Uncategorized

رواية حدوتة هنا الفصل الثالث 3 بقلم جهاد عوض

 رواية حدوتة هنا الفصل الثالث 3 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثالث 3 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثالث 3 بقلم جهاد عوض

وقفناا البارت اللي فاات علي ان في شخص بيدي لهناا حااجه
__ اتفضلي ي مدام هنا
هناا:  اي دي
— مش عاارف حضرتك نا علياا التوصيل بس ممكن تمضيلي هناا
هناا:  اه تمم شكراا
دخلت جوه وقعدت غلي اول كنبه قبلتني وفتحت والظرف وكانت الحاجه اللي مستنيهاا وخاايفه منهاا في نفس الوقت ايوه ورقه طلاقي مكنتش اتخيل ابداا ان بعذ الحب دا كلوا همسك ورقه طلاقي بايدي وهيهون علي سيف يطلقني فاجاه اتفتح شلال من الدموع مش عاارفه انا بعيط علي اي منا اللي عااوزه كداا حطيت ايدي علي بطني وقلت متزعلش هو بابا ييحب وبيحبك اوي ومش لازم نكون مع بعض بس نا مش هبعذ سيف عنك وهحاول اخليكوا قريبين
” بعد فتره من الانهياار مسحت دموعي وقررت انوا مفيش حزن تااني ودخلت نمت علشان عند شغل الصبح “
” في المركز “
هنا:  اتفضل ي امور ياارب تخف
– شكراا ي طنط
” بعد لما خرجوا “
احمد: اسف علي المقاطعه بس حبيت اجي اتكلم معاكي شويه
هنا : مفيش مشكله ي دكتور
احمد: مش لازم دكتور احمد بس
هنا( بحده خفيفه) : لا دكتور كويس نا مرتاحه كداا
احمد : احم تمام جيت علشام اشكرك علي مجهودك معانا وانك قد اي دكتوره شكرا
هنا:  شكرا جدا دا شغلي
احمد: مدام هنا اسف علي التدخل بس هو احنا اتقبلنا قبل كدا
لحظه تركيز في الملامح من كل واحد فيهم
هنا: هو لو حضرتك مكنتش صاحب المركز هنا كنت قلت اننا اتقبلناا
احمد( بندافع) : افتكرت في مستشفي( **) لما جيتي في حاله الاغماء
هنا( بستغراب ): ايوه فعلا بس حضرتك ازي كنت هناك وعندك المركز بتاعك هناا
احمد (ببتسامه) : يستي كل الحكايه ان كنت عند صديقي وشفتك وهماا جيبينك ضميري المهني خلاني اكشف عليكي 
هنا: ااه شكرا لتاني مره انك انقذت ابني
احمد:  اسف بس نا يومها مشوفتش بابها هو حضرتك …
هنا: دكتور احمد ياريت بلاش دخول في تفاصيل خاصه
احمد( باحراج) : اه اه طبعا عن اذنك 
” بعد لما خرج “
هناا : اي الدبش للي نا فيه داا اكيد احرجتوا بس بردو يستاهل مهي ذي خصوصياتي يووه نا لسه هرغي مع نفسي ساره زمنهاا بتولع في البيت دلوقتي
لميت حاجتي وخرجت علشان اروح لعمتي علشان اتغدي معاهم وبعدين اروح للدكتوره بتاعتي
رنيم:  مروحه ي هنا
هنا:  اه ي رنيم محتاجهه حاجه
رنيم: لا سلامتك مره تانيه
هناا: لو مش مستعجله كنت فضلت
رنيم : ولا يهمك
” في بيت احمد ” 
احمد:  هاا اتكلمتي معاها
رنيم : كانت مستعجله ولازم تمشي
احمد:  اووف طب خليكي وراها هاا
رنيم( بخبث): ومالك مهتم كداا ي دكتور
احمد( بارتباك) : هه لا ولا حاجه روحي شوفي ماما بتنديلك
رنيم:  بتوزعني لعلمك نا همشي بس نا اتوزعت بمزاجي اوكييه
احمد:  اوكي يختي
” بعد لما خرجت ” 
اي ي احمد لا دي متجوزه مينفعش اللي حصل داا مستحيل
” عند هناا ” 
—- مدام هنا دورك
سااره:  ادخل معاكي
هنا:  اه تعالي
” في الداخل بعد لما الدكتوره كشفت عليها ” 
هنا:  طمنيني ي دكتور
الدكتوره: لا احنا تمام والبيبي تمام محتاجين نمشي علي الڤيتامين دا 
هنا:  تمام هو نا ينفع اعرف نوعوا
الدكتوره:  الزياره الجايه ان شااء الله
هنا:  تمام ي دكتوره شكرا
خرجت من عند الدكتوره وروحت عند عمتي هبات هناك النهارده واحنا هناك
سااره: سيف انت اي اللي جابك هنا
سيف: عاوز اشوف هناا
ساره: نتا مش خلاص طلقتها عاوز منها اي
سيف: لو سمحتي ي مدام ساره نديها
هناا: ادخلي ي سااره نا هشوفوا عاوز اي وجاايه
نعم عااوز اي
سيف: مش هقولك اني بحبك علشان نتي اكسد عاارفه نا عملتلك اللي نتي عوزاه وطلقتك لو سمحتي ابني ولا بنتي بلاش تحرميني منهم
هنا ( بشفقه علي حالوا ): نتا عارفني ي سيف نا محرمش اب من ابنوا هتشوفوا علطول لما يتولد ويجي با السلامه ان شااء الله
سيف: شكراا ي هناا مش عاارف اشكرك ازي
هنا: مش عاوزه حاجه غير انك تكون اب كويس
سيف: اكيد وهتشوفي
هنا: تمام عن اذنك بق ي سيف
سيف: تمام سلام
هنا:  سلام
” في الداخل ” 
نتي فعلا هتخليه يشوف ابنوا ديماا
هنا:اووف عليكي ي ساره انتي لسه فيكي الحركات دي
سااره:  ردي علياا هتعملي كداا
هنا: اه من حقوا يشوفوا
ساره:  حقيقي مش فهماكي
هنا:  معلشي تعالي علي نفسك وافكسي الموضوع دا
ساره : اللي يريحك ي هنا
هنا: جادعع وسعي بق علشان جوعت وعاوزه اكل
ساره: تاني ي هناا
هنا( بدحكه) : وتالت ورابع جعانه ي بشر
ساره:  كمان شويه هتكليناا
هنا: خافي علي نفسك بق ????
” عدا فتره كبيره تقريبا ٣ شهور اتعودت علي كل اللي في المركز وبدات حياتي من تااني وفي يوم ” 
رنيم : شفتك قااعده في الجنينه لوحدك قلت اجيبلك سندوتش وقهوي واجي 
هنا ( ببتساامه ): شكراا ي رنيم بس نا مبحبش القهوه 
رنيم : طب كلي السندوتش حتي علشان الامور اللي هناا ( وحطت ايديهاا علي بطنهاا ) 
هناا : اممم تمام يستي 
هناا : صحيح ي رنيم نتي خريجه اي 
رنيم : انا يستي في تجاره بس مشتغلتش في حاجه لوحدي فا اشتغلت مع احمد في المركز هناا 
هناا : طب ولله شطوره مخطوبه او متجوزه 
رنيم ( بشرود ): امم لا 
هنا : ربناا يبعتلك نصيبك ياارب 
رنيم : يارب ونتي ي هناا 
هناا : كنت متجوزه 
رنيم : حب ولا صالونات 
هنا ( بحزن ): حب 
رنيم : امم انا اسفه علي التدخل 
هنا : ولا يهمك بحبيبتي اديناا بنتكلم 
رنيم : لسه بتتكلموا 
هنا : لا من يومي طلاقي  نا معرفش عنوا حااجه كداا كويسه احنا مكنااش لبعض كان اختياار غلط من الاول 
رنيم : ربناا يعوضك يحبيبتي 
هناا : ابني هيملي حياتي مش عااوزه حااجه بعد كداا
انتهي اليوم ونا روحت البيت وخدت دواي وقعدت اتفرج علي اي حااجه ونا قااعده حسيت بنغزه في بطني استغربت الشعور داا بس اكتشفت ان ابني بيتحىك حااجه حلوه اووي احساس جميل كان نفسي اكون ذي كل الامهات ويكون جمبي ابوا ابني بس من الواضح اني اتولدت علشان اكون وحيده 
” عند احمد “
رنيم : يعيني ي احمد صعبت علياا جداا
احمد : متخلصي ي رنيم حكيتهاا اي 
رنيم : هحكيلك رغم اني مش عااوزه احكي علشان مكونش بطل سرهاا 
احمد : انجزي 
رنيم  : بص ي سيدي كل اللي قالتوا انهاا كانت متجوزه عنحب واطلقت وهي دلوقتي حاامل بس هي متعرفش حااجه عن طليقهاا دا .
احمد : متعرفيش اطلقت لي 
رنيم : لا مسالت حسيتهاا حزنت جامد لما فتحت الموضوع 
احمد : تمام 
رنيم : لو بتحبهاا او معجب بيهاا ابعد ي احمد علشان هنا لسه فاكره طليقهاا ومن الواضح انهاا بتحبوا لسه وكماان 
احمد : وكماان اي 
رنيم : وكمان هي حامل ي احمد  
صوت من خلفهم : اييه حبيت واحده كانت متجوزه وحامل كماان 
*ياتري مين اللي سمعهم ورد فعلوا هيكون اي ????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى