Uncategorized

رواية بلوة صعيدي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم تقى صالح بدوي

 رواية بلوة صعيدي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم تقى صالح بدوي

رواية بلوة صعيدي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم تقى صالح بدوي

رواية بلوة صعيدي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم تقى صالح بدوي

ياسمين: سليييم سيب الولا يحط المفك فِ ودانك!!!
_______________
ياسمين: طلقنيييي ي سلييييم طلقناااااي.
____________
بييييييييييب
“كلاكيت تاني مرة”
ياسمين: انتاااا بتخوووووني ي سليييييم!!!!!! 
تلقني، لو م عجبك تلقنيييي.
_____________
بييييييييب
“كلاكيت تالت مرة”.
ياسمين: أنتِ ي بنتاااال****
ي حربااية يمعفنة، قوليلي مين بعتك ي بتتتتت
آية: اه آهههه، ي موتوحيشة آهههه، سيبييي شعري.
ياسمين: بس ي جليلة الربابة قوليلي مين بعتك؟
آية بتوتر وزعيق: بعتني اي أنتِ بتخرفي اييي؟
ياسمين: ها ها هااااا،
أنتِ مفكرة ي بت أن الافشخانات دِ هتمشي عليا؟!!
سليم: اسمها اكشنات ي ياسمين.
ياسمين:…
سليم: اااا انا خايف، كملي.
ياسمين: انطقي اخلصي، متفكريش اني م عارفة مين اللي بعتك.
سليم: ياسمين سيبي البت أنتِ نتفتي شعرها، مكنتش ماسكة درااع.
ياسمين: لا مهو يروحمك…
“كلاكيت سبعتلاف مرة”.
ياسمين: لا مهو مسكة الدراع دِ هتجر حاجات تانية.
سليم: لا أستغفر الله العظيم ي رمضان متقولهاش.
ياسمين: شكلك م هتيجي غير بالعين الحمرا.
After 5 minutes…
ياسمين: اها، اها، وبعدين بصت ل سليم.
سليم: أولاً أنتِ مطرودة، ثانياً يلا ي ياسمين نروح.
ياسمين قبل متروح معاه: تف تف واطية”بتتف عليها يعني”.
_____________
” فِ بيت العائلة”.
سليم وياسمين داخلين بيضحكوا مع بعض جامد.
بدرية عمتهم الحرباية مقدرتش تمسك نفسها: اي فيه اي مالكم كفاياكم مسخرة شوي.
سليم: مسخرة اي ي عمتي.
بدرية: كيف ي ولد بتجول ليه إكده وجمان تتجرأ وتجولها فِ وشي!!!
ياسمين: م أحسن من ناس بتلعب من ورا لورا.
بدرية بتوتر: بنت امي نفسك.
الجد: جماعة فيه اي!!!
ياسمين: إسألها هي ي جدي.
سليم: أصل أعتقد أنه خلاص حضرتك زودتيها أوي.
سليم و ياسمين بعد مَ حكوا اللي حصل للجد، وكان معاهم الدليل من آية، وبدرية بالفعل اعترفت باللي عملته بكل بجاحة، وانها كانت بتحاول تبعد سليم وياسمين عن بعض، والجد حذرها لأنها م أول مرة تأذي حد كدَ، بس بدرية اتخانقت وخدت بناتها يعيشوا ف بيت تاني عكس رغبة الجد”.
(طفشتهالكوا خلصانة).
_______________
الجد: متركزيش ي ياسمين ي بنيتي ع كلام عمتك بحوار تبعدوا عن بعض وإكده شكلها بتـ…
ياسمين: نا عارفة كل حاجة ي جدي.
الجد باستغراب: حاجة اي؟!
ياسمين: عارفة حوار أن انتوا بتحاولوا تقربونا نا وسليم ع تجوزونا وحوار انه انتوا متفقين من واحنا صغيرين ع الحوار دَ، عارفة كل حاجة.
الجد بتنهيدة: طالما عارفة كل دَ يبنيتي مقولتيش حاجة ليه؟
ياسمين: وهو كلامي كان هيغير حاجة؟!
الجد: ياسمين، سليم، نا عارف أنه باين كان ضغط عليكوا كبير، لكدا انا ما هجبركم على اي شى، انتوا ناويين تكملوا مع بعض حياتكوا ولا لا…
“محدش رد”…
الجد: خلاص ي ولاد بصوا لحتى مضغطش عليكوا، ليكوا مهلة أسبوع تقرروا إذا كنتم ناويين تكملوا مع بعضكم ولا لا…
__________________
“على السطح”
“كانت ياسمين جالسة ضامة ركبتيها لها وتبدوا شاردة، كانت علي سطح البيت البارد، حيث كان يزهو باللون الأبيض، وبعض الديكورات باللون البيبي بلو، فكان المكان رقيقاً ولطيفاً جدًّا” ( على عكس السطح بتاعنا اللي ما شاء الله بنرمي فيه الأنقاض بتاعتنا).
قطع أحدهم لحظة الصمت والشرود،
سليم: آيس كوفي؟
ياسمين: اه تسلم، م من عادتك تقعد على السطح.
سليم: لقيت الجو برد فجأة كدا فقلت آجي اقعد هنا.
ياسمين: يعني م ع نا قاعدة؟
سليم: تؤ ع الجو برد.
ياسمين: بأمارة الهدوم اللي م هدوم اللي لبسها دِ وبتقول الجو برد، ولا الآيس كوفي اللي انت مجهزهالي! تؤ.
سليم بضحك: خلاص انتِ كسبتي، يعني اقولك اي متسيبيني اقعد وخلاص لازم تحقيق.
ياسمين بضحكة خفيفة: ههه طيب خليك.
ياسمين: الجو حلو اوي برد فجأة كدا، مع نسمات لطيفة.
سليم: سرحانة ف اي.
ياسمين:…
سليم:بتفكري فِ اللي بفكر فيه؟
راحت ياسمين بصتله شوية بعدين ابتسمت: تيجي نخرج بكرة نروح المول نتزحلق ع الجليد؟
سليم بدهشة وابتسامة ف نفس الوقت: هههه نو بروبليم.
ياسمين بلطف: خلصانةة هستنى.
____________
“بعد مَ قضوا يوم لطيف، وياسمين مكنتش عرفة تتزحلق، وكل شوية تقع وسليم يضحك عليها”.
__________
ياسمين: سليم تعالى نخرج بكرة ناكل كشري.
سليم:ههه ناكل كشري مرة واحدة كد!!
ياسمين: اه ي ابني ونقعد ناكله هنا، مع بيبسي.
سليم بابتسامة: اي أوامر تانية أميرتي المبجلة؟
ياسمين بضحك: بس كدَ فارسي المبجل.
سليم بغيظ: فارس مين يروحمك، بدل مَ تقوليلي ي أميري.
ياسمين: يعم روح.
سليم: ماشي ي ياسمين ماشي.
________________
“وعدت الأيام وياسمين بتخرج مع كل يوم لحد مَ عدا أسبوع كامل، لحد يوم الخميس بالليل”.
سليم: اول مرة أخرج بالطريقة دِ هههه.
ياسمين بابتسامة: حصل، كان أسبوع لطيف.
سليم: مالك؟
ياسمين: مالي اي؟!
سليم: شكلك مخبي حاجة!
ياسمين: ولا مخبية ولا حاجة، بس…
سليم بعدم راحة: بس اي؟؟؟!
ياسمين بتنهيدة: خلاص هرجع بلدي.
سليم: نعممم؟؟؟!!!
ياسمين: هَرْ جَع بَـ لَـ دِي.
سليم بزعيق: ياسمين بطلي هزار.
ياسمين بزعيق أكتر: أنااا م بهزرششش، أقعد اعمل اي تاني هنا، هاا؟ قولي!! هتفضل فِ دايرة جواز و مش جواز، مشاكل وحوارات، مكان مش مكاني، كان كل الغرض مني حوار الجواز م اكترر، قولي هفضل ليه؟؟
سليم: السؤال دلوقتي مش”أنتِ هتفضلي لِ اي؟”
السؤال”أنتِ بتهربي ليه؟”
ياسمين بعدما بلعت غصة فِ حلقها(أهم حاجة الغصة اللي البطلات بيبلعوها دِ): أنتَ قصدك اي؟
سليم: ياسمين أنا وأنتِ عارفين كويس نا قصدي اي.
ياسمين بحدة: حاجة تاني؟ سبني بقَ!!
ومشيت وسابته.
_________________
“فِ اليوم التالي”.
الجد: لا ي ياسمين يبنيتي مينفعش تسيبينا.
ياسمين: جدو خلاص بقَ متضغطش عليا.
مرام ومنة فِ نفس الوقت: ياسمين والله مَ يحصلل!!
ياسمين: طب متحلفوش طااه.
سليم: هتوحشينا ي ياسمين.
ياسمين بحزن: وانتوا كمان.
مرام: أنتِ ناقصك حاجات هتروحي تجيبيها من المول صح؟
هنيجي معاكي.
منة:أنتِ ناسية أننا ورانا شيتات للجماعة وحاجات كتيرة نحضرها؟!
مرام بحزن:اه صح م هنعرف نيجي.
سليم: عادي م مشكلة أنا معاها.
“بعد مَ خلصوا لف فِ المول”
_______________
“فِ العربية”.
سليم:م هنشوفك تاني؟
ياسمين محاولة تلطيف الجو: هه لا طبعًا يعم، نبقى نزور بعض.
سليم: طب وليه البهدلة دِ كلها مَ نبقى فِ بيت واحد ونريح بعض.
ياسمين بغباء: إزاي؟!
سليم: ممكن أتطوع وأتجوزك عادي.
ياسمين: سلييم!!!
سليم: طب اي؟
ياسمين: اي؟
سليم:اجوزيني بقَ!!!!
ياسمين: اطلبها بطريقة رومانتيك شوية!!
سليم ضحك ولف بجسمه:
برنسس ياسمين، تقبلي تتجوزيني أنا سليم المهدي، وأوعدك أكون أميرك المخلص، تحت طوعك.
ياسمين ضحكت بصوت عالي بس كانت لطيفة: موافقة، موافقة تكون اميري المخلص ونا أميرتك الجميلة.
____________________
“تم كتب الكتاب، وحضن كتب الكتاب، وحاجة آخر لطف”.
“بس سليم اضطر يسافر بعدها بشهر، بعد مَ عملوا فرح راقي، هي كانت عارفة أنه هيتطول فِ سفره”
“بعد شهر”.
سليم بيجري ع ياسمين وهي اترمت فِ حضنه، بعد أخيرًا شهر غياب، والمفاجأة أن ياسمين كانت حامل فِ أول شهر”.
_________________
“بعد سنتين”.
ياسمين: سليييم سيب الولا يحط المفك فِ ودانك!!!
سليم: اهههه ي عيلة متخلفة م عارف الواحد عمل اي فِ حياته ع يترزق بذرية متخلفة زي مامته.
ياسمين: يزن دَ حبيبي بكرة يكبر ويبقى أعظم راجل فِ الدنيا.
سليم: طب واي يزن دَ كمان!!! ملقتيش غير الاسم دَ؟؟!!
ياسمين: اسكت أنتَ م فاهمة حاجة.
سليم: طيب
ياسمين: اي أنتَ زعلت؟؟
سليم بضيق: وبعد دَ كله م هكون زعلت!!!
ياسمين: أحسن مَ تتفلق.
سليم: ههه وربنا يبنتي نا لو شاقطك م هتعامليني كدَ.
ياسمين: ههه مَ خلاص يابا.
سليم بحب: أميرتي م محتاجة حاجة قبل مَ أروح الشغل؟!
ياسمين بحب: أنتَ عارف أن أنا بحب لما بتناديني أميرتي.
سليم بحب: مَ عشان كدَ بقولهولك!
_________________
“أُحِـبُّ الأَمْـرَ عِـنْدَمَـا تُـنَـادِيـنِي أَمًِيـرَتِـي”.♥️
#تمت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى