Uncategorized

رواية بنتين من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم إسراء القاضي

 رواية بنتين من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم إسراء القاضي

نور ومريم وهما راجعين
بلال: ازيك يا دكتوره
مريم: الحمدلله يا استاذ بلال
بلال: ازيك يا بشمهندسه
نور بقرف: الحمدلله يا استاذ بلال
بلال: ممكن يا مريم نتكلم دقيقتين
نور: لا طبعا مينفعش يلا يا مريم
بلال: متخافيش علي مريم يا بشمهندسه انا مش ضدكو ولا ضد التعليم البنات انا معاكو 
مريم: متزعلش يا بلال نور متقصدش
نور: انا اسفه يا بلال بس اديك شايف اللي بيحصل والضغط اللي احنا فيه 
انا هسبكو وامشي بقي يا مريم وانتي متاخريش
مريم في نفسها: اه يا كلب البحر انتي ووشها قلب الوان
بلال: مش هاكلك علي فكره 
مريم: مش قصدي حاجه بس بس
بلال بضحكه كبيره خلاص  بطلي بسبسه
مريم في نفسها ضحكتك القمر دي هزقه بالله اهزقه
خير يا بلال 
بلال: عارف كل اللي بتفكري فيه وخوفك من اللي بيحصل  عارفه  يا مريم من ساعه وانتي صغيره وانا بشوفك كل حاجه  فيكي حلوه اصرارك تحدياتك كل حاجه كانت بتشدني ليكي
 انا بطمنك انا عمري في يوم مهاجي عليكي ولا هغصبك علي حاجه  بالعكس هكون ضهرك وسندك يبنت عمي
 مريم وشها قلب الوان 
بلال: طب اعمل ايه في الفراوله دي دلوقتي
صفيه جايه عليهم 
وه وه بتعملي ايه في الوقت ده يبتاع العلام مع اخويا 
ادي اللي بناخده من العلام
بلال: صفيه كلمه كمان وهتعرفي شغلك
صفيه:بتيجي عليا يبني ابوي عشان السنيوره دانا اختك بدل متشكمها مش انت ابن عمها 
بلال وشه احمر وبيطلع نااار
صفيه علي البيت مريم مش بنت عمي وبس دي هتبقي مرات اخوكي ولازم تحترميه
صفيه:قولي اكده بقي 
بقي بتخططي وتدبري عشان تتمملكي من اخويا انتي اللي بداتي قوتك عليا يابن ابويا هتشوفي اللي جاي يبنت الشيخ وسابتهم ومشيت
مريم واقفه دموعها نازله 
انا عملتلها ايه يا بلال عمري معاملتها وحش بالعكس بعتبرها اختي
بلال عشان خاطري متزعليش كل البنات واالاولاد قبليهم بيحقدو عليكي حقك عليا يا ست البنات وادي الشكولاته اللي بتحبيها نستيني كنت هاخدها تاني
مريم:يا اااا يا بلال لسه فاكر نوع الشكولاته 
بلال اي حاجه منك  عمري مهنساها 
يلا بقي عشان اوصلك انا حبيت اطمنك يا عروسه
مريم:بلال
بلال:خلاص خلاص  يلا????بقلم Sara Elkady 
_____________________ 
_ يانووور يلا هنتأخر تلاقي ساره مستنيه من بدري لوحدها في الجامع
_خلاص خلصت انا بس غيرت لبسي وكلت اي حاجه كده بغمزه _وانتي عملتي ايه بقي ياعروسه
_ بطلي يازفته انتي اصلا حسابك معايا بعدين بقي تسبيني وتمشي كده 
_لا مش هقدر استحمل والله احكيلي ايه اللي حصل واهوو نتسلي واحنا ماشيين 
مريم_ ماشي ياست بصي   بقلمي 
“فلاش باك” بعد ممشيت صفيه
روحنا البيت وبلال دخل سلم علي بابا واتفاجئت انه كان مستأذن من بابا وقد ايه كبر في نظري سلم علينا ومشي حكيت لبابا كل اللي حصل كالعاده مبعرفش اخبي حاجه عليه
بابا انا خايفه 
الشيخ سالم: سيبي كل حاجه علي ربنا وفكري بقلبك وعقلك ولو اتفقو يبقي خلاص طول عمرك بتحسبيها صح يا بنت ابوكي
ضحكت وبوسته من خده ماليش غيره اجري عليه حبيبي ده لو هشحت كده محبش قده 
دخلت اطمنت علي فارس اخويا وصليت  وجهزت الاكل واتعشينا وطلعت الفراندا كنت حاطه الشال بحب جدا الجو ده في الشتاء في البرد 
مسكت النوتس بتاعتي وافتكرت بلال وابتسمت غصب عني  وقعدت كتبت”” لا يُمكنُ للقلبِ أن يُعانقَ القَلب، وَلكنَّهُما يَتوسَّلانِ إلى ذلكَ بنَظرةٍ تُعانقُ نَظرةً وَابتسَامةً تَضمُّ ابتسَامَة. ” الرافعي
حرفيا بلال بالنسبالي من وانا صغيره كل حاجه بس خايفه من العادات الغلط والتقاليد تكون اثرت عليه خايفه من اللي جاي خايفه من صفيه خايفه من عمي خايفه من المجتمع
قومت صليت القيام وتركت الامر لربنا وافتكرت ساره ودخلت في سبات عميق من النوم عشان تعب اليوم كله 
back
نور: ماشي يا صفيه حسابك معايا بيتقل البنت دي لازم اوقفها عند حدها بقي 
مريم: هتعملي اسكتي مال فايده ايه اننا متعلمين عنها هنعمل زيها ول ايه يا بشمهندسه يلا يلا مشي قدامي عشان نشوف ساره اللي اتاخرنا عليها دي
نور بضحك طول عمرك العااقله الراسيه يلا يا صاحبه عمري
اول مدخلو الجامع شافو اللي مكنوش يتوقعوه 
يا تري ايه اللي حصل
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى