Uncategorized

رواية بصير قلبي الفصل الثالث 3 بقلم اماني محمد

 رواية بصير قلبي الفصل الثالث 3 بقلم اماني محمد

رواية بصير قلبي الفصل الثالث 3 بقلم اماني محمد

رواية بصير قلبي الفصل الثالث 3 بقلم اماني محمد

الست بغضب =أدم أنت مين الل جايبها معاك دي، أنت خلاص بقيت ترمرم من الشارع؟!!!!!…. 
كلهم بصو ناحية الصوت، وشفاء عقدت حوأجبها وبصت ليوسف الل كان وأقف قصادها بالظبط وقدام يوسف بكام خطوة كان وأقف أدم، االل ملامحه مكنتش مبشرة بخير… 
شفاء بهمس ليوسف =مين العقربة ام أربعه واربعين دي ييوسف، وهو أنا رمرمة الل تترمي دي؟!!!! 
يوسف بصلها بضحك =دي ماما… 
شفاء بصدمة=لا أستني كده بس، لا أحييييييه بقا… 
قاطعها صوت أدم الل هز البيت بقوة وغضب، لدرجة أن شفاء أتخرعت وجسمها اتنفض… 
أدم بزعيق  =أي يكريمة هانم، هو أنتي مش متعلمة فالأتيكيت بتاعك كيفيفه احترام الضيف، طيب معندكيش أصل ولا احترام للدرجة…. وبعدين اي رمرمة دي، انا من أمتى وأنا برمرم… الرمرمة عارفه صحابها، وخليني ساكت أحتراما مش ليكي، لا، انتي الل زيك ملهمش أحترام، انا محترم سنك وولادك الل هم اخواتي مش  أكتر،… 
كمل بزعاق وصرامة 
ضيفتي هتتشال على الرأس، وهتتعامل أحسن معاملة والل مش عاجبه، الباب أهو…. يوزعنا اصلنا بنحاول نصي ونطير الناس اللل لا مؤاخذه…… 
كريمة=كده يااادم في حد  يقول لأمه كده، انت اي معندكش احترام ابدا، وبعدين مش أعرف مين داخل بيتي ولا هو أسمح لل ييسوا والل ميسواش يدخل بيت  ، عز الشرقاوي، ابوك لو عايش كان هيعمل كده برضو… 
شفاء فسرها =بردو بتقول عليا ميسواش، جرا اي يصابونه لوكس انتي مش مالية عينك ولا اي…. 
بس أدم قطع تفكيرها برده 
=انا عارف كويس امتى أقدم الاحترام لل قدامي وأمتي أمسح بكرامتين كرامته الأرض، الناس الل بييجو هنا بالذات دي، وشاور على شفاء، أنضف ناس  …. وأحسن من ناس كتير…. 
شفاء فسرها=روح يسلم فومك، هو فعلا ياما في ناس أغنية كتير بس جليلة الرباية…. 
أدم أتحرق ومشي ناحية شفاء ومسكها من أيدها… 
=شفاء هتقعد هنا معانا لحد ما ندبرلها مكان تاني كويس تقعد فيه وأقدر أطمن عليها وهي بهيدة فيه،…. شفاء ضيفتي ومش أي ضيفه، دي ضيفة أدم عز الشرقاومي….. أقسم بربي لو حد اتعرضلها هنا، لتشوفو أدم القديم وانتو كلكم عارفينه، ومهغفر لحد منكم….. 
كريمة فخوف بس حاول تداريه بكبريائها… 
كريمة =هي الأصول بتقول أن ينفع بنت عازبة، تقعد فبيت أغراب وفيه تلات شباب عزاب…. 
اي عايز الناس تأكل وشنا… 
أدم بزعيق=مش أشكالك، وملكيش دعوة بتفكير الناس، الل يتكلم هعرف اتصرف معاه…. 
وبعدين زي ما في تلات شباب عزاب…. في أنتي يست هانم… وفي أسيل أختي، وفي دادة نجاح…. وفي الخدم الباقيين… 
يعني هي مش قاعدة مع الشباب لوحدهم… وبعدين انتهى النقاش مش عايز اسمع كلام تاني بالموضوع ده، مفهوم يا كريمة هاااانم!!؟؟ 
كريمة عقدت ملامحها وقالتله. 
=انت الل هتخسر وهتخسر جامد اوي بسبب تصديرك ده، وخليك فاكر… 
أدم أبتسم بسخريا،( اال هو عادتشي اخسر اخسر اخرجي منها يحرباية يااام 66 مهي كريمة تجاوزة ام 44 بقت برو ماكس حرباية ????????)
شفاء عاقدة حواجبها وباصة لأدم….
أول ما كريمة مشيت أدم راح لشفاء…
أدم=شفاء أنا أسف،والله أمسحيها فيا…..هي كده مش بتتغير،بس أسف اني خليتك سمعتي الكلام ده….
شفاء قاطعته=بص سيبك من الحوار الهبطان الل حصل دلوقتي عشان ميشغلنيش فيه غير كلمتين أاتنين…
انت قولت اني هقعد هنا معاكم؟؟؟؟؟!!!
أدم بجمود =اااه هتقعدي هنا…
شفاء =بص انا كنت جاية معاك على اساس هتشوفلي سكن مش أكتر…
ادم=وهو بيتنا مش سكن يعني…
شفاء=لا يااادم مينفعش أسكن هنا….
ادم بأصرار=أدم قرر انه ينفع!!يبقا ينفع إن شاء االله،ما انا مش هسمح انك تقعدي بعيد عني وأنتي لسه جديدة فالمدينة،مش هطمن عليكي….
شفاءبسرحان=مش عايزني أبعد عنه!!!خلصانه سرقت قلبه ومش قادر على بعدي…
ادم قاطعها =شفااااء،طلعي شنطتك فوق….انا هنادي على أسيل توريكي الأوضه….
شفاء=خلصانة الل تشوفو يااابو أدم…(بقا ابو أدم خلاص،وخمس دجايج كمان وهتحدد معاد الفرح بتاعهم فخيالها)
شفاء بغمزة وقربت ناحيته=قول بقا انك عايز تبقا شاعري وتطبق البيت بتاع (ولقد بنيت لك بين أضلعي منزلنا عسى المقام بالمقام يليق)
أدم بصلها=دا انتي ربنا يعينك على المهلبية بتاعتك دي يشيفو…اسكتي أحسن….
شفاء عقدت حوأجبها=ماشي يدومي،سكت،أهااا….وحطت ايدها على بوقها…
أدم ضحك وبعت يوسف ينده أسيل 
يوسف وأسيل جم سوا….
أسيل كان سعيدة اوي بوجود شفاء لانها البنت الوحيده فالبيت وملهاش اخت،فحست فشفاء الحنية والجدعنة وانها هتبقي أحسن صديقه ليها….راحت سلمت عليها بقوة….
أسيل =أنا أسيل عز الشرقاوي عندي 21 سنة….اعتبريني أختك الكبيرة…(أسيل بنوته بيضه،عيونه سود،وشعرها فيه لمعه كده باللون البني،وطولها متوسط)
شفاء بضحك وحضنتها=انا شفاء وانا 22 سنة يعني انا الكبيرة،وبعدين انتي بقيتي أختي خلاص…
اسيل =حلصانه بحبك يشيفو…
شفاء =يااادي ام الدلع النتن ده،بس برضو انا حبيتك…
أدم بغيظ=خلصتو حب فبعض ونينينينيني خلاص،اطلعو طلعو الشنط واسيل هتوريكي أوضتك يشفاء وانا فأوضتي لو احتجتي حاجه هتلاقيني….
شفاء=ماشي يدومي يقمر يبو عيون  قمر انت…
أسيل بضحك=الحق يااادم بقيت بتتعاكس…
ادم بضحك=انا بتعاكس من ساعة ما شوفتها…خدي الجردل دي واطلعي….
شفاء بصوت مسموع=جردل فعينك واحد بأف…
أدم مشي نحيتها=سمعتك على فكرة…
شفاء جريت أخدت شنطتها….وطلعت تجري….
شفاء=انا طالعة احسنلي،وضحكت…
طلعت شفاء وأسيل يشوفو الأوضه….
يوسف راح لأدم =متزعلش يأدم من كلام ماما….هي مش قصدها اكيد،وبعدين هي تلاقيها خافت أن شفاء تطلع زي….وسكت…
أدم =تطلع زي ملك صح؟؟!؟!!!….
ملك راحت خلاص….انا مش حابب أفتح كلام عنها تاني….
يوسف بزعل على أخوه=خلاص مش هنتكلم عنها….
بس أدي قلبك فرصه يحب تاني……
أدم زفر بتعب =هحاول،بس قلبي لسه واجعني،نفسي يهدأ جوا ضلوعي،نفسي يعلن أستسلامه بقا ويبطلع ينبض بسرعة،أنا اجهدت منه….
يوسف=ربنا يريح قلبك يحبيبي..
ادم بابتسامة =يارب….
طلعت شفاء مع أسيل وشافت اوضتها…
كانت أوضه شفاء بين أوضة أسيل وأوضة أدم والل جمب اوضته أوضة أحمد….وعلى الجمب التاني كانت أوضة يوسف…
وأوضة كريمة كانت بالأسفل….
حط الهدوم بالدولاب وأسيل سابتها ترتاح ومشيت….
الباب بيخبط   ……
شفاء =أدخل..
دخل أدم بطلته البهية…
شفاء بتمتم كالعادة =يراجل طيب متطبليش كل شوية  كدا،دا انت بتشيلني ذنوب بالويل بسبب جمايلك ده يخربيتك…
أدم=شيفاء تمتمه….عايز اعتذرلك تاني من الل حصل…..
شفاء بتسرع مكدبش أدم لما قالها انها جردل…
شفاء =ادم،انا عايزة أقولك حاجه،أمك منزلتليش من زور….وشكلها هتبقا أيام سعيدة علينا فالبيت ده  يا هتقتلني،يا هقتلها،ايهما أفصح….
أدم بصلها بتكشيرة و….؟..

يتبع….

لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى