Uncategorized

رواية أميرة الأدهم الحلقة الثالثة 3 بقلم غادة محسن

 رواية أميرة الأدهم الحلقة الثالثة 3 بقلم غادة محسن 

رواية أميرة الأدهم الحلقة الثالثة 3 بقلم غادة محسن 

رواية أميرة الأدهم الحلقة الثالثة 3 بقلم غادة محسن 

وبعدين جتلها مسج علي فونها  عباره عن صور لادهم ومارينا في أوضاع……… 

وجتلها مسج “متفكريش ان ادهم بيحبك هو محبكيش ولا عمره هيبحبك لو مش مصدقاني عندك الصور الي بعتها دليل علي كلامي باي ي بيبي” 

اميره دمووعها كانت بتنزل لوحدها وقع منها التليفون  وبقت  في حاله صدمه وقالت بحزن ودموع: ادهم ليه يعمل كده انا عملتوا ايه لكل ده ليه يجرحني بالشكل ده  فضلت تعيط وحست انها مش قادره وسحابه سوده بتخدها واغمي عليها 

فوقت وفتحت وقفلت عنيا فتحتها ولقيت ماما نايمه جمبي وبعدين افتكرت الي حصل امبارح غصب عني لقيت عنيا دمعت مسحت دموعي بسرعه علشان ماما متشوفهاش 

اسماء ام اميره: اي ي حبيبتي كويسه عامله ايه دلوقتي 

اميره بحزن : الحمدلله ي حبيبتي هو اي الي حصل 

اسماء: كنت قيامه اصلي قيام ليل لقيتك واقعه علي الارض حاولت اصحيكي بس مفوقتيش نديت اخوكي شالك وجابك علي السرير  وجبنا الدكتور وقال انك مجهده شويه واداكي حقنت مهدا  كده يا اميره تخوفيني عليكي ي بنتي 

اميره : معلش ي حبيبتي اكمني بذاكر واخر سنه فاهملت نفسي شويه هي الساعه كام دلوقتي اقوم الحق اروح الجامعه 

اسماء : لا خليكي النهارده متروحيش انتي لسه تعبانه 

اميره:  لا يا حبيبتي انا بقيت كويسه الحمدلله هي الساعه كام 

اسماء :الساعه ٦ ونصف 

اميره : طب انا الحق اروح الكليه بقاا 

اسماء : يا بنتي ارتاحي النهارده انتي لسه تعبانه واغمي عليكي امبارح 

اميره : والله ي ست الكل انا بقيت كويسه 

اسماء : طيب ي حبيبتي انا هقوم احضرلك الفطار علي ما تخلصي لبس 

اميره : ماشي ي ست الكل 

خرجت ودخل احمد اخوها 

احمد بلهفه : أميرتي عامله اي دلوقتي ي حبيبتي ينفع كده تخضيني عليكي امبارح 

اميره : معلش ي حبيبي  انا بس تعبت شويه ومحستش بنفسي غير وانا علي السرير 

احمد : يعني الموضوع ملهوش دعوه بادهم 

اميره بارتباك: لا ملهوش دعوه انا تعبت شويه بس 

احمد : أميرتي متحوليش تكذبي علشان مبتعرفيش انا اخوكي لو مش هتقوليلي هتقولي لمين 

اميره بدموع : خاني يا احمد جرح قلبي جرح كبير مش ممكن يداو جتلي صور ليه هو واحده مع بعض في……… 

احمد بحزن علي اختوه: خلاص ي حبيبتي متعيطيش اكيد في حاجه غلط ادهم عمره ما يعمل كده 

اميره بدموع : بس عمل والصور دليل علي كده 

احمد : خلاص ي قلبي متعيطيش حاولي تنسيه بقاا وطلعيه من قلبك 

حضنها وقالت بدموع : مش بايدي والله اني اطلعو مش زرار اضغط عليه اطلعوا بالسهوله كده انا محبتهوش في يوم دا حب طفولتي اول ما وعيت علي الدنيا محبتش غيره علطول كان بيتهم بيا مكنش يقدر يزعلني  مكنش يقدر يخليني اعيط 

طلعت من حضنوا وكملت بدموع : انت عارف ان هو مكنش بيحب يشوف دموعي كان بيقولي ان دموعي دا غليا عندوا اوووي ومبيحبش يشوفها  لما حد كان بيزعلني كان بيزعقلوا وبيتخانق معاه فاكر لما انت زعلتي مره وهو اتخانق معاك فاكر 

انا معرفش هو اتغير من ناحيتي ليه مع ان كل تصرفاتوا كانت بتاكد ان هو بيحبني  وفضلت تعيط 

احمد : خلاص يا حبيبتي متزعليش محدش يستاهل دموعك دي 

دخلت ساره وبصوت عالي : اميررررررررررررررره 

اميره بخضه : في اي ي حيوانه خضيتيني 

ساره بكسوف : اي دا احمد احم اسفه مكنتش عارفه انك هنا 

احمد  بمعاكسه : عادي ي عثل انت ي قمر خلاص قربت وهتبقي في بيتي 

ساره اتكسفت 

اميره: خلاص يابا انت وهي مش ناقصين محن علي اول اليوم قوموا من هنا بقا علشان ورايا جامعه عايزه اروحها 

ساره : محن اي ي عادمت المشاعر اسمها حب ورومانسية 

احمد بغمزه لساره : ونبي قوللها ي عثل انت 

ساره اتكسفت

واحمد خرج

ساره : مالك ي ميمي اي الي حصل ومالها عنيكي اي دا انتي كنتي بتعيطي 

اميره بحزن : هو مين سبب دموعي ديه غير اخوكي 

ساره : ليه هو حصل اي تاني 

اميره وحكت كل حاجه لساره  وشافت الصور 

ساره بصدق : لا اخويا ميعملش حاجه ذي كده هو يعمل اي حاجه غير كده انا عارفه ادهم عمروا ما يغضب ربنا 

اميره بحزن : خلاص مبقتش فارقه انا تعبت بجد واتجرحت جامد اووي 

دخلت ام اميره يلا ي حبيبتي الفطار جاهز 

اميره : ماشي ي ماما هلبس وهاجي اهو  

ساره : هخرج بره لحد ما تخلصي ونروح سوا 

ساره خرجت ولبست اميره وفطرت ونزلت هي وساره

وراحت الجامعه وقبلت صاحبتها مي ودخلوا اول محاضره  وساره راحت كليه آداب 

عند ادهم بقاا الي معذبنا 

كان نايم رن تلفونوا  وفتحوا 

اسر: يعني تيجي امبارح من السفر وانا اخر من يعلم 

(دا اسر صاحب ادهم اتعرف عليه في الكليه وبقوا صحاب جدا وحب بنت معاه في الكليه واتجوزها وجابوا بنت وسماها عشق ) 

ادهم:  انا جيت وملحقتش اعمل حاجه ولا اقول لحد اني جيت اساسا انت عامل اي واخبار عشق اي وحشتني اووي 

اسر  بابتسامه:  وانت كمان وحشتها وعاايزه تشوفك اووي وانت عامل اي واميره عامل معاها اي 

ادهم بغيره : قلتلك كذا مره متقلقش اسمها  اسمها مدام ادهم الشناوي 

اسر  :  مدام مين ي عم مش لما تخطبها الاول  وبعدين متنساش اخر مره قلتها اي دي كفيله انها تكرهك العمر بحاله 

ادهم بحزن : انا عارف اني غلط وغلط جامد اوووي بس كان ليا  أسباب مكنش ينفع  امسكها بيا اكتر من كده وانت اكتر واحد عارف حبي ليها وقبل ما اجرحها جرحت نفسي اكتر من مره علشان احافظ عليها وحبيبت اكون الراجل الي تقدر تتسند عليه انا مش بس بحبها انا بعشقها عشقها بيجري في دمي بس خلاص قربت  وهتبقاا ليا لوحدي لادهم  هتبقااا أميرتي انا 

اسر : ان شاء الله هتسامحك 

ادهم : يارب بجد وحشني كلامها معايا اووي ورخمتها عليا وحشتني كل حاجه فيها   ثم اكمل بغيره  ولا الحيوان يوسف كان عمال يعكسها ويقولها غمزاتك حلوه وعيونك احلا انا لو شفتوا قدامي مش هسيب فيه حتي سليمه كنت بأيد نار وهي ولا هنا وعماله تضحك وتتكلم معاه قاعد انا كيس جوافه معاهم 

اسر هحس بغيره ادهم فحب يضيقوا: الاه مهي الي حلوه و كمان شكل الواد وقع و  

قطعوا ادهم وقال بصوت عالي : اسرررررررررررررررر اقسم بالله لطربقك الدنيا علي الي فيها اميره مش هتكون غير ليا انا ولو حد قرب منها هنسفوا من علي وش الدنيا 

اسر بضحك : خلاص ي عم دا انا  صاحبك وخوفت منك الله يكون في عونها 

ثم ضحك ادهم واسر وقفل معاه 

وقال :  مش هتبقي لغيري ي اميرتي خلاص قربت

  انتي ملك ليا لوحدي ملك لادهم هتبقي أميره الادهم 

قام ولبس وراح  الشركه بتاعتوا 

عند اميره ومي خلاص المحاضرة وكانوا مروحين بس سمعوا صوت حد بينده لاميره 

…. : اميره 

اميره : نعم ي مصطفي 

مصطفي دا يبقا زميل اميره في الجامعه وبيحبها بس لسه معترفلهاش بكده ومستني الوقت الي يروح يتقدم ليها 

مصطفي  بحب :  بصراحه كنت عايزه بس انقل المحاضره بتاعت امبارح وعارف انك بتحضري بانتظام  وبتكتبي المحاضرات ممكن استعيرها منك 

اميره : تمام اتفضل………واعطته الدفتر 

مصطفي بحب : شكرا جدا يا اميره 

اميره : العفو 

وبعدين راحت عند مي ومشيوا قالت مي :متفكي شويه علفكرا باين انوا بيحبك اوووي 

اميره بضيق : بس انا ميحبوش ومش عايزه احب حد 

مي : حاولي تنسي ادهم ي اميره وافتحي قلبك لحد تاني مصطفي باين انوا بيحبك اوووي 

اميره بضيق : خلاص ي مي يلا نشوف ساره 

راحو عند ساره وروحوا كلهم 

دخلت اميره البيت

اميره بصوت عالي : امييييييييييييي 

اسماء : في اي يبت خضيتيني 

اميره بطفوله: انا جعانه اوووووووووووي 

اسماء  بضحك : طب خشي غيري علي ما اخلص 

اميره : اوك 

دخلت اميره وخلصت وادت فرضتها وخرجت وجه احمد وقعدوا علي السفاره كلهم 

اسماء : اميره حبيبتي 

اميره : اه حبيبتي دي اكيد وراها حاجه في عريس اكيد 

اسماء:الله ينور عليكي 

اميره : بس انا مش عايزه أتجوز دلوقتي 

اسماء : يا بنتي انا مش هعشلك العمر كلوا عايزه اطمن عليكي قبل ما اروح للي خلقني 

اميره واحمد : بعد الشر عليكي 

اسماء : الموت علينا حق انا عايزه اطمن عليكي وقلبي يرتاح احمد خاطب وشويه وهيتجوز  فاضل انتي ي بنتي انا عايزه اطمن عليكي وانا قلتلك شوفيه بس 

اميره :بس 

احمد: خلاص يا اميره شوفيه  مش هيحصل حاجه متوقفيش حياتك علي حد شوفيه وقولي رايك ارتحتي تمام مرتحيش مش هنغصبك عليه 

اميره بحزن : ماشي 

اسماء : هيجي النهارده علي المغرب ابقي جهزي نفسك 

اميره  :  حاضر 

اسماء : يارب يجعلوا خير ليكي ي بنتي 

خلصوا اكل واميره دخلت الاوضه ومستنيه عريس الغفلة وقالت لساره علشان تبقاا معاها وجه المعاد ولبست فستان لون بيبي بلوه ضيق من الوسط ونازل باتساع ولبست عليه خمار ابيض وحدت عنيها بقلم كحل اسود وحطت ملمع شفايف وكانت حقيقي ايه في الجمال كانت تسحر العيون من اول ما حد يشوفها 

دخلت امها : بسم الله ما شاء الله قمر ي حبيبتي ربنا يحميكي من العيون 

ودخلت ساره صفرت: الالالا مين المزه ديه انتي اميره صح ولا بدولوكي بحد جمر ي بت الاه 

اميره بغرور: انا قمر علطول اصلا 

اسماء : يلا العريس مستني بره 

خرجت اميره وراحو عند العريس ودخلت وهي باصه علي الارض مرفعتش عنيها  ام العريس :  بسم الله ما شاء الله بجد عرفت تختار ي بني قمر في تماموا  

اسماء :طب نقوم ونسبهم يتعرفوا علي بعض 

خرجوا وفضلت اميره بصت في الأرض لحد ما قال: هتفضلي بصه كتير كده

قالت اميره انا حاسه اني سمعت الصوت دا قبل كده رفعت وشها وشفتوا  اميره بصدمه: انت

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ظابط مخابرات للكاتبة سندس المصري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!