روايات

رواية الحكايات السبعة الفصل السادس 6 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الفصل السادس 6 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الجزء السادس

رواية الحكايات السبعة البارت السادس

رواية الحكايات السبعة الحلقة السادسة

بعد كده فضل خالد يروح لندا كتير بحجه القضيه
عشان يتكلم معاها أنها تتنازل وهي رفضه الفكره اصلا .
الحوار :
خالد : بصي يا ندا انتي كده هيبقا شكلك كا محاميه هيبقا وحش اوي احسن حاجه ليكي انك تتنزلي عن القضيه دي عشان هي قضيه كبيره عليكي اوووي وانتي مش قدهااا .
ندا : عيب يا استاذ خالد انا تربيتك برضو وبما حضرتك شايفني لسه صغيره على الشغلانه دي الا اني مصره اني اكسب القضيه دي عشان بس أظهر لحضرتك اني كبيره في شغلي .
خالد : ندا متنسيش نفسك مش عشان تنتقمي مني بسبب موضوع معين وتضري نفسك .
ندا : استاذ خالد انا عايزه اكبر في شغلي واعمل ليا اسمي والقضيه دي بزات هيبقا اكبر إنجاز ليا وهي مش هتفرق مع حضرتك كتير خصوصا أن حضرتك كبير وليك اسمك ومعروف إنما أنا لا .
خالد : اكبر انجازاتك 😏 مش لو كسبتيها الاول تبقي تقولي إنجاز .
ندا : استاذ خالد انا اكتسبت من حضرتك خبره كبيره اوي كا محاميه وده شرف كبير ليا وانا مش عايزه يكون في مشكله بنا لا في الشغل ولا غيره . بس لزم يكون في ثقه شويه في تلميذك .
خالد : انا مخصرش قضيه خصوصا قدام واحده صغيره ازيك وعرفي ده كويس.
*****************
خرج خالد من عند ندا وهو مضايق جدا وعيونو في شر لانه حس أنه خسر حاجتين الاول تلميذ عنده ثقه عاليه في نفسه وخسر نفسه لما رفض ندا من الاول .
*****************
المحكمه : بقلم ” سحر حسين”

ندا للاسف معندهاش ادله كافيه اعشان القضيه بس مش حابه تخسر القضيه فا تروح عند القاضي وتطلب منه تأجيل القضيه .
خالد : سيدي القاضي انا كل الادله جاهزه معايا وملتزم بالقضيه بطلب بنزاهت العدل وبنزاهت حكمك
القاضي : عشان يتم العدل لزم تتم الادله لطرف التاني .
ندا : بشكر حضرتك علي تفهمك .
القاضي : فعلا أجل القضيه كمان شهر من تاريخ القضيه .
***************
البيت :
روحت ندا وهي زعلانه أنها حاسه انها هتخسر القضيه .
الام : مالك يا بنتي .
ندا : مفيش يا ماما انا عندي مشكله بسيطه في شغل .
الام : طيب يا بنتي ما تروحي للاستاذ خالد يساعدك .
ندا : هو ده بذات مينفعش يساعدني 😂
دخلت ايه عليهم ودخلت في الحوار
ايه : عارفه يا ندا اكتر واحد ممكن يساعدك مين .
ندا : مين يا فلحه .😂😂
ايه : ماشي ماشي . طيب مش قايله .
ندا : ماشي يا ستي خلاص قولي اللي عندك .
ايه : اكتر واحد ممكن يساعدك هو عمر وهو مستني ده بفارغ الصبر .
ندا : لا يا ايه ده هيبقا استغلال وانا مش عايزه استغل حد انا مش كده . بس لو هيساعد حلو يعني ممكن 😂😂
ايه : 😂😂 يا بنتي انا بتكلم بجد
ندا : لا يا ايه انا لو احتجت للمساعده هرحله بنفسي .
ايه : براحتك .
****************
خرجت ندا من عندهم وراحت الغرفه بتعتها عشان ترتاح شويه وتفكر هتعمل ايه .

❤️❤️❤️❤️❤️
تاني يوم :
بقلم ” سحر حسين”

ندا مرحتش المكتب وخالد راح يسأل عليها في المكتب ملقهاش في المكتب ف اتصل بيها .
الحوار :
ندا : الو استاذ خالد.
خالد : ايه يا محاميه مجتيش المكتب يعني مكسوفه ولا ايه ولا معندكيش ادله كفايه عشان تيجي بيها المكتب .
ندا : والله دي حاجه كويسه جدا أن الأستاذ خالد بنفسه مهتم بوجودي .
خالد : اه طبعا لزم اهتم مش انتي المنافسه بتاعتي برضو .
ندا : معقوله حضرتك بتعترف اني المنافسه ليك .
خالد : لا متسوقيش فيها .
ندا : 😂😂 لا بجد حضرتك بتتصل ليه .
خالد : بطمن عليكي.
ندا : لا طمن يا استاذ خالد اختك كويسه جدا .
خالد : اممممممم تمام ماشي سلام .
ندا : سلام نتقابل في المحكمه .
***************
البيت :
ضحي رجعت من شغلها فرحانه جدا .
فكرنها ولا لا 😂😂😂
ضحي : ماما يا مااااااااااما
الام : عايزه يا يابت ايه الصداع ده .
ضحي : فين بابا .
الام : في الشغل وزمانه جي خير .
ضحي : عريس يا ماما عريس 😂😂
الام : ومالك ملهوفه ليه كده يا بت عيب .
ضحي : عيب ايه يا ماما ده زاي القمر .
الام : يا بت عيب كده .
ندا : اده في ايه يا ضحي
ضحي : عريس يا ندا عريس 😂
ندا : بجد والله .
ضحي : اه والله بجد وعايز يتقدم ويتعرف على بابا .
ندا : حلو ده مبروك يا حبيبتي .
الام : لا ونبي ع أساس أن خلاص ابوكي وافق يعني.
ضحي : ايه هو ممكن ميوفقش اه يا قلبي .😂
الام : يا بت عيب كده .
ندا : ايه يا ضحي هو حلو يا بت .
ضحي : اه اوي يا اختي اوي وكويس جدا .
الام : وشغال فين ده ؟
ضحي : هو ابن رئيسي في شغل وشغال معانا في البنك .
الام : طيب يا اختي لما يجي ابوكي قوليلو .
وفجاه الباب بيتفتح والاب بيدخل البيت .
الاب : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ازيكو يا بنات عاملين ايه .
ندا : الحمدلله كويسين يا بابا .
ضحي : انا كويسه اوي اوي يا بابا .
الاب : طيب الحمدلله اي هي ايه لسه مجتش من العياده .
ندا : لا لسه يا بابا يوسف هيجبها عشان هترجع متأخر شويه .
الاب : طيب يا بنتي.
ضحي : بابا يا بابا.
الاب : ايوه يا ضحي عايزه ايه .
ضحي : عريس يا بابا عريس .
الاب : عايزه ايه يا اختي قولي تاني كده 😂😂 .
ضحي : لا يا بابا حضرتك فهمت غلط انا قصدي أن في عريس عايز يتقدم لحضرتك يعني . ☺️☺️
الاب : اه لمين بقااا
ضحي : لمين هو ايه ده اللي لمين ليا انا .
الاب : اه اسمه ايه بقا .
ضحي : اسمه عادل وعنده 30 سنه وعنده شقته وشغال معايا في البنك .
الاب : ماشاء الله انتي تعرفي كل حاجه عنه اهو .
ضحي : طبعا يا بابا مش هتقدملي .
الاب : 😂😂 طيب وانتي يا ندا معندكيش مانع .
ندا : انا لا طبعا يا بابا مانع ايه خليها تتجوز ونخلص من زنها ده .
الاب : يعني معندكيش مانع انتي اكبر منها .
ندا : لا طبعا يا بابا .
ضحي : حبيبتي يا ندا والله. وبعدين هي يا بابا مش يمكن تتخطب هي كمان مثلا .
ندا : بس يا ضحي يا حبيبتي بس 🤨.
الاب : أن شاءالله يا بنتي.
ضحي : ها يا بابا أقوله يجي امته بقاا .
الاب : شكلك مستعجله ليه كده .
ضحي : انا لا ابدا يا بابا ده هو اللي مستعجل مش انا .
الام وندا يضحكان 😂😂😂😂😂 .
الاب : خليها الجمعه ان شاء الله عشان يكونو اخواتك كلهم هنا ويا ندا قولي لا ايه تقول ليوسف عشان يجي ويتعرف عليه .
ضحي : الجمعه ! هو انهارده ايه بظبط .
ندا : الاثنين.
ضحي : ايه احنا لسه في اول الاسبوع .
الاب : عايزه حاجه يا ضحي .
ضحي : لا يا حبيبي عايزه سلمتك .
😂😂😂😂😂😂

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايات السبعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى