Uncategorized

رواية بنات عمي الفصل الثالث 3 بقلم آية الرحمن

 رواية بنات عمي الفصل الثالث 3 بقلم آية الرحمن

رواية بنات عمي الفصل الثالث 3 بقلم آية الرحمن

رواية بنات عمي الفصل الثالث 3 بقلم آية الرحمن

عاد مالك الي المنزل ومعة حور وجد الجد جالسا في بهو المنزل يقرأ في كتاب الله جلس بجواره اما حور فصعدت الي غرفتها دون ان تتحدث 
صدق الجد ووضع المصحف في مكانه المخصص له ثم اتي جلس علي امام مالك محدثة…  مالك ياولدي مضايق ليه 
انتبه له مالك…  لا ابدا ياجدي مش مضايق ولا حاجه 
نظرة له الجد بتفحص….  متأكد 
مالك بجدية….  ايوه صدقني مفيش حاجه ارهاق من الشغل بس 
الجد….  ربنا يقويك ياولد وبت عمك مالها طلعت علي اوضتها طوالي ليه 
مالك…  ممكن تعبانه النهارده اول يوم ليها في الشغل ومن الصبح مقعدتش 
الجد بحنان….  براحة عليها ياولد هيا بتسلي وقتها متضغطش عليها في الشغل ولا تحملها اكتر من طاقتها 
مالك وهو ينهض من مكانه  …  حاضر ياجدي استأذنك هطلع اغير هدومي 
الجد…  اذنك معاك ياولدي 
صعد مالك الي غرفته والقي بجسده علي الفراش وتذكر ماحدث 
فلاااااش باااك 
ذهب الي السيارة ينتظربااااااااااك
وجلست علي المقعد بجواره بغضب….  ينفع اللي انتا عملته دا 
اجاب ببرود…  اللي هو ايه 
حور بغضب وعصبيه…  بتاخد الكارت اللي كريم ادهولي من ايدي تقطعة ليه محدش قالك ان تصرقك دا بيدل علي قله ذوقك 
نظر لها بسخط انتفض جسدها ولكن التزمت قوتها فأجاب….  وانتي زعلانه ليه 
ردت بغيظ….  وانتا مالك يخصك في ايه هو مدهولي بتقطعة ليه ولا هو تخلف وخلاص 
ضرب بيده علي مقوده السياره بغضب…  قسما بربي لو مالميتي لسانك لا هقطعهولك 
نظرت اليه بغضب ثم نظرت امامها دون ان تتحدث 
زفر هو الأخر بضيق وتحرك بالسيارة الي المنزل دون ان يتحدث احدهما 
بااااااااااك
قام مالك متجها نحو خزانه ملابسه 
اخد الملابس واتجه نحو المرحاض….  خرج بعد وقت وهو مرتدي ملابس للخروج… وقف امام المرأه التي تتوسط نصف الحائط وقام بتمشيط شعره ووضع البرفيوم الخاص به وهبط الي اسفل ذاهبا الي الخارج 
اوقفة صوت والدته…  مالك 
التف اليها….  نعم ياامي 
منيرة بتسأل….  رايح فين كده انتا مش لسه راجع من الشغل 
مالك بضيق…  هتمشي شوية 
منيرة…  مالك ياحبيبي فيك ايه 
مالك بنفاذ صبر…  ياجماعة انا كويس عاوزة اخرج شويه لازم يكون فيا حاجه عشان اخرج 
منيرة بأستغراب من اسلوبه…  لا ياحبيبي اخرج براحتك انا بطمن عليك بس 
مالك بهدوء…  انا كويس ياامي وزي الفل اهو 
منيرة…. طيب مش هتتغدي 
مالك وهو يقبل رأسها…  لا ياحببتي اتغدو انتو يلا سلام 
منيرة بقله حيلة…  مع السلامه يابني 
انصرف مالك وضلت منيرة واقفة بمكانها بزعل اتت اليها فايزة…  واقفة كده ليه يامنيرة وزعلانه ليه كده 
منيرة…  مفيش ياحببتي تعالي نكمل الاكل البنات جاعو 
فايزة…  الاكل خلص انا وهنية خلصناه هو…  مالك مشي ليه مستناش يتغدي 
منيرة بقله حيلة…  قال هتمشي شوية 
فايزة بهدوء…  سبيه علي راحتة تعالي يلا عشان تتغدي البنات نزلو وقاعدين مع الحاج مستنينك 
منيرة بتسأل….  حور نزلت 
منيرة…  لاء قالت هتنام مرهقة شويه 
منيرة…  ربنا يقويها 
فايزة…  يارب 
وانصرف الاثنان الي مائده الطعام…. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جلس مالك في إحدي الكافيهات يتناول فنجان القهوة بشرود 
أتي اليه كريم ووقف امامه واضعا يده في جيب بنطاله ينظر الي مالك الشارد 
سحب المقعد وجلس عليه امامه انتبه له مالك محدثه…  اتأخرت كده ليه كل دا في الطريق 
كريم وهو ينظر الي المنيو….  الطريق زحمه وبعدين متأخرتش كتير 
نادي كريم علي الجرسون اتي اليه علي الفور…  تحت امرك 
كريم…  قهوة مظبوطه
اوام له الجرسون بنعم وانصرف 
اكمل كريم حديثة…. انتا جايبني هنا عشان تقعد ساكت وانا اتفرج عليك وبعدين انا مش لسه سايبك انا لسه هدخل البيت لقيتك بترن عليا رجعت وجيتلك 
مالك بسخرية…  شكرا ياسيدي 
كريم بغيظ…  وقح 
مالك….  بتقول ايه ياحبيبي 
كريم…  لا ياحبيبي بقول انا تحت امرك في اي وقت 
مالك…  حبيبي ياكيمو 
كريم بجدية…  يالا انتا اخوية اللي مولدتوش امي 
مالك بأبتسامه…  اجدع اخ في الدنيا ياكيمو 
اتي الجرسون ووض
ع القهو امام كريم وانصرف دون ان يتحدث 
حمل كريم فنجان القهوة وبدأ يرتشفة متحدثا…..  اهو فنجان القهوة دا جه في معادة الواحد دماغه هتنفجر من كتر الصداع 
مالك…  بكره الجمعة مفيش شغل نام براحتك 
كريم…  اعمل حسابك هنخرج بكره بعد الصلاه هعدي عليك 
مالك…  هنخرج فين 
كريم…  معرفش اي مكان نبقي نقرر وقتها 
مالك….  اوك 
جلسو يتحدثون مع بعضهم ودخل في الحديث امور العمل لوقت طويل دون ان ينتبهو ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفه حور 
في البلكونة بزهق تقراء في احدى المجالات نظرت الي الطريق رأت سيارتة مالك تأتي…. ايه دا هو كان فين لدلوقتي الساعة داخلة علي اتناشر 
صف مالك السياره وذهب الي الدخل وجد المنزل فارغ لايوجد احدي صعد الي غرفته ولكن توقف علي صوت تلك الوقفة امام باب غرفتها تنتظره 
حور….. مالك
اغمض عيناة بأرهاق والتفت اليها…. نعم
حور…. احم. ممكن اتكلم معاك شويه 
مالك بنفاذ صبر….. انجزي 
حور بغيظ…. هتفضل قله الذوق طبع فيك 
رد بغضب…. حوووووور لمي لسانك واخر مره هنبهك متخليش ليلتك تحبك علي دماغك
حور بزعل…. خلاص يامالك مش عاوزة حاجة 
مالك…. يبقي احسن برضة 
تركها وانصرف الي غرفته غالقا الباب خلفة بقوة 
اغمضت عينها بغضب وتحدث بصوت عالي سمعه من الداخل… بجججججح 
اجاب من الداخل بصوت عالي…. حووووووور 
ركضت داخل غرفتها عندما استمعت الي صوته واغلقت الباب خلفها محدثة نفسها…. هيقتلني شكله كده 
ابتسم مالك عندما اسمع لها وهيا تغلق باب غرفتها…. اتجه الي غرفة ملابسه وابدل ملابسة… وذهب الي فراشة وخلد في النوم 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صدحت الشمس بنورها الساطع معلنه عن يوم جديد 
بعد صلاه الجمعة في منزل الصياد 
تجتمع الأسرة علي مائدة الفطار…. صباحو فل ياحلوين وجلست علي المقعد 
الجميع…. صباح النور 
عاد مالك من الصلاه ومعة جده 
جلس الجد علي مقعدة المخصص له وجلس مالك علي المقعد بجوار حور دون ان يتكلم 
مكة وهيا تتناول الطعام… مالك النهاردة الجمعة هتخرنا فين 
مالك…. اخرجكو
اشرقت…. ايوه انتا وعدنا انك هتخرجنا النهارده
مالك بنفاذ صبر…… عاوزين تخرجو ليه ماانتو كل يوم في الجامعة 
مكة بغضب….الجامعة دي خروج 
حور بأستفزاز لمالك….. طب باالنسبة للمحبوسة في البيت دي مش من حقها انها تخرج هيا كمان وليه ايه ياجدو
الجد…. خرجهم ياولدي وابسطهم 
زفر مالك بضيق… اخرج مين دا يوم راحتي  
حور بغيظ….. ومين قالك ان انا عاوزاك تخرج معايا انا باخد اذن جدي الهو ف مقام بابا
مالك ببرود…. مفيش خروج 
اشرقت….. بس يامالك عاوزين نغير جو
مالك بهدوء….. هتغير جو مع بعضنا هنا في البيت والجنينه واسعة هنقعد ونلعب بسكت ونتسلي برحتنا ايه رأيك
مكة بحماس……. واو موافقة جدا احسن من الخروجة بس انا اللي هغلبك يامعلم اعمل حسابك
مالك…. بس ياماما تغلبي مين
حور بعند….. علي فكرة انتا ملكش اي حق انك تدخل في حياتي ولا عمرك هتقدر تسيطر عليا وانا لما اعتذرت ليك مش خوفا منك لاء لاني غلطت واتعلمت لما اغلط اعتذر 
فامتعملش عليا راجل وكل حاجه حاشر نفسك فيها اعمل الحبتين بتوعك دول علي حد غيري 
مالك بغضب شديد…. حوووووووور قسما بالله جبت اخري منك 
حور بزعيق…. زعلت دلوقتي لما حسيت رجولتك اتهزت انتا لو راجل اصلا تخلي عندك دم وتبعد عني 
اتي علي وجهه صفعة قوية منه داوي صوتها في المكان 
زهل الجميع من رد فعله 
نظرت له حور بغضب وبكاء… بتمد ايدك عليا ياحيوان 
مالك بغضب وتحذير… وادفنك مكانك كمان مدام الادب مش جايب معاكي نتيجة من النهاردة هتشوفي وش تاني خالص مدام منتيش متربيه يبقي لازم تتربي من اول وجديد وانا اللي هربيكي 
قله ادب وطول لسان هدفن مكانك سمعتي 
نظر مالك الي جده /اسف ياجدي مكنتش اقصد امد ايدي عليها في وجودك بس هيا اللي استفزتني 
الجد بثبات وهدوء….  تعالي وراي انته وهيه 
انصرف من امام الجميع في صمت تام تحت نظرات الكل الي غرفته وخلفه مالك وحور 
جلس علي المقعد واشار اليهم بالجلوس جلسو هما الاخرين 
حور بدموع…… نعم ياجدى
الجد بهدوء…. ايه اللي مزعلك من واد عمك قوي كده ومطيقاش ليه كلمه
حور…. انا لابحبة ولا بكرهو ياجدو 
مالك بسخرية….. لا يابت حوشي انا اللي هموت عليكي
حور بدموع….. شفت ياجدو انا مغلطش فية اهو
الجد بحزم….. مالك كلمة زيادة وهيكونلي تصرف تاني معاك
مالك بغضب…… دلوقتي زعلتي لما جرحتك ف انوثتك وانتي مفكرتيش فيا ليه لما جرحتي رجولتي
نظرت له حور بغضب فقط ولم تجيب
الجد بحزم….. بس يامالك قولت وانتي ياحور زعلانة منية ليه
حور بزعل….. انا مش زعلانة من حد ياجدو انا بس عاوز اطلب من حضرتك طلب…. ياريت تقبل بية
الجد بتنهيدة…. قولي ياحور عاوزة ايه
حور بجدية….. عاوزة ارجع القاهرة ياجدو
مالك بصدمة…. ترجعي فين مستحيل طبعا
قطع الجد مالك…..  مجيكو هنا كان غصب عنكو اني عارف وانكو بتحاولو تتأقلمو مع الجو
بس مدام مقدراش تتأقلمي اهنيه  وشايفة ان حياتك هتكون احسن هناك روحي 
مالك بغضب…. تروح فين… ايه الكلام دا ياجدي 
الجد بحزم…. انته مسمعش صوتك ولسه حسابك معايه 
مالك بغضب…. انا مغلطتش قلت ادبهم وتستاهل 
الجد بصوت عالي… متوصلش انك تمد يدك عليها الرجوله مش بمد اليد 
اصمت مالك ووضع وجهه الاتجاة الاخر فتحدثت حور…. خلاص ياجدو لو سمحت عن اذنكو 
مالك…. رجوع مصر مفيش واعلي مافي خيلك اركبيه دا بعد اذنك طبعا ياجدي 
تجاهلت حور كلامه…. انا خارجة ياجدو 
ادرات ظهرها لتغاد ولكن توقفت عندما جذبها من يدها
بقوة…… استني هنا انا مش بتكلم 
حور ببكاء من شدة الوجع…. اااااااه ابعد عني يامالك بقيوسبني في حالي انا بكرهك…. بكررررررهك
وقع كلامها علي مالك كالصفعة القوية ترك يدها بصدمه……  لدرجادي بتكرهيني……اكمل بصوت عالي  مفيش مرواح لأي مكان 
واخر كلام مني ليكي قدام جدي عند مبحبش نشفية دماغ هكسرهالك هتتلمي وتتعاملي كويس وباادب ولطف هشيل في عيوني زي اخواتك عن اذنك ياجدي 
تركهم وغادر بعد ان انتهي من حديثة 
خرجت حور خلفة هيا الاخري
جلس الجد علي المقعد….. ربنا يهديكو ويبعد الشيطان عنكو 
خرج مالك محدثا البنات في الخارج…. جهزو نفسكو هطلع اغير هدومي وانزل نكمل يومنا زي مااتفقنا وصعد الي اعلي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رن جرس المنزل 
منيرة….. هنية….. ياهنية افتحي الباب
فايزة….. شكلها روحت النهاردة الجمعة
مكة….. خلاص انا هروح افتح الباب وراحت مكة فتحت الباب
مكة…. ايوة حضرتك مين
البنت…. مش دا بيت مالك الصياد
مكة…… ايوة هو اقولوامين
البنت…. توتة قوليلو توتة
(( توتة فتاه تبلغ  الـ23عاما تمتلك جسد نحيف وطول مناسب…. بشرة قمحية وعيون عسلي))
مكة…. اممممممم قولتيلي
منيرة من الداخل….  مين يامكة
مكة…. دي واحدة ياطنط بتسأل ع مالك بس هيا هتمشي علي طول متقلقيش
مكة موجهه كلامها لتوتة….. وانتي بقي السكرتيرة ولا نظامك ايه
ثم نظرت الي مابيديها…. وايه شنطة الهدوم دي انتي مقيمة عندنا ولا ايه
توتة بضيق…. علي فكرة اسلوبك معايا مش كويس لو سمحتي احترمي نفسك ويلا نادي مالك
مكة بزهول….. نهار اسوح الكلام دا ليا…. صدق اللي قال البيت بيت ابونا ويجي الاوباش يطردونا… اخفيمن هنا ابت…. ورزعت الباب ف وشها
هبط مالك من اعلي….. بتكلمي مين وبتزعقي كده انا مش قولت صوتك ميعلاش 
مكة…… ها لا مفيش دي دبانة رخمة وغارت في داهية انتامستني حد عمال تبص في الساعة ليه 
مالك…. ايوة توتة صديقتي جاية تعمل بحث مهم هنا وهتقعد عندنا الفترة دي
مكة بتفكير….. امممممم قولتلي
اعتلي رنين الجرس مره اخري ولكن من قام بالفتح هذه المره مالك 
مالك…. توتة اذيك عاملة ايه اتفضلي 
توتة بضيق….. الحمد لله يامالك انتا اخبارك ايه… قامت بأحتضانه امام الجميع
مالك بأحراج منهم….. الحمد لله لسة زى ماانتي قمر ومتغيرتيش
توتة….. مرسي يامالك
مالك…. تعالي بقي اعرفك علي بقيت العيله
توتة بأبتسامة….. اوكي يلا
مكة وهياا تقلد صوتها….. ههههههه مرسي يامالك…. اه يابنت الملزقة يلا اهي حاجة اتسلي فيها بدل الفراغ اللي انا فية دا….. اقطع دراعي ان ماكانت البت دي جاية وناويه علي اقامة هنا علي طول…. في واحد جاية تقعد فترة جايبة معاها الدولاب كله وهيا جايه شكلها هتحلو يالا علي البركه جيتي لقضاكي ياقطة 
ابتسمت مكه بحبث وأتت الي الداخل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الداخل
مالك بأبتسامه……. احب اعرفكم ياجماعة بتوتة صدقتي وجاية تعمل بحث هنا وهتقعد عندنا الفترة دي
فايزة بترحاب….. اهلا وسهلا تنورى ياحببتي
توتة….. مرسي ياطنط ليكي دا من ذوق حضرتك
منيرة….. اتمني انك تنبصتي بالقاعدة معانا
توتة بأبتسامه مزيفة….. طبعا ياطنط كفاية اني وسط اهل مالك
مالك بأبتسامه…. تسلمي ياتوتة  دول بقي بنات عمي مكة واشرقت
توتة بغيظ وهي تنظر لمكة وبأبتسامة خبث…. اهلا وسهلا ياقلبي اتشرفت بمعرفتك شكلنا هنبقي صحاب اوي
مكة بخبث…. اها حببتي طبعا صحاب وفي سرها اعز صحاب طبعا
اشرقت…. منورة ياقمر البيت بيتك 
توتة…. مرسي ليكي ياقمر 
مالك لأشرقت….. طلعي توته اوضة من الاوض اللي فوق تحط حاجتها 
اشرقت…. حاضر تعالي ياتوتة 
اومت لها رأسها بنعم وصعدت خلفها الي اعلي 
اشرقت بأبتسامه…. دي اوضتك ياقمر البيت بيتك خدي راحتك 
توته…. مرسي 
اشرقت… لو احتجتي حاجه احنا تحت 
اسيبك بقي عشان نازله العب 
توته بخبث… تلعبي ايه 
اشرقت…. النهارده الجمعة ومالك قال هنقضي اليوم مع بعض لعب وتسليه 
توتة…. امممممم ممكن انزل العب معاكو لو مفيش مانع 
اشرقت…. خالص غيري هدومك ونزلي 
توته بأبتسامة…. خمس دقايق واكون تحت 
انصرفت اشرقت وهبطت الي اسفل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الحديقة يجلسون جميعهم 
اتت اليهم حور محدثة جدها….. عن اذنك ياجدو انا هخرج ساعة بالكتير وهكون راجعة
الجد…. علي فين يابتي
حور
…. مشوار ياجدو ومش هتأخر
الجد….. ماشي يابتي بس متعوقيش
حور بأبتسامة حزينه….. حاضر ياجدو عن اذن حضرتك 
توتة بتسأل…. مين دي انا مشفتهاش لما جيت
اشرقت…. دي تبقي حور اختي الكبيرة
توتة بأبتسامه…. اها ربنا يخليكوا لبعض
اشرقت…. تسلمي حببتي يلا يامالك انتا مش قولت اننا هنقضي اليوم لعب فين دا
مالك بضيق من تجاهل حور له ولكلامه…. يلا 
مكة…. جووووووووز
هدخل اجيب العصير واجي 
ذهبت مكه للداخل استمعت الي صوت جرس المنزل أتت لتري من 
مكه… مين حضرتك 
الشاب بتتنيحة…. هااااااا
مكة….. جتك اوه هو ايه اللي هااا انتا مين وعاوز ايه
الشاب وهو يبلع ريقة…. انا كنت جاي لمالك ف شغل بس دلوقتي جاي اخطب هو القمر مرتبطت 
مكه بغضب….. افندم 
الشاب بهيام….. اول مرة اشوف القمر بيطلع في النهار
مكة بنفاذ صبر….. حد قالك انك مهزء وقليل ذوق ومعندكش دم واهلك معرفوش يربوك 
الشاب بزهول… نهار اسود كل دا ايه دااااا افصلي 
مكه بغضب…..  طب اخفي غور من هنا يلا جتك البلا ايه الاشكال اللي بتترمي علي الواحد دي  وقفلت الباب….. لكن الجرس رن مرة اخري
مكة بنفاذ صبر…. شكلك عاوز تتهزء تاني صح
الشاب بجدية…. احم. لا والله وانا اسف ممكن بقي تنادي علي مالك
مكة بنفاذ صب…. استغفر الله العظيم اقوله مين
الشاب بثقة…. كريم قوليلة كريم
مكة….. اوكي اتفضل اهو جه اهو كلم يامالك 
مالك وهو يأتي اليهم … كيمو اخبارك يامعلم
كريم…. بخير يااصاحبي اتأخرت عليا قولت اما اجيلك انا…. انتا ناسي اننا متفقين نخرج النهاردة
مالك وهو يخبط ع جبينة…… اوبا نسيت والله يامعلم وبنات عمي مدبسني اقضي اليوم معاهم 
كريم…. وحياة امك وانا اولع في نفسي
مالك بضحك…. وعلي ايه يامعلم تعالي قضي اليوم معانا
وبالمره تتعرف ع العاهات اللي مجنني هههههه 
مالك بسخرية…. هه اتعرفت خلاص كان لسه في هنا رديو مبيفصلش 
مالك بضحك…. تستاهل يلا تعالي الكل في الجنينه 
كريم…. اوك يلا 
ذهب كريم ومالك الي حديقة المنزل وجلس كريم مع الجميع بعدما القي عليهم تحيه السلام وسلم علي الجد 
اشرقت…. مالك جهزنا كل حاجه
مالك…. ماشي جاي اهو 
في هذا الوقت اتت حور وقامت بصف سيارتها وذاهبة الي الداخل ولكن توقفت علي صوت مكه 
مكة…. حور تعالي اقعدي معانا
حور…. معلش انبسطو انتو انا تعبانة وعاوزة انام
كريم….. لية كدا بس هو اذا حضرت الشياطين ذهبت الملائكة
حور بأبتسامة… اذيك ياكريم لا طبعا انتو منورنا 
كريم بأبتسامة… تسلمي ياحور من ذوقك 
نظر اليها مالك بضيق وغضب…. زفر بضيق وذهب الي اشرقت وتوته 
مكة…. خلاص يبقي تعالي اقعدي معانا
حور….. اوك جلست حور علي المقعد بجوار كريم 
كريم بأبتسامه… اوعي تكوني زعلتي من اللي حصل امبارح انا كنت بهزر 
حور بضحك… ههههههههه لا خالص مين قال كده انتا دمك خفيف جدا وضحكتني 
كريم بأبتسامه…. طب الحمد لله فكرتك زعلتي قوليلي بقي انتي دراسه ايه 
حور… هندسه معماري 
كريم… هندسه معماري وبتشتغلي معانا في الشركه ازاي
حور بقله حيلة…. اوامر مالك بيه بقي 
كريم بغيظ منهم…. مالك رخم انا عارف 
حور بضحك شديد…. ههههههه صاحبه كمان مش طايقة
كريم بضحك… هو رخم اه بس حبيبي  
كان هناك من يراقبهم بااعين تشعل من شدة غضبها أتي مالك اليهم فتحدث كريم….. كنت فين يامالك كل دا
مالك وهو ينظر اليهم بغيظ….. كنت بعمل تلفون بس شايفك مش محتاجلي اصلا 
حس كريم بغيرة مالك فاحب يغيظة…
كريم بخبث….  الانسة حور دي طلع دمها خفيف جدا وكمان محبوبة وبتدخل القلب بسرعة 
مالك بغيظ وغضب…. لا والله مكنتش اعرف علي العموم شكرا ليك 
تعالي بقي نروح عند البنات عشان حور شكلها تعبانة وعاوزة ترتاح
حور ببرود…. بس انا مش تعبانة 
مالك بغضب وهو يحز علي اسنانه…. واضح علي شكلك انك تعبانه 
حور بنفاذ صبر…. انا بتكلم مع الاستاذ كريم وكنت عاوزة افهم منه شويه حاجات في الشغل رشا قالت انه تبع الاستاذ كريم فافرصة هو موجود 
مالك بغيظ منها….. حابة تعرفي  ايه وانا اقولك
كريم بأبتسامة في نفسة….. نهار اسوح مالك شكلة هيولع فيا…. ثم تحدث
كريم…. عن اذنك بقي  يامالك انا مطر امشي لاني اتأخرت
مالك…. وانا بقول كدا برضة
كريم بضحك ع منظرة….. هههههه لا ياراجل طب سلام 
… مع السلامة ياانسة حور ومد يده ليصافحها 
ولكن سبقها مالك ومد يدة لكريم وصافحة بقوة
مالك…. مع السلامة ياكيمو
كريم/….هههههههههههههه سلام ياصحبي وتركه وغادر 
نظر مالك الي حور بغض وانصرف هو الاخر 
ـــــــــــــــــــــــــ
في المساء
تجلس العائلة علي طاوله العشاء.
هبطت توتة من اعلي…جلست علي المقعد بجوار مالك 
مكة…. توتة علي فكرة الكرسي دا بتاع حور وهيا متعودة تقعد علية
توتة…. اوو انا اسفة مكنتش اعرف 
نظر مالك الي الدرج وجد حور تهبط…..  مفهاش حاجة خلاص ياتوتة خليكي قاعدة وهيا هتقعد في مكان تاني
توتة…. بس 
مالك بمقاطعة…. خلاص انتهينا 

الجد…. خلاص يابتي مالك معاه حق متقوميش من مكانك وحور هتقعد في مكان تاني 
جلست حور بصمت بجوار مكة شارده 
منيرة بأنتباه….. مالك ياحببتي مبتكليش لية
حور….. هاا ماانا باكل اهو ياطنط
منيرة….. هو فين الاكل دا انتي من وقت ماقعدتي وانتي بتلعبي ف الطبق مكلتيش حاجة
حور…. عن اذنكم انا شبعت
فايزة….. انتي كنتي كالتي عشان شبعتي مالك ياحور فيكي اي الايامدي مش مظبوطة 
حور بأ بتسامه…. متقلقيش عليا ياماما انا كويسة
فايزة بعصبية…. هيا فين اللي كويسة دي انتي بتضحكي عليا ولا بتضحكي علي نفسك
حور بهدوء….. انا مبضحكش علي حد وانا كويسة عن اذنكم تركتهم واغادرت الي حديقة المنزل 
فايزه… شايفين البت انا تعبت منها 
مالك بهدوء…. اهدي بس وانا هشوف مالها 
غادر مالك خلفها وجدها جالسة في الحديقة بشرود فاقت علي صوته….._ ممكن اعرف انتي مالك انا وعدتك اني مش هدخل ف حياتك بس لو انا السبب ف الانتي فية ياريت تعرفيني عشان اقدر اصلح غلطي ومتشيلنيش الذنب
اجابت بدموع:- لا متقلقش مش هشيلك ذنب. حاجة عن اذنك
جذبها من يدها قبل ان تذهب :…. ماتقفي تكلميني زي مابكلمك ولا انتي ليكي ناس ناس ماانتي كنتي بتهزرى مع كريم وكنتي بتضحكي وعادي اشمعنا انا لما بكلمك بتقلبي وشك ومتبقيش طيقالي كلمة
حور….. لو سمحت يامالك سبني
رد بغضب وعصبية….. لا مش هسببك غير لما تجوبيني علي سؤالي انتي لية بتكرهيني اوي كدا انا عملت ليكي اي عشان كل دا انتي مكنتيش كدا اتغيرتي فجأه لية
اجابت بدموع وغضب…. اقعد مع نفسك وفكر كويس وانتا تلاقي الاجابة علي كل اسألتك تعرف انتا مشكلتك ايه انك مغرور اوي 
ضحك مالك بسخرية…. ههههههههه لا والله لا حوشي انتي التواضع اللي ماشية ترمية علي خلق الله
حور بهدوء….. بقولك ماتيجي نتفق اتفاق
ـ مالك بنفي….  مبتفقش ع حاجة وصدقيني هيجي اليوم اللي هتندمي فية علي كل دا ووقتها الندم مش هيفيدك
حور بزهق….. متقلقش مسيري هتجوز واسيب البيت ووقتها هترتاح مني
رد بغضب…. لية انتي ناوية تتجوزي الفترة دي
اجابت بتأكيد…. اكيد طبعا ماالبنات كلها بتتجوز ف الفترة دي ولا انتا عندك مشكلة كمان علي دا 
رد بغضب وهو يحز علي اسنانه من شدة غيظة من تلك الحمقاء….. ماشي تعالي معايه جذبها من يدها خلفة واتجة للداخل 
حور بغضب….. سيب ايدي وخدني ع فين
ـمالك…. اصبري وهتعرفي دخل داخل المنزل وهيا معه ممسك يدها بيده وجد الجميع مازلو علي طاوله الطعام 
زهل الجميع من تصرفة نظر الية جده 
فنظر الية…… جدي كنت عاوز منك طلب
الجد….. طلب ايه ياولدي
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى