Uncategorized

رواية عاشق المحامية الحلقة السادسة والثلاثون 36 بقلم منه وائل

 رواية عاشق المحامية الحلقة السادسة والثلاثون 36 بقلم منه وائل 

رواية عاشق المحامية الحلقة السادسة والثلاثون 36 بقلم منه وائل 

رواية عاشق المحامية الحلقة السادسة والثلاثون 36 بقلم منه وائل 

ادم :بس انا مالمستكيش 

نور :اللي هو ازاي

ادم :ايوا مالمستكيش انتي لسه زي ماانتي 

ادم :انا قلعتك وبس لكن ماقربتش منك

نور :اي 

ادم :ايوا زي ماسمعتي وانا مكنتش هقولك كده دلوقتي كنت هقولك كده يوم الفرح بس انا مقدرتش استحمل نظرتك ليا نظره اني اخدت حاجه مش بتاعتي ونظره اني مغتصب وانا ما عملتش حاجه محدش بياءذي اي حد بيحبه محدش بيحب يشوف البني ادم اللي بيحبه بيتعذب ويعيش عادي مقدرتش اقرب منك وانتي مش علي ذمتي كان نفسي اتجوزك برضاكي بس الظاهر الدنيا بتنتقم مني يوم ما احب تطلع خاينه ويوم ما احب تاني هي ماتحبنيش اااااه دنيا عجيبه، نروح والا لسه عايزه تقعدي 

نور :لا نروح 

ادم :يلا ، واه علي فكره ممكن تقوللهم اننا اختلفنا ومش عاوزه تتجوزيني 

نور :وكلام الناس 

ادم :اللي يريحك ممكن اتجوزك شهرين وبعدين اطلقك

نور :طيب 

ادم:للدرجه دي بتكرهني ،يلا نروح 

نور :انا مش بكرهك ياحبيبي وربنا يعلم انا بحبك قد اي وفرحت لما ماقربتش مني بس لازم اربيك شويه كده انا اتاكدت انك بتحبني جه دوري بقا اربيك شويه وبعدين اهترفلك بحبي 

ادم:ماتيلا هتفضلي واقفه عندك 

نور :ها لا جايه اهو 

          بقلمي منه وائل  

????????????????????????????????

.           في المعرض 

ريم :طب وافتتاح المعرض هيكون امتا 

معتصم :في اي وقت يعجبك 

ريم: ممكن بعد الفرح 

معتصم :لا يبقا بعد شهر العسل بقا

ريم :احنا هنسافر ؟

معتصم :اه هنسافر 

ريم :طيب فين 

معتصم :لااااا دي مفاجاءه 

ريم :ونبي قولي فين الفضول هيقتلني 

معتصم :يوم الفرح هتعرفي 

ريم :اوف بقا هستنا كل ده 

معتصم :هانت كلها اسبوع النهارده انتي مراتي قدام الناس ، بعد اسبوع هتكوني مراتي قدام ربنا ????

ريم :مش هنروح بقا 

معتصم :ههههه ياخرابي علي خدودك اللي هكلهم دول 

ريم :بس بقا الله 

معتصم :خلاص خلاص ، طيب بصي في حاجه كنت عاوز اتكلم فيها 

ريم :قول 

معتصم :عاوزك تتحجبي بصي انا مش هضغط عليكي بس هسيبك تقتنعي شوفتي ايه حجابها عامل ازاي انا اللي علمتا اللفه دي 

ريم :بجد 

معتصم :اه بجد واقنعتها ما اجبرتهاش عشان انا بغير عليها خلتها تلبيه

ريم :بتغير عليها!!! 

معتصم :اه هي مش من اهل بيتي اكيد لازم اغير عليها والا ابقا ديوس وانتي عشان بقيتي من اهل بيتي طبيعي اغير عليكي وهسيبك تقتنعي مش هجبرك لو ترضي راجل غيري يشوف شعرك تمم ، نروح والا اي 

ريم :ماشي يلا 

           بقلمي منه وائل 

????????????????????????????????

             في الياخت 

ياسر :اي رايك يا قلب ياسر 

يارا :تحفه يجنن بس هو هيروح فين كده 

ياسر :هيلف وهيرجع احنا لفينا البحر كله 

يارا :طيب انت امتحاناتك خلصت 

ياسر :اخر ماده بكره 

يارا :يانهارك اسود يا ياسر 

ياسر :في اي 

يارا :بكره امتحانك وماذاكراش وخلتنا نسهر كل ده 

ياسر :يا روح قلبي هو انا اهبل اكيد عملت حسابي وذاكرت وانا لو نمت ساعتين خلاص هبقا تمم 

يارا :اممممم طيب قولي هتشتغل فين بعد الكليه 

ياسر :في شركه بابا طبعا مكتبي جاهز بقاله كتير بس انا اللي كنت بدلع 

يارا :طب وانت بتفهم في شغل الشركات ده 

ياسر :بفهم في شغل الشركات!!!!

انتي بتشتمني بالذوق والا اي ياست انتي 

يارا :ههههههههههه لا والله بس بطمن بس 

ياسر :اطمني ياختي اطمني 

جوزك بيفهم 

يارا :ههههههههه ماشي 

طيب مش هنروح بقا عشان بردت خلاص 

ياسر :طيب خدي الجاكت ده عليكي علي ما نوصل 

يارا :ماشي 

.           بقلمي منه وائل 

????????????????????????????????

            في منزل ادم 

فريده: هما اتاخروا ليه كده 

ياسين :انت لسه مانمتيش يا فريده 

فريده :ماهو انا مش جايلي نوم وفي حاجه كنت عاوزه اقولهالك 

ياسين :خير يا فريده 

فريده :هو نور وادم متجوزين برضاهم 

ياسين :اي السؤال العجيب ده اكيد والا مكنوش طلبوا يكتب كتابهم النهارده 

فريده :بس انا حاسه ببنتي حساها مش مبسوطه زي ريم ويارا 

ياسين :بصي انتي معاكي حق بس هنعمل اي هي لو مكنتش موافقه كانت قالت بس انا لما كلمتها لاقتها بتقولي انا بحبه بس عاوزه اربيه 

فريده :هي قالتلك كده 

ياسين :اه والله قالت كده تاكد انها بتحبه لما شوفت في عينها حبها ليه بس مش عارف ليه نظرتها كانها مكسوره 

فريده :واي اللي هيكسرها يا ياسين محدش غصبها 

ياسين :انا عارف بس حستها زعلانه من حاجه واستنتها تقول بس ما قالتش يعني وشكلها متغير غير العادي 

فريده :انا هعرف منها لما تيجي

ياسين :اهم جم صوت العربيه اهو 

فريده :تعالي نشوفهم 

ياسين :حمدالله علي السلامه يا ولاد 

ادم :الله يسلمك يا بابا 

فريده :نور مالك يا حبيبتي 

نور :مفيش حاجه يا ماما بس هو الجو ساقعه شويه برا 

ياسين :واهو معتصم جه 

معتصم :السلام عليكم 

ياسين :وعليكم السلام اي يا بني اتبسطوا 

معتصم :الحمدلله 

وفريده :وانتي يا ريم 

ريم:اه اتبسطنا اوي اوي 

ياسر :السلام عليكم يا قوم 

فريده :وعليكم السلام اي ده هي يارا مالها 

يارا :مفيش يا عمتو بردانه بس 

فريده :طيب تعالي عشان تاخدي دش سخن وتريحي شكلك تعبان اوي 

يارا :حاضر 

معتصم :طيب تصبحوا علي خير بقا

ياسين :ماتبات معانا يابني الوقت متاخر 

معتصم :لا معلش عشان ايه في البيت لوحدها. مش هي روحت ؟

ياسين :اه اصرت انها تروح وقولتلها خليكي البكره بس بردو 

معتصم :معلش هي مش بتعرف تنام غير في سريرها 

فريده :ماشي يا بني خالي بالك من نفسك 

معتصم :حاضر  يا عمتو ،تصبحوا علي خير 

ياسين :وانت من اهله يابني 

فريده :يلا يا بنات تعالوا عشان تريحوا اليوم كان طويل عليكوا 

ياسين :تعالوا انتوا الاتنين عاوزكم 

ياسر وادم :حاضر 

.          بقلمي منه وائل 

????????????????????????????????

 .           في اوضه نور 

فريده :نور عاوزه اتكلم معاكي شويه 

نور :اتفضلي يا ماما 

فريده :نور انتي بتحبي ادم 

نور :ليه السؤال دا يا ماما 

فريده :بصي يا نور انتي من امبارح من ساعه مارجعتي انتي وادم لما العربيه عطلت بيكم وانتوا مش مظبوطين نظراتكم لبعض طريقه كلامكم ابتسامتك اللي اختفت ومابقتش تظهر قوليلي يا حبيبتي انتي مغصوبه علي الجوازه دي ادم مهددك ولا حاجه 

نور :لا يا ماما ماتقوليش كده هو كل الحكايه ان ادم واخدها عند قال يعني عامل انه مش بيحبني بس انا عارفه ان هو بيحبني وانا ناويه اربيه وهخليه ينطقها قصاد الناس كلها 

فريده :طب وانتي عرفتي ازاي انه بيحبك 

نور :مش لازم اعرف انا بحس واحساسي بيقولي كده وهتشوفي 

فريده :انا مش عاوزاكي تتعبي يا بنتي 

نور :ماتقلقيش عليا انا كويسه ومبسوطه كمان 

فريده :ربنا يفرح قلبك ديما ياروحي ، يلا نامي بقا عشان انتي تعبانه تصبحي علي خير 

نور :وانتي من اهل الخير يا ماما 

          بقلمي منه وائل  

????????????????????????????????

              في المكتب 

ادم :خير يا بابا 

ياسين :كل خير ان شاءالله الكلام لياسر الاول 

ياسر :اتفضل يا بابا 

ياسين :ياسر انا الاول كنت بتخنق منك ومن تصرفاتك وكنت ديما شايفك فاشل بس تاكد اللي انت كنت فيه ده بسبب حبك لسارا اللي محدش كان يعرف عنه حاجه وتاكد انك مش فاشل ولا حاجه انت ذكي جدا وعندك استعداد تشغل دماغك ٢٤ساعه بس انت اللي كنت مستسلم بس انا كلمه وبقولهالك انت ابني اه بس يارا بنت اخويا يعني غاليه عليا يعني لو فكرت في يوم تبكيها انا هنسي انك ابني تماما وهتشوف انا هجبلها حقها منك ازاي ياريت تحافظ عليها اظن الرساله وصلت 

ياسر :وصلت يا بابا 

ياسين :تمم اتفضل علي اوضتك 

ياسر :حاضر تصبحوا علي خير 

ياسين :وانت من اهله ، وانت با بيه 

ادم :خير يا بابا 

ياسين :انت ونور مش مظبوطين 

ادم:ازاي يعني 

ياسين :امبارح ااعربيه اللي فجاءه عطلت وعمرها ما تحصل في عربيه ادم المنشاوي بس فوتها بمزاجي ، وشكل نور اللي ما ابتسمش ولا بسمه في كتب الكتاب النهارده مع انها موافقه برضاها ، وشكلك انت ، غير كده امتا وفين حبيتوا بعض فهمني 

ادم:بص يا بابا كل اللي فات ده مالوش لازمه كل اللي اقدر اقوله اني بحب نور وعايزها ليا سواء بتحبني او لا هعمل كل جهدي عشان تحبني وياريت ماتفتحش الموضوع ده تاني ، واه ماتقلقش عليها انا اخاف اكتر من اي حد عشان دي مراتي وتخصني انا تصبح على خير يا بابا 

ياسين :ابن ياسين بصحيح بيعرف يخرج نفسه من اي موضوع هههههههه 

.         بقلمي منه وائل 

????????????????????????????????

       في منزل معتصم 

ايه :يابني انت مازهقتش ده احنا من ساعه ماروحنا بنتكلم في التليفون اي ودنك ما وجعتكش 

امير :لا ما وجعتنيش هتوجعني ازاي وانا سامع الصوت البلسم ده 

ايه :يا سلام يا اخويا 

امير :يابنتي انتي ليه مش عاوزه تفهمي اني بعشقك ومش بحبك بس (انتي التي خطفت قلبي وعيناي من داخلي وقلبي اعلن الحرب علي الجميع انه سيفوز بحبك سواء شئتي ام ابيتي ????)

ايه :واو شاعر كمان 

امير :ايوا يا بنتي انا خساره في البلد دي اصلا 

ايه :هههههههههههههه 

امير :يخربيت ضحكتك اللي بتخلني اسكر طول الليل 

ايه :طب اقفل بقا معتصم جه عشان اقوله علي موضوعنا 

امير :ماشي تصبحي علي خير يا جنه امير 

ايه :وانت من اهله 

هحححح وانا محدش هيقولي يا جنتي ????????كده حرام بقا ????

ايه :حمدالله علي سلامتك يا اخويا 

معتصم :الله يسلمك يا حبيبت اخوكي ، اي اللي مصحكي لحد دلوقتي 

ايه :اصل كنت عاوزاك في موضوع 

معتصم :خير يا حبيبتي قولي 

ايه :انا جايلي عريس 

معتصم :ههههه كبرتي يا بت وبقيتي عروسه ده انا اللي كنت بشيلك البمبرز 

ايه :بس بقا الفضايح دي 

معتصم :هههههههههه ومين بقا سعيد الحظ اللي هياخد السكره بتاعتي 

ايه :واحد زميلي في الجامعه 

معتصم:امير مش كده 

ايه : اه انت عرفت ازاي 

معتصم :ايه انا مش عبيط انا صحيح مشغول طول الوقت بس ده ميمنعش انك بنتي مش اختي وحاطط عيني عليكي وعارف بتعملي اي وبتكلمي مين وانا لو شايف امير ده مش كويس ومش بيحبك انا كنت فورته من زمان بس انا عارفه كويس وعارف اهله 

ايه :يعني افهم من كده اي 

معتصم :والله افهمي من كده اني مستني يجي خلال الاسبوع ده نتفق فيه عشان بعد كده مش هكون فاضي وفرحي بقا وشهر العسل انتي عارفه 

ايه :بجد 

معتصم :اومال ههزر معاكي يا بت 

ايه :انا بحبك اوي اوي ربنا يخليك ليا يا احسن اخ في الدنيا 

معتصم :فين البوسه بتاعتي 

ايه :اهي ????

معتصم :يلا روحي نامي بقا 

ايه :حاضر يا سعاده الباشا 

معتصم :هههههه البت اتجننت 

           بقلمي منه وائل 

????????????????????????????????

            في منزل ادم 

ياسر :اما اطلع اطمن علي يارا عشان كانت بردانه اوي 

يارا :اااااااه الحقوني ااااااه 

ياسر :يارا حبيبتي انتي نمتي 

يارا :ااااااااه 

ياسر :يارا انتي كويسه ، يارا ردي عليا يارا 

يارا :عاااااااال الحقني يا ياسر 

ياسر :يارااااا 

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة والثلاثون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية عشقت زينة للكاتبة ميسون عبدالمجيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!