Uncategorized

رواية حبك جاء صدفة الحلقة الثالثة 3 بقلم تقى أشرف

 رواية حبك جاء صدفة الحلقة الثالثة 3 بقلم تقى أشرف 

رواية حبك جاء صدفة الحلقة الثالثة 3 بقلم تقى أشرف 

رواية حبك جاء صدفة الحلقة الثالثة 3 بقلم تقى أشرف 

مي:تؤامك ازاي يعني ؟!،مدحت مقاليش أن لي تؤام 

أسر: علشان اهلي طردوه من البيت علشان ،لما كبر كان عنده عين لون ولون والناس كانت بتخاف منه ،وتقول لامي انها جايبه مسخ ،وانا امي كانت بتهتم ب المظاهر اوي يعني ،ف كبر شويه ،وامي ودتوا عند خالتي يعيش معاها ،وطبعا قالوا له ميقولش لحد أنه لي تؤام ،وبعدها بسنه خالتي ماتت ،ومبقناش نعرف نوصله

مي بعياط  :طب وانت مسألتش عليه لي ،كان ديما يقول لي أنه مالوش أهل وأنه مش فأكرهم ،وانه نفسه يلاقيهم ويعيش معاهم  ،حرام عليك ي اخي مدورتش عليه لي ،حرام عليك ،وسابته وخرجت وهي منهاره ف العياط 

فتحيه ؛وه مالك ي مي ي بتي 

مي بعياط :مفيش ي عمتي ،محتاجه مساعده 

فتحيه :لا ي روح عمتك ،اطلعي انتي فوق لجوزك انتوا لسه عرسان جداد برده 

مي :ها لا،مهو نام بقي 

فتحيه :نام ،بدري قوي ،خلاص روحي ي بنتي ريحي جمب جوزك علشان سفركم الصبح ،انتي هتاخدي بدر معاكي ولالا 

مي:اخد بدر ، لي؟

فتحيه :بدر مش هيرضي يقعد. اهنيه مدام م أبوه وامه مش موجودين 

مي:هشوف ي عمتي الموضوع ده ،تصبحي ع خير 

فتحيه :وانتي من أهله ي بنتي 

مي:اعمل اي ف المصيبه دي انا لسه متخانقه معاه ،ازاي هطلب منه الطلب ده ،وانا بشتغل هناك خدامه اصلا  

دخلت الاوضه وأسر شافها وعمل نفسه نايم

مي بتوتر:أسر …أسر …انت نمت 

أسر :اه نمت 

مي:طب وبترد عليا ازاي 

أسر:م انا كنت هنام انتي الي صحتيني ،عاوزه اي 

مي:انت بتتكلم كده لي ،خلاص مش عاوزه حاجه 

أسر:خدي هنا ومسكها من أيدها ،لما اكون بكلمك تقفي وتسمعيني 

مي:لا انا مش مضطره اسمعك مدام انت مش بتسمعني 

أسر بعصبية:بقولك اي لعب العيال ده انا مبحبهوش ،انجزي عاوزه اي .

مي بدموع: كنت عاوزه يعني اسالك لو ينفع بدر يعني يسافر معانا القاهره 

أسر:لي أن شاء الله

مي :لانه مش هيرضي يقعد هنا علشان انا مسافره معاك وكنت بتحجج اني رايحه اجيب له أبوه ،واجي علشان كده كان بيسبني لكن دلوقتي مش هيرضي 

أسر بسخريه :لي هو انتي بتاخدي الأذن انك تسافري من ابنك ولا من جوزك 

مي :مش قصدي كده اقصد ان هو مش هيرضي يقعد وهيعيط وانا مش هعرف اتحجج ب اي ،ولو عمل كده انا ممكن ،،اااا..

أسر :ممكن اي ..

مي:اقعد هنا ومسافرش 

اسر:والله ،وب النسبه للنطع الي انتي متجوزاه ،اي ملوش راي 

مي:مش القصد والله بس 

أسر:بلا قصدك ولا مش قصدك ،هي خلصت عاوزه تقعدي اقعدي ،بس مش فاهمه كان لزمته اي حوار الجواز أما انتي عاوزه تقعدي مع ابنك ..انا ماشي 

مي:أسر اسمعني بس ،يوووه ياربي 

فتحيه:رايح فين ي ولدي 

أسر:ماشي ،ولا ده كمان ممنوع 

فتحيه :لا يبني براحتك 

أسر:حاجه تخنق 

انت ي اخ 

أسر:انت بتكلمني انا 

الشخص :امال امي !!

أسر:وعاوز  اي بقي أن شاء الله

الشخص:عاوز اقول انك مرات سمعتها سبقاها وأنها مش من مستواك 

اسر:تقصد اي !؟

الشخص:قصدي أن الناس كلها عارفه انها كانت ماشيه مع الي اسمه مدحت ده ف الحرام ،وبعدها انت جيت اتسترت عليها 

أسر:اه انت شكلك بتخرف بقي وعاوز الي يربيك 

ودارت خناقه بنهم لحد م جه الجد 

والله عال ي فتحي الكلب انك تضرب ضيوفنا كمان ،قوم ي أسر قوم ي ولدي ،وانت اتجننت ي فتحي ولا اي ،بتمد ايدك ع ضيوفنا 

فتحي:م هو ي جدي الي غلط فيا اسكت وسيب حقي يعني ي جدي 

الجد:اخرس ي ولا مسمعش صوتك واد جليل الحيا ،يلا ي أسر ي ولدي نرجع الدار 

أسر:بص لفتحي بقرف ومشي 

_____

جابر:والله عال ،يسي أسر جي تضرب ف أهل بلدنا ،وانت ضيف عندنا 

أسر:ابقي شوف أهل بلدك بيقولوا اي وبعدين اتكلم 

الجد:خلاص ي جابر عاد ،اطلعي ي مي خدي جوزك يرتاح ف اوضته 

مي:حاضر 

__

ف الاوضه

أسر:انا عاوز امشي من هنا 

مي: حاضر والله هنمشي،بس بدر 

أسر :انا مالي انا ومال بدر ،اتصرفي 

مي:طب انت مفكرتش ف موضوع انوا يسافر معنا 

أسر:مش هفكر ف موضوع منتهي !!

مي:طب علشان خاطري فكر ده مهما كان ابني ومقدرش اسيبه!!! 

أسر:كفايه كلام ف الموضوع ده قولت  الموضوع منتهي !!،اطلعي بره بقي علشان دماغي صدعت وعاوز اتخمد 

مي:حاضر 

__

جابر:شايف ي اخوي ،ضيف وجي كمان يتعدي ع أهل بلدنا 

سيد:لم الدور ي جابر عاد ،احنا مش ناقصين مشاكل ،كلها يومين والجدع يمشي وكل واحد يروح ل حاله 

جابر:والله انت ع نياتك اصل الاشكال دي ميعرفهاش الي زيك يعرفها الي زي

سيد:اه طبعا انت هتقولي ‘ربنا يهديك 

يلا ي فتحيه الوكل 

_____

بدر:ماما 

مي:نعم ي روحي 

بدر:هو  انتي هتمشي وتسبيني تأني 

مي:ليه بتقول كده 

بدر:لانك بتسافري ع طول ومبلحقش اشوفك 

مي:م انا قاعده معاك اهو 

بدر:بحبك ي ماما ،هو بابا لسه نايم 

مي:بابا …اه اه لسه نايم 

بدر:هروح اصحيه 

مي:لا ي بدر استني ، شكله يوم باين من أوله 

_____

بدر:بابا ي بابا 

أسر:بس وش بقي 

بدر:قوم بقي ي بابا وحشتني 

أسر:يووووه عاوز اي من زفت 

بدر بعياط:انت بتزعقلي لي ،انااسف اني صحيت خلاص كمل نوم ،وجري ع اوضته

أسر:اووووف استغفر الله العظيم يارب  ،هو ماله بس مهو مش فاهم حاجه !!

مي:ماله بدر خارج من عندك بيعيط لي انت قولتله حاجه؟! 

أسر:انا عاوز امشي من هنا !

مي:رد عليا الاول انت قولتله حاجه؟؟؟! 

أسر:بقولك اي انا زهقت من المسلسل ده ،مش اخلص من موضوع الصور والجواز ،يطلعلي حوار ابنك ده الي فكرني ابوه، واصلا أبوه ميت زهقت من المسلسل ده !!!

بدر بدموع :يعني انت مش بابا وبابا ميت !!

أسر ومي ف صوت واحد :بدر!!!!! 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية مجنونة آدم للكاتبة رنا أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى