Uncategorized

رواية ما وراء الحقيقة الفصل الثالث 3 والأخير بقلم رضوى محمود

 رواية ما وراء الحقيقة الفصل الثالث 3 والأخير بقلم رضوى محمود

رواية ما وراء الحقيقة الفصل الثالث 3 والأخير بقلم رضوى محمود

رواية ما وراء الحقيقة الفصل الثالث 3 والأخير بقلم رضوى محمود

وقع مالك منهم ع الأرض و ودوه المستشفى…و الدكتور قال إنه دخل ف حاله عصبيه حادة…
ندى:مش كفايه بقى كده!!!!!!!!!!!!!!!!
ايمن(بصوت عالى):هو اى ال كفايه!!احنا قررنا قرار من الأول لازم نتحمل كل عواقبه!!
ندى(بنرفزه):الراجل كان هيموت مننا..وانت قولت انك حاسب كل حاجه بالملى 
_________________
Flashback..
مالك(بعياط ووش شاحب):مش عارف انساها ي دكتور…عملت كل حاجه عشان أنساها بس كل حته بروحها بفتكرها لدرجه انى بقيت اشوف كل البنات هى…
ايمن(ببتسامه سمجه):طيب انا هكتبلك ع دوا تاخده لمده يومين و متشوفش الشارع خالص خلال اليومين دول و هتبقى زى الفل..
*ايمن كتب ل مالك ع الدوا…و مالك خد الروشته و مشى..
ايمن (للممرضه):ممكن تطلبى من الدكتوره ندى انها تيجى ثوانى!!
*بعد شويه…
ندى:خير ي دكتور!!
ايمن:فى مريض اسمه مالك..زوجته و والدته اتوفوا من شهرين ف حادثة كان هو ال سايق وهو الوحيد ال طلع عايش منها… و فقد جزء كبير من الذاكره و مش فاكر حاجه تقريبا غير الحدثه حاسس بالذنب لدرجه أن مخ علطول مصورله أن مراته و أمه معاه…
ندى(بعدم فهم):ايوه طب حضرتك عاوزنى اعالجه معاك يعنى!!
ايمن:حاجه زى كده..
ندى:….
ايمن:حضرتك طبعا عارفه أن ال يخلى شخص يفقد جزء من الذاكره انه كان ف الأول عاوز ينسى!!
ندى:ايوه!!!
ايمن:عارف ان ال هقوله ده هتفكرينى مجنون بس خليكى معايا للآخر…بما انك دكتورة مخ و أعصاب ف عاوزين نعيشه مكان الحدثه و نهيأله الجو انه يدخل ف صراع بينه و بين عقله الباطنى عشان يحاول يفتكر اى ال حصل و اى ال شتته خلاه ينسى جزء من الذاكره و ده هيساعده اكتر ع العلاج!!
ندى:بس حضرتك عارف طبعا ان كل الكلام ده عباره عن حبر ع ورق متنفذش قبل كده!
أيمن:مهو احنا بكده هنعتبر اول دكاترة تنفذ حاجه زى كده و اكيد هيبقى لينا مؤتمرات عشان نسجل نجاحنا ده!!
ندى:حضرتك عارف ان الرجوع بالعقل الباطنى ده لو منجحش ممكن يخلى المخ ف صراع دائم قادر ع جعل الجسم رافض انه يطلع للواقع و يفضل ف الغيبوبة؟!
ايمن:انا درست كل حاجه بالملى و انا و حضرتك هنتابعه خطوه خطوه و نخليه يشوف ال حاجات ال احنا عاوزينه يشوفها…
ندى(بتردد):طب افرض أن انا وافقتك هتعمل اى!!
ايمن(بفرح):بصى انا عطيته دوا يخليه ف يومين مهلوس و يسمع ال احنا عاوزين نخليه يصدقه بس…و انا كل يوم هروحله اهيأله انى أخوة…و انتى أخته….و نعيشه ف جو الاسره…
ندى:طب هو الدوا ده يخلص مفعوله ف قد اى؟
ايمن:ع حسب استيعاب الشخص بس اقل مده أسبوعين….أسبوعين و بيروح تأثيره
ندى(بحيره):طيب هوافق نشوف آخره ال هيحصل…
*عدى يومين و ايمن و ندى وهموا مالك انهم اخواته و أن مامته بتيجى كل فين و فين تشوفهم و بالفعل هو صدق…
_بعد 5ايام…
ندى:اى خلاص قررت؟ 
ايمن:اه خلاص أمنيه هتمثل أنها ريم مراته…و اكيد عقله هيصورله أنها نفس ملامحها…و اختفائها فجأه ده هيخلى عقله الباطنى يفتكر الحدثه تتدرجيا و أنه فعلا فقد مراته..
*و فعلا أمنيه راحت ع نفس المكان ال هو بيقعد فيه كل يوم و هو فعلا عقله صورله انه شافها قبل كده بس مش عارف فين…و أما وصلوا البيت كانت واقفة بره و استخبت…
_ده خلى عقله يبدأ يدور عليها تلقائى بس مش هيشوف كل البنات إنها ريم مراته…
*تانى يوم اقنعوه أن والدته ماتت و أنه ساب شغله…بس الغلطه آب وقعوا فيها أن الأمن قال إنه سايب الشغل من أسبوعين و ايمن قاله انه اترفد من شهر…و العلاج ده اى غلطة فيها بفوره….و أما شاف أمنيه ل تانى مره و اخدها البيت ف هى عشان تقنعه أنها شبح و محدش بيشوفها غيره ع أساس أنها ماتت…
_بس حصل أن عقله مقدرش يستوعب ف الأيام البسيطه ده كل المعلومات ده…و دخل فعلا صراع مع عقله بس ده سببله صدمة عصبيه حادة…
________________
Back..
ايمن:احنا لسه ف اول الصراع ده و هو لسه معداش عليه 3 أيام ال لو مطلعش منهم يبقى كده عقله تغلب عليه…
ندى(بعصبية اكتر):انت عارف انه لو مات احنا ه….
*قاطعهم الدكتور و هو بيقول المريض فاق…
ندى و ايمن ف صوت واحد:فاق؟! !!!!!!!
*دخلوا بسرعه 
ندى:اسم اى!!
مالك:انا م..مال..مالك
ندى:استجابة المخ سليمه..
ندى:اسم مراتك اى!!
مالك:ر…ري
*دخل ف غيبوبة تانيه…
_كده المخ بيسترجع الذكريات واحده واحده لازم نفضل جمبه عشان لو حصل اى مضاعفات للحالة…
*بعد يومين مالك فاق وهو بيدمع… 
مالك(دموعه نزلت):ريم الخاينه…
ندى:الخاينه!؟؟
مالك:قتلتها عشان اغسل عارى…
ندى:بس ريم متقتلتش ريم عملتوا حادثة و ماتت..
مالك(دموعه نزلت غصب عنه):لءه انا قتلتها…قتلتها و كنت هدفنها و كأنها اختفت فجأه…بس…
ايمن:بس!!!
مالك:كانت كل حاجه ماشية كويس لحد م أمها جت…
…….
مالك:أمها شافتنى و انا بنزل جثتها العربيه..امها شافتنى…ف كان لازم أقولها انى رايح أسلم نفسى للبوليس…و كنت رايح الصحرا اقتل أمها و ادفنهم سوا…بس ال حصل غير كل توقعاتى…العربيه اتقلبت بينا و انا مكنتش فاكر اى حاجه غير أن العربيه اتقلبت و بس مش فاكر اى ال حصل أو فى أى كل يوم كان بيجيلى كابوس ب ال حصل بس ع هيئة أشباح…
ندى:انت عارف انك كده بتعترف ع نفسك!!
مالك:انا موافق ب اى حاجه حتى لو الموت بس أهم حاجه غسلت عارى ب ايدى…
ايمن:طب هو فين الولاا ال كانت بتخونك معاه!!!
مالك:نط و حتى مشوفتش وشه ساعتها…
*فعلا تجربه ندى و ايمن اتثبتت ضمن أهم اكتشافات ظهرت و خدوا جوايز ع التجربه ده و تم تكرمهم…و طبعا ايمن اتجوز ندى
_أما مالك دخل السجن ف موت حماته و موت مراته كان دفاع عن الشرف ف مأخدتش عليها أحكام…
#ما_وراء_الحقيقه
تمت????
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أسيرت قلبي للكاتبة فاطمة العربي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى