Uncategorized

رواية أسكنتها قلبي الحلقة الثالثة 3 بقلم نبيلة ابراهيم

رواية أسكنتها قلبي الحلقة الثالثة 3 بقلم نبيلة ابراهيم 

رواية أسكنتها قلبي الحلقة الثالثة 3 بقلم نبيلة ابراهيم 

رواية أسكنتها قلبي الحلقة الثالثة 3 بقلم نبيلة ابراهيم 

مي وعمر: مين يابابا..؟ 

الاب: دكتور وصديق ليا من زمان اسمه دكتور ياسر وبنته ورد واخوها.

مي.. فرحت لما سمعت اسم ورد… بس مكنتش عايزه تشوف حد دلوقتي بعد السفر

الاب: الاب دول مش حد يامي ولماا تشوفيها هتفرحي جدا وهي اللي طلبت تشوفك

مي:حاضر يابابا..واصلا مي نفسها تشوفها تاني وكانت مبسوطه جدا

عمر:طيب أستأذن انا عشان اروح الشركه

الاب:استني خدني معاك..

مي:طيب ماتتأخرش يابابا

الاب:ماشي ياحبيبتي هاجي ع الغداء..وراح هو وعمر الشغل

مي..اطلع انا بقاا اختار هلبس اي

وطلعت وفضلت سرحانه في ذكرايتها هي وورد ولعبهم سوا…ومي فضلت بالساعات في غرفتها..وفي الاخر طلعت فستان????موڤ وعليه حجاب اوڤ وايت

والجرس رن مي راحه تفتح علي اساس انها هتشوف ورد بقاا وكدا

مي فتحت الباب لقت ادم  في وشها..اتخضت وقفلت بسرعه..الباب خبط تاني  وفتحت وهي بتقول نععم لقت واحد ومعاه بنته وقامت قافله في وشهم بردو وبعداها باباها خبط وهي من الاحراج فتحت وطلعت تجري ع غرفتهاا

الاب:معلش ياجماعه والله مش عارف هتعقل امتي????

الاب..طلع لمي ودخلها اي اللي نيلتيه دا ينفع كدا 

مي:والله يابابا انا اتخضيت لما شفت ادم مكنتش اتوقع ييجي معاهم

الاب:هههههه لسه زي ما انتي هبله..يلا بقاا ننزل

ومر نزلت وسلمت ع الدكتور ياسر وع ورد وع ادم 

الدكتور ياسر:نورتي مصر يا مهندسه مي 

مي:دا نور حضرتك يا عمو والله..

واتغدوا..

كاااات نتعرف علي الدكتور ياسر وورد..

الدكتور ياسر دا ابن عم مامت مي وهو صديق ابو مي من زمان وهو اللي معرفه علي مامت مي وكان سبب لجوازهم..ودا من اكبر جراحين القاهره..وورد دي قريبه مي من بعيد واصدقاء من طفولتهم وفيها شبه من مامت مي كبير..وقد بعض اكتر من اخوات….

..وخلصوا غداء

..ومي وورد استأذنوا انهم يطلعوا الغرفه وطلعوا فوق.

ورد: وحشتيني جدا جدا يامي كدا تغيبي عننا 10 سنين بحالهم يامي

مي: انتي عارفه كنت متعلقه بماما ازاي ولو كنت قعدت اكتر من كدا كنت ممكن روحت عندها من زعلي عليها… 

ورد: سيبك المهم انك رجعتي بخير ومعتش سفر براا هاا 

مي: لا خلاص انا قررت ان معتش سفر برا وهكمل خامسه هناا 

ورد:هو انتي كليه اي بقاا

مي: كليه هندسه

ورد:بجد!! انا كمان هندسه….ادينا هنحقق حلمنا انا وانتي 

فاكره لماكنا بنقول ندخل نفس الكليه واتفقنا ندخل هندسه

مي:فاكره بس حققناه واحنا بعيد ياورد بس الجاي مع بعض

ورد:افتكرت حاجه وفضلت تضحك..فاكره يامي لما كنا نلعب الشايب مع ادم وانتي خسرتي وكان الحكم انك تقولي لأدم بحبك..

مي:خلاص بقاا ياورد بأوحرج???? بس ادم شكلوا اتغيرمعرفتوش..

ورد:فعلا…اتغير كتير

وفضلوا يتكلموا كتير….

الاب:تعالي يامي انتي وورد اعملوا قهوه سوا

مي:حاضر..ونزلوا يعملوا القهوه..

ورد: مي انا هروح التولت وهاجي..

مي:تماام……..ياربي هعملها ازاي يارب اقف جمبي ومتكسفنيش تاني دا انا والله عبيطه…

حاولت تعملها…وواقفه تغني شو حلو حبيبي شو حلوه هالقمر شوفوا مااجملو

ادم:من وراها منا عارف اني واد حليوه وقمر ومفيش بجمالي حد

مي: اتخضت..ورمت القهوه في وشه…

ادم:يابنتي انتي طول عمرك متخلفه كداا

مي:وانا مالي يالمبي ما انت اللي خضتني..اتفضل اعمل قهوه مكان اللي انا كبتها عليك

ادم:يعني مكبوبه عليا وانا اللي اعملها..شكلك مش بتعرفي تعمليها.

مي:لا..اه اعمل بقااا وخلص

ادم:هعمل وامري لله…وعملها 

ورد: انا جيت..ايه دااا يعني اسيبك ربع ساعه وارجع الاقيكي لسه في اول واحده 

مي: اعمل اي اخوكي اللي مش مخليني عارفه اعمل عملت اول واحده بالعافيه

ادم:بصلها وغمزلها يعني مش اناا اللي عاملهاا…

ورد:فضلت تضحك عليهم لسه زي ما هما 

وطلعوا قعدوا في البرانده..

ورد:اي رأيكم نلعب الشايب..

مي:لا..

ادم:اي ياميوش خايفه تقولي بحبك تاني ولو لعبنا دا العقاب

مي:طب اي رأيك اني هلعب بقااا هاتي ياورد وهكسب..ولعبوا

..مي والله منا قايله حاجه ومعنتش لاعبه

ادم: بس انتي واللي قلتي هلعب وهكسب…يلا العقاب

مي:بصت لورد بغيظ..

ورد:انا مالي يالمبي..الله

مي:ماشي…بحبكيا ادم هزاار

ادم: وانا كمان بحبك بجد ومش هزار..♥

مي:……

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببته رغم قسوته للكاتبة شيماء أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!