Uncategorized

رواية حدوتة هنا الفصل الثامن 8 بقلم جهاد عوض

 رواية حدوتة هنا الفصل الثامن 8 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثامن 8 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثامن 8 بقلم جهاد عوض

وقفنا البارت اللي فات علي ان ام احمد عااوزه تقول لهنا حااجه
هنا : اتفضلي اييه
الام : بصي يبنتي نا متعوده ديما اني مكدبش علي حد ونا عااوزه اقولك حااجه
هنا ( بقلق ) : اتفضلي ي طنط قلقتيني 
الام : لا مفيش قلق ولا حااجه هو لماا احمد كلمني وقالي هتجوز طبعاا انا فرحت جدا انوا هيتجوز بعد مراتوا الاولي لانوا كان عاايش علي ذكرهاا هي حب سنين بردو فناا لما سالتوا مين قالي دكتوره عندي في المركز طبعاا فرحت بس لماا قالي مطلقه ابتسامتي اتلاشت وقولتلوا لا يعني لا ولماا عرفت انم حاامل كمان قلت مستحيل الجوازه دي تتم اعذريني يبنتي بس اي ام مكاني كانت هتعمل كدا 
هنا : عذراكي ي طنط طبعاا وشمرا علي صارحتك 
الام : انا لسه مخلصتش كلامي انا طبعاا جيت علشان نتقدملك مكنش برضياا بس قلت اديكي فرصه اتعرف عليكي والشهده لله اول مشوفتك حبيتك جداا وقلت معقوله البين الصغيره القموره دي قدرت توقع قلبي ابني وكمان يقف قدامي علشان يتجوزك فرحت بيكي وفرحت علي فرحت ابني انوا هيتجوزك 
هنا : الله يخليكي ي طنط ولله 
الام ( ببتساامه ): يبنتي هماا كانوا شدينك من لسانك لما اتولدتي سيبيني اكمل النهاارده ونتي بتولدي نا حسيتك بنتي اوي وكنت خاايفه عليكي جداا وبنت لما جت الدنياا ونورت نا حسيتها حفيدتي مش بنتك بس حسيتها بنت احمد كمان انا عااوزه اطمنك وصدقيني مش هتلاقي ذي احمد ونا اعتبريني امك ورنيم كدا كدا متتطفله وبقت اختك خلاص نا خلصت يستي 
هنا : ولله ي طنط مش عاارفه اقولك اي علي كلامك داا بجد ربنا يخليكي ليناا 
الام : ويخليكي يحبيبتي يالا نامي بق وارتاحي
هنا : حااضر 
(فاصل سريع طبعاا اتفاجئتم من اللي كانت عوزاه ام احمد من هناا بس نا حبيت ابسطكم شويه وافرفش الروايه حبه وبجد بفرحه لما خيالكم يقترح حاجات وساعات باخد بيهاا متوقفوش توقع ???? )
” تااني يوم الصبح ” 
احمد : هنا لو تحبي تروحي ممكن اخليهم يكتبولك علي خروج 
هنا : بنتي هتيجي معايا 
ساره ؛ هي هتفضل هنا شويه
هنا : تمام نا مش هخرج غير وهي معايا 
عمتي : يبنتي هي هتبقي كويسه 
هنا : احمد هتلي بنتي 
احمد : حااضر 
خرج احمد زراح يحب البنت وفعلا بعد شويه جابهاا وجيه هنا اخدتها في حضنها وفضلت تعيط 
ام احمد : طب نتي بتعيطي لي دلوقتي
سااره : دي دموع الفرحه ي طنط مش كدا ي هنا 
هنا : ااه طبعاا 
عمتي : هتسميهاا اي يهناا 
هناا : هسميهاا فريده
ام احمد : ربنا يحمهالك يارب 
هنا : ياارب 
احمد  : هتيهاا بق ي هنا لازم ارجعهاا 
هنا بستهاا واديتهالوا
” بعد مرور اسبوع كانت هنا وفريده نرجوا من المستشفي والنهاارده سبوع فريده 
رنيم: متاكد من اللي هتعملوا دى ي احمد
احمد : ايوه 
رنيم : هنا ممكن تتدايق
احمد : متقلقيش 
” عند هنا ” 
كانت قاعده بتوزع سبوع علي الاطفال اللي هنا 
ساره : هنا تعالي فريده مش راضيه تسكت 
هنا : جاايه 
راحت واخدتها في حضنها وفضلت تتبطب علي ضهرها 
سااره : يسبحان الله سكتت
هنا  : يبنتي انا امهاا 
ساره : مااشي ي امهاا اتصلتي باحمد 
هنا : اه قالي انوا في الطريق 
ساره : في صوت دوشه برت يبقوا جم 
” في الخارج ” 
ام احمد : حبيبه تيته عاامله اي 
هنا ( ببتسامه ): كويسه بتسلم عليكي 
رنيم : هتيتها ي هنا شويه 
هنا : خدي بالك
رنيم : عيب عليكي 
احمد : هنا تعالي ثواني كدا 
هنا : ايوه 
احمد : تتجوزيني 
هنا : اييه
احمد : بعرض عليكي لتاني مره تتجوزيني 
هنا : نتا فجاتني 
الجميع من خلفهم وافقي بق يحجه
هنا ( بصلتهم ببتسامه ): امممم هفكر 
الجميع في صوت واحد : لسه هتفكري 
هنا : خلاص خلاص موافقه 
احمد : اخيراا طب اي نجيب الماذون 
هنا : لا لا مش با السرعه دي
ام احمد : هناجل لي العريس والعرويه اهم والشهود اهي وموافقين 
هنا : معلشي خليها بعد يومين 
عمتي : سبوها علي راحتها يجماعه
احمد: تمام مفيش مشكله 
خلص السبوع والكل روح البيت 
ساره ؛ لي خليتيهاا بعد يومين ي هنا 
هنا : مش حااسه اني مرتاحه 
ساره : ازي 
هنا : من بعد ما فريده جت الدنياا وهي بقت مسؤليتي حاسه ان احمد يعني 
ساره : احمد شكلوا كويس وابن نااس واكيد هيعامل فريده كويس 
هنا : انا عارفه بس حايفه في المستقبل فريده متتقبلش الوضه ونا مستحيل اجي علي بنتي ي ساره
ساره : مش هقولك متقلقيش اللي نتي فيه دا عاادي بس صدقيني فريده هتتعود علي احمد وهتحبوا ذي بابهاا با الظبط
هنا : امم ان شااء الله ي ساره
عدا يومين كان الكل بيجهز علشان فرح احمد وهناا 
هنا : نا مش فاهمه نتوا مكبرين الموضوع لي نا مش عااوزه فرح كتب كتاب كدا وخلاص 
رتيم : ادخلي البسي بس ولبسي فريده ونا هنادي حد من تحت يشيل الشنط 
” بعد شويه كانت هنا جهزت والكل جهزو ونزلوا ” 
هنا : افهم احنا رابحين فين وتكلمنا الصبح نجهز كداا وننزل لي 
احمد : هتفهمي كل حااجه لماا نوصل 
اتقسمنا علي عربيتين نا واحمد ورنيم وطنط والعربيه التانيه يوسف و عمتي وساره واسر طول الطريق كانت فريده ناايمه ونا ورنيم وطنط قاعدين نرغي وناكل لغايع لما احمد وقف وقال 
احمد : يالا انزلوا وصلنا 
هنا ( بستغراب ): مرسي مطروح 
احمد : متستغربيش جزء بسيط من المفاجاه خدي المفتاح دا والشاليه دا ليكي ول طنط ومدام ساره اجهزو ونتقابل بليل 
” في الشاليه ” 
هنا : ساره نتي عارفه حاجه ومخبيه عني 
ساره ( بستهبال ): هاا لا لا معرفش حااجه 
هنا : مش عارفه لي مش مصدقاكي 
عمتي : بطلي لمااضه بق ي هناا وتعالي نشوف هنعمل اي 
دخلت اوضه وحطيت شنطني ونيمت فريده وعملنا اكل وقعدنا لغايه لما رنيم جت 
رنيم ؛ نتي لسه قااعده يالا ي ماما الوقت بيروح مننا 
هنا : ايوه وقت علي اي بق
رنيم  : قومي البسي الفستان اللي جيباه دا وهاتي فريده هتبقاا معاياا اليوم كلو النهارده ونتي تفهمي 
اخدت منها الفستان وقمت لبستوا ولقيت واحده داخل تعملي ميكب وبعدين خلصت وخرجت
عمتي : اي الحلاوه دي ربنا يحميكي يروح قلبي من العين 
ساره : فمر ي هنا كلعاده 
رنيم : مين فين اصغر من التاني يوليه انتي نا كدا هبدا اغير 
هناا : بجد حلوه كدا 
الكل : طبعاا 
رنيم : يالا الواد اتسلق بره 
خرجت لقيت احمد واقف
ولابس بدله وجمبوا طنط ويوسف 
احمد كان واقف مزهول من جمال الفستان عليهاا مش عاارف يقول اي 
احمد : بق الجمال دا كلوا ليا بس 
هنا ( لتكسفت وبصتلوا وسكتت 
احمد : يالا بينا 
هنا : يالا 
نزلت من الشاليه وايد احمد كانت ماسكه ايدي لقيت الطريق كلوا متزين لغايه الشط ولقيت ناس وكوشه علي البحر وماءون قاعد مستنينا الكل اوى مشفنا فضل يسقف بصيت علي احمد لقيتوا مبتسم 
هنا : اي المفاجاه دي 
احمد : العصفوره قالتلي ان كان حلم حياتك تعملي فرح علي البحر ونا قلت احققلك الحلم دا 
هنا ( بفرحه ): مش عارفه اقولك اي حقيقي 
شويه والماذون كان كتب الكتاب 
” بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ” 
حقيقي مش عاارفه شعوري اي بعد ما سمعتهاا لتاني مره مش عاارفه فرحانه ولا زعلانه ولا متوتره 
الاغاني بدات تشغل وابطل بيرقص وفرحان ونا كمان حسيتني فرحاانه المره دي 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!