Uncategorized

رواية توأمي الفصل الثالث 3 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل الثالث 3 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثالث 3 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثالث 3 بقلم منة سامح

عند فريدة راحت بيت امها وهو بيت بسيط جدا وصغير وعمالة تعيط جامد علي عيالها الي ضاعوا وبيتها 
فريدة بعياط  شديد:ياتري انتوا فين دلوقتي وعاملين ايه 
_____________________عند نورين وهيا داخلة جامعتها وقفها شاب 
_ مش ناوية تحني بقي
نورين بصتله بقرف وكملت مشي 
_ استني بس ومسك دراعها 
نورين بصوت عالي وغضب:شيل ايدك يلا انت اهبل ولا ايه 
_ اتعصب اوي ولسة هيضربها لقي بوكس في وشه 
مازن بغضب وهو بيضرب فيه :انت ازاي تضرب بنت يلا هاااا وعمال يضرب فيه لحد اما الناس حاشوه من عليه 
الشاب بغضب:والله ماانا سايبك وانتي بتاعتي انا وهتشوفي  ومشي 
مازن كان هيروح يضربه تاني بس نورين مسكته وقالت:لا لا خلاص حصل خير سيبك منه
مازن التفت ليها باعجاب وقال:تبقي تخلي بالك ياانسة بعد كدة  
نورين  :والله هو الواد ده كل مرة ييجي كدة بس بجد انا متشكرة جدا ليك والله تعبتك معايا بعد اذنك وجاية تمشي 
مازن بسرعة:ط طب مش هشوفك تاني 
نورين بصتله باستغراب:افندم 
مازن بتوتر :لا لا والله مش اقصد حاجة و…
قاطعته نورين بضحك:ايه ياعم ده مسورة واتفتحت ولو علي هشوفك ولا لا فربنا هو الي عالم ولو لينا نصيب هنتقابل تاني وبصتلوا بابتسامة ودخلت 
مازن سرح في ضحكتها وفي ملامحها الجميلة ديه وقال بتوهان:قمر قم….استغفر الله ايه الي بقوله ده بس بردوا قمرين مش قمر ومشي 
___________________نرجع لمليكة وهي داخلة الجامعة خبطت في شاب 
مليكة بغضب :ايييييه مش تفتح يااعمي انت 
اياد بغضب :اعمي في عينك وكمان انتي الي غلطانة وبتشتمي كمان ده انتي بجحة صحيح 
مليكة اتعصبت جدا وقربت عليه وقالت بصوت فحيح الأفاعي:انت قد الي قولته ده 
اياد خاف من منظرها بس مبينش واتكلم بشجاعة مصطنعة:ا اه ق…….
ولسة  مكملش كلاموا لقي مليكة بتدوس علي رجلوا جامد لحد اما أتوجع مليكةشالترجلها بنصر وقالت وهي ماشية ده اخرت الي يجي عليا ومشيت وسابتوا
اياد بألم :اااااه يابنت المجنونة رجلي اهئ اهئ منك لله ياشيخة ربنا علي الظالم والمفتري ….بس ايه قمر قمر يعني مفيش كلام ومشي 
________________عدا اليوم من غير أي أحداث في الليل في بيت مليكة واخواتها 
كانوا قاعدين هما التلاتة مع بعض وكل واحد حكا الي حصل للتاني 
نورين بضحك:ههههههههه لا بجد مسخرة دوستي علي رجله 
مليكة بغيظ :بت بت اصلا انا كنت متعصبة منك وهو جه خد العصبية بقي نصيبه هنقول ايه وبطلي تضحكي بقي علشان مقومش عليكي 
نورين بتحاول تكتم ضحكتها 
بعد وقت مليكة بصا للفراغ و سرحانة والدموع في عينيها قربت عليها نورين وقالت بهدوء:انا عارفة انتي بتفكير في ايه  انسي ياحبيبتي وده قدروا 
مليكة وهي علي نفس وضعها:مات وهو ماسك في ايدي مات وانا بقلوا متسبنيش انا مليش غيرك م مسمعش كلامي …وبعدين بصتلها بدموع:كنت فاكرة أن ماما مش هتسبنا كنت فاكرة أنها هتحتمينا وتحمينا كنت فاكرة بقي للاسف 
نورين عينيها دمعت وخدتها في حضنها جامد ومقدرتش تتكلم وفضلوا حضنين بعض شوية وكل واحد كتوم ومش عارف يتكلم عن الي جواه
_______________عند مازن واياد
مازن قاعد سرحان وبيفكر ضحكتها وبيبتسم جه اياد 
اياد وهي بيقعد :الي واخدة عقلك 
مازن بتوهان:ها 
اياد بضحك:ها لا ده انت مش معايا خالص …..وأكمل بخبث:طب هي اسمها ايه
مازن بنفس التوهان :مش عارف نسيت اعر……
فاق مازن وبص علي اياد لقاه عمال يضحك جامد مازن بصلوا بغيظ وقال :نينينيني بطل علشان مقومش عليك والله ما هسيبك 
اياد وهو بيحاول يكتم ضحكتوا :عملت ايه النهاردة 
مازن :روحت جامعة وخلصت كل الإجراءات بتاعت المسابقة بس هي لسة مش دلوقتي يعني بعد سنة كدة …..ومع انك بارد بس هحكيلك بقي وامري لله قابلت بنت هناك ايه جميلة اوووي بس ياخسارة نسيت اعرف اسمها واي حاجة عنها
اياد افتكر مليكة وافتكر ملامحها وهي متعصبة وابتسم 
مازن بخبث:لا ده علي كدة بقي الحكاية فيها إنا ومش انا لوحدي الي وقعت يلا قول اسمعك
اياد بغيظ وهو بيحدفوا بالمخدة :بس يابارد ……بس هقولك عارف ليه مش علشان خضار عيونك لا علشان مفيش غيرك وبدأ يحكيلوا الي حصل 
مازن بضحك:ههههههههههه لا لا مسخرة مش قادر 
اياد بغيظ وهو بيضربوا بالمخدة: والله لو مسكتش هقوم اكسرك وكمان انا متعصب لوحدي 
مازن بصلوا ووبيحاول ميضحكش 
اياد وهو بيقوم بغيظ:اضحك اضحك لحسن يطقلك عرق انا داخل انام ودخل
ومازن قعد يضحك 
___________________ في المكان المجهول 
الباشا:وانت عايز ايه دلوقتي
احمد بخبث:لا بص انا عارف انت عايز ايه انت عايز مليكة وانا عايز اختها فبلاش لف ولا دوران (ايوة ايوة هو ده نفس الواد الي فوق وطبعا عايزين تعرفوا الباشا )
عمر (الباشا) :يعني كدة خالصين انا موافق بس انا مش هنفذ دلوقتي خالص انا براقب بس معايا 
احمد :معاك وابتسم بخبث وقال:الصبر حلو بردوا 
___________________عند سيد في البيت
بيجيب ستات ومقديها في الشقة وهو قاعد دخل عليه راجل كبير شوية 
وقال بغضب:انت مش قولتلي هتجبلي بنت مراتك لحد عندي 
سيد………
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!