Uncategorized

رواية هي التي سرقتني الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

 رواية هي التي سرقتني  الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

رواية هي التي سرقتني  الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

رواية هي التي سرقتني  الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

اسيل فضلت تفتكر موضوع البت اللي جت واتكلمت معاهه
Flash back)
البنت:انتي اسيل
اسيل:اه انا اسيل عز الدين انتي مين 
االبنت:مش لازم تعرفي اسمي بس خدي بالك 
اسيل:من أي 
البنت:من دكتور كريم مختار هو متفق مع واحد من صحابه انو هيرتبط بيكي لأنك اكتر واحده متكبره ومش بتكلمي حد 
اسيل:واحد انا مش متكبره اتنين انا بكلام اي حد عادي لكن مش لازم اخلي الناس قريبه مني بس انتي ليه جايه تقولي الكلام دا 
البنت:عشان انا بنت زيك فا لما عرفت اني اتعمل عليكي لعبه اكيد هجي اقولك 
اسيل:تمام عن ازنك(اسيل كان تفكيرهه هنا اي جو الافلام دا واكيد النهايه هيحبني وهوب نتجوز وهوب نخلف وابقي ام عتريس????)
(وبرده تفكيرهه كان كد عشان هي  محتاره اي الصح واي الغلط مش فاهمه ليه البنت دي جت وكلمتني وكلامها صح ولا غلط انا مش فاهمه حاجه انا هروح انام وبكره هحكي لي روكا انا مش فاهمه ليه مقولتيش ليها الكلام دا امبارح مش مشكله بكره هحكي ليها……..)
الساعه ٦صباح 
(مع شروق الشخص كان ف حد بيعاني وطلع عينه ايوه هي رقيه عشن تصحي اسيل تعالوا نشوف هيحصل اي)
رقيه:اسيل اسيل اسيل فوقي 
اسيل:اي ياروكا 
رقيه :قومي شوفي معايه الشروق 
اسيل :ياررررب صبرني مش هقوم ياروكا امشي 
رقيه :ماشي ياست افتكريها بقى 
اسيل:هفتكرهه امشي بقى 
رقيه:انهارده شكله هيبقى حلو .واخيرا هقدر اني اتكلم مع إياد. انا لحد دلوقتي مقولتش لي اسيل اني معجبه بي إياد. بس الصراحه مش حبه اني اعشم نفسي بي انه ممكن يكون بيحبني أو معجب بيا انا هسيبها ع الله 
اسيل:يارررربي امتى هتوقفي الحركه دي 
رقيه:حركه اي 
اسيل:انك بتفكر بصوت عالي 
رقيه:مش بعرف لازم انقاش نفسي بصوت عالي 
اسيل:طب تعالى اعمل نسكافي ونجي نقاعد ف البلكونة نشوف الشروق وكمان اعرف اي حكايه إياد 
رقيه:إياد مين قال إياد انا قولت إياد 
اسيل:لا انا اللي قولت إياد ????????
رقيه????:احم 
اسيل:احم ???????? بطلي هبل واعترافي امتى بقيتي بتكراشي ع اياد وكلمتي امتى اصلا 
رقيه :تعالى واحنا بنعمل ال نسكافي نتكلام 
اسيل:ماشي 
رقيه:بصي انا معجبه بي إياد بشكله تصرفاته حسه عاقل عن كريم 
(ايوه رقيه متخلفه عشان تشوف مصنع تافه عاقل ????????????)
اسيل:واي اللي جاب سيره كريم ف الكلام 
رقيه:عادي انا كنت بتكلام اني مفيش شبه مابينهم ازي هم صحاب كد 
اسيل:ع فكره عادي بتحصل بيبقي ف اصحاب مش شبه بعض لا شكل ولا عقل ولا تصرفات وبيحبه بعض جداااا مش لازم نكون شبه بعض ياروكا فاهمه 
رقيه:فهمت طيب بصي ف حاجه ف دماغي عايزه اعملها عايزه اتعرف علي  اياد 
اسيل:اياد طيب وسهل انك تتعرفي عليه غير كريم فاهمه من السهل تبقى انتي واياد صحاب 
رقيه :بجد 
اسيل:اه بجد تعالى انا عايزه احكي ليكي حاجه 
(فضلت احكي لي رقيه كلام البنت اللي قالتوا عن كريم) 
………………………………………. 
كريم :اي يابني انا اهو صحيت هقوم احضر الشنطه عشان نسافر 
اياد:اشطا طب مش بتفكر . وانت بتحضر الشنطه تحكي اي اللي حصل امبارح 
كريم????:يابني دي بت تافه رخمه جداا مش فاهم ازي بتتصرف كأنها طفله كد لا محبتش اسلوبها 
اياد :انا اعرف اسيل اتعرفنا ع بعض مره وانا بجري بس هي كانت لطيفه مش رخمه 
كريم:معرفش بقى بس روكا لطيفه عنها 
اياد:اه روكا لطيفه جداااا انا اساسا انا بفكر اكلامها هي هتلقي فين حد مال وجمال وخف دم 
كريم : ها وعربيه مرسيدس  وبطير كمان  اياد .  ف حاجه كمان انا عرفت من عمو عز اني اسيل ورقيه انهم هيسافرو معانا فا انا هظبط ليك الدنيا مع رقيه 
اياد:ياريت 
كريم:يلا اقفل عشان الحقي احضر الشنطه 
اياد:سلام
……………………………………
اسيل:بس ياست دا كل الموضوع انا بقى دماغي مش عارفه تفكر 
رقيه:الموضوع فعلا غريب. بس دا قديم اووووي الحوارت دي قديمه. ومبقاش حد يعملها ومظنش اني حد زي كريم يعمل كد
اسيل:اكيد انا كمان حسه أن دا حوار .بس كل شي هيبقى ف عقلي لحد ما نوصل لي النهايه اول ما هنوصل هركب وارجع تاني لي الأول ????????????????
رقيه:كنت لسه هقولك اسيل انتي كويسه لقيتك بتهزاري فا قولت اخيرا اسيل اهي ????????????????
اسيل:طيب ياست يلا نروح نحضر الشنطه عشان نخلص ونسافر انا هعمل كل حاجه تجي ف دماغي 
رقيه:انا مش هستحمل انا عارفه اني هموت ف نهايه الرحله دي 
اسيل:يخربيت الأوفر اتعلمي تعيشي انهارده كانوا آخر يوم ف حياتك اتعلمي تفرحي 
رقيه:عندك حق 
اسيل:طبعا عندي حق انا ياامي ديما عندي حق ????????
رقيه:التواضع فوق ????????
اسيل:خلاص طيب متتريقيش ????????????
ماما :كويس انكم صاحين تعالوا عايزكم 
اسيل:ياخرابي انا عارفه ماما هتعمل اي هتقول الواصيه ١٠ دلوقتي 
رقيه:بت بس اتفضل ياطنط????????????
ماما:اسيل بابا كلم مختار واتاكد اني كريم هيروح السفر دا وبابا خلي ياخد باله منكي 
اسيل:ازي بابا يعمل كد انا مش طفله عشان يعمل كد 
ماما :بابا عارف دماغك انك اي حاجه بتفكري فيها هتعمليها حتى لو كانت مصيبه ودا مينفعش انتي وحيده العيله 
اسيل:يعني وحيد القرن ???????? فيها أي لما اجرب كل حاجه انا عايزه اعيش حياتي واعيش كل يوم كانوا آخر يوم 
ماما :اي رايك ياروكا ف الكلام دا 
اسيل:يلا ياروكا طبلي ????????????‍♀️
رقيه:انتي تعرفي عني كد أخص الصراحه طنط معاهه حق 
اسيل :كد انتي مش بطبلي انتي كد بترقصي
رقيه:انا هسكت ياست دا انتي عيله رخمه
ماما :روكا انا عايزكي ف موضوع 
رقيه :اي ياطنط 
ماما:انا وانتي لي وحدنا 
رقيه:وخده بالك يااسيل انا وطنط بس نورتيني الشويه دول 
اسيل:انتم بتطردوني لا لا لا لا لالا انتي مش ماما انتي لقتيني فين ياست انتي اه قلبي 
رقيه:يخربيت الدراما اللي بتعمليها 
اسيل:اي رايك عجبتك 
رقيه: انا كا روكا انبهرت????????????????????‍♀️
اسيل:انا هخرج لأن مش هستن اتهان اكتر من كد ????????????????
رقيه:صراحه انا لو مكانك كنت خرجت من بدري ????????????☠️
اسيل:طيب اخرجي انتي وماما بره وانا هقاعد احضر ف الشنط هنا 
(صراحه كنت عارفه ماما هتقول اي لي روكا وكالعاده مش هسمع الكلام وهعمل اللي ف دماغي اللي هم خلي بالك من اسيل بلاش مشاكل وكل دا عشان كد مش هشال رقيه ماما قالت ليها اي ) 
بعد ساعتين 
اسيل:اياد اهو ياروكا 
رقيه:شوفته القمر ظهر
اسيل:ياشيخه يخربيت الأوفر اللي انتي فيه 
رقيه:بس يااسيل انا عايزه اروح اكلام 
اسيل:بس كد تعالى معايه 
رقيه:اجاي فين يخربيتك يابت استنى افهمك 
اسيل:ازيك يااياد اي الأخبار انت جاي معانا شرم 
اياد:اه انا وكريم رايحين شرم ازيك ياروكا 
رقيه:ازيك 
اياد:الحمدلله كويس وانتي 
رقيه:بقيت كويسه ها اقصد انا الحمدلله تماما 
اسيل:امسكي نفسك يخربيتك اي السهوكه دي????????‍♀️
كريم:طيب تعالوا يلا نطلع الباص 
(انا كان ف دماغي اني اخلي رقيه تقاعد جنب اياد ف ١٠ ساعات السفر اكيد هتكلامه وهيبقي صحاب انا فعلا هعمل كد) 
كريم:بقولك يااياد متقاعدش جنبي 
اياد:انا كنت عارف نك هتخدني لحم وترميني عضم منك لله كلكم كد شباب اخر زمان 
كريم :يخربيت دماغك ياغبي هخليك تقاعد جنب روكا اسمع بس الكلام 
اياد:اذا كان كد ماشي 
……………………………………… …. 
اسيل:رقيه انا هقاعد لوحدي متجيش تقاعد جنبي روحي اقاعدي جنب اياد 
رقيه:لا طبعا انتي بتهزاري 
اسيل:اسمعي زفت الكلام 
رقيه :لا انا هقاعد لوحدي 
اسيل:روحي بس مش هتقاعدي جنبي 
بعد ٥ دقايق 
(اياد قاعد جنب روكا ملحقتش أفرح اني الخطه نجحت لأن لقيت حد اقاعد جنبي) 
اسيل:لو سمحت ممكن تقوم 
كريم:الباص مفيش ف مكان غير دا نصيبي 
اسيل:اووووووف 
كريم:انتي طفله اوووووي 
اسيل:انا حره ابقى طفله ابقى تافه انا حره 
كريم:صح 
(اللي حصل اني طلعت يومياتي وفضلت اكتب وهو نام انا مكنتش عارفه ليه عمله ابص لي كد وكان نفسي اني ارسم شكله حلو اووووي وهو نايم بجد حبيت شكله وقرارت اني ارسمه اه هرسم 
بعد ساعه اخيرا الرسمه خلصت الله شكلها حلو اووووي هكتب تحت عجبني ذلك الوجه الجميل قفلت الكشكول ونامت من كتر التعب بس قبل ما اروح ف النوم خت بالي اني رقيه بتكلم اياد فا اطمنت ونامت) 
………………………………………………… 
اياد:انتي صحبتي اسيل من كم سنه 
رقيه:بص انا بابا صاحب بابا اسيل فا انا متربيه معا اسيل وانا وهي اكتر من اخوات 
اياد????:بيان انك بتحبيها 
رقيه:جدااا اختي واكتر من اختي وانت عرفت كريم امتى 
اياد:عرفت كريم من أوله ثانوي انا وهو صحاب جداااا وديما بنفكر مع بعض 
رقيه:تعال نتكلام عن بعض شويه بدل الملل دا 
اياد:ابداء انتي 
رقيه:انا رقيه شهرتي بين صحابي روكا بحب القهوه والروايات الرومانسية بسرح مع كل روايه نفسي يجي اليوم وابقى بطله ف روايه منهم 
اياد:اي دا انا كمان بحب الروايه الرومانسيه والرعب وبحب القهوه مقتنع اني الروايه بتقدر تغير المود واني الكتب صديق مقرب لي كل شخص 
رقيه :عندك حق جداااا ديما بقول لي اسيل كد بس اسيل عكسي بتحب تكتب بس متقراءش اللي هي كتبه مجنونه 
اياد:كريم ملوش ف كد نهاايي بس نفسي افهم هم ليه بيعملوا بعض كانوا اعداء 
رقيه :مش عارفه كريم ليه مش لطيفه مع اسيل بس انا عارفه اسيل ليه مش لطيفه مع كريم
اياد:ليه احكيلي 
رقيه:ماشي 
(فضلت رقيه تحكي لي اياد موضوع البنت اللي جات كلمتني اما بقي عن كريم فا حصل) 
كريم:اي دا الله شكلها حلو جداااااااااااا اي الجمال دا شعرهه وهو نزل ع عيونها حاجه جميله اووووووي اي دا هو انا مبسوط ليه اني شايفها مش عارف ليه 
اسيل :رقيه هو انا نامت قد اي 
كريم:انا مش رقيه 
صحيت مخضوضه اسيل:كريم 
كريم:اه كريم????????
اسيل:اسفه هو انا نامت قد اي 
كريم:الصراحه مش عارف 
اسيل:طب احنا قربنا نوصل 
كريم:لا لسه بدري 
اسيل:اشطا ياعم انا هنام تاني صحيني يا مراكبي ف نهايه االطريق????????????????
كريم:مراكبي ????????دمك خفيف 
اسيل:طبعا يابني انا طول عمري دمي خفيف 
كريم:ياواد يامتواضع????????????
اسيل:يلا سبني ياعم انام الطريق لسه طويل 
كريم:ماشي ????????????
………………………………………………..
اياد:اي دا يا رقيه الكلام دا غلط كريم معملش كد انا متاكد 
رقيه:واي اللي خالك متاكد! 
اياد:لان انا عارف كريم كريم مش من النوع دا وغير كد كريم. ملوش صحاب غيري انا صاحب مين بقي اللي كريم كلامه اي البنت دي 
رقيه:مش عارفه بقي بس سيبك من كل دا 
اياد:صح سيبك انا متاكد اني كريم مش عمل كد بس قولي هو انتي مرتبطه 
رقيه:بص انا مش برتبط مقتنعه اني الحياه اه جميله بالحب بس بحس الارتباط دا لي العيال عشان كد مرتبطش قبل كد 
اياد:انا ارتبط مرتين بس صراحه محبتهمش ولا هم ????????????????كانوا بنتسل 
رقيه:ودلوقتي 
اياد:دلوقتي اي 
رقيه:ها مفيش أنا هنام 
اياد:ماشي 
……………………………………………… 
كريم:اي دا دي يوميات اسيل انا لازم اسيبها مليش حق اني اخد دا 
اسيل:اخيرا قربنا 
كريم:صباح الخير????
اسيل:صباح الخير 
كريم:كل دا نوم
اسيل:معلش انا منامتش كويس بسبب روكا
كريم:احنا وصلنا 
اسيل:الحمدلله انت هنروح فين بعد كد هنخرج ولا هنفضل اليوم دا ف فنادق
كريم:دا ع حسب خطه الرحله بس تقريبا مش هنروح اي مكان انهارده 
اسيل:خلاص اشطا يابرنس
كريم :بت انا الدكتور بتاعك برنس اي 
اسيل:ياعم فكك
كريم:فكك لا انتي مش طبيعيه يلا ننزل من الباص
(نزلت كان شكل الفندق حلو اوووي لونه ابيض ووسع جداا وشكله هادي روحنا نشوف احنا اوضه كم بعدهه طلعت انا ورقيه الاوضه بس حصلت مصيبه ليا)
(فضلت ادور ع يومياتي مش لقيها كنت هموت اليوميات فين دي فيها حياتي كلها مصيبه لو وقعت ف ايد كريم دا انا رسمته) 
رقيه:ممكن تهدي 
اسيل :ياروكا اليوميات فين انا هتجنن 
رقيه:ممكن تهادي هنلقيها تعالي ننزل 
اسيل:ماشي ياروكا 
(نزلت وكنت متعصبه ورقيه كانت مبسوطه. وانا مكنتش قادره اني حتي افرح معاهه دى حاجه كانت مديقني جدااااا. رقيه كانت بتتكلام مش بتسكت. وانا كنت بفكر ف يومياتي. وهي معا مين ولا هي ف الباص طب اجبها ازي ????????????) 
………………………………………… 
(بعد ما كريم راح الاوضه خد باله ان يوميات اسيل محطوطه ع الشنطه بتاعته )
كريم:انا مش هخلي حد يشوف اني معايه اليوميات بتاعت اسيل انا عندي فضول اقراءهه 
اياد:اي اللي ف ايدك دا انت بتفر تطلع المواهب اللي عندك ولا اي ????
كريم بتوتر : مواهب اي دا كشكول عادي فكك يلا ننزل 
اياد:اشطا بس دقيقه اتصل اشوف رقيه 
كريم:انت خت رقمها 
اياد:اه كنت هموت من الفرحه لما خت رقمها 
كريم: ياعم خليك تقيل غور يلا اتصل 
………………………………. 
اسيل:انا هتجنن اليوميات فين انا مش هقدر افتكر ولا اكتب كل دا تاني 
رقيه:اصبري ف حد بيتصل عليا 
اياد:الو ياروكا انتي نزلتي ولا لسه 
رقيه:نزلت بس مش عارفه اتحرك بسبب اسيل 
اياد:ليه ف حاجه
رقيه :هي مش لقيه يومياتها وهتتجنن عليهم 
اياد:يوميات اي اللي هي زعلانه عليها 
رقيه:انزل وانا هفهمك
اياد:اشطا سلام 
كريم:يوميات اي 
اياد:معرفش 
كريم:طب انزل انت يااياد انا مش هنزل
اياد:ليه انت كويس 
كريم:اه كويس متقلقش 
(اياد نزل وساب كريم مع اليوميات كريم اديق اني ااسيل زعلانه ع يومياتها وهي معا بس الفضول اللي عندو مش مخلي يسيب اليوميات ف قرار انو مينزلش انهارد ويفضل يقراء اليوميات ولما فتح الكشكول لقي الرسمه فضل وقف قدامها مصدوم بس كان فرحان من الرسمه وفضل ساعتين بيقراء ف اليوميات وبقي عارف حكايه البنت اللي قالت ان كريم عايز يلعب ويتسل بيا واللي حصل) 
#ممكن كريم يتصرف ازي لما اسيل تساله هو شاف اليوميات فين ولا هو شاف الصوره ولا لا وهو هيقوليها ع ان شاف اليوميات ولا هيخلي اليوميات معا وهيتصرف ازي ف موضوع البنت اللي قالت لي اسيل الكلام دا 
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى