Uncategorized

رواية حب ورد الفصل الثالث 3 بقلم آية هلال

 رواية حب ورد الفصل الثالث 3 بقلم آية هلال

رواية حب ورد الفصل الثالث 3 بقلم آية هلال

رواية حب ورد الفصل الثالث 3 بقلم آية هلال

ادهم : ورد هو انتي كنتي مفكرة ان نادين مراتي ؟
– ورد : لا انا ليه هفكر كده ، انا مالي بحضرتك ، نادين مراتك اختك دي حاجة متخصنتيش
– ادهم :طيب انا اسف ، بس زي ماتكوني فرحتي انها اختي
– ورد : اسفة لازم امشي اتاخرت عن اذنك
– ادهم : استني يا ورد اوصلك 
– ورد : قولت لحضرتك قبل كده بحب امشي
– ادهم : لالا مينفعش بقينا بليل ولازم هوصلك ، هدخل بس اجيب حاجة وننزل علي طول
– ورد ملحقتش حتي تتكلم ، ورد عايزة مشاعرها نحيته تموت من قبل ما تبتدي .. فضلت تبص علي اللوحات الي في الشقة بشكل شغفي 
-ادهم : عجبوكي اللوحات 
– ورد : هو انت الي راسمهم ، انت جامد جدا بتدرس وبتكتب وبتحب الورد وبترسم ، انت اقل ما يقال عنك فنان 
– ادهم : اكتر حاجة بحبها فيهم ، الورد ، بحب اسم الورد وريحته وجماله 
– ورد : مش هنمشي ؟
– ادهم : ايوا طبعا اتفضلي ، ممكن اطلب منك طلب؟
– ورد : اتفضل يا مستر
– ادهم : ممكن في مرة تسمحيلي ارسمك 
ضحكت : ترسمني ؟ هو انا حلوة للدرجادي ، فيا اي حلو للرسم ، اعتقد ممكن تقول لعاليا او اي بنت في الفصل تكون اجمل
– ادهم : انا مشوفتش بنت اجمل منك مش بس في الفصل ، مشوفتش في اي حتة
– ورد : والله يا مستر انا عارفة انها مجاملة ، لكن في احلي مني
– ادهم : بقولك انا دورت وملقتش ، سبيني ارسمك المرة الجاية عشان اوريكي انتي قد اي جميلة
– ورد : طيب ممكن توصلني انا كده اتاخرت
– ادهم : تمام يلا 
نزلو وركبو العربية ووصلها 
– ادهم : سلام يا ورد ، اوعي متجيش بكرة 
– ورد : حاضر يا مستر
مشي
– ورد : متقلقش يا مستر انا مش هاجي خالص
تاني يوم♥️
مامت ورد : ورد يا روحي ، مش هتروحي المدرسة ؟ الساعة بقت 7 ونص
– ورد كانت صاحية من بدري اصلا قاعدة في بلكونتها بتشرب شاي بلبن وبتفطر
– ورد : ماما ممكن تقعدي عايزة اتكلم معاكي
– مامت ورد : خير يا ورد ، في ايه ، الله الله ايه روقانك ده قومي. وحي المدرسة
– ورد : ياماما ده الموضوع الي عايزاكي فيه
انا عايزة اعمل اجازة مرضي لمدة شهر
– ماما : نعمم انتي فيكي ايه مانتي زي الحصان اهو ماشاءالله
ورد : عارفة يا ماما الحمدلله بس ارجوكي وافقي وهقولك كل حاجة في النهاية ، انتي مش دايما عايزة راحتي ، هقولك والله بس مش دلوقتي
– ماما : اوعديني الاول انها مش حاجة غلط او تتضرك
– ورد : وانا من امتي بعمل غلط ، ده حتي في مصلحتي ، هتعمليلي اجازة ؟؟
– ماما : امري لله ، بس هقولهم ايه المرض ؟؟
– ورد : انا كنت عاملة الزايدة قريب صح ، قوليلهم في مضعافات وفعلا علي فكرة كل فترة قصيرة بتوجعني 
– ماما : تمام يا حببتي هروح بكرة اشوف الاجراءات
– ورد : لااا بكرة ايه ، روحي انهاردة عشان ننجز
– ماما : ماشي ، وريني كده بتفطري ايه 
ضحكوا وقعدوا يفطروا سوا بكل سعادة
خرجت مامتها ومعاها الي يثبت عملية الزايدة وراحت مدرسة ورد 
ورد خلصت فطار ، لقت عاليا بترن عليها
– ورد : خير يا عاليا بترني ليه ؟
– عاليا : انتي فين يا بنتي ، المستر ادهم كل سوية بيسأل عليكي لغاية اما قالي كلميها 
– ورد بصت للسما بحزن وردت : انا عملت اجازة لمدة شهر وطبها انتي عارفة السبب ، قوليلو كده فعلا وماما اصلا زمانها عندكم بتعملي الاجازة
– عاليا : اه وسبتيني انا بقا هنا كل شوية اتسأل عنك
– ورد : كبري دماغك وهو لما يعرف اني اخت اجازة هينسي 
انتي عارفة اني عملت كده عشان ده غلط ، مشاعري لازم اتخلص منها قبل ما تبتدي حتي ، انتي اكيد فهماني يا عاليا
-عاليا : فهماكي يا دودو 
طيب
انا هقفل عشان المستر بيقرب وهيسالني عليكي للمرة العشرتلاف
– ضحكت : ربنا معاكي
– قفلت ورد وهي بتبص للسما ، هو واحشها اوي بس ده المستر يا جدعاان ، يعني هو مكنش ينفع يستني لما يبقي عند ستين سنة ويجي يدرسلنا ؟
– في المدرسة
– ادهم : ها يا عاليا ورد قالتلك مجاتش ليه ؟
– عاليا : هو ليه حضرتك دايما بتسأل عن ورد ، هو في حاجة ؟
– ادهم : مش تلمذتي اكيد بطمن عليها ، اممم قالتلك ايه
– عاليا ببرود : مفيش اخدت اجازة مرضي لمدة شهر
– ادهم : ايييييه ، هي تعبانة ولا اييه
– عاليا ببرود : متقلقش كده يا مستر ، هي كويسة 
– ادهم بيكلم نفسه : امال اخدتها ليه هيا مش قيلالي هتيجي انهاردة ، انت اصلا بتفكر فيها ليه ، امشي يا ادهم ادخل الحصة بلاش هبل
– مامت ورد : صباح الخير انا مامت ورد وجاية اعمل شهادة مرضية لبنتي وبدات تحكي
بعد اما خلصت لقيت ادهم بيكلمها
– ادهم : هو حضرتك والدة ورد ؟
– ماما : ايوا انا هي عملت حاجة ولا ايه
– ادهم : لالا ابدا انا بس بسال عليها عشان عرفت انها تعبانة
– ماما في سرها : ماهي قاعدة زي الحصان في البيت
– اه يابني هو انت مين
ادهم : انا مدرس فزياء هنا ، عن اذنك ، ابقي سلميلي علي ورد
– روحت مامتها البيت 
– بت يا ورد انتي كل الناس كده بيسالو عليكي لما تغيبي
– ورد : مين ياماما
– مدرس كده اسمه ادهم ، هو مدرس ازاي وهو صغير كده
– احنا مالنا يا ماما ، المهم خلصتيلي الاجازة
– ايوا خدي ، انا هدخل اطبخ 
ماشي يا ست الكل
– ورد بتتهرب منه مش عايزة تشوفه او حبها يزيد ، هل هي فعلا هتنسي وهتتعامل عادي ولاهيحصل حااجة 
– عدا اسبوعين وورد كادت تنسي حبها ، وادهم بطل يسأل عليها ونساها خالص ،هو كمان كان ابتدا يتحرك عنده مشاعر لكن فاق زي ورد بالظبط
– بعد اسبوعين ورد راحت المدرسة تشوف صحابها 
– ورد : عاليا وحشتوني اوي ، ازيكم 
سلمت عليهم كلهم ، وادهم بيقرب منهم
ادهم: حمدلله علي السلامة يا ورد
– ورد : الله يسلمك يا مستر 
بصت في ايده : دبلة !
– ادهم : مش تباركولي يابنات ، مش انا خطبت
– كل البنات قالو باحباط : الف مبروك يا مستر 
ومشوا 
ورد تنحت شوية ولفت ضهرها وهي بتقول الف مبروك يا مستر ربنا يتمملك بخير وابتدت تاخد خطواتها وتمشي 
– ادهم : استني يا ورد ، انتي معزومة ان شاء الله ، يوم الخميس الي جاي 
-ورد بدموع : اها اكيد هاجي 
ادهم : مش باين انك فرحانة
– ورد ابتسمت : لا اكيد فرحانة الف مبروك 
ومشت بخطوات سريعة وهي بتبص وراها ولفت وشها 
ورد : هو انا متدايقة ليه ، مانا كنت خلصت من ام الموضوع ده ، يادي النيلة
انا قررت هحول من المدرسة دي عشان ارتاح ، ايوا لما ابعد عن وشه اكيد هنسي تماما
ادهم : تنسي ايه ؟؟!
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!