Uncategorized

رواية الملاك الوحيد الحلقة الثالثة 3 بقلم نهى قطب

 رواية الملاك الوحيد الحلقة الثالثة 3 بقلم نهى قطب 

رواية الملاك الوحيد الحلقة الثالثة 3 بقلم نهى قطب 

رواية الملاك الوحيد الحلقة الثالثة 3 بقلم نهى قطب 

وجاه الوقت علشان تروح ملاك فضلت مستنيه باباها لحد ما يجي بس هو تاخر جدا وكل الاطفال روحوا بيوتهم معاد ملاك المدرسين فضلوا يرنوا على باباها كتير بس هو مش بيرد بس هم فضلوا يحاولوا  لحد ما حد رد 

…….. الو استاذ جمال حضرتك ماجيتش لحد دلوقتي تاخد ملاك ليه

……. يعني اسم الشخص صاحب التليفون ده جمال

…….. ايوه مين معي وفين صاحب التليفون

…….. صاحب التليفون عمل حادث وهو دلوقتي في المستشفى

……. بصدمه حادث ايه .. طيب اسم المستشفى ايه

………….

…….. تمام انا جاي حالا

……. منار رد عليك جاي ولا ايه

منار …… 

…….منار منار 

منار : ايوه يا امال

امال : مالك يا بنتي عمال انادي عليك رد عليك ولا ايه

منار : مش هو اللي رد في حد رد علي التليفون وقالي ان هو عمل حادث 

منال :  بصدمه ايه طيب هنعمل ايه دلوقت ما تعرفيش رقم تليفون حد تاني من اهلها طيب يجي ياخد البنت  

منار :  لا مافيش حد يقربلها هنا هي ما لهاش غير باباها وبس

منال :  وانتى عرفت ازاي  

منار : هو اول ما جاء علشان يقدم هنا في الحضانه قال ان هو اللي هيجيبها وياخدها ولو حد غير جاه ما ندهوش البنت لان هو اصلا مالهوش حد هنا ومامتها كمان متوفيه يعني لو ابويا جراله حاجه البنت مالهاش حد

منال : لا حول ولا قوه الا بالله ان شاء الله يبقى كويس عرفت العنوان بتاع المستشفى

منار :  ايوه عرفت العنوان 

منال : طيب هاتيه وانا هاروح اطمن واجي وانتى خليك هنا مع البنت

منار : طيب لو سالتني اقولها ايه 

منال : قوليها اي حاجه غير اللي حصل بلاش نخوفها 

منار : خلاص ماشي 

بعد ما منار خلصت المكالمه مع منال راحت لملاك

منار : ملاك يا ملاك

ملاك : نعم بابا جاه اخير هاروح اجيب الشنطه بتاعتي واجي بسرعه

منار و هي بتمسك يد ملاك : استني بس يا حبيبتي

ملاك  : ليه …. ؟

منار : علشان ايه بابا لسه ما جاش عنده شغل كثير وقال تفضلي معنا لحد ما يجي 

ملاك :كل دي في الشغل اتاخر اوى هو قالي مش هتاخر كده ملاك بتموع انا زعلانه منه اوى هو سابني ومشي هو قالي مش هاسيبك لوحدك 

منار : لا يا روحي هو هيرجع هو بس عندي شغل كتير ايه رايك نلعب بالمكعبات مش انتى بتحبيهم

ملاك : ….

منار :يلا يا روحي

في المستشفى

منال : لو سمحت في مريض هنا جاه فى حادث

…… ثانيه واحده يا فندم هاشوف لحضرتك

…… ايوه يا فندم هنا

امال : ايوه فين دلوقت

دكتور محمود لو سمحت يا دكتور الانسه بتسال على المريض اللي جاء في الحادث

الدكتور : ايوه يا فندم حضرتك تقربيله

امال : لا انا مدرسه بنته

الدكتور : طيب لو تعرفي حد من اهله 

امال : لا للاسف ما فيش غير بنته ودي عندها اربع سنين خير يا دكتور طمني في ايه

الدكتور: للاسف الحاله كانت ماتت قبل ما توصل المستشفى

امال وهي مصدومه : مات …. طيب عن اذنك ثانيه واحده هعمل تليفون 

امال :  اتصلت على منار عشان تبلغها

منار :  ايوه يا منال عملت ايه هو كويس صح

امال : للاسف لا يا منار مات

منار :  مات انتى بتقولي ايه طيب انا هاقول ايه وهقول ايه لبنته دلوقتي  

امال :  مش عارفه يا منار مش عارفه انا هخلص الاجراءات هنا وبعدين ابقى اجي نشوف حل ما تقولهاش حاجه دلوقتي 

منار : حاضر ماشي

في الوقت دى ملاك كانت واقفه وسمعت كل حاجه هي مش مصدقه ومش مستوعبه ان هي خلاص مش هيكون عندها حد ثاني وهتفضل لوحدها قعدت تجري كثير وهي بتبكي بتقول بابا …بابا انت فين يا بابااااا لحد ما تعبت وقعدت على الرصيف في الشارع

وفي الوقت دوت بعد ما منار قفلت راحت لملاك بس ما لقيتهاش 

منار :  ملاك انتى رحت فين يا حبيبتي ملاك 

في مكان اخر

….. شد حيلك يا على ربنا يجعلها اخر الاحزان

على بدموع : بابا هيوحشني اوي انا مكانش ليا حد غيرو يا احمد

احمد: متقولش كده ياعلى انا جنبك اهو وعمري هاسيبك

على : ربنا يخليك ليا يا احمد ياارب 

صافي بزعيق/ انت لسه قاعد هنا 

على : اومااال عايزاني اروح فين ده بيت ابوياا ومش هسيبو 

صافي بسخريه/ بيت ابوك ده كان زمان دلوقتي بقه بيتي انا وعيالي بس ابوك كتبلي كل حاجه بإسمي قبل ميموت 

على بزعيق/ انتي كدااابه بابا لايمكن يعمل حاجه زي كده 

صافي/ وانت قليل الادب ويلا اطلع بره بقه بدل مخلي للشغالين يطردون بره 

على بغضب/ انا هخرج دلوقت بس مسيري هرجع يامراات ابويااا

صافي : يلا في داااهيه

احمد :ها ياعلى هتعمل ايه 

على : هنروح علي محطه القطار علشان نسافر اسكندريه

احمد : بس لسه فاضل ساعتين علي القطر هنعمل ايه في الوقت ده

على : …

احمد : بكلمك انت روحت فين يابني

على : انت شايف ال انا شايفو ده

احمد :  اي ده طفله صغير

على : تعالي نشوفو .. تعالي

احمد وعلي راحوا يشوفو الطفله 

على نزل لمستوي الطفله مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه 

الطفله بدموع بابا 

على هو فين انت تايهه منه 

الطفله بدموع لا

على هو بيمسح دموعها طيب اهدي انتى اسمك ايه

الطفله انا اسمي ملاك 

على : اسمك حلو اوى طيب انتى جيت هنا ازاي وباباك فين

ملاك : بابا راح عند ماما 

على : طيب وماما فين

ملاك : وهي بتشاور على السما هنا 

على: هنا فين 

ملاك :  بدموع في السما 

على وهو بيحضنها بحنان : ياروحي خلاص اهدي ما تعيطيش ونامت الصغيره بين احضانه

احمد : بقولك ايه في دار ايتام قريبه تعالي  نوديها هناك

على : لا مش هوديها ملجأ انا

احمد : اومال

على : …….

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتها للمرة الثانية للكاتبة نيللي ياسر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى