاي تخليه يسمحها…
عند تقي وأسر …
تقي : ماشي هوا معاد مناسب بس مش مستعجل اوي ..
أسر: لا مستعجل ايه كده حلو اوي …
تقي : بابا بردو موافق طيب ماشي …
أسر: ايوه كده يتوته ….
تقي : اوكي بس في حجات كتيره ناقصه والوقت كده ضيق اوي ….
أسر: متخفيش كل حاجه هتخلص قبل معاد الفرح بس انتي شدي حيلك معايا بقا….
تقي : ماشي انا هحاول اخلص
أسر: تمام
تقي : سلام بقا في حجات كتير هرتبها وكده وهتصل علي حياه علشان نحجز الفستان ودوخه فاضل اقل من شهر علي الفرح ….
أسر : طيب سلام يقلبي هبعتلك السواق…
تقي : ماشي سلام …
تقي رنت علي حياه
حياه : الو
تقي : ايوه يحياه معاد الفرح أسر حدده والكل موافق وانا لسه في حجات كتيررأقدامي ومش عارفه عايزاكي تساعديني في حجات كتير عايزه اشتريها غير فستان الفرح ….
حياه بضحك: يبنت المجنونه حيلك يهبله براحه ايه بلاعه اتفتحت في وشي …..
تقي بحنق : بت ركزي معايا مش وقت هزار خالص يختي …
حياه بضحك: طيب يباشا انا في الخدمه هشوفك امتا …
تقي : ياريت علي ملبس القيكي قدام الباب …
حياه: ليه كنتي شيفاني سوبر مان هطير و اجيلك لسه لما اقول لاأدم وهلبس وهاجي …
تقي: خلاص أسر باعت العربيه والسواق تحت هجيلك اخدك ونروح المول قولي لاأدم بس…
حياه : طيب سلام بقا علشان الحقه قبل ميمشي …
حياه نزلت لقت أدم واقف مع دارين وملامحه باين عليها العصبيه ….
أدم بصود حاد وناري : اوعي تفكري اني مش عارف مين الي ساعد كمال في خطف حياه عارف كويس انو انتي انتي اكتر وحده بتكرهي حياه وكمان انتي الي اختينا المطعم واسريتي ان حياه تيجي بالرغم من أني عارف انك مش بطقيها وانها متجيش معايا ده احسن ليكي وكمان الشويتين الي عملتيهم علشان حياه تقوم تروح الحمام وتنفذي تخطيتك القذر صراحه انا متوقعتش انك توصلي للقذاره دي انا بجد قرفان منك ومش طايق ابوص في وشك بلعن اليوم الي اعتبرتك فيه زي مازن اخويا بلعن قلبي الي كان في يوم متعلق بيكي وبلعن عيوني الي في يوم نزلت دمعه علي واحده زيك لو انتي بتحبيني بجد مكنتيش عملتي فيا كده ولا حاولتي تضيعي شرفي ….
دارين بعياط : أدم انا عملت كل ده علشان بحبك ياأدم افهمني انا محبتش ولا هحب حد قدك بالله عليك متسبني طب انا موافقه اكون زوجه تانيه ليك بس افضل جمبك حياه مش هتحبك قدي …
أدم بزهق : مينفعش انا بحب حياه مقدرش اعمل فيها كده واتجوز عليها والي انتي عملتيه ده خلاكي تنزلي من نظري اكتر وانا عمري مهسمحك علي الي عيشتهولنا لاكن عامل حساب لبابا الله يرحمه وعمتو والا كان هيبقا ليا تصرف تاني معاكي…
دارين بتعيط
ادم: انتي المفروض مكانك في السجن لانك مشاركه في الجريمه انا لو عليا مكنتش اتردت لحظه اني أبلغ عنك علشان الي كان ممكن يحصل لحياه مكنش قليل ولا هوين دي لو كان حد مس شعره منها كنت مش هتردد لحظه في اني اقتلك لاكن ربنا ستر.. الحمد الله وانا هسيب حقي علشان عامل لبابا خاطر وعمتو وخاطر انك بنت وانا مخدش حقي من حريم …اما حق حياه فهيا حره بقا يااما تسيبك ياما لا وانا مش همنعها عن حقها عشان العذاب الي عشتو بسببك انتي والكلب الي مات…
دارين جرت من قدام ادم وطلعت اوضتها وهيا بتعيط حاسه ان الزمن وقف حاسه الكلام ده لو سمعته من حد تاني كان ممكن ميفرقش معاها لاكن سمعته من أكتر حد بتحبه بجنون وعزير عليها هيا قد ايه رخصت نفسها ووصلت لمستوي حقير ومتدني كان معندهاش مانع تئذي بنت زيها في شرفها وتخليها تقدي طول عمرها مزلوله وعنيها في الارض وسط الناس ده ان عرفت تعيش اصلا ومموتتش نفسها قد ايه بقت حقيره ولااول مره تفكر في نفسها وحيتها الي مقتصره علي راجل متجوز وبيحب مراته وهيا كل هدفها انها تفرقهم وتخدو منها ولااول مره صورتها توضح قدام نفسها كانت النتيجه عياط كتير وانتحاب وندم كانت بتحاول تنضف نفسها من جوه بالعياط وكلام أدم فوقها لنفسها….
اما حياه طلعت اوضتها تاني
حياه بتوهان : دارين تعمل كده وصلت بيها انها تعمل فيا كده وأدم عارف طب مقليش ليه وحياه للحظه فكره انو خايف عليها تنسجن وانو بيحن لطفولته وتعلقه بيها وبعدين نفضت الفكره دي من رأسها… وهدات وبعدين نزلت تاني بعد ما حسمت قرارها بخصوص دارين ….
وادم كان بيفطر …
حياه : أدم
أدم: نعم اقعدي افطري…
حياه قعده
حياه : كنت عايزه اقولك ان تقي هتجي تخدني علشان هنشتري حجات للفرح وكده ونحجز الفستان …
أدم: اه أسر قلي حددو معاد الفرح بعد شهر ..
حياه : ايوه اروح ولا ايه …
أدم: اوكي روحي وكارت السحب معاكي لو احتاجتي حاجه …
حياه : ماشي
حياه كانت مستنه أدم يقلها علي موضوع دارين لاكن مقلش حاجه
أدم : طيب انا هروح الشركه وقام راح الشركه …
حياه حست بغيره: طيب مقليش ليه بقا عليها ليكون خايف عليها فعلا وبعدين.. لا يحياه متفكريش كده وتظلميه المره الي فاتت كنتي غبيه فعلا أدم بيحبك انتي وبس …
حياه قامت وطلعت اوضتها ولبست لحد متقي جات وراحو المول …
حياه وتقي لفو كتير
تقي : ايه ده انا رجلي اتكسرت ومفيش حاجه حلوه
حياه كانت بتبوص علي فستان بالون الذهبي في ابيض كان جميل شبه فساتين الاميرات وكان عجبها جدا وبتبوص عليه ….
تقي باابتسامه : هيبقا تحفه عليكي …
حياه بفرحه : بجد
تقي : طبعا يلا يهبله وقفه ليه تعالي قسيه واشتريه
حياه : يلا
حياه دخلت وقاست الفستان وطلعت لتقي والبنت الي بتشتغل في المول….
البنت : جميل جدا يمدام حياه والله تحفه عليكي …
حياه بابتسامه : شكرا ..
تقي: الله يكون في عونك ياأدم الولد لما يشوفك بيه اكيد هيتجنن …
حياه بضحك ضربت تقي علي كتفها …
حياه : اتلمي يبت..
حياه اشترت الفستان وطلعت هيا وتقي كملو لف وتقي عجبها فستان فرح جدا وكانت هتتجن عليه واشتراته وكملو لف واشترو حجات كتيره وتقي خلت حياه تشتري لبس بردو ليها واخيراا في نهايته اليوم بعد مخلصو جزء من المطلوب قررو انهم هينزلو تاني يكملو علشان تعبو جدا من الف والوقت اتأخر وأسر وأدم مبطلوش رن عليهم وأدم راح ياخد حياه من المول …
حياه : ايوه ياأدم طالعه من المول خلاص انا جايه اهوه…
أدم: طيب انا مستنيكي بره
حياه : والله انتا جيت …
أدم: ايوه انا قلقت عليكي انتي اتاخرتي اوي …
حياه بابتسامه : تمام انا طالعه اهوه …
حياه وتقي طلعو من المول وأدم كان مستني حياه وأسر كمان جه ياخد تقي بعربيته وخلا السواق يرجع بيته بالعربيه …
أدم: ايه يحياه كل ده بتشترو ايه
حياه : معلش ياأدم بقا جهاز عروسه وكده انا خالتو كانت بتجهزني من وانا في الاعدادي …
أسر: ليه هتحاربو يعني الهدوم مش هتخلص ..
تقي : هوا كده بقا احنا طلعنا لقينا كده …
أدم: طيب يلا نروح بقا ..
حياه : اوكي
أدم وحياه ركبو عربيتهم وأسر وتقي بردو وكل واحد روح بيته …
في قصر البنهاوي ..
أدم وحياه طلعو فوق الاوضه وحياه كانت تعبانه جدا …
أدم: هوا الأكياس دي فيها ايه ..
حياه : لا ملكش دعوه بدول دول حجات كده تقي بلتني بيهم وهيا الي خلتني اشتري اصلا …
أدم: طب اشتريتي ايه ..
حياه : اشتريت فستان للفرح وي كمان شويه حجات كده …
أدم: ايه يعني
حياه : انتا بتسأل كتير ليه كده انا عايزه انام والله وتعبانه جدا….
أدم: طب مش هتوريني الفستان ….
حياه : تؤتؤتؤ مش النهارده يوم الفرح وبعدين مش انتا مخصمني ملكش دعوه بحاجتي بقا …
أدم بحنق : بقا كده يعني انا جاي قلقان عليكي وروحت اجيبك من المول وانتي تقولي كده …
حياه : ايوه …
أدم قام يمسك حياه
أدم: انا هوريكي …
حياه طلعت تجري من قدامه ..
حياه : والله تعبانه ومش قادره اجري حتي ..
أدم مسكها : طيب قولي انا بحبك يدومي وبموت فيك وانا اسيبك …
حياه بحنق : نعم يخويا ..
أدم هيشلها لسه
حياه : بحبك يدومي وبموت فيك ..
أدم: امممم طيب تصبحي علي خير وبسها من خدها ..
حياه بابتسامه : وانتا من اهله …
حياه قامت اخده الاكياس ودخلتهم الدولاب بتعها وقفلت عليهم واخده بجامه واخده شور وراحت تنام وأدم هوا كمان نام …
في صباح يوم جديد علي ابطال الروايه ????????????
أدم راح الشركه وحياه وتقي راحو يكملو شوبنج وفضلو طول اليوم يلفو بردو بس رجعو بدري قبل ماادم وأسر يجو من الشغل وده بطلب من حياه ووعده تقي يكملو يوم تاني …
تقي بمشاكسه: انتي يبت عايزه تروحي بدري ليه..
حياه بضحك : عادي
تقي : والله طيب المهم هنكمل بكره من غير فاصل علشان منكسلش …
حياه : طيب يلا سلام اشوفك بكره ….
تقي : سلام ..
حياه وتقي كل واحد روح وحياه كان عندها مختطات تانيه وكانت عامله مفجاه لاأدم علشان يسمحها….
أدم رجع البيت وطلع علي فوق وفتح باب الاوضه وحياه كانت مزينه الاوضه بطريقه جميله ورقيقه وكان شكل الاوضه جميل وكانت لابسه ثوب بيتي قصير وضيق الي حد ما جميل جدا بالون الاسود وكان شكلها ملفت جدا وساحر وكانت شعرها منسدل علي ضهرها بنعومه واصل لحد خصرها وكانت برزه بندقيتها بالون الاسود وبرزت شفيفها بالون الاحمر الناري …
أدم باابتسامه وكانت مفاجئه بالنسبه ليه وقرب من حياه وحاوت خصرها
أدم: وده أسميه ايه بالظبط يعني ده اغراء ولا مفاجئه ولا ايه بقا …
حياه: سميه زي متحب المهم تسامحني ..
أدم: هوا لو هتعملي كده علطول علشان تصلحيني احب اقولك ان هزعل كتير بقا علشان تصلحيني كده…
حياه بضحك : لا والله …
أدم: اه والله بس ايه الحلاوه دي وده بقا الي خبتيه في الدولاب ومكنتيش عيزاني اشوفه وكمل وهوا بيغمز: بس زوقه حلو اوي …
حياه بخجل : شكرا وكملت بثقه : وبعدين انا طول عمري حلوه …
أدم: انا اشهد بكده وبيطلع عليا انا في الاخر …
حياه بضحك : المهم سامحتني ولا ايه…
أدم وهوا بيعبث في خصلات شعرها
أدم: صراحه انا اساسا مسامحك من زمان ولما قعت مع نفسي فهمت ان انتي مكنش ليكي زنب في الي حصل ومكنتيش تعرفي ان ممكن توصل لكده انتي عارفه انا بحبك قد ايه انا بس كنت بعقبك علشان متكذبيش عليا تاني … وغلطك الوحيد انك كنتي بتكذبي وخبيتي عني موضوع زي ده ….
حياه : طيب العقاب خلص ولا اي …
أدم بمشاكسه: اكيد طبعا خلص مش هضيع الفرصه دي من ايدي ….
حياه بضحك : هههههههههه
ادم : بس عايزك توعديني انك متكذبيش عليا تاني مهما يحصل ومتخبيش عني حاجه خالص اوكي …
حياه : ماشي وانا بوعدك عمري مهكذب ولا هخبي عنك حاجه تاني …
أدم بنظرات جريئه: اهاا نرجع بقا كنا بنقول ايه ااااه مش كنتي بتقولي عايزه تصلحيني صح ….
حياه بضحك وبتجري: لا رجعت في كلامي …
أدم ومسكها وشلها : لا مفر عندي مفيش رجوع في الكلام قولتي حاجه نفذيها….
حياه: ايه اعقل كده يدومي واهدي هتعمل ايه ..
أدم : لا مش هعمل حاجه خالص هدوق السكر بس الي هموت وادوقه دوختي الي جبوني يشيخه…
حياه بضحك : هتتخن خليك كده رفيع وحلو …
أدم : ومالو انا بقا عايز اتخن ….
في صباح يوم جديد حياه كانت نايمه وأدم صاحي وبيلعب في شعرها اصبحت زوجته امام الله
حياه فتحت عيونها….
أدم: صحيتك ..
حياه : عادي يدومي هيا الساعه كام …
أدم: الساعه ١١ …
حياه : يلهوي نمت كل ده تقي والمعاد راح تلاقيها رنت عليا كتير فوني فين .. وبصت لاادم بغيظ : انتا السبب …
أدم بضحك : وانا مالي انا قولتلك اتأخري ونامي…
حياه بزعل طفولي: انتا الي منيمني الصبح علشان كده اتاخرت …
أدم بمشاكسه : ليه بقا هوا ايه الي حصل انا مش فاكر حاجه….
حياه بخجل ووشها احمر وحطت عنيها في الأرض سكتت وأدم قعد يضحك عليها ومقدرش يبطل ضحك …
حياه : انتا رخم وقليل الادب…
ادم عمال يضحك
حياه بخجل : بطل ضحك بقا…
أدم شدها من خدودها: ينا يناس علي قمري الي بيتكسف بحب خدودك دول لما تقلب فروله…
حياه قايمه من جمبه….
أدم مسكها
أدم: رايحه فين ..
حياه : هقوم بقا علشان انزل واشوف تقي دي مش عارفه هتعمل فيا ايه لما تشوفني ..
أدم: لا انتي من النهارده عليكي حظر كامل مش هتخرجي من الاوضه دي خالص يعروسه ….
حياه : لا والله مهينفع دي تقي مش بعيد تجيلي هنا ده انا هروح اعمل محضر عدم تعرض علشان دي اكيد هتنفجر من الغيظ مني انا وعتها ….
أدم: تؤتؤ انا مالي بقا …
حياه قامت : معلش يدومي بقا …
أدم: حسابك هيتقل معايا يقلب دومي وانا مش بسيب حقي …
حياه بضحك : انتا هتقولي …
حياه اخده شور ولبست ونزله
أدم شدها مين اديها
أدم: استني ..
حياه : ايه تاني ..
أدم: متتاخريش …
حياه : حاضر ..
أدم: هوا كان في حاجه عايزك فيها بس مش دلوقتي لما تيجي …
حياه : ايه هيا ..
أدم: خلاص روحي وهبقا اقولك لما تجي
حياه باست أدم من خده : اوكي سلام
أدم: سلام
حياه راحت لتقي الي كانت هتنفجر من العصبيه بس هدت لما حياه رحتلها وراحو كملو شوبنج وجابو كل الي نقصهم واخيراا كملو كل حاجه وحياه وتقي كل وحده روحت بتها …
حياه دخلت القصر وكان أدم في اوضه التمرين ورحتلو …
حياه : دومي ..
أدم: ياااه جيتي بدري يعني ..
حياه : خلاص خلصنا الحمد الله..
أدم : خلصتو كل حاجه …
حياه : ايوه كنت عايزني ليه بقا ..
أدم : كنت عايز اقولك ان… وأدم قال لحياه علي موضوع دارين وقلها الي هيا تقرره هوا موافق عليه
حياه فرحت لما أدم حكلها وحست بالندم انها كانت هتظلمه للمره التانيه …
حياه : وانا مسمحاها في حقي علشان بابا الله يرحمه وعلشان طنط سهام وكمان ربنا الحمد الله وقف جمبي ومحصليش حاجه واعتقد ان دارين لو مندمتش هيكون عقاب ربنا ليها مش سهل وهوا الي بيعاقب وربنا هيكون عادل وحكيم ربنا يهديها…
أدم باس حياه من خدها ..
أدم بحب : انا بحبك
حياه : وانا كمان
أدم شال حياه : طيب انا محتاج شويه سكر بقا انتي عليكي حظر وهيبدا من دلوقتي معندكيش حجج بقا تقي وخلص جهازها….
حياه : طب نزلني افرد حد شافك شيلني كده هيقولو ايه انا همشي لوحدي …
أدم: تؤتؤ ملي يشوف يشوف مراتي وشيلها فيها ايه..
حياه بضحك : انتا بجد مجنون …
أدم: مجنون بيكي ..
وبعد مرور اقل من شهر وقبل فرح تقي وأسر بيوم ..
حياه كنت واقفه في البلكونه وبتشم هوا نضيف علشان ترتاح باب الاوضه اتفتح عرفت ان أدم اكيد جه طلعت ليه …
أدم قرب منها ومسكها من خصرها : وحشتيني موت
حياه : لالا لا خليك بعيد ياأدم مش هينفع خالص دلوقتي هبهدلك….
أدم ورفع حوجبه بحنق : هتبهدليني ازاي يعني…
حياه : من سعته وانا بطني قالبه وتعبانه خالص ..
أدم بخوف : طب مالك في ايه ..
حياه طلعت تجري علي الحمام تستفرغ وقفلت الباب وأدم واقف علي الباب وهوا خايف عليها …
أدم: انتي كويسه طيب انا هطلب الدكتوره .
حياه طلعت وهيا بتنشف وشهاا …
حياه : لا ملوش لزوم ممكن تجبلي مايه بس ..
أدم: حاضر …
أدم نزل يجيب لحياه مايه وحياه راحت علي شنطتها وطلعت test حمل هيا شاكه بقالها يومين
وعملت الاختبار وطلع ايجابي فعلا …
حياه بفرحه حطت اديها علي بطنها: انا حامل
كانت فرحه مش عاديه اول مره تحس بالشعور ده والي محدش هيفهمه غير الي حسو بيه قبل كده شعور جديد ومختلف شعور جميل ….
حياه : دومي هيفرح اوي ..
وقطع حبل تفكرها صوت أدم ..
أدم: خدي المايه اهيه يحببتي انتي كويسه…
حياه : انا كويسه جدا وفرحانه جدا ..
أدم باابتسامه: دايما بس ايه سبب الفرحه دي كلها…
حياه قربت من أدم اخدت ايده وحطتها علي بطنها
أدم بيحاول يستوعب قصدها واخيراا فهم …
أدم بضحكه ساحره : ايه ده بجد…
حياه : ايوه لسه عامله ال test دلوقتي واتاكت
أدم بفرحه شال حياه ولف بيها …
حياه بضحك : هتبقا بابا يدومي …
أدم بفرحه : بجد مش مصدق …
حياه : شعور حلو اوي
أدم نزلها وحطها علي السرير : اوي ..انتي بقا تفضلي علي السرير ومتتحركيش …
حياه بضحك : حاضر ..
أدم: ياترا هيبقا ولد ولا بنت ..
حياه: لسه بدري اوي بس انتا عايزه ايه ..
أدم: عايز توأم بنات ..
حياه بضحك : انتا داخل علي طمع توأم …
أدم: طب انتي عايزه ايه …
حياه: هوا الي يجيبه ربنا كله كويس بس انا كان نفسي في ولد يكون بعيون زرقه شبهك يدومي علشان يقعد معايا وانتا في الشغل وكل لما ابوصله افتكرك ويبقا امور كده شبهك وافضل ابوس فيه طول النهار…..
أدم بحنق وغيره : نعم يختي تبوسي فيه طول النهار…
حياه بضحك : لا مهو اكيد مش هتغير من ابنك ..
أدم باس حياه من خدها : محدش يبوسك غيري انتي فاهمه….
حياه بضحك من تصرفات أدم : ده هيبقا ابنك ياأدم….
أدم: الولد ده من قبل ميجي هيخدك مني ولا اي هوا انشاء بنت مش ولد …
حياه : هههههههه
____________
مر اليوم بسلام وجه يوم فرح أسر وتقي …
وأسر وأدم كانو واقفين بره مستنين تقي تطلع من البيوتي سنتر وحياه معاها …
واخيرا طلعو وتقي كانت جميله جدا في الفستان الابيض وأسر انسحر بجملها وقرب منها وطبع علي جبينها قبله رقيقه ومسك اديها ….
أسر: مبروك يعروسه
تقي: الله يبارك فيك
اما ادم فكان عنيه علي ملاكه الي خطفه قلبه وعقله من زمان من اول مشفها وكانت لبسه الفستان الذهبي كانت زي الملاك بالضبط وعيونها كانت متعلقه بعينه وفعلا راح عندها….
أدم : انتي لازم تتعقبي …
حياه : ليه بقا ..
أدم: انتي مورتنيش الفستان ده اساسا وكل الناس دي هتشوف القمر الي قدامي ده والي هوا بتاعي انا لوحدي ومش عايز حد يشوفه غيري ….
حياه بابتسامه : وهوا مش شايف غيرك …
أدم مسك اديها وهيا اتعلقت باايده …
أدم: يلا نروح القاعه لا ولا اقولك القصر احسن ..
حياه بضحك: القاعه طبعا…
الكل كان في القاعه وكان الجو مليان بالفرحه والبهجة والكل فرحان وبيهني والاغاني شغاله والضحك و الفرحه ملازمه الجميع وناديه جات علشان تحضر فرح تقي وعلشان تشوف حياه لأنها وحشتها
حياه كان عيون الناس عليها بسبب جمالها الي بياخد عيون الي بيبوصله وأدم كان هينفجر من الغيره وراح عندها ….
أدم: ايه يمدام متقوميش من مكانك تاني خليكي جمبي …
حياه : ليه انا كنت بكلم مامه تقي
أدم بغضب وغيره : من غير ليه اعملي الي بقوله وخلاص …
حياه بااستغراب: حاضر بس اهدي بس ..
أدم: منا هادي اهوه …
وعده الوقت وجه وقت الرقصه السلو وأسر قام اخد تقي ورقصو …
وحياه كانت بتضحك ..
أدم: بتضحكي ليه …
حياه بضحك : فاكر يوم فرحنا…
أدم ضحك هوا كمان : ايوه فاكر ولا لما كنا بنرقص انا رجلي يوميها اتفرمت منك كنتي مفتريه اوي…
حياه بضحك : انتا كنت بتعمل حجات تنرفز اوي …
أدم بيهمس بشفايفه من دون صوت بكلمه : بحبك ..
وحياه ضحكت وردت بهمس بردو : وانا كمان …
اليوم عده وانتهي وأسر اخد تقي وروح وأدم كمان وناديه روحت معاهم وهتبات معاهم هيا خايفه علي حياه من ساعت معرفت انها حامل وفضلت تفضل معاها علشان تاخد بلها منها لان ده اول حمل ليها…
حياه كانت وقفه في البلكونه وبتشم هواء وافتكرت رحلتها من الاول مع أدم وبتفتكر كل لحظه ليها معاه وبتبتسم مع نفسها…
أدم دخل وحضنها من ضهرها وحط ايده علي بطنها ..
أدم: بتفكري في أيه …
حياه : بفتكر كل حاجه حصلت معانا…
أدم ابتسم وبسها من رقبتها…
أدم: هيا الي جوه دي هتجي امتا….
حياه بضحك : لسه بدري اصبري شويه…
أدم بخبث وشال حياه: اممم طيب انتي لازم تتعقبي بقا انا لسه فاكر مش ناسي عقاب النهارده ….
حياه : هوا انتا بتنسي ابدا يدومي …
أدم: لا مهو السكر طلع طعمه حلو …
حياه بضحك : يخربتك انتا سافل اوي ياأدم…
أدم بضحك: عقاب مضاعف بسبب طوله اللسان..
حياه وهيا بتضرب فيه وبتضحك: يلهووي…
وبعد مرور وقت طويل واخيراا ال ٩ شهور عدو وحياه بتولد في المستشفي وناديه معاها هيا وأدم وأدم كان مرعوب من صوت حياه كانت بصوت….
أدم بخوف: هيا هتفضل تصوت كتيرر كده يطنط…
ناديه بخوف : يبني ده شي طبيعي ..
أدم بخوف وهوا مش مستحمل صوت حياه
وتقي الي جات هيا واسر …
تقي بخوف : أسر هوا انا هيحصل فيا كده زي حياه …
أسر بيهدي تقي هيا كمان حامل بس لسه في الاول
أسر: انتي لسه بدري عليكي يحببتي متخفيش….
تقي : ربنا يستر….
وأخيرااا بعد ضغط أعصاب …
حياه ولدت وصوت البيبي طلع والي حياه وأدم مردوش يشفوه في السونار وفضلو تكون مفاجئه احسن …
وبعد وقت طويل النرس طلعت وسمحت ليهم يشوفو حياه الي بدأت تفوق ….
أدم دخل عن حياه وكان خايف عليها…
أدم: انتي كويسه يحببتي…
حياه بتعب : ايوه يحبيبي امال فين البيبي ….
أدم وهوا بيرجع شعره ورا وضحك علي نفسه : مش عارف انا مكنش هممني غيرك فمركزتش …
حياه بضحك : طيب روح شوف هوا ايه….
أدم: اوكي ..
أدم طالع لناديه قابلته هيا وتقي وكانو شيلينو …
ناديه : شيل يبني ابنك هتسمي ايه …
أدم بصدمه : ولد بتهزري …
ناديه : والله يبني مبروك …
حياه قعده تضحك علي أدم وكانت فاهمه صدمته هوا طول ايام الحمل مقتنع انها بنت وبيتعامل علي كده …
أدم شال ابنه وضحك هوا كمان …
حياه : أدم هاته بقا عايزه اشوفه ..
أدم راح عند حياه وأدهولها…
حياه بضحك : طل ولد يدومي …
أدم: اه ????????..
حياه : هتسمي ايه
أدم: مآذن اي رأيك…
حياه : طبعا عجبني مآذن أدم البنهاوي …
أدم ضحك وهوا كان مبسوط …
أدم: حياه يحياتي بحبك …
حياه : وانا بموت فيك يدومي
اكيد الكل بيسأل عن مصير دارين
دارين بعد حياه مقلتلها انها سمحتها قررت انها هتسافر ايطاليا تاني وهتبدا حياه جديده هيا الي رسمتها لنفسها وعزمت انها مش هتكرر غلطها تاني… بيقولو ان الحب في سعات بيكون اعمي… لاكن ياريت منكونش عامين ومنخدش بالنا اننا جينا علي نفسنا …وخليناها في الأرض… دايما حاسب نفسك اول بااول … ومتخليش سكينه الحب سرقاك وحاول… تخليها دايما في المقام الأول.. الحب لو مش متبادل يبقا ملوش معني.. لازم لما نمر بتجربه زي كده نعرف نتحكم ..في مشعرنا ونتعامل معاها بطريقه متخليش … صورتنا وكرمتنا مش هقول…. قدام الناس لا قدام نفسك تتهز …
ودايما هقول مش لازم الخوف يسيطر علينا و يخلينا نسكت عن حقنا …لا لازم تطالبي بحقك…مهما كانت الظروف …لو سكتي مره متسكتيش التانيه… الخوف لما بيسيطر علينا تقريبا بيخلي حيتنا … جحيم بنكره نفسنا.. والي حولينا وممكن منعرفش ناخد حقنا… ويضيع بسبب خوفنا حياه حقها مضعش ولا اتاخد.. وده بالصدفه وبوقوف القدر جمبها… لاكن مش كل القصص زي بعضها في الي الخوف… بيضيع حقها.. وبيسيطر علي حيتها .. واتمني ده ميحصلش …
واخيررا ????????…
الماضي مش هنفضل محبوسين فيه طول عمرنا… يمكن يكون كتير فينا مر بتجارب مؤلمه حرفيا ..لاكن ده مش معني ان نحبس نفسنا وحيتنا تقتصر علي احزان ماضينا …الي ماثره علينا ايوه هنزعل ونحزن…. لاكن منفضلش في سجن الماضي.. ويأثر علي حاضرنا ومستقبلنا.. الحياه هتعدي والدنيا… بتمشي يهتعشها صح بحلوها ومرها وتحاول تلاقي… نفسك وتستغل كل لحظه حلوه فيها… يااما هتكون سجين الماضي وحياتك مقتصره علي الماضي… الي عده اساسا وده الي أدم معملهوش… طلع من سجن الماضي للحاضر والمستقبل والدافع الي قواه كان الحب ياترا انتا الدافع بتاعك هيكون ايه ؟؟؟
اما بالنسبه للي مفكر انو هياخد كل الي هوا عايزه بالقوه زي كمال …وعايز يقف قدام القدر ويغير… نصيبه فده اخره مش هتكون سعيده اطلاقا… ويايلحق نفسه يميلحقهاش في الي هيلحق نفسه.. ويصلح غلطه وفي الي مش هيلحق وفي الحالتين.. كل واحد القدر بيلعب لعبته معاه وبيشوف نصيبه.. من الدنيا والي ربنا قسمهولو ييكمل يا لا….
و احب اختم( روايه نعم احببت حياتي ) بي
الصداقه من اسما انواع العلقات …لما تكون بريئه ومن دون مصالح وحط تحت من دون مصالح دي مليون خط ….لما يكون عندك حد تثق فيه يقف جمبك… وقت شدتك تحكيله مشكلك وانتا مطمن… وحاسس انك بتحكي مع نفسك وانو فهمك وحاسس بيك…لما تكون زعلان او مضايق …وعايز تعيط تلاقي حضن يحتويك…ويطبطب .. عليك ويقولك انا جمبك بجد احساس وشعور جميل… قليل لما تلاقي. صديق بمعني الكلمه …لاكن لو لقيت اتاكد ان في.. في ايدك نعمه كبيره لازم تشكر ربنا عليها وتتمني.. ربنا يديم الصحبه الجدعه والطيبه في حياتك…
أدم دخل لحياه وكانت واقفه في البلكونه وهوا شايل ماذن وبيضحك وبيلعب معاه وقرب منها وبسها من خدها وهيا ابتسمت ليه بحنان ومتبعاه بصمت وهدوء وهوا بيلاعب مازن….
????????????????????????
وانتا معايا ميشغلنيش الناس ???? فرق الاحساس اجمل بكتيرر???? وانتا معايا بشوفك احل الناس????
دي حقيقه خلاص????????مفهاش تغير???? باين حبييت ????????????ايوه انا حبيتت????????????حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علطول ???? ???????? باين حبيت ايوه انا حبيت ????????حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علطول ???????????? و بشوف في عنيكي الفرحه ????الي تخليني بقول????????????باين حبيتت????ايوه انا حبيت????????حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علطول ????????????اتاكت ان انا مقدرش اعيش ????غير وانا وياك????????????وهقولك اي ???? دهه مفيش ثانيه تعدي متوحشنيش ????????????????وارتحت معاك ???????????? طب اسمي ده اي????????????باين حبيت ????????????ايوه انا حبيت???????????????? حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علطول ????????????وبشوف في عنيك ????????????الفرحه الي تخليني بقول ????????????باين حبيتت ????ايوه انا حبيت ????????????حبيت الدنيا الي بتضحكلي معاك علطول ????????????
بقلم : جهاد عبد الرحمن ❤
تمت بحمد الله ????????
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية خطأ أفقدني عذريتي للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!