Uncategorized

رواية عشقتك سراً الحلقة الثالثة 3 بقلم فاطمة خميس

 رواية عشقتك سراً الحلقة الثالثة 3 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة الثالثة 3 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة الثالثة 3 بقلم فاطمة خميس 

احمد :ومين العريس ده إن شاء الله 

قمر :هو انا مقولتش ليك قبل كده 

احمد :شوفتي قطييعه

قمر:لا متخافش ما انت عارفه وعارفه كويس اوي كمان 

احمد :العجل في بطن أمه ما تخلصي يا بنتي وتقولي مين هي معلومات حربيه

قمر:ايمن 

احمد :مين يا روح امك 

قمر وهي تضغط علي الحروف باستفزاز: ايمن 

احمد :ايمن ايمن 

قمر:لا ايمن ايمن جرا ايه يبني ايمن اخو ايه 

اقترب احمد منها ببط وأمسك يدها وجرها للمكتب تحت أنظار نجوي وفتحيه 

قمر :ايدي يا احمد في ايه 

احمد :يعني انتى مش فاهمه في ايه هو انا مش قولتلك ايمن لا 

قمر :أيوة وايه الجديد ما انت كل حد يتقدملي تقول لا وآخرهم الي كلمته في القاعه تقدر تقولي ليه رفضته وليه بترفض كل دول 

احمد :عشان    عشان   اااانا 

قمر :انت ايه 

احمد :اانا عارف مصلحتك 

قمر :لا والله طيب اديك قولت مصلحتي انا وانا موافقه علي ايمن 

احمد: وانا قولت لا 

قمر :بعصبيه ده لا وغيره لا وغيرة وغيره امال مين انت 

احمد :يا ريت 

قمر :ومتنفعش ليه عندك الحصبه 

احمد :قمر انا مش بهزر دلوقتي 

قمر :ولا انا 

احمد :يعني ايه 

قمر :ايمن جاي انهارده عاوز تكون موجود براحتك مش عاوز برحتك بردوا مع أن أيه مش هتسيبك غير لما تيجى سلام يا ابن خالتي 

احمد تعجب من طريقه كلام قمر ويدور حوار معه ومع نفسه : معقوله تكون حبته حب ايه ده الي من يوم ممكن يكون اعجاب 

اتصلت فتحيه بايمن تبلغه موعد الحضور  ليبتسم ايمن بانتصار 

في الوقت المحدد كان ايمن في بيت قمر وكانت معه ايه التي ترتدي ثوب  قصير ضيق كأنه جلد ثان 

نظر لها احمد باشمئزاز 

جلسوا جميعا يتكلمون عن أمور مختلفه حتي سمعوا صوت طرقات كعب حذائها العالي وكانت ترتدي فستان  نبيذي طويل يصل لاسفل قدميها بقليل مع فتحه صغيره  تظهر مقدمه ساقها 

نظر لها احمد وضيق عينيه وهو يحاول أن يتذكر هذا الفستان فهو في كل مره ينزل معها نعم لقد تذكر هذا الفستان اللعين هي من اشترته وحدها ولبسته في زفاف ابن عمه كمفاجأه له ويا لها من مفاجاه فبمجرد أن دخلت الزفاف وكانت الأعين تتسابق لتنظر لها وتتكلم معها لم يعلم وقتها كم من عراك دخل فيه يومها بسبب هذا الفستان الجميل نعم هو جميل وتبدو به فاتنه ولكن هذا له وحده لا احد يراه سوي عينيه  وهو حذرها انه سوف يمزقه ان لبسته مجددا  نظرت له نظرة مستفزه وكأنها تعلم أنها فعلت المحظور ثم نظرت لايمن كأنها تقول له انظر له كيف هو مسحور بي 

نظر احمد لايمن الذي كان يفتح فمه وينظر لها نظرات وقحه لم تكن هي تفهمها ولكن احمد فهمها ليحمر وجهه من الغضب ثم يمسك بالعصير ويلقي به علي ايمن 

فزع ايمن ووقف مسرعا نظر الجميع لاحمد ليبرر فعلته 

احمد:يا خبر انا اسف اوي يا ايمن كان قصدي ادهولك 

ايمن :لا ولا يهمك ونظر لقمر مجددا وقال بصوت رخيم علي مسمع  احمد ولكنه ودود لغيره ممكن توريني الحمام فين انسه قمر 

قمر :اه طبعا اتف 

وقبل أن تكمل قاطعهم احمد مسرعا:لا خليكي انتي انا هروح معاه 

نظر له ايمن بغل (ده انت عيل رخم ????ومشي خلفه 

قضيت الليله بين شد وجذب ونظرات ولكن في النهايه تم تحديد موعد الخطبه وكتب الكتاب اخر الاسبوع 

بعد مغادرة الجميع كانت قمر وحيده في المنزل فاحمد نزل مع ايه وأيمن وامها وخالتها نزلوا لكى يشتروا الاشياء الضروريه للخطبه

وكانت هي تفكر انها يجب أن تمضي قدما وتنسي احمد وان ايمن يحبها وهذا واضح من نظراته 

قطع خلوتها دخول احمد الغرفه واغلقه الباب بعنف 

قمر :ايه ده يا احمد انت اتجننت 

كان يجول بنظرة في الغرفه يبحث عن الشئ الذي اغضبه وبمجرد ما وقع نظره عليه حتي امسكه وتقدم منها 

احمد :هو انا قولت ايه علي ده 

قمر :مش انت قولت شئ ميخصكش والله ده عاجب خطيبي جدا هو انت مشفتش كان بيبصلي ازاي كان ب 

ابتلعت باقي كلامها بعد أن ضرب الحائط بجوار رأسها وقال بصوت هادر :انا مش قولت متلبسهوش قدام حد غيري 

قمر :وانت مين عشان البسه قدامك بس اخويا ولا جوز.ى 

احمد : انا مش برجع في كلمتى ومسك الفستان وبدأ يمزقه  وبعد ذالك ألقاه في الأرض واقترب منها ببط. 

وقال طول ما انتى لسه هنا هتسمعي كلامي انا  بس فاهمه 

قمر :خلاص كلها اسبوع وامشي 

احمد :مش هتقدرى يا قمر انا سيبك عشان اعرف اخرك ايه بس انا عارف انك مش هتقدرى 

قمر :لا انا بحب اي

وضع احمد يده علي فمها وقال بصوت خطير كذابه انتي بتحبيني انا وبس وانا وانتى عارفين انك مش هتقدرى 

قمر :ده في احلامك انا مش بحبك انا بحب ايمن 

بجملتها استنفذت اخر نقطه في صبره ليقترب منها وخلفها الحائط ودفعته بيدها ولكن هيهات فهناك فرق بل فروق في القوة ثم …..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية وتين الروح للكاتبة فاطم عبدالجواد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!