Uncategorized

رواية عشق الروح الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد

 رواية عشق الروح الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد
رواية عشق الروح الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد

رواية عشق الروح الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد

أما أنا كنت براقبها ليه ع.. عش.. عشان! بحبها
أمال: بتحبها وأنت عارف أنها مخطوبه لصاحبك!!
سيف: كان صحبي، وأنا مش بس حبتها، أنا عشقت روحها.!!
_فونه رن، رد بدهشه! وبعد م قفل استأذن وقال: هبقي أفهم حضرتِك كل حاجه ف وقتها، بس أنا لازم استأذن دلوقتي
هوصَلك ازاي يبني؟
_متقلقيش، هتشوفيني كتير، عن أذنك.
__________________
*ف المستشفي!
_بسمه! بسمااااه، اصحي الله يخربيتك هتودينا ف داهيه
يخربيتك ي سيف اي اللي جابك هنا ممكن منه تشوفك، وكدا الخطه هتفشل!
_طب تعالي نخرج برا الاوضه، عاوزك ضروري ف تعديل ف الخطه!
شكلنا هنروح ف داهيه بسببك منك لله، بس يالا.
*بعد ساعه إلا تلت بسمه دخلت الأوضه تاني ولا كأن حاجه حصلت.
___________________
صباح الخيير، كل دا نوم ؟! دا أنتِ طلعتي كسوله اووي، فوقي بقا عشان نمشي ولا مش عاوزه ترَوحي ولا ايي!!
=ازاي لاء طبعا عاوزه ارَوح أنا عاوزه أرتاح
طب يلا يحببتي، حمدالله ع سلامتك
اتصلت ب طنط أمال، صباح الخير يطنط منه قامت بالسلامه وأحنا جايين ف الطريق اهو، متنسيش اللي قولتلك عليه يطنط، إحنا قدامنا ساعه ونكون ف البيت
ماشي يحببتي تيجوا بالسلامه
سلام
=نزلنا ركبنا العربيه كنت سرحانه طول الطريق، فوقت ع صوت بسمه وهي بتنده
منه! إحنا وصلنا يلا يحببتي أنزلي، وأنا هجيب حاجه وجايه علطول
=خلاص ماشي
*فون بسمه بيرن ردت
_أنتِ فين يزفته؟!
سيف!! أنا بجيب اللي قولتلي عليه أنتَ فين؟!
_أنا مستنيكي تحت البيت، يلا بسرعه متتأخريش
حاضر
ألو، سيف أنتَ فين أنا وصلت!!
_بصي قدامك هتلاقيني بلاش حَول ع الصبح
أنتَ بتعاملني كدا ليه ياللي منك لله أنتَ!
_عشان أنتِ صديقه الطفوله، وباباكي يكون شريك بابا ف المصنع، وأهم حاجه كمان أنك أقرب حد لحبيببتي.
حبيبتك! مش لما تشوف هي هتحبك اصلا ولا لاء!
_هتحبني، أنا واثق ف أنها هتحبني
بس أهم حاجه متعرفهاش أني عارفه أن يوسف سابها عشان متزعلش
_طبعا عارف متقلقيش!
طب يالا يعسل نطلع بقا، أخرنا ع منه
*رنيت الجرس طنط فتحتلي، قمت غمزتلها راحت سابت الباب مفتوح بعد م دخلت
منتيي! بتعملي اي؟! انا جييت
=مم.. مش بعمل.
أنتِ بتعيطي؟!
=سمعت صوت ولد قطع كلام بسمه،
_القمر اللي زيك مينفعش يعيط
=اي دا، سيف؟!
بسمه وسيف ف نَفس واحد: أنتِ عرفاه!! أنتِ عرفاني؟!
=اه عرفاك، شوف صوره ليك ع فون يوسف قبل كدا ،وقالي دا واحد صحبي اسمو سيف
_المهم ألف سلامه عليكي يقمر
=قمر!! فين القمر دا؟
_ايوا طبعا قمر، ومتقوليش كدا تاني، أنتِ بس اللي مش عارفه قيمه نفسك
مخلاص يعم سيف أنتَ هتشقط البت ولا اي دي مخطوبه
=ضحكت بسخريه، كنت مخطوبه هوا أنا مقولتلكيش أني سيبت يوسف؟!
=سمعت صوت بيقطع كلامي أنا وبسمه
_سيبراااااايزز! جبتلك تورته للأحتفال بخروجك م المستشفي وأنك قومتي بالسلامه
=لسه هنطق..!
_أستني بس ف سيبرايز تانيه.! أدخلي ي ريهام
=لقيت بنت دخلت الأوضه، بس وشها مألوف جدا عليا والاسم مش غريب، ولقيتها بتقولي فكراني؟!
=اي دا وه!!! ريهام؟ مش معقول! وحشتيني اووي، كنت لسه جايبه ف سيرتك من فتره مع خطيبي، بس رحت ضربتها بالقلم بهزار، كدا تغيبي كل دا عليا ومتسأليش ع صحبه طفولتك؟!
حقك عليا والله غصبن عني كنت متضطريه أكمل تعليمي برا لحد م بابا الله يرحمو مات هناك، ف مبقاش ليا قعاد هناك ف جيت عشان أكمل تعليم هنا معاكي، وقولت لازم أستقر ف بلدي وسط صحابي
=البقاء لله، وزين م عملتي يحببتي
بس ألف سلامه عليكي ازاي حصل كدا، وأنا اسفه أني مكنتش معاكي الفتره اللي فاتت دي
*خدت بالي أن بسمه طبعا مش عاجبها الكلام لأنها بتغيير عليا اووي، و ف نفس الوقت متعرفش ريهام.
=ف رديت ع ريهام: لاء متقلقيش عليا أنا معايا بسمه ربنا يخليها ليا أتعرفت عليها بعد م أنتِ سافرتي من إعدادي وهي لسه معايا لحد دلوقتي، والصراحه مش بتسبني
*بسمه ف سرها: أيوا كدا والله كنت هنفخك ي منه لو مقولتيش كدا
=شكرا اووي ي سيف بجد، بس عرفتها منين؟! ووصلتلها ازاي؟!
_رديت عليها بضحك: عيب عليكي، دا شغلي أني أحققلك المعجزات، أنتِ أتمني بس
بسمه بسرعه عشان تلحق يوسف، أتكلمت وبطريقه كانت مبينه غيرتها ع منه: أنا هسيبكوا سوا شويا مع بعض، وهنزل أنا وسيف نجيب حاجه من تحت ونيجي علطول، وأنتِ ي منه يحببتي متتحركيش من مكانك، و اه صح التصوير غلط عشانك ها..
_________________
بسمه بعصبيه: كدا ي سيف يعني أنا أساعدك عشان تقرب من منه، وأنتَ تروح تجبلي واحده تقرب منها أنتَ عارف أني بغير عليها و…
_رحت قطعت كلامها، اهدي ي بسمه أنا عملت كدا عشان أفرحها مجاش ف بالي أنك هتتضايقي، حقك عليا أنا أسف!
خلاص أنا طيبه سامحتك حصل خير، بس أنتَ وصلتلها ازاي ي شقي أنتَ؟!!
_عيب عليكي يبنتي هوا أنا قليل!!
أخلص لازم تقولي عشان أسامحك وأفضل أساعدك بدل م…!
_لاء خلاص اهدي، جبتها م الفريندز اللي عند يوسف ومنه
يوسف! ومنه! خلاص أقفل الحوار دا مش عاوزه اسمع حاجه عن الزفت دا
_عندك حق والله، يالا نطلع بدل م منه تقلق
لاء م تقلق عادي، قول يالا نطلع عشان هي كل دا قاعده زمانها عماله تتكلم مع البتاعه اللي سيادتك جبتهالي دي
_طب يالا ي أم صورم أمشي من قدامي، وتمشي وأنتِ ساكته
________________
بعد م نزلت بسمه وسيف قعدت أنا وريهام اللي هي صحبه عمري من يوم م اتولدت لحد تالته اعدادي، لحد م سافرت مع باباها تستقر هناك وتكمل تعليم برا
طمنيني عليكي ي منه أنتِ كويسه!
=اه والله بخير، والحمدلله ع كل حال، أنا راضيه وعارفه أن دا نصيبي وأنا مش هعترض ع أرداه ربنا
ونعم بالله!
=صح يبنتي متجوزتيش متخطبتيش مفيش اي حاجه عاوزين نفرح!
صح أنا نزلت مصر بردو الفتره دي عشان كدا
=خير قوليلي، هتتجوزيي!!!! هنلبس فساتين اخيرا؟!!
اه شوفتي! أنا أتعرفت ع واحد من ع النت من 4شهور تقريبا، وحبني وعارف كل حاجه عني، عارف كمان أن بابا مات وأني بنت وحيده ومليش أهل، وأني حولت فلوس بابا اللي ورثتها هنا ع مصر ونزلت بعدها
=أنتِ ازاي وثقتي فيه؟ مش يمكن طمعان فيكي!! أنتِ بتفكري ازااي؟!!!
لاء متقلقيش أنا واثقه فيه وأختبرته كمان، عيب عليكي صحبتك بيجري ف دمها عروق مصريه اصيله بردو
=رحت ضحكت وقولتلها ربنا يتمملك ع خير يحببتي، لقيت بسمه وسيف طلعوا وطبعا بسمه قطعت كلامنا:
لي يحببتي هي هتتجوز يالا ألف مبروك، وربنا يجعلها أخر الأحزان يارب
_سيف بضحك: متهزريش بقا ي بسمه اكيد ريهام مش واخده ع الهزار دا
ريهام بتريقه: لاء طبعا ازاي! واخده عليه، دا حتي دمها عسل اووي
وهسيبك بقا أنتِ ي منه معاهم ولازم امشي عشان يدوب أروح أشتري الفستان وأظبط حاجتي، عشان الفرح يوم الخميس، وطبعا لازم تيجي
بسمه بسرعه: اه يحببتي قصدك هتيجوا، هنيجي كلنا متقلقيش، دا حتي سيف جاي
_وأنا ماليي!
=منه بضحك: خلاص هنيجي كلنا
*اليوم عدا عادي واحتفلوا بخروجي م المستشفي وسيف وبسمه نزلوا وقعدت ف اوضتي وقفلت النور زي العاده وشغلت قرآن بصوت هادئ، مفكرتش ف حاجه خالص ورحت نمت.
__________________
*جه يوم الفرح لبست دريس أوڤ وايت وجزمه سودا بكعب، وحطيت ميكب بسيط يخفي أثر الخياطه، وسيبت شعري عشان هوا طويل ف هيداري الخياطه اللي ف رقبتي، ولقيت بسمه وسيف تحت البيت مستنيني بالعربيه، ورحنا كلنا
_علفكره طالعه زي القمر، وشكل الدريس دا حلو فيكي واللون لايق عليكي جدا
بسمه وباين عليها الغيره: و أي كمان يسي سيف!!
_غمزتلها وقولتلها هجبلك برطمان نوتيلا بس اسكتي
خلاص اشطا موافقه
*وصلنا الفرح سمعت صوت بسمه وهي بتقول: عقبالك ي سيف أنتَ ومنه
_اه والله ياريت، من بوقك لباب السما يشيخه
=أنا لاء أنا مش عاوزه اتجوز، وأسكتوا بقا دي طالعه قمر اووي بياضها محَليها جدا
بسمه طبعا ردت عليا: والله أنتِ اللي قمر هي ولا حلوه ولا حاجه هي بياض بس
_غمزتلها وقولتلها: علفكره السمار أحلي بكتير! وكفايه صورم بقا يبت ي بسمه أنتِ، وعدي يومك ع خير
بسمه لسه هتتخانق مع سيف..! بس يجماعه ثواني مين اللي واقف جنب ريهام دا ولابس بدله؟ مش شيفاه كويس بس حاسه أني عرفاه اوي!
=قربت شويا منهم وأنا خايفه وقلبي بيدق بسرعه بس مش عارفه لي!
وبصدمه كبيره: اي دا؟ مش معقول اللي أنا شيفاه دا!!
عريسها يبقي يوسف!!
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى