Uncategorized

رواية حب بالصدفة الفصل الثالث 3 بقلم أحلام تامر

 رواية حب بالصدفة الفصل الثالث 3 بقلم أحلام تامر

رواية حب بالصدفة الفصل الثالث 3 بقلم أحلام تامر

رواية حب بالصدفة الفصل الثالث 3 بقلم أحلام تامر

مصطفي ساب محمد وخرج علي اتفاق ان محمد هينعزم عندهم يوم الجمعه وكده ومحمد كان زعلان جدا أن ميار طلعت مرتبطه.
-محمد لنفسه اي ده هو انا ليه مضايق كده لا لا مفيش حاجه.. طب انا ليه عملت حوار المخالفه ده مع اني مستحيل ادخلها السجن.. طب ليه قلبي واجعني مع اني لسه عارفها اكيد يعني ملحقتش اتعلق بيها ده يبقي هبل.. يووه والله منا مفكر تاني اي الزفت ده.. 
-ميار ركبت مع مصطفى العربيه. مصطفى :هو انتي حياتك لازم فيها خناق يبنتي 
-ميار:والله انا معملتش حاجه غلط هو الظابط ده اللي غبي ودمه ساقع غبيي
-مصطفى:انا عارف برضو ان الظابط هو اللي غبي يلا عدي الجمايل دي كلمتلك حد من صحابي هناك وهو اللي حل الموضوع.
-ميار:عداهم يخويا.. المهم مش المفروض كنت دخلت شكرت زميلك ده من باب الزوق
-مصطفى:وانتي تشكريه بتاع اي منا شكرته مره 
-ميار بابتسامة:بتغيري علي اختك يا بطه. 
-مصطفى:اه طبعا بغير عليكي مش اختي وكل حاجه حلوه ليا بعد بابا وماما الله يرحمهم 
-ميار بحب:ربنا يخليك ليا يا احلي اخ ف الدنيا 
-مصطفى:ميار انا مش عايز اخسرك زي ما خسرت اهلي ان خسرتك هموت. 
-ميار:بعيد الشر عنك يا حبيبي ربنا دايما معانا ونا مش ناسيه حق أهلنا ولا انت نسيت 
-مصطفى:عمري ما هنسي يا ميار والله لدفعهم واحد واحد تمن فراق اهلي عننا وأنهم يتمونا بدري. 
-ميار:فاضل كام واحد فيهم
-مصطفى :اتنين 
-ميار:هما فين 
-مصطفى:ليه بدور عليهم 
-ميار:طيب
*********************
عند محمد كان مضايق من نفسو اويي انا ليه دخلتها القسم وبهدلتها معايا غبي غبي لازم ارن علي مصطفى واعتذر له برضو هيه حبيبتو ولازم اعتزرلها برضو عن التصرف المراهق ده وانسي الموضوع ده كلو ومسك تليفونه عشان يرن علي مصطفى.. في الوقت ده مصطفى كان وصل قدام بيتهم ونزلو مصطفي قال لميار تدخل وهو هيرد ويحصلها. 
-مصطفى:الو يا محمد ف حاجه ولا ايه. 
-محمد:مصطفى ممكن اقابلك 
-مصطفى:خير ف حاجه ولا ايه قلقتني.
-محمد:لا عادي بس كل الفكره عايز اقولك على حاجه. 
-مصطفي تمام اجيلك طيب ولا نتقابل ازاي
-محمد:تمام اقابلك ف كافيه***. 
-مصطفى:تمام. مع السلامه
قفل مصطفى وكان مستغرب اويي من طريقه محمد وكده وقرر يدخل يسلم علي. جدته ويروح لمحمد… مصطفي دخل لقي جدته وميار وأيه قاعدين.. مصطفى دخل سلم علي جدته وبص علي ايه وقال:وحشتيني اوي يا ميار يا اختي والله. 
-ميار:متشوفش وحش يا روميو. 
-ايه بخجل:طب استأذن انا يا ميار اديني اطمنت عليكي. 
-مصطفى:طب ونا
-ميار:مصطفى فوق الله يخربيتك البت قلبت طماطمه 
-مصطفى بتوهان:هو فيه احلي من الطماطم.. كل ده وايه هتموت من الكسوف وجده ميار ماسكه نفسها عن الضحك بالعافيه 
-ميار بتساير مصطفي :بتحب انت الطماطم صح
-مصطفى:اآآ احم احم هو اي في اي بتبصولي كده ليه 
-ميار:ولا حاجه يا حبيبي كنت بسأل تيتا عن سعر الطماطم كام ف السوق
-أيه:انا ماشيه بقي يا ميار عشان اتأخرت.
-ميار:متباتي معايا وخلاص 
-أيه:لا لاةمش هينفع لازم امشي.. سلام
-مصطفى:طب ثانيه اوصلك انا كده كده خارج. 
-أيه بتوتر:لا لا انا هروح لوحدي. 
-مصطفى:لا طبعا مينفعش اسيبك لوحدك.
-ميار:طب ممكن اجي معاكو واهو ايه تبقي مطمنه. 
-مصطفي:يلا.. وبعدها خرجو ومصطفى ركب العربيه وايه ركبت وراا وكذالك ميار ركبت جمبها 
-مصطفى:انا كنت بفكر اشتغل سواق اصلا اي رايك يا ميار. 
-ميار:والله حلو واهو تفضل تلف في بلاد الله 
-مصطفى بعصبيه مصطنعه :طب والله لوريكي لما اروح 
-ميار:طب بص قدامك بس الاول خلينا نول باسلامة عشان تنتقم مني براحتك بدل مانت عينك هتخرج من المرايه????
-مصطفى :اي ده مكشوف اوي كده
-ميار بمزاح:جوي جوي يا بوي
-مصطفى بص لايه ف المرايه وقال:امال انتي وشك احمر كده ليه يا ميار. 
-ميار وفهمت قصده:معلش بقي ياحبيبي اصل ف واحد كده عايز الضرب بيعاكس ونا قلبي الضعيف لا يستحمل كل هذا. 
-مصطفي:احم احم اهاا قولتيلي ماشي لينا بيت يلمنا. 
-وبعد كده وصل أيه لحد بيتها ورجع وصل ميار للبيت برضو عشان يروح لمحمد… وبعد شويه مصطفى راح الكافيه لقي محمد قاعد راحلو وقال:معلش يا محمد بس كنت بوصل ميار البيت. 
-محمد ف نفسه:هو ازاي هيه محجبه وشكلها محترم ومره تحضنه ومره تخليه يوصلها المفروض ان كده حرام 
-مصطفى:لي يبني سرحت ف اي. 
-محمد:بصراحه انا كنت عايز اعتزرلك 
-مصطفى باستغراب :لي بس بتقول كده 
-محمد:اصل بصراحه انا اللي دخلت اختك القسم لأنها كانت مخالفة ده غير انها علت صوتها عليا وانت عارفني بكره اللي صوته يعلي عليا ونا مكنتش اعرف انها تبعك والله. 
-مصطفى بابتسامة:خلاص يمحمد الي حصل حصل عادي يبني
-محمد :بصراحه ضميري مأنبني وكنت عايز اتأسف للانسه آ آآ هي اسمها اي صحيح 
-مصطفى:ميار يبني انت ازاي متعرفش الاسم مش المفروض انك واخد بطاقتها عشان المحضر
-محمد:اه اه معلش نسيت.. المهم كنت عايز اعتزر لها 
-مصطفى:تمام ممكن تبقي تعتزرلها لما تيجي عندنا يوم الجمعه 
-محمد باستغراب:اي ده هيه هتبقي موجوده 
-مصطفى:امال يبني هتروح فين هيه ملهاش غيري. 
-محمد:اهاا تمام
-مصطفى:وخطرت علي باله فكره شيطانيه بحيث يعلم علي ميار عشان بتفضل تفصل بينه وبين أيه وكمان كان عايز يدي درس بسيط لمحمد.
-مصطفي :بس عايز اعرفك حاجه ميار متسامحش بسهوله
-محمد:ازاي يعني 
-ممكن تجيب لها هديه وهيه تسامحك.
-محمد لنفسه هو ازاي مصطفى عادي كده يطلب مني ادي هديه لحبيبته اي الهبل ده ده انا لو مكانو كنت دفنتني
-مصطفى :هلا قولت اي
-محمد منا مش عارف هيه بتحب اي
-مصطفى بخبث:بسيطه انا اقولك.
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى