Uncategorized

رواية غيث ومرام الحلقة الثالثة 3 بقلم منار رضا

رواية غيث ومرام الحلقة الثالثة 3 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الثالثة 3 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الثالثة 3 بقلم منار رضا 

مامت مرام/ ادخل ي استاذ ادخل.

غيث/خالتوا عاملة اي وحشاني والله ودخل الشقة وقعد علي الكنبة ها ي حبيبتي عايزاني في ايه اعلق الستائر ولا اشيل السجاد هدين حيلي اكمني وحيد ولا حبيب ولا قريب.

مامت مرام/لا ي لمض عايزاك في حاجة تانية بس ماشي تعليق الستائر عليك زي كل سنة.

غيث/خالتوا حبيبت قلبي تؤمر وانا انفذ عايزاني في ايه ي ست الكل.

مامت مرام/ايه الي انت قولته لمرام ده ي كبير ي عاقل.

غيث /عينة بتروح يمين وشمال مش عارف يبص في عين خالتوا ومكسوف.

ماما مرام /غيث رد عليا انت بتحب مرام.

غيث / بصي ي خالتوا هقولك بس خليكي هادية وخلي الشوز في رجلك ميتحركش  ماشي ي خالتوا ي قمر .

مامت مرام/غيث اتكلم ي حبيبي عشان متعصبش .

غيث /رح قال بسرعة الصراحة انا بحب مرام من واحنا صغيرين وعايز اتجوزها .

مامت مرام /فضلت تضحك من وانتوا صغيرين علي اساس ان انتوا كبار ي غيث.

غيث/فاكرة ي خالتوا لما كنت أنا ومرام بنروح الحضانة وهي كانت بتروح تفضل تعيط  لحد مانشوفي تسكت وتنام علي رجلي مرام كانت بتروح الحضانة عشان تنام علي رجلي وانا كنت افضل اصحيها عشان تاكل ومكنتش بترضي واجبها من الحضانة وافضل العب معاها واجلبها العاب وحاجات حلوة خالتوا انا بحب مرام اوي والله وانا مش صغير انا عندي 19 سنة ونزلت شغل دلوقتي بجانب دارستي والشقة بتاعتي موجودة وبإذن الله كلها سنتين واكون جاهز ومخلص ل حاجة وساعتها هاجي اتقدم رسمي لمرام ي خالتوا ومرام من دلوقتي بقت خطيبتي .

مامت مرام /وانت خدت القرار خلاص لسة عمك الاول القرار ليه ومرام لسة معرفناش راءيها.

غيث /ي خالتوا ي عمي مش هيرفض طلب ليا هو بيحبني اصلا وبيعزني ومرام انا واثق انها هتوافق.

مامت مرام /الي فيه الخير ربنا يقدمه ي حبيبي بس دلوقتي متكلمش مع مرام في اي حاجة فاهم مرام صغيرة ومش عايزة اشغل تفكيرها عشان دراستها كلامي مفهوم .

غيث/حاضر ي خالتوا ومرام في عنيا الاتنين.

مامت مرام /ماشي ي استاذ والكلام ده شيله من دماغك خالص لحد ماربنا يسهل ومتكلمش مع مرام في اي حاجة من كدا تاني .

غيث/طبعا ي خالتوا علم وينفذ …قام من علي الكنبة وشاور لخالته وهو رايح عند الباب باي ي خالتوا عايزة حاجة قبل ماانزل .

مامت مرام/لا ي غيث سلامتك.

غيث/نزل علي السلم وكان بيفكر أنه لازم يجتهد في الكلية ويشتغل كويس عشان يجهز نفسه ويفوز بمرام حب حياته

 (بس ثانية كدا ي شباب تفتكروا مرام فعلا حب حياة غيث ولا كله مشاعر مراهقة  وشوية وقت وهتختفي المشاعر دي يلا بينا نكمل ونشوف)

اول ماغيث نزل من باب العمارة عيونه كانت بتدور علي مرام عيونه   وقعت علي مرام وهي بتجري وتلعب عيونه مكنتش شايفة غيرها ولكن الكون كله سكت ومش شايف غيرها هي وجمالها وشقاوتها وخفة دمها وضحكتها مع عيونها الي بتقفل وهي بتضحك الي لما بيشوفها قلبه بيتنطط جوا ضلوعه بيبقي عايز يخبيها جوا ضلوعه من الدنيا بحالها فاق من سرحانه علي مرام وهي واقفه قدامه .

مرام/غيث مالك سرحت في ايه.

غيث/ (بصوت مش مسموع فيكي ي قمر) مش سرحان في حاجة  تيجي نجيب ايس كريم  .

مرام /طبعا ي بني موافقة مرام بشقاوه وعايزاه بالفروالة والشوكلت وفانيليا عايزة تلاتة .

غيث/من عيوني الاتنين يلا واجبلك الي نفسك فيه راحوا السوبر ماركت وغيث جاب ل مرام كل الي هي عايزاه ومرام كانت مبسوطة اوي .

مرام/وهي ماشية مع غيث صح ي غيث ماما كانت بتقولك ايه وكانت بتاكل الايس كريم ومنسجمة اوي .

غيث/كانت عايزاني عشان اعلق الستائر بكرة وكده يعني غيث مكنش مركز كان بيفتح الايس كريم اول مابص علي مرام لقاها مغمضة عينيها ومنسجمة اوي .

مرام/يمممييي حلو اوي الايس كريم  انا هطلع بقا عشان عايزة انام باااي سلملي علي خالتوا .

غيث /تصبحي علي خير.

طلعت مرام العمارة وخبطت علي الباب فتحتلها مامتها دخلت مرام وغيرت هدومها ونامت بعد يوم متعب من العب والتنطيط والاحداث الكتير الي حصلت نامت مرام ولسه مش عارفه ان قلبها الي دق لغيث هتدفع تمن كل دقة قلبها دقها لغيث .

يوم جديد بتصحي مرام علي صوت مامتها.

مامت مرام/يلا ي مرام عشان تفطري ونلحق نخلص الشقة.

مرام/ حاضر ي مامتي فوريرة قامت مرام من علي السرير ودخلت الحمام اتوضت ولبست إسدالها وصلت وخرجت من اوضتها فطرت هي ومامتها (بابا مرام مسافر بيجي شهر كل سنة) وقاموا روقوا الشقة وفرشوها اتصلت مامت مرام علي غيث عشان يطلع يعلق الستائر وطبعا غيث ماصدق عشان يشوف مرام ……الباب بيخبط دك دك دك 

غيث/افتحي ي خالتوا .

مرام/وهي ماشية ناحية الباب مش عاوزين لبن انهاردة فتحت الباب وجريت عند مامتها .

غيث/شوفتي ي خالتوا بنتك ي بنتي احترميني ده انا اكبر منك.

مرام /هو انت عشان طويل يعني هتشوف نفسك عليا انا كمان لما اكبر هبقا طويلة .

مامت مرام /بس انتوا الاتنين عيب ي مرام غيث اخوكي الكبير احترميه.

غيث/لو فيها اخوكي الكبير يبقي متحرمنيش وقوليلي ي واد ي غيث.

مرام /بتضحك اوي طيب يلا ي واد علق الستائر بسرعة شوف شغلك يلا وتسيبوا وتجري من قدامه.

غيث /ماشي ي مرام الكلب انا غلطان  فين الستاير ي خالتوا.

مامت مرام/اهم عندك دي بتاعت الصالة ودي بتاعت أوضة مرام ودي المطبخ ودي الحمام ودي البلكونة ودي الصالون انا هدخل اخلص بقيت المطبخ ولو اتلغبطت في حاجة قولي.

غيث/حاضر ي حبيبتي …غيث علق الستاير كلها ماعدا أوضة مرام خلاها في الاخر دخل علي مرام اوضتها الباب كان مفتوح اصلا غيث دخل بس مرام مكنتش مركزة كانت ماسكة الفون بتاعها وبتضحك بكسوف غيث مش عارف هو فهم صح ولا هي بتكلم صحبتها ولا اي غيث قال لمرام مرام بتضحكي لمين كدا .

مرام/اتوترت ووشها جاب الوان وتهتهت في الكلام ان اااا اصلا دي صحبتي صحبتي.

غيث /صحبتك ماشي حاسبي كدا عشان اعلق الستارة .

مرام /حاضر مسكت الفون وحطته تحت المخدة …..غيث كان بيبص عليها لما لاقاها حطت الفون تحت المخدة شك اكتر .

غيث/عمل نفسه مش واخد باله انها متوترة  وأنها خبت الفون قال لها مرام هتيلي مايه عطشان اوي….

مرام/هجبلك حاضر ……خرجت مرام من الاوضة تجيب المية لغيث .

غيث/كان متشتت  بس لازم يتأكد الشك هيموته نزل من علي السلم  بسرعة مسك الفون بتاعها وهنا كانت الصدمة……..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!