Uncategorized

رواية عندما يعشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم هايدي محمد

 رواية عندما يعشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم هايدي محمد

رواية عندما يعشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم هايدي محمد

رواية عندما يعشق الفهد الفصل الثالث 3 بقلم هايدي محمد

لبنى :ممكن تحكيلي ايه اللي خلاكي ماتنزليش مصر طول المده دي بقالك خمس سنين من ساعه ما سافرت منزلتيش 
غرام: هاحكيلك
فلاش باك 
غرام :يا بابا وافق بقى 
والدها :موافق بس بشرط 
غرام: ايه هو
 والدها :ما تنزليش مصر طول الفتره دي
 غرام: وهي مصدومه والدموع مالات عينيها وانا موافقه
 باك
لبنى: طيب ليه باباكي عمل كده
 غرام :عمل كده عشان كان مفكر انه لما يقول كده انا مش هوافق اسافر وبعد ما سافرت قعدوا يقولوا لي كثير ان انزل بس انا ما رضيتش كانت غرام تحكي وهي تبكي بقوه
 لبنى احتضنتها وقالت لها انا اسفه يا غرام ان انا فكرتك 
غرام :ولا يهمك
 في هذا الوقت جاء احمد
 احمد :مالك يا غرام 
غرام :ما فيش يا احمد
احمد :ماشي تعالوا عشان ابيه فهد جه
 لبنى: ماشي روح انت واحنا جايين وراك
غرام: مين فهد دي لبنى
 لبنى :ده فهد اخويا الكبير
( ملحوظه لبنى ما كنتش تعرف خالتها ولا ولادها لانهم طول عمرهم كانوا مسافرين ورجعوا من اربع سنين لما غرام كانت مسافره)
لبنى وغرام اتجهو الى الداخل فوجدوا فهد وصفاء يجلسون و يتحدثون مع بعضهم 
صفاء :تعالى يا غرام
 فهد :ينظر الى غرام بجمود دون ان يتحدث 
صفاء :دي غرام بنت خالتك منى الله يرحمها يا فهد
 فهد :اهلا 
غرام نظرت اليه وقالت في نفسها” ايه البرود اللي في البني ادم ده بس قمر قوي”
( فهد السيوفي احد اشهر رجال الاعمال في مصر قاسي مع الجميع عدا عائلته وهذا لاسباب سوف نتعرف عليها مع الاحداث ذات جسم رياضي طويل القامه ذات بشره بيضاء و عيون بنيه وعندما يغضب تتحول الى اللون الاسود )
غرام:خالتو صفاء انا بكره هنزل ادور على شغل في مستشفى
 فهد :هو انت ناقصك حاجه عشان تشتغلي ولا انت عايزه تشتغلي عشان في شباب وكده و تتصرفي براحتك
غرام: اولا انا مسمحلكش تتكلم عليا كده 
ثانيا لا مش ناقصني بس انا مش سبت مصر لمده خمس سنين وما شوفتش ماما وبابا قبل ما يموتوا عشان في الاخر انت تقولي كده وتقولى متشتغليش 
 و تركتهم وذهبت الى غرفتها تبكي بقوه اخرجت غرام صوره لباباها ومامتها وقالت لهم ليه سبتوني وظلت تبكي كثيرا
فى الأسفل 
صفاء: ايه اللي عملته ده يا فهد حرام عليك
فهد:  انا عملت ايه هي اللي باين عليها متدلعه
صفاء :اطلع راضيها يا ابني البنت مالهاش حد لا ام ولا اب مش هنيجي احنا كمان عليها 
كان سيرفض ولكن قال ماشى يا  ماما
 فهد في نفسه: ليه وافقت اطلع اراضيها ده انا عمري ما عملتها وليه دموعها وجعتني اوى كدا
 فهد: طرق على باب غرفه غرام
 غرام: ادخل
 غرام نظرت اليه بعيون باكيه ولم تتحدث
 فهد جلس بجانبها على السرير وقال لها انا اسف على الكلام اللي انا قلته
غرام :……..
فهد: غرام انت عايزه تشتغلي
 غرام :اه
فهد:تمام هتشتغلي في المستشفى بتاعتي 
غرام: هو انت دكتور 
فهد: لا انا مهندس وعندي شركات ومستشفيات
 غرام :………
 فهد موافقه ولا اغير رايي 
غرام :لا موافقه (دا البت ما صدقت????????)
فهد: طيب يلا قومي اغسلى وشك وبكره من سبعه الصبح تكونى جاهزه 
غرام :لا من سته وجرت الى الحمام 
فهد: ضحك عليها وعلي حركاتها الطفوليه وقال مجنونه بس قمر قوي وبريئه ولكنه تدارك نفسه وقال لا يا فهد ما فيش واحده بريئه كلهم زباله زي بعض وخاينين 
يا ترى ايه اللي مخليه يفكر كده هنعرف مع الاحداث
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!