روايات

رواية خطبة مؤقتة الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية خطبة مؤقتة الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية خطبة مؤقتة الجزء الثاني

رواية خطبة مؤقتة البارت الثاني

رواية خطبة مؤقتة
رواية خطبة مؤقتة

رواية خطبة مؤقتة الحلقة الثانية

انت يازفت انت يا آخره صبري قوم فز وكلمني ..
فداء وهو بيتقلب بضيق وبيفرك عيونه : ايه في ايه ياماما علي الصبح
ام فداء بغيظ: في ايه في انك متربتش
فداء : لا اله الا الله ياستي أنا كنت مخمود !
ام فداء وهي بتضربه في كتفه بغيظ: انت ليك عين كمان تبجح بعد اللي عملته امبارح مع تسنيم ياعديم المشاعر …
فداء وهو بيلوي جانب فمه : اااه تسنيم قولي كده بقي هي الهانم حكتلك؟!
ام فداء وهي بتشده من هدومه بعصبيه: ليه وانت مفكرها راميه نفسها عليك يامحور الكون ولا ايه ؟ اه طبعا حكتلي وحكت لأهلها وأبوها اتصل الصبح وسمعنا كلمتين حقه الراجل مانت معندكش د*م وروحت هي*نت البت حتي محترمتش أن احنا في بيتهم …
فداء بعصبيه: انا معملتش حاجه هي اللي مش محترمه وشايفه نفسها تروح تشوف نفسها في المرايه كويس أن في حد رضي يتقدملها اصلا وكمان بتتأمر وبتروح تشتكي لأهلها والله بركه انا اصلا مكنتش بالع الخطوبه الهم ديه ولا بالعها كويس انها جت من عندها …
امه وهي بتجز علي أسنانه بغيظ : قسماً بالله يافداء لو ملبستش دلوقتي هدومك وجيت معايا نعتذر للبت ولاهلها علي عملتك المهببه لانت ابني ولا اعرفك انت سامع ؟!
فداء بغضب : انا مش هعتذر لحد مش علي آخر الزمن هروح اعتذر لواحده زي ديه
امه وهي بتبصله من فوق لتحت : هي اصلا متستاهلش تكون مع ح*قير زيك عشان هي قلبها نضيف من جوا مش خب*يثه زيك ياح*يوان من هنا ورايح لسانك ميخاطبش لساني ا*تفو علي تربيتك انا اللي دلعتك زمان بس انا اللي هعدلك يابن بطني …
قالت جملتها وخرجت من الأوضه وهي بترطن بعصبيه
فداء وهو بيبص قدامه بغيظ وشر: قال اروح اعتذرلها قال بقي علي آخر الزمن اروح اعتذر لواحده زي ديه اعتذر لفيل
………………………………………………………………….
فهمتي هتعملي ايه؟
تسنيم وهي بتبص ل لمار: ا انا خايفه اوي
لمار وهي بتحاوط وشها بحنان : انتي مش عايزه ت*نتقمي منه علي اللي قاله ؟
تسنيم وهي بتهز رأسها بحماس : ايوه
لمار وهي بتتنهد : يبقي لازم تعرفيه أن مش كل حاجه الشكل لازم تخليه يندم علي اللي قاله وتعملي المستحيل عشان يحبك وساعتها هو اللي هيجيلك ندمان وانتي هترفضي زي ما رفضك وقلل منك ساعتها بس هخليكي تعملي العمليه وتخليه يندم اكتر
تسنيم وهي بتبلع ريقها بتوتر : ش شكلي حلو؟
لمار بابتسامه : انتي حلوه دائما ياروحي
تسنيم وهي بتحضنها بدموع : انا بحبك اوي ربنا يخليكي ليا لولا وجودك مكنتش هقدر اتخطي اي حاجه انا فعلا محظوظه انك اختي
لمار وهي بتحضنها بقوه: انا اللي محظوظه اني عندي اخت جميله زيك
تسنيم وهي بتمسح دموعها بقوه: يالا بقي انا لازم اروح الكليه
لمار بتحذير: تسنيم اوعي اوووعي تتوتري وتخافي انا عارفه انك اول مره هتظهري قدامه لانك كل مره بتستخبي وتراقبيه من بعيد بس المره ديه كل حاجه بقت علي المكشوف ولازم تظهري قدامه عادي وكأنها صدفه
تسنيم وهي بتبتسم بحزن: ياريتني ما دخلت نفس الكليه اللي هو فيها ياريتني فضلت احبه من بعيد مكنش قلبي هي”تكسر بالشكل ده
لمار وهي بتطبطب علي كتفها بشفقه: ربنا ميك*سر قلبك ابدا ياحبيبتي كل حاجه هتكون كويسه والله متقلقيش
تسنيم بابتسامه مهزوزه: يالا انا همشي
لمار: خلي بالك من نفسك
تسنيم بمزاح : حاضر وانتي كمان اوعي تقفي قدام البو*تاجاز بغير عليكي من عيونه
لمار بقرف : محن كل*اب مبحبش امشي يابت من هنا
ضحكت تسنيم وخرجت من الأوضه ونزلت بعد ما ودعت أهلها بمرح كعادتها مع أنها من جواها خايفه متوتره مرعوبه تشوفه …
…………………………………………………………………
هههههههه غلطان والله يابني انا لو منك كنت روحت اعتذرت وحليت الموضوع واتسليت شويه وضحكت
فداء بضيق وهو بيبص لصاحبه: اضحك علي ايه يابني ؟
عامر : يابني كنت خليتنا نضحك كلنا شويه ياربنا شكلك كان هيبقي مس*خره تخيل ماشي مع فيل ههههههههه لا بجد مجرد ما تخيلت الموضوع فصلت
فداء بسخريه: وقال ايه كمان بتحطلي رجل علي رجل وبتتأمر عليا مفكره نفسها انجلينا جولي
عامر : لا بس هي حلوه علي فكره يعني عليها عيون قناصه بصراحه بس المشكله في حجمها مش طبيعي بجد هههههههه
فداء بضيق : فكك بقولك ايه انا رايح اشتري حاجه من الكانتين اجبلك معايا حاجه ؟
عامر بضحك : لا شكرا
فداء: انت بتضحك على ايه يالا؟
عامر بضحك : ولا حاجه ياسطا
هز فداء رأسه بيأس وضيق وراح الكانتين عشان يشتري عصير
-ايه ده ياض شايف العجل اللي داخل علينا ده ؟
-فين فين ايه ده اللهم صل علي النبي يابت روحي استخبي ليفتكروكي عجل هربان وياخدوكي في عيد الاضحي
-هههههههه اجري يالا اجري ديه جايه علينا لحسن تنطحنا
كان واقف فداء عند الكانتين مستني القهوه بتاعته تخلص وسمع الحوار اللي كان داير بين اتنين صحاب ..
لف رأسه بفضول عشان يعرف مين البنت اللي بيتكلموا عنها واللي كانت واقفه علي جنب مستنياه يخلص
فداء : انتي
تسنيم وهي بتبصله ببرود : نعم ؟
فداء بغيظ : انتي ايه اللي جابك هنا جايه ورايا ليه ؟
تسنيم بسخريه : هه وراك ؟ جرا ايه يامحور الكون هاجي وراك ليه ياسكر انا واقفه في كليتي
فداء : كليتك ؟
تسنيم وهي بتبصله من فوق لتحت : ليه هو انت مفكر اني جاهله ولا ايه ؟
فداء بغيظ: بقي بعد ما نتفق تروحي تقولي لأهلك كل اللي حصل وتخليهم يتخانقوا مع اهلي الا تكوني خوفتي تخسري الرهان عشان كده قولتي اسبق
تسنيم بابتسامه بارده : انا مبخافش من حاجه كل الحكايه أني فكرت في الموضوع كويس قولت ليه أوافق علي حاجه زي كده وليه افرض نفسي علي واحد شايف اني مش مناسبه روحت فورا بلغت اهلي اني مش موافقه
-ما كفايه بقي
اتصدم فداء لما لفت مره واحده وزعقت في البنات اللي كانوا واقفين وراها …
تسنيم وهي بتحاول تداري دموعها : كفايه بقي كلام عليا انتوا ايه مفيش عندكم رحمه ؟ محدش اختار شكله ولا جس*مه لو كان بأيدي مكنتش هبقي كده كل الناس بتبص للمظاهر وبس محدش عارف اللي جوه القلوب مش معني اني تخينه اني مش مسموحلي اعيش وسطكم مش معني كده اني ابقي حديث الجميع واللي رايح واللي جاي يتنمر عليا كفايه بقي حرام عليكم انا كتير فكرت الان*تحار بسببكم وبسبب النظرات اللي بشوفها في عيونكم وكأني وباء حسبي الله ونعم الوكيل فيكم …
قالت كلامها دفعه واحده ودموعها خانتها كالعاده وطلعت تجري من قدامهم علي سلم الكليه …
-اااااااه
فداء وهو بيبص لتسنيم اللى وقعت علي ظهرها بصدمه ومن غير وعي زق اللي كان قدامه وطلع يجري عليها وهو بيصرخ بأسمها
-تسنييييم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطبة مؤقتة)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!