Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت السابع عشر 17 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت السابع عشر 17 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت السابع عشر 17 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت السابع عشر 17 بقلم آية السيد

في المستشفى
عبدالحميد دخل للدكتور اللي متابع حاله علا عشان يسأله عن حالتها
عبد الحميد دخل المكتب ولقي باسل قاعد علي الكرسي بتاعه
عبدالحميد /السلام عليكم يبني
الدكتور باسل بابتسامه /وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.. اتفضل حضرتك يا عمي
عبدالحميد قعد /شكرا يبني
عبدالحميد كمل كلامه بخوف علي بنته /طمني يبني علا بنتي مالها وايه هي حالتها بالظبط وليه طلبت انها تقعد يومين في المستشفى رغم انك قلت انها كويسه وان دي مجرد دوخه بسبب الضغط
الدكتور باسل قام من علي كرسيه وراح قعد في الكرسي اللي قصاده
الدكتور باسل /في الحقيقه يا عمي احنا شاكين من حاجه بس دا مجرد شك وان شاء الله ربنا يخلف ظننا
عبدالحميد بخوف اكبر علي بنته /شك… شك ايه يبني بالله عليك قولي بنتي مالها
الدكتور باسل /بصراحه يا عمي احنا شاكين ان الانسه علا عندها خلايا سرطانيه
عبدالحميد اتصدم لما سمع كلام الدكتور باسل وعيونه دمعت وحس بوجع وان ازاي يحصل كده لبنته اللي لسه تعتبر طفله ولسه في بدايه حياتها
عبدالحميد دموعه نزلت علي بنته
*انه الاب يا ساده انه من يشعر بنا دون حديث… ومن دائما يدعمنا دون مقابل.. انه الذي إذا شعرت بالالم شعر هو به اضعافك…. فكيف اذا عرف بمرض ابنته بمثل هذا المرض
هذا المرض الذي يدخل الجسم ويأبي ان يخرج قبل خروج الروح *
باسل قام من مكان وراح قعد علي الارض قدام عبدالحميد وبدأ يتكلم بهدوء عشان يطمنه
باسل بهدوء/اهدي يا عمي بعد اذنك دا بس مجرد شك يعني مفيش لسه اي حاجه اكيده واحنا عملنا التحاليل اللازمه وان شاء الله هتبقي كويسه ومش هيبقا فيها اي حاجه
عبدالحميد بدموع /هي التحاليل دي هتطلع أمته يبني
باسل /ان شاء بكره
عبدالحميد /ان شاء الله يبني
باسل /ان شاء الله كله هيبقي كويس ومش هيبقي فيه اي حاجه وربنا هيخلف ظننا
عبدالحميد /يا رب يبني… عن اذنك
عبدالحميد خرج من اوضه باسل وهو بيحاول يتماسك عشان نسرين وعلا مياخدوش بالهم ومسح دموعه ونزل الكافتيريا بتاع المستشفى واشتري شويه حاجات ورجع طلع ليهم الاوضه تاني
باسل بعد خروج عبدالحميد من عنده راح قعد علي الكرسي بتاعه وغمض عينه وبدأ يفكر في علا واد ايه هي جميله وملامحها البريئه وافتكر نظرة الحزن اللي موجوده في عنيها
احساسه بالخوف من أن يكون فعلا عندها كانسر وافتكر والدته اللي اتوفت بنفس المرض
وفاق علي صوت الممرضه وهي بتبلغه انهم محتاجينه في اوضه العمليات حالا
باسل /حاضر انا هغير هدومي وجاي حالا
الممرضه /ماشي يا دكتور
* الدكتور باسل /دكتور أورام شاطر جدا في مجاله…… عنده 27 سنه بشرته قمحي وعيونه عسلي وشعره اسود وعنده دقن خفيفه وغمازه وجسمه رياضي…. كام عايش مع خالته بعد وفاه والدته بس لما خالته اتوفت بقا عايش لوحده
والده اتوفي وهو صغير ووالدته اتوفت لما هو كان في تانيه ثانوي بسبب انها كانت مصابه بالسرطان ومن يومها وهو عاهد نفسه انه يكون دكتور اورام*
______________________. #آية_السيد
في اوضه علا
علا كانت نايمه ووالدتها قاعده جنبها وفجأه التليفون رن
نسرين بصت علي التليفون ولقت جني بنتها الكبيرة بترن
نسرين /الو يا جني
جني /ايوه يا ماما يا حبيبتي اخبارك ايه
نسرين /الحمد لله يا بنتي انتي عامله ايه والبيبي عامل ايه وجوزك
جني /الحمد لله يا حبيبتي كله تمام… انتوا اخباركم ايه
نسرين /الحمد لله يا حبيبتي
جني /والبت علا رنيت عليها النهارده مردتش
نسرين /الحمد لله يا حبيبتي هي بس كانت مشغوله النهارده عشان كده معرفتش ترد
جني /ماشي يا حبيبتي ابقي سلملي عليها وعلي بابا لانه واحشني اوي
نسرين /حاضر يا قلبي
جني /ماشي يا حبيبتي مش عاوزة حاجه
نسرين /سلامتك يا حبيبتي وخدي بالك من نفسك وسلميلي علي حاتم
جني /حاضر يا قلبي يوصل
نسرين /ماشي يا روحي سلام
جني /سلام
نسرين اتنهدت وزعلت لأنها كذبت علي بنتها بس رجعت تقنع نفسها ان دا احسن عشان متقلقهاش وخصوصا انها عايشه برة مصر وحامل
*جني اخت علا/تبقي اخت علا الكبيرة بنت قمورة ومتجوزه وعايشه مع جوزها حاتم في دبي وهي حامل دلوقتي *
*حاتم كان زميلها في الجامعه وحبها واتقدم ليها واتجوزوا وسافروا *
نسرين قفلت مع جني وبعدين الباب اتفتح ودخل عبدالحميد
نسرين /اتاخرت كده ليه يا عبدالحميد
عبدالحميد /متاخرتش ولا حاجه كنت بشتري بس شويه حاجات
نسرين قربت منه ولاحظت الحزن اللي هو فيه
نسرين بقلق /مالك يا عبدالحميد
عبدالحميد /شويه إرهاق بس مفيش حاجه… هي علا نامت أمته
نسرين بعدم تصديق /ماشي… علا نامت من شويه وجني اتصلت
عبدالحميد مسرعا /وقولتي ليها حاجه
نسرين /لا محبتش اقلقها وكمان الدكتور طمنا
عبدالحميد رجع افتكر كلام الدكتور باسل وشرد فيه وان بنته ممكن تبقا مريضه كانسر
وفاق من شروده علي صوت نسرين
نسرين /مالك يا عبدالحميد
عبدالحميد /مفيش… خدي بقا كلي حاجه عشان انتي مكلتيش حاجه من الصبح
نسرين /ومين بس ليه نفس ياكل
عبدالحميد /لا لازم تاكلي علا الحمد لله بقت احسن يلا بقا
نسرين /ماشي بس تاكل معايا
عبدالحميد مكنش قادر ياكل بس اكل عشان نسرين ترضي تاكل وكمان عشان ميخلهاش تقلق
وهو دايما بيصير نفسه بكلام الدكتور ان دا مجرد شك بس مش اكتر
__________________________
في عربيه زين
زين كان بيسوق العربيه ومحمد جنبه وريم راكبه ورا وزين كل شويه غظبا عنه بيبص في المرايه ويشوف ريم وهي سانده راسها علي الازاز وشارده ومش مركزه في حاجه وكان ملاحظ نظرات الحزن اللي بتبص بيها لمحمد والدموع اللي بتحاول تخبيها وكان قلبه بيوجعه كل لما يشوف دموعها
ريم كان سانده راسها علي الازاز ودموعها بتنزل بس بتحاول تسيطر عليهم وتمسحهم عشان محدش يلاحظ وعماله تفكر في حاله علا واللي وصلت ليه وفي نفس الوقت كانت بتبص علي محمد وهش مش عارفه تفرح عشان اخوها هيخطب البنت اللي بيحبها ولا تزعل عشان صاحبت عمرها والحاله اللي هي بقت فيها
زين وصل ريم ومحمد لبيتهم
وبعدين نزلوا ومحمد وزين اتفقوا انهم يتقابلوا بكره ضروري بخصوص قضيه الزعيم
وبعد كده زين روح ومحمد وريم طلعوا البيت
____________________
في بيت محمد
محمد وريم دخلوا وهيام راحت عليهم ولاحظت الحزن اللي علي وش ريم
هيام بقلق علي بنتها /مالك يا ريم
ريم مقدرتش تمسك نفسها وحضنت امها جامد وفضلت تعيط
حسن طلع من الاوضه علي صوت هيام وهي بتحاول تهدي ريم
حسن بفزع علي ريم /فيه ايه مالك يا ريم وبعدين بص لمحمد
حسن /فيه ايه يا محمد اختك مالها
محمد /حكي ليهم كل حاجه حصلت وحاله علا
حسن /ربنا يشفيها يارب العالمين
هيام بحنيه /اهدي يا حبيبتي وهي ان شاء الله هتبقي كويسه
ريم /مسحت دموعها وبعدت عن امها يا رب يا ماما
هيام /يلا يا حبيبتي ادخلي انتي غيري وارتاحي لغايه ما اجهز الاكل
ريم /لا يا ماما انا هدخل انام مش جعانه
هيام مرضتش انها تضغط علي رسم لأنها عارفه اد ايه رسم بتحب على
هيام /ماشي يا حبيبتي
ريم دخلت اوضتها ورمت جسمها علي السرير وفضلت تعيط لغايه ما راحت في النوم
بره الاوضه
هيام /وانت يا محمد روح يا حبيبي غير لغايه ما اجهزلك الاكل
محمد /ماشي
هيام جهزت الاكل ونادت علي محمد وجه واكل وهي قالت ليه انها كلمت اهل حنان وهما مستنينهم اخر الاسبوع
ومحمد اتبسطت اوي بس فرحته مكنتش كبيرة بسبب زعل اخته
وبعدين دخل نام وفضل يفكر في حنان
_________________
زين روح بيته ولقي والدته نايمه
دخل بالراحه وباس جبينها وبعد كده راح اوضتها وغير هدومه وبعدين رمي جسمه علي السرير
وكل ما يفتكر ريم وحالته بيحس انه عاوز يروح وياخدها في حضنه وميخلهاش تعيط ابدا
وبعد كده راح في النوم
__________________
في بيت محسن
حنان كانت قاعده في اوضتها وبتفكر في كلام ابوها وبعدين الباب اتفتح ودخلت اختها جني
جني بمرح /ايه دا الجميل سرحان في ايه
حنان بتنهيده /في العريس اللي جاي دا وبابا وماما شكلهم مقتنعين بيه
جني بخبث /خلاص يا حنه وافقي
حنان بغضب /انتي اللي بتقولي كده يا جني امال لو مكنتيش عارفه كل حاجه
جني ببراءه /عارفه ايه
حنان /عارفه اني بحب محمد ومش عاوزة غيره ويلا بقا سبيني انا عاوزة افضل لواحدي
جني /ماشي يا ستي اهدي شويه
حنان /طاب يلا بقا من هنا
جني خرجت وابتسمت بخث ان حنان متعرفش ان محمد هو العريس وضحكت وهي بتتخيل منظر حنان لما تعرف انه العريس وافتكرت انا هيام والده محمد طلبت انهم مش يقولوا لحنان مين العريس وان جي رغبه محمد
حنان بعد خروج جني فضلت متضايقه وقررت انها تنام
_________________
في مكان مهجور
الزعيم /ها ايه اخر التطورات
الراجل /مفيش حاجه جديده
الزعيم /وزين ايه اخباره
الراجل /مراحش الشغل النهارده لا هو ولا محمد
الزعيم /ماشي انت جهزت كل حاجه عشان الشحنه الجديده
الراجل /ايوة كله تمام…
الزعيم /ماشي مش عاوز غلطات وانا هشوف حكايه زين دا واخلص منه بقا عشان هو زودها اوي
الراجل بخبث /انت قصدك
الزعيم بشر/ايوة انه……
يتبع..
لقراءة البارت الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!