Uncategorized

رواية تقاليد الريف الفصل الثالث 3 بقلم دينا رجب

 رواية تقاليد الريف الفصل الثالث 3 بقلم دينا رجب

رواية تقاليد الريف الفصل الثالث 3 بقلم دينا رجب

رواية تقاليد الريف الفصل الثالث 3 بقلم دينا رجب

صحيت علي تخبيط جامد علي باب الشقة لسة جاية افتح الباب لقيت مروان بينادي عليا
مروان…مريم يا مريم
انا…..نعم
مروان ….حضرتك مش شايفة انتي رايحة تفتحي الباب و انتي لابسة ايه 
ببص علي هدومي لاقيت نفسي لابسة شورت و تيشيرت كت
انا ….معلش مخدتش بالي و روحت ت دش و غيرت هدومي و مروان فتح الباب و كان أهلة و اهلي 
بقلمي Dina Ragab
مروان ….أهلا اهلا انفصلوا
بابا….شكرا يبني
مروان ….اتفضل يعمي 
و نادي عليا 
مروان ….مريم ي روما 
انا …..حاضر جاية
لبست بنطلون بوي فريند ازرق علية تيشرت احمر و عملت شعري ديل حصان و طلعت اسلم عليهم سلمت علي حماتي و كل اللي فأين معادا اهلي قولتلهم من بعيد ازيكوا و خلاص 
دخلت المطبخ عملت عصير و قدمتهلهم و قعدت شوية معاهم و انا متجاهلة اهلي خالص  
وبعد شوية مشيو كلهم و مروان نزل الشغل و فضلت قاعده لوحدي زهقت من القاعده قولت اعمل كيكة البرتقال 
شغلت اغنية حته حته حته من قلبي لحسين الجسمي 
انا …..ياحته حته حته من قلبي لقيت نصي و لقيت جوي و عندي انتي في حتة و ليه هخبي تعالي بصي بتحلوي 
بقلمي Dina Ragab
خلصت عمايل الكيكة و بهدلت نفسي و بهدلت المطبخ انا بقيت كلي دقيق 
 و انا مندمجة و بغسل الموعين لقيت مروان جه من الشغل و دخل المطبخ لقانون لي دقيق و مندمجة مع الأغنية و برقص و بغسل المواعين بقي مش قادر يمسك نفسه من الضحك و راح حضني من ضهري و قالي  
مروان بضحك…..الجميل بيعمل ايه
بقلمي Dina Ragab
انا …..اتخضيت و لسة هصوت راح حط أيدوا علي بقي و قالي  
مروان بضحك …….في ايه ي هبلة براحة مالك اتخضيت كده 
انا…..لا رد
مروان شال أيده من علي بقي 
انا…..حرام عليك يشيخ حد يخض حد كده 
مروان بضحك….اعملك ايه ما انتي اللي مندمجة مع الأغنية 
انا بضحك ……ماشي تسلم هردهالك خلي بالك
مروان بضحك ….مقولتيش برده بتعملي ايه 
انا…..بعمل كيكة بالبرتقال تستاهل بوقك
مروان …..و علي كده انتي بتعرفي تعملي كيكة و لا هتبوظ
انا…..عيب عليك دا انا الشيف مريم
بقلمي Dina Ragab
مروان بص ع المطبخ و قال ماهو باين جدا انك شيف 
و فضلنا نضحك شويه و بعدين شميت ريحة غريبة و قومت بسرعة 
انا …..الكيكة…الكيكااااااه الكيكة احترقت و جريت ع المطبخ 
بفتح الفرن الكيكة انفجرت في وشي ووشي كله باظ من سواد الكيكة و قعدت اعيط
مروان جه…….مالك بتعيطي ليه و ايه اللي علي وشك ده 
انا بعياط….الكيكة اتحرقت اهي اهي 
بقلمي Dina Ragab
مروان بضحك …..امال راحت فين الشيف مريم 
مريم بضحك …..معرفش اظن هربت هههههه
مروان …ولا يهمك ي قمر ادخلي خودي دش كده عشان اللي ع وشك ده و بعدين ناكل 
مروان ….اي رايك ناكل شاورما و لا بيتزا و لا كريب 
انا ……اممممممم ماشي هاتاي شاورما 
مروان…. تمام و  انا هجيب كريب 
انا …. تمام
دخلت خدت دش و لبست بجامة و عملت شعري كحكة و الاكل و صل و كلنا و شربنا ببسي 
بقلمي Dina Ragab
انا …..انا خلاص هنفجر من كتر الاكل 
مروان بضحك …..اكل ايه يحجة انتي مكملتيش الساندوتش 
انا ….لا كفاية انا خلاص هفرقع 
و فجأة الكهرباء قطعت 
روحت نطيت علي مروان و مسك في جامد و بعيط
مروان بخصة…..كمالك ي مريم في اي ي حبيبتي اي اللي حصل 
بقلمي Dina Ragab
انا و انا بعيط …..انا بخاف من الضلمة اوي و فضلت اعيط 
مروان حضني وقالي…متخافيش ي حبيبتي انا جمبك اطمنت و بطلت عياط و قعدنا ع الحال ده ساعة 
مروان شكل الكهرباء مش جاية 
انا داخل انام
انا ……مروان ممكن اطلب منك طلب 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى