روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل التاسع 9 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل التاسع 9 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء التاسع

رواية بعد فوات الاوان البارت التاسع

رواية بعد فوات الاوان الحلقة التاسعة

في يوم جديد
في بيت يحيي
يحيي: ماما انا رنيت علي خديجه امبارح وكلمت مامتها ان هو فرح وكتب كتاب بدل الخطوبه مدام احنا وهما جاهزين
سماح: طيب متستنا كمان شهرين يكون ابوك وابوها جوم حته
يحيي: لا انا مش عايز اطول
احمد: وانا عايز اتجوز جوزني
سماح: كلم امنيه تكلم اهلها ونروح نتقدملها
هنا: طيب وانا مش هتجوز زيكو ولا ايه
احمد: هو انتي حد معبرك ولا حد يعرفك غيرنا ياشيخه اتنيلي
هنا: مالك يابني ده الكل بيجري وراياا
احمد: تبا لتواضعك
سماح: بس بقا انتو مش هتكبرو ابد
يحيي: لا طبعاً ازاي ده يكون عيب في حقهم يلا بينا ياهنا
هنا: لا انا احمد حبيبي هيوديني صح يحمودي
احمد: لا غلط ياقلب حمودك يلا بقا روحي مع اخوكي عشان انا عارف حركاتك السم دي
هنا: طيب انا مش ماشيه بقا غير معاك
احمد: صبرني يارب يلا يازفته
ونزلو عدا احمد علي امنيه
احمد: صباح الخير يامزتي
امنيه: صباح النور ازيك ياهنا
هنا: فل الحمدلله وانتى
امنيه: الحمدلله بخير انا خلصت كل حاجه
احمد: حبيبي اشطر كتكوت ياناس
هنا: وانا اي
احمد: انتي بومه قلبي
هنا: اي تصدق ان الاخوات فعلاً في اجازه عبو شكلك صح ومسكت فونها
احمد: وحشتيني اوى
امنيه: بس عيب اختك اعده
احمد مسك ايدها
: بقولك وحشتيني اوى راحت هنا حته ايدها علي ايدهم وباستفزاز ماقالتلك اختك اعده
احمد.: يابارده انتي تطلعتلي منين بس ياربي يلا غوري بقا امشي الشارع ده نزلت وامنيه بتضحك عليهم
احمد: اضحكي اضحكي
امنيه: وانتا كمان وحشتني
احمد: لسه فاكره تردي يختي
امنيه: طيب ماختك كانت اعده
احمد: مستفزه المهم بقا عاوز اكلم اهلك
امنيه: اوكيه تمام تحب امتا
احمد: بصي يعني يحيي هيجوز الشهر ده فاممكن بعد فرحو
امنيه: خلاص مفيش مشكله موافقه
احمد: اوكيه وكمل بعصبيه وبصي بقا ياروحمك لبس بناطيل تانى مفيش هدوم ضيقه مفيش شعرك يبان مفيش من الاخر كده هفيمك علشان انا محبش كده فابعد الشغل هننزل نشتري حاجات ليكي ومن بكره تكوني محجبه حجاب شرعي امين يابا
امنيه بحب: امين يابا ووصلو الشغل
عند خديجه في كافية
خديجه: ماما قالتلي ان هيكون فرح ومش خطوبه
منه: بجد بس ليه السرعه دي
خديجه في نفسها ماهي كده كده مش فارقه معاه: قالها مدام انتو واحنا جهزين يبقا مالهاش لزمه بقا
منه: امممم الف مبروك ياروح قلبي بس هتبداي امتا بقا تجيبي الحاجات
خديجه: هقول لماما وهكلمك بقا واعدو يتكلمو لغايت لما يحيي رن عليها
خديجه: الو
يحيي: انا تحت البيت البسي وانزلي
خديجه: بس انا مش في البيت
يحيي: نعم اومال انتي فين
خديجه: في الكافيه علي النيل انا ومنه
يحيي: طيب ومش قولتي ليه ولا اصلا مش بتقولي انك نازله وبتنزلي من دماغك
خديجه: اه حاجه زي كده
يحيي: طيب انا جايلك وقفل علي طول
خديجه: مالو ده
منه: بقولك ايه انا من الاخر كده حاسه ان في حاجه غلط انتي مخبيه عليا اي ياخديجه
خديجه: هخبي اي يعني يابنتي واعدو يتكلمو وبعدها بعشر دقايق رن عليها يحيي
خديجه: الو
يحيي: اطلعي انا بره
خديجه: ماشي وقفلت بسرعه زي ماهو عمل
خديجه: هشوف في ايه لو هنمشي هرن عليكي
منه: ماشي وطلعت وركبت
يحيي بعصبيه: انتي بتقفلي في وشي السكه
خديجه: ايوه عشان انا محدش يقفل في وشي السكه واسكت
يحيي: ماشي منا اضايقت لما عرفت انك بتنزلي من غير ماتقولي
خديجه: ايوه انزل براحتي دي حاجه تخصني انا ومش تخصك وبعدين متنساش الي بينا ده اتفاق
سكت يحيي وقال في سرو اه عشان فاكره انو هو اتفاق فاتعمل الي هي عاوزه بس ماشي هسكت لغايت لما نتجوز وقالها ماشي ياخديجه انا كلمت ابوكي واتفقنا ان الفرح يوم 30
خديجه بصدمه: ليه السرعه دي كلها ده باقي 17يوم بس احنا كده مش هنلحق نخلص كل حاجه
يحيي: انا اصلا خلصت كل حاجه واحنا رايحين نجيب الفستان دلوقتي
خديجه: ناااعممممم تجيب اي لا ياحبيبي انا الي هنقي فستاني بنفسي مش انتا الي تختارو
يحيي: انا قولت الي عندي والفستان اتحجز وهنروح تعملي بروڤه ونخدو بعدها
خديجه: لا بقا يابابا مفيش منو الكلام ده انا اختار الي انا عاوزه وفستاني انا الي هجيبو واعمل الي انا عاوزه ده انتا ناقص تقولي حجزت القاعه والبيوتي سنتر
يحيي: اه منا حجزتهم بردو
خديجه: كمان لا ده انتا زودتها اوي
يحيي: خديجه انا مش عايز اسمع صوتك تاني ولو فتحتي بوقك بكلمه واحده هزعلك وانتي حره بقا كانت لسه رايحه تتكلم بس بصلها بصه خلتها تكتم فيها وراحو عشان يجيبو الفستان
البنت: الفستان جاهز بادكتور اتفصلي معانا نعمل البروڤه عشان لو فيه حاجه ومشيت معاها خديجه
يحيي: ده انتي تطلعي بلوه واستنا تطلع ودخلت خديجه تشوف الفستان وعجبها اوي
كتو الفرق في زوقو وهو قمر كده
البنت: اتفصلي عشان اساعدك
خديجه: ماشي ولبست الفستان وكان عليها تحفه
البنت: بجد دكتور يحيي زوقو قمر اوي بقالوو شهر بيجي يختار معايا كل حاجه
خديجه باستغراب؟؟
البنت: ايوه هو بقالو شهر جيه قالي عاوز اعمل فستان فرح لمراتي عشان فرحنا قرب وقالي عاوزه يكون مفجأة وفضلنا بقا نتختار كل حاجه وجابلي المقاس وكل حاجه عملنها زي ماهو طلب طبعا فرحت خديجه عشان كدا حته لو كان الموضوع عشان اتفاق بس فرحت لانو فكر فيها حته لو كان اي وعجبها الفستان والبنت سابتهم لوحدهم
يحيي: عجبك الفستان
خديجه من غير ماتبص ليه: لا زوقك مش حلو
يحيي: طيب ماشي لو عايزة تختاري حاجة غيرو اختاري وانا هستناكي بره ومشي حست انو اضايق فاطلعت والبنت ظبطت فيه شويه حاجات واختارت الهربيز والهيلز وطلعت
يحيي: خلصتي
خديجه: اه خلصت وجبت الفستان كمان
يحيي: اختارتي انهي واحد
خديجه: الي عجبني
يحيي: ماشي وروحها
عند هنا في الشغل
سالي: بت ياهنا مش ده الظابط الي كان هنا الشهر الي فات
هنا: فينو فينو
سالي: اهو يختي
وطلعت هنا
هنا: نعم خير مش جيت وشوفت الورق ولقيتو سليم
حسام: انا لقيت ان مفيش حد بينفعكو ويشتري حاجه فاقولت انفعك انا
هنا: مين قالك كده علي فكره احنا كل يوم عندنا شغل قد كده بس انهارده عشان الجو حر شويه
حسام: اه منا خدت بالي ها عندكو اي في المنيو
هنا: عندو بردو واستفزاز ورخامه يارخم وسابتو ومشيت
سالي: اتفضل حضرتك معلش هي متعصبه شويه
حسام: هي على طول متعصبه ولا اي
سالي: اه تقريبا
حسام: اممممم ماشي روحي اعملي قهوه مظبوطه وخليها هي الي تجبها سالي: حاضر حسام: مش مكمله شبر الي ربع وعامله كل ده وضحك عليها شكلي وقعت في حب شبر الي ربع
هنا: طلب اي
سالي: طلب قهوه خدي وديها عقبال ماخلص
هنا: يابارده وراحت توديها
اتفضل القهوه
حسام: مالك يابنتي مش طايقه نفسك كده ليه
هنا: وانتا مالك ياض
حسام: بقا انا رائد والمل بيخاف مني وانتي بتقوليلي ياض لا ده انتا قلبك جايبك اوي
هنا: اه ومبخفش يعني عشان ظابط المفروض اخاف واكش ياعم روح العب بعيد
حسام: تعرفي انتي اخرك قلم وتعدي تعيطي علي جنب
هنا: ليه فاكرني من العيال الفافي ولا ايه لا ده انا جامده اوي اوعا يغرك شكلي
حسام: اه طبعا طبعا اخدت بالي وعدو ينكشو في بعد وبعدين مشي وخلي اليوم
بعض اسبوع كلهم متجمعين عند هنا واعدين اعده حلوة
يحيي وخديجه واحمد وامنيه وياسين وهنا ومنه وسالي وكلهم اعدين بيهزو ويضحكو وهنا اتعوددت علي حسام يجي كل يوم يرخم عليها ويشرب القهوه ويمشي
احمد: يلا ياهنا ورينا اكلك
هنا: طبعا طبعا بس من الاخر كده كل واحد هيحاسب علي حاجتو تمام عشان هي مش سايبه تمام
ياسين: مابارحه علينا ياست انتي هو انتي مصدقه انك صاحبة مكان وكده يعني ولا اي انتي كلك علي بعضك ستين سنتي وكلهم ضحكو
بصت هنا ليحيي: ينفع كده
بصلها وقالها: كسفتينا بصراحه
هنا: طيب والله لتحاسبو وعلى كل حاجه حته الاعده
خديجه: عندك حق والله تعملي اكتر من كده
امنيه: ايوه صح
يحيي: مشاءالله بقيتو عاقلين دلوقتي
احمد: لا ياحبيبي عشان هما نفس الستين سنتي عشان كده بيدفعو عنها وضحكو
امنيه: علي اساس انك عمود نور يعني وطولك معدي مكنوش 170دول
احمد: اسكوتي انتي يابت كتك القرف في شكلك كده وانتي قمر
هنا: ابدينا في محنو اهو وفضلو يهزرو ويضحكو لغايت لما جيه حسام
حسام: منه انتي بتعملي ايه هنا منه: حسام وقامت راحت ليه انا اعده هنا معاهم
حسام لخديجه: عامله ايه ياديچا وبص للكل عاملين ايه ياجماعه
خديجه: انا مش بكلمك علي فكره
حسام: ليه بس ياديچا
منه: انا هبقا اقولك تعالي بس كده اعرفك ده دكتور يحيي خطيب خديجه وده دكتور ياسين ودي احمد اخو دكتور يحيي ودي امنيه ودي سالي
حسام: ايوه انا عارف سالي وعارف شبر الي ربع كمان
منه: اي ده انتا بتجي هنا
سالي: ايوه طبعاً ده ذبون عندنا
منه: كمان
حسام: ايوه بجي اشرب قهوه بس بيعد عنك علبة كبريت مش باينه من الارضه بتصدعني عقبال لما بجي امشي
هنا: مش عاجبك متجيش عندنا
احمد ليحيي
: بقولك ايه شكلو بيحب اختك
يحيي: مش عارف بس شكلها كده
يحيي: اتفضل اعد معانا
حسام: تمام واعدو واتعرفو كلهم
يحيي: وانتا شغال اي بقا
حسام: رائد مباحث
احمد: وليه مدخلتش مخابرات
حسام: لا كنت في مخابرات بس كنت في عمليه واضربت بنار وامي بقا من ساعتها قالتلي هتنقل غصبن عنك ونقلت وارقي بقا
يحيي: اكيد طبعا لازم تخاف عليك المنظر بيكون صعب فعلاً
منه: ده دمو بارد اضرب بالتلاته واول مافاق انا هنزل الشغل امتا يعني انتا منشف دمنا واعدت خمس ساعات في العمليات واول مافوقت عاوز انزل الشغل واعدو يضحكو ويهزرو لغايت لما حسام قال: يحيي بمانك طلعت اخت هنا فا انا طالب ايدها وعايز معاد وهجيب اهلي نشرب عندكو الشاي
هنا: يعني عندكو الشاي خلص وجاي تشربو عندنا اي الرخامه دي
حسام: بس انتي عشان مزعلكيش
هنا: طيب مش موافقه
وخلص البارت تم عشان انزل الي بعدو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى