Uncategorized

رواية مالك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم بنت الصعيد

 رواية مالك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم بنت الصعيد

رواية مالك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم بنت الصعيد

رواية مالك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم بنت الصعيد

في المساء في شقة مالك
اتصل مالك بشخص ما 
……الو 
مالك ….الو آنسة سها معاكي الدكتور مالك  
سها في نفسها(يا لهووووووي دا حمزة لو عرف انك بتكلمني في الفون هيقتلني )
مالك …الو انتي سمعاني 
سها….ايوا ايوا حضرتك سمعاك …هو حضرتك جبت رقمي منين؟؟؟!
مالك….أنا اسف جبته من الفايل بتاعك في الكلية …ممكن تطمنيني علي مي 
سها باندهاش….هو حضرتك مهتم اوي كده ليه …شفقة يعني عشان قلتلك أنها تعبانة
مالك…..لو سمحتي طمنيني 
سها ….هي كويسة جدا دلوقتي 
مالك….ممكن تخليها تيجي بكرة وماتقولهاش اني أنا اللي قلتلك 
سها…..تمام بس ليه 
مالك….تصبحي علي خير
سها . بدهشة…تصبح علي خير 
سها أنهت مكالمتها مع مالك واسرعت واتصلت علي مي 
مي …بنوم …الو سها خير ايه اللي خلاكي تتصلي متأخر كده
سها …يا بنتي الساعة ٩انتي ازاي نايمة دلوقتي 
مي ….بهرب من التفكير في الدكتور
سها بخبث …اسمعي الدكتور مالك  كلمني دلوقتي وعايزك تروحي الجامعة بكرة وقالي ما اقلكيش بس أنا مااقدرش اخبي عليكي يا حبي 
مي ..هيكون عايز ايه مني يمكن نسي شتيمة ماقلهاش 
عايز يقولها 
سها …يا بنتي يمكن هيعتذر ع اللي عمله 
مي…. بأمل….بجد لو اعتذر أنا هابقي أسعد واحدة 
سها ……اشمعني بقا 
مي ….يا بنتي هاعرف اني مهمة عنده ويهمه زعلي ..متأكدتيش انه متجوز ولا اشاعة زي الاشاعات اللي بتطلع عليه
سها…..يا بنتي فكك من مايا دي بتقول اي كلام وخلاص وهو لو متجوز هيخبي ليه يعني
مي …بأمل…..صح انتي عندك حق ..الحمدلله يا ربي يارب يكون من نصيبي
ثم قالت ل سها …..يلا بقا سلام علشان هنام عايزة اصحي بدري الصبح 
__________________________________
في الصباح 
مي كانت تلبس ثيابا أنيقة وهادئة ظلت تنظر إلي نفسها في المرأة عدة مرات واخيرا نزلت لتذهب للجامعة
فوجدت كريم في انتظارها بسيارته 
مي بفرحة ….صباح الخير يا كيمو
كريم ….باندهاش ….صباح الفل ايه فرحانة يعني خير
مي ..بدلع ..ايه يا كريم هو انت تلاقيني زعلانة تعلق تلاقيني  مبسوطة تعلق اعمل ايه طيب 
كريم ….خليكي مبسوطة علي طول اوعي تزعلي ابدا نفسي اشوفك فرحانة علي طول ومسك يدها وقبلها 
مي ….باندهاش ….وسحبت يدها من يده …مش يلا عشان منتأخرش ع المحاضرة وخاصة أنها للدكتور مالك اللي مش بيدخل حد بعده
كريم …بدهشة ….انتي يا بنتي مش قلتي انك مش هتحضري محاضراته تاني انتي غريبة اوي
مي …بتوتر…ولا غريبة ولا حاجة بس عشان انجح في المادة مش اكتر
كريم …تمام طب اركبي بسرعة
وانطلقوا بالسيارة الي حيث الجامعة 
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد ____________________________________
في الجامعة 
….باشمهندسة أمل باشمهندسة أمل 
أمل ….نعم يا دكتور هو فيه حاجة حضرتك
المعيد……ايوا ممكن نتكلم دقيقتين في اي حتة هادية
أمل …حضرتك انا مش بخرج مع اي شخص غريب عني حتي في الكافيتيريا 
المعيد.  ……يا آنسة أنا مش بعاكس والله انتي عارفة طبعا انا المعيد  احمد مراد وبصراحة انتي لفتي نظري بأدبك وأخلاقك فكنت عايز أسألك لو موافقة اتقدم لك 
أمل تفاجئت ولا تستطيع الكلام 
أمل ….بس …أغمضت أمل عينيها وتذكرت ابن خالتها يوسف الذي تحبه كثيرا منذ الطفولة وتنتظره كما طلب منها حتي يعود من لندن ويرتبطوا 
أمل ….أنا آسفة أنا مرتبطة مخطوبة يعني …وتركته وغادرت 
__________________________________
في المحاضرة 
دخل الدكتور مالك ومن قبله الطلاب كان وسيما جدا ومصفف شعره بطريقة مميزة لف نظره فوجد مي ابتسم 
وبدأ في الشرح كانت مي اثناء الشرح تضع رأسها علي المدرج حتي لا تنظر إليه 
بعد ان انهي الدكتور مالك  محاضرته انصرف الطلاب جميعهم وكانت مي وسها وأمل ومايا وكريم خارجين ولكن اوقفهم صوت مالك
مالك….مي استني ماتمشيش واتجه اليه 
الكل وقف مكانه ومالك وقف أمامها مباشرة وكانت قصيرة جدا بالنسبة له
مي توترت كثيرا وخافت أن ينهرها ويجرحها كالمعتاد 
مالك ….مي تتجوزيني 
مي تصنمت ولم ترد 
مالك ….مي أنا بحبك وعايز اتجوزك ..تتجوزيني … وقفت مي وبدأت تبكي وهزت رأسها بالموافقة …كانت صديقاتها في حالة زهول 
أما عن كريم فلم يعرف ماذا يفعل هل يقوم ويضرب هذا الدكتور الجرئ والوقح (في نظره)  ام يهرب الي مكان اخر ويطلق العنان لدموعه تنطلق .
ومايا التي كادت الغيرة تقتلها من هذا المشهد الرومانسي 
 الكل كان في حالة زهول تام فلم يستوعبوا أن مالك الذي كان يهزء مي ويقسو عليها كل يوم أصبح يحبها فجأة وبعد محاولة الجميع لاستيعاب ما حدث   اخذ مالك  مي وسها  علي مكتبه 
مالك  …بحنان …مي أنا اسف لو كنت احرجتك بس حبيت اعتذرلك بطريقتي علي تصرفاتي اللي فاتت معاكي قدام صحابك
مي …..انت بتحبني بجد ؟؟؟؟!!
مالك….لا بحبك كده وكده 
مي …..انت طول عمرك بتعاملني بحدة ايه اللي خلاك تتغير في يوم وليلة 
مالك قرب منها وجلس أمامها مباشرة  ….وقال
مالك….كنت غبي ما كنتش عارف اد ايه أنا بحبك ..انا دلوقتي هحارب الدنيا كلها علشان نبقا مع بعض
مي …تحارب؟!!!تحارب مين انت بتخوفني 
مالك …مش عايزك تخافي من حاجة ..عندي شوية حاجات هخلصهم في الصعيد وان شاء الله بعدها هتقدملك علي طول 
مي ودموعها تهبط…أنا حاسة اني بحلم مش مصدقة دا اكتر من اللي حلمت بيه
مالك مسح دموعها باطرافه ….أنا شكلي جرحتك قوي قبل كده
مي ….أنا نسيت خلاص كل اللي فات
سها…احم …مش يلا بينا علي كده يا مي
مي ..اومأت برأسها بالموافقة وذهبوا الي المحاضرة التالية
انتهت المحاضرة والجميع انصرف
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد ______________________________________
في منزل أمل 
أمل….السلام عليكم يا ماما 
فاطمة (الام)….وعليكم السلام يا بنتي
أمل …انتي لابسة كده ورايحة فين يا ماما 
الام …بحزن….أنا رايحة عند خالتك يا حبيبتي هاروح اواسيها 
أمل …تواسيها هو ايه اللي حصل بالظبط
الام …يوسف
أمل بلهفة …ماله يوسف 
الام ….يوسف اتجوز واحدة أجنبية وقال لمامته… وخالتك خايفة ابنها يضيع منها وما يرجعش مصر تاني  
أمل انصدمت ولم تنطق كلمة وركدت الي غرفتها واغلقت الباب خلفها..
___________________________________
في ملهي ليلي
حمزة (خطيب سها بيحبها بس بيخونها علي طول بحجة أنها مش رومانسية ومسترجلة)و هو صديق كريم….انت اول مرة تيجي هنا اكيد الحكاية فيها أن .
كريم ….أنا عايز اسكر 
حمزةبخبث …خمرة ولا دراجز
كريم ….اي حاجة المهم مش عايز افتكر حتي اسمي 
يبقي دراجز يا زميكي 
اعطي حمزة لكريم نوع من المخدرات ليجربه لأول مرة
وجاءت فتاة اقتربت من كريم وقالت بدلع مين دا يا  موزي أنا اول مرة اشوفه هنا 
كريم بتهكم …وانتي بقا حافظة كل اللي بيجوا هنا 
الفتاة .. طبعا …هههههههه وهاضيفك ع المنيو 
___________________________________
عند مالك  
يتحدث عبر الهاتف
الو ..ماما أنا اعترفت للبنت اللي بحبها زي ماقلتيلي
وعايز اروح اتقدم لها
نادية ….بس يا مالك لازم تخلص كل مشاكلك في الصعيد وبعدين تتقدم لها 
مالك ….مسح وجهه بيده …إن شاء الله 
_____________________________________
عند مي 
مليكة  …خلاص يا بنتي انتي حكتيلي الحوار دا ستين مرة من الصبح 
مي تحضن مليكة …انتي اصلك مش عارفة أنا حاسة بايه دلوقتي حاسة أنه قلبي هيقف يا لوكا
مليكة  ….بعد الشر عليكي يا قلبي
يلا بقا نامي علشان بكرة تروحي الجامعة بدري بكرة اول يوم ليكي مع الدكتور بعد ما صارحك  أنه بيحبك لازم يكون يوم مميز…بس ابيه حسام لو عرف خلي بالك
مي ….انتي عندك حق بس هو هيتقدملي هخاف ليه من ابيه حسام
 يلا تصبحي علي خير يا 
مليكة …وانتي من أهله يا قلبي
انتظرت مليكة  حتي نامت مي وبعد ذلك لم تستطع النوم فنزلت تتمشي في حديقة منزلهم ليلا كان الجو هادئ ورومانسي وظلت تفكر في كريم وفجأة يأتي شخص من الخلف ويتحضنها وقبل أن تتفوه بكلمة سمعت صوته فسكتت
…..أنا بحبك بحبك ومش قادر استحمل انه في حد تاني هياخدك مني انا كنت مغفل وجبان كان لازم اصارحك قبل كده بمشاعري
مليكة كانت في زهول تام ايعقل كريم يحبني الي هذه الدرجة
قبل أن تلتفت لتبادله نفس المشاعر
كريم …..مي اديني فرصة صدقيني هتعرفي أنه عمره ما حد حبك قدي 
في هذه اللحظة ابتعدت مليكة  عنه وانفجرت في البكاء ايعقل أنه يحب اختها هو فعلا لا يشعر بحبها وولكن أيضا يحب اقرب إنسانة لها هذا ليس عدلا….
مليكة ….كريم …انت سكران 
كريم يفتح عينيه بتمعن …مليكة ؟؟؟!!! …ال …الحجاب 
مليكة وضعت يدها علي رأسها فتذكرت أنها لا تلبس حجابها
فركدت للداخل هربا من مواجهة كريم وهو أيضا ركب سيارته وغادر غي فورا
_____________________________________
في الصباح في الجامعة 
تجمع الطلاب في المدرج 
مايا تنظر بحقد شديد لمي وامل تجلس جسد بلا روح وبلا عقل فتفكيرها كله في خيانة يوسف لها وزواجه من اجنبية
كريم لم يحضر وحمزة تارك كليته وجالس بجوار سها في مدرجها ويحاول أن يمسك يدها 
سها….احنا هنستعبط ولا ايه ابعد ايدك لاقطعها وبعدين مارحتش كليتك ليه
حمزة …بهمس…. علشان وحشتيني وبعدين انتي عبيطة أنا خطيبك اعمل ايه مش قادر اشوف ايدك جنبي ومامسكهاش
سها ……لا شغل المحن دا خفه شوية أصله بيفقع مرارتي
حمزة….دانتي فصيلة اوي وريني كده بطاقتك 
سها…ليه؟!!!
حمزة هتأكد بس من النوع
سها …..لا خفة والله….طب يلا طرقنا علي كليتك قبل ما الدكتور يدخل وماتقدرش تخرج 
حمزة ….لا مانا هحضر معاكي عشان اعرف امسك ايدك من غير ماتنطقي…….
&&&&&&&&&&&&&&
أما عن مي التي كانت في اجمل إطلالاتها لم تستطع أبعاد نظرها عن الباب تنتظر قدوم حبيب قلبها ولكن فجأة يدخل المعيد
المعيد ….يا جماعة أنا هديكوا المحاضرة بدل الدكتور مالك لانه عنده ظروف وماجاش
مي بإحباط …ظروف وماجاش …..؟؟؟!!!! يارب خير..
يتبع …..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مسك للكاتبة ملك أحمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى